Ik heb ook voor de keus gestaan en heb het hele topic doorgelezen...ik rijd nu 26inch 13 jaar oude HT. Ik kreeg last van mijn rug bij de vaste rondjes en was wel toe aan iets nieuws.
Heb dit weekend zowel een fully (Cube Stereo 140 TM) als hardtail (Cube reaction) getest. Uiteindelijk heb ik een nieuwe hardtail besteld (Cube reaction pro)
Mijn ervaringen:
Fully:
Ik was bang voor bobbing tijdens het trappen, dit is totaal ongegrond, fiets trapte prima. Heel veel comfort, alle oneffenheden zijn eruit gefilterd. Afdalingen gