Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
navigatorT1000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 mei 2004, 12:27
Mijn mountainbike: giant xtc 1

Ik zou graag van de meer ervaren en snellere rijders willen horen wat hun ervaringen zijn toen ze overstapte van een hartail naar een full-suspension of andersom mag ook.
Bijvoorkeur de specialized epic.

Tekening houdend met:

- snelheid (accelereren)
- sturen
- klimmen en dalen
- gewicht (het er last van hebben)

Is het er beter of minder op geworden ??

Thx
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Ik stapte over van een speci SJ HT naar een epic.
Acceleratie op de epic is op een doorsnee pad niet beter dan op mijn HT. Op een ongelijk pad echter, stukken sneller! Klimmen gaat over het algemeen genomen gewoon stukken beter in het bos, op de weg.....voelt hij sneller aan, maar metingen laten zien dat de prestaties ongeveer gelijk zijn aan de HT. Mijn epic is lichter dan mijn HT dus ik heb geen last van het gewicht :D
Al met al, ben ik blij dat ik overgestapt ben naar de epic en de kans dat ik er nog eens af ga, is vrij klein...
Lange tochten zijn beduidend beter vol te houden evenals korte snelle tochten over ruw terrein.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
floepert99
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 989
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
Mijn mountainbike: Are all Singular
Contacteer:

Misschien moet je er even bij vermelden wat je met de fiets van plan bent: uurtje knallen of marathon ?

Ik ben niet heel ervaren en zeker niet snel, maar toch:
Snelheid: heb ik niet, interesseert me ook niet, ik heb voor het comfort op langere afstanden gekozen
Sturen: mijn vorige fiets had een "luie" geometrie, de eerste paar keer op de Epic lag ik in de bochten telkens bijna op mn plaat.
Klimmen: extra grip, snelheid zie boven...
Dalen: wat denk jezelf :D
Rechte stukken: vooral op wortelpaden een stuk sneller doordat je gewoon kunt blijven zitten (dat een fully alleen voor het afdalen is, vind ik dikke onzin)
Gewicht: mn oude hardtail was zwaarder
+ voor de Epic: met de brain kun je de fiets aan het parcours aanpassen
- voor de Epic: onderhoud, geen (betaalbare) frame only optie
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
Joe Kurr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 13:01
Contacteer:

Ik heb vanaf dat ik ben gaan mountainbiken een full-suspension bike, en wil niet anders, het rijdt gewoon stukken beter dan zonder vering, zeker omdat ik geen SPD of toe-clips heb.
De vering zorgt er dan voor dat ik zelfs op zeer hobbelige afdalingen mijn fiets niet kwijtraak.
Op de weg / vlakke stukken is het wat minder practisch, omdat je toch wat energie verliest in je vering, al valt dit over het algemeen wel mee.

Ik gebruik mijn MTB ook voor woon-werk verkeer, omdat mijn andere fiets (een Scott Santa Fe) zo krom is dat daar niet meer fatsoenlijk op te rijden is (een keer met 30km/h een paaltje mee gepakt, het voorwiel stond daarna tegen het frame aan)

Wat de snelheid betreft, mijn hoogste topsnelheid op vlakke weg heb ik met mijn Target Full Suspension gehaald: 58,4km/h, met de Scott kwam ik niet verder dan 50,9km/h.
Ik weet alleen niet of dat ligt aan mijn benen, of het materiaal :)

Wat offroad fietsen betreft vind ik de vering ideaal, je ragt veel makkelijker over obstakels heen, en ook gaten en kuilen doen je minder.

Maar uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak.
De een zweert bij een hardtail, de ander wil niet zonder veer :)
You can't be lost if you don't care where you are
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Joe Kurr schreef: Op de weg / vlakke stukken is het wat minder practisch, omdat je toch wat energie verliest in je vering, al valt dit over het algemeen wel mee.
TS heeft t over een epic, daarmee heb je hier dus nagenoeg geen last van.
Joe Kurr schreef:Wat de snelheid betreft, mijn hoogste topsnelheid op vlakke weg heb ik met mijn Target Full Suspension gehaald: 58,4km/h, met de Scott kwam ik niet verder dan 50,9km/h.
Ik weet alleen niet of dat ligt aan mijn benen, of het materiaal :)
Op de vlakke weg? Dat was dan wel met n beste wind mee denk ik?
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Joe Kurr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 13:01
Contacteer:

Nee, het was nagenoeg windstil op dat moment, het was ook niet meer dan een sprint om te zien hoe hard ik kon.
Daarna was ik ook redelijk buiten adem :)
You can't be lost if you don't care where you are
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Ik heb vorig jaar een Epic gekocht na vele aangename jaren met een Trek HT te hebben rondgefietst. Ik vind het lastig om jouw lijstje criteria aan te houden. Heb namelijk al tijden niet meer op een HT gefietst (behalve dan een paar minuten niet ingeklikt op de Kona van Bunkerdeluxe, afgelopen zondag). Daarnaast hebben de mensen hierboven daar al een en ander over gezegd.

Wat nog niet gezegd is, is dat een fully voor mij vooral ook een stuk uitdaging meebracht. Daarmee bedoel ik: harder afdalen, een andere rijtechniek. Weer nieuwe dingen te leren en meer fun, zogezegd. Je levert wellicht iets in kwa stijfheid of snelheid (al merk ik daar hoegenaamd niets van), maar je krijgt er meer fun (en comfort!) voor terug. Ik denk niet dat ik ooit terug wil naar een HT. Tenzij je wedstrijden fietst misschien wel het belangrijkste aspect!
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

^--Sluit zich aan bij bovenstaand verhaal.

Bovendien beter voor mijn lichaam (geen rugklachten meer)
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Zelf vind ik dit soort topics altijd leuk om te lezen. Helemaal omdat er in mijn ogen geen beter of slechter is. Wel een persoonlijke voorkeur. Je ziet in de wereldbeker dat sommige Scott rijders liever een Scale hebben, en andere weer een Spark (afhankelijk ook van de discipline).

Het voordeel van een fully vind ik dat je meer de 'racelijnen' van een parcour kan pakken. Omdat mijn roots toch sterk bij computergames en karten liggen voel ik me daar het comfortabelst bij.


Over het gewicht: doorgaans weegt een fully ongeveer 1 kg zwaarder dan een HT uit hetzelfde segment. Wanneer een budget HT-frame zo'n 2kg weegt, zal de fully zo'n 3 kg wegen. Van een HT van 1.400 gram kan gezegd worden dat het een net gewicht is, van een fully van 2,4 ook. De lichtste HT frames wegen rond de 1 en 1,1 kg, dat komt weer overeen met de 2 a 2,1 kg voor de lichtere fully's.
In en bepaalde zin verlies je hoe dan ook een kilogram tov een HT frame.
Maar als je dat weet dan kan je ook lichter gaan bouwen. De standaard ingrediënten voor een lichte fully zijn Continetal Speedking 2.1 Supersonic; Eggbeaters SL of hoger; Hope Mini Pro - Magura Marta (SL) - Avid Juicy Ultimates en ZTR velgen. In Show Your Stuff zijn zat lichte fully's te zien. Hier nog wat Zuiderse inspiratie:
FRM 10-HP
Turner Flux
Epic


Zelf ga ik beginnen met enkele funwedstrijden, en daarbij zie ik het hebben van een fully niet als een nadeel. Hij heeft veerweg zodat de scherpe kantjes tijdens het zowel klimmen, op het vlakke rijden als het afdalen. Maar omdat de veerweg vrij beperkt is, is het nog wel een efficiënte bike.
RoelC
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 815
Lid geworden op: do 22 april 2004, 22:21
Mijn mountainbike: SC Tallboy / SC Nomad

Joe Kurr schreef:Ik heb vanaf dat ik ben gaan mountainbiken een full-suspension bike, en wil niet anders, het rijdt gewoon stukken beter dan zonder vering,
Hoe weet je nou dat full-suspension beter rijdt dan hardtail als je nog nooit op een hardtail ge-mtb'ed hebt? :~
m.a.w. meningen van personen die geen ervaring met beiden hebben, heeft de TS niet zoveel aan.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik denk dat als je HT zwaarder was dan de epic, je hardtail nou niet echt super was, want de epic is in principe zwaarder dan een hardtail zoals al hierboven is aangegeven, tel er gemiddeld een kilo bij op tussen een hardtail frame en een fully frame.
Ik ben in het bezit van een hardtail (demonchaux titaan) en een fully (liteville 301) en voor beide fietsen is wat te zeggen, maar ga ik nu een chrono rijden, dan pak ik toch de demonchaux, aangezien die toch wat lichter en nerveuzer is. Voor de langere tochten (allemaal in de ardennen) dan is de liteville beter omdat je toch wat frisser blijft, vooral als je over weggetjes met vele kuilen rijdt, dan moet je eigenlijk steeds maar weer bijsturen met de hardtail.
Ik heb ook met een epic gereden maar het was niet mijn fiets, omdat hij tussen een hardtail en een fully hangt, dan heb ik liever een echte hardtail of een echte fully (zoals ik dus nu heb, maar ja, ik begrijp dat niet iedereen 2 fietsen kan hebben :tong ).
Wat betreft de opmerking over het harder kunnen afdalen met een fully, dat is natuurlijk waar, maar je werkt ergens ook juist weer wat minder aan je techniek, omdat de fully eventuele stuurfouten corrigeert, en met een hardtail lig je dus op je bakkes. Ik vind het juist ook wel leuk om met een hardtail het mooi trajekt uit te zoeken tijdens het afdalen.
Joe Kurr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 13:01
Contacteer:

RoelC schreef:
Joe Kurr schreef:Ik heb vanaf dat ik ben gaan mountainbiken een full-suspension bike, en wil niet anders, het rijdt gewoon stukken beter dan zonder vering,
Hoe weet je nou dat full-suspension beter rijdt dan hardtail als je nog nooit op een hardtail ge-mtb'ed hebt? :~
m.a.w. meningen van personen die geen ervaring met beiden hebben, heeft de TS niet zoveel aan.
Ik heb tijdens mijn vakantie in 2005 in Kroatië gebiked op een HT, maar vond dat toch een stuk minder fijn rijden.
Ik was regelmatig mijn fiets bijna kwijt door hobbels e.d., iets waar ik met mijn eigen fiets nauwelijks last van heb.
You can't be lost if you don't care where you are
Gebruikersavatar
mtbdriver
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4491
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 20:52
Mijn mountainbike: heeft jeuk
Contacteer:

rij sinds korte tijd ook een fully en ga ook zekers niet meer terug, geen gestuiter meer, geen last meer van mijn rug.
Kost misschien af en toe iets meer moeite maar ja daar heb je (wanneer je geen epic hebt) een lockout voor, een maat van me waar ik regelmatig mee fiets heeft wel een epic en dat ding "rolt" echt ligt maar dan ook echt lekker. En die achtervering is ook super werkt echt netjes (hij heeft wel 2004 model) maar vindt dat die al behoorlijk lekker veert.
als ik in de toekomst nog een andere fiets koop wil ik er ook eentje met de brain demper.

en met een fully heb je gewoon meer plezier ook vindt ik zelf, kan nu tenminste beetje springen en doen zonder half van me fiets af te stuiteren of constant te moeten gaan staan op de klappen op te vangen.
www.vaude.com

http://www.lukevanleeuwen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
JeroenK
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: wo 14 april 2004, 12:58

RoelC schreef:
Joe Kurr schreef:Ik heb vanaf dat ik ben gaan mountainbiken een full-suspension bike, en wil niet anders, het rijdt gewoon stukken beter dan zonder vering,
Hoe weet je nou dat full-suspension beter rijdt dan hardtail als je nog nooit op een hardtail ge-mtb'ed hebt? :~
m.a.w. meningen van personen die geen ervaring met beiden hebben, heeft de TS niet zoveel aan.
Bovendien: Ik weet niet of de Target Full Suspension die hij heeft wel zo'n goede referentie is voor een full suspension :lol:.

Of maakt Target fully's in de prijsklasse boven €500,-?

Ik heb zelf jaren HT gereden en heb 2 weken geleden op Gran Canaria een Cannondale Rush gehuurd en misbruikt...

Vooral bergaf vond ik het een groot verschil: Het klopt wat al gezegd werd, je kunt meer op ideale lijnen letten en minder op de obstakels die op je pad liggen. Op technische klimmen liep de fiets, alhoewel die behoorlijk zwaar was, erg makkelijk over stenen, opstapjes en ander gedoe heen. Je hebt ook erg veel tractie. Ik kan me heel goed voorstellen dat een lichtere fully hierdoor uiteindelijk sneller is dan een hardtail. Verder: Meer kunnen blijven zitten = minder vermoeidheid, zowel bergaf als bergop. Van gewip heb ik erg weinig gemerkt, wellicht door de pro-pedal demper. Hier moet bij gezegd worden dat ik ook op mijn HT liever blijf zitten en een hoog toerental draai, dan ga staan in een grotere versnelling.
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Ben laatst ook overgestapt van HT naar Epic en ben inmiddels helemaal om. Heeft wel even gewenning gekost.
In acceleratie merk ik wel verschil ten nadele van de Epic, een HT reageert echt wel wat vlotter op het 'gas' maar daarentegen kan je met een Epic vervolgens wel gewoon doordenderen terwijl je met de HT wat ga verliezen.
Met een langere wielbasis dan de HT is er wel verschil in de scherpte van het sturen. Rechtuit echter veel stabieler en vanwege de vering weer meer controle in de bocht.
Klimmen, tja het gewicht van die ene kilo maar je wordt er ook weer sterker van dus moet dat op den duur weer gecompenseerd kunnen worden :wink:
En snelheid overall, heb vorig weekend m'n beste tijd (stond met HT) op Schoorl verpulvert met de Epic :D

Oh, en een FS is over het algemeen duurder (ook in onderhoud), niet geheel onbelangrijk lijkt me.

Beterrrrrrr dus
Hier komt mijn onderschrift
Plaats reactie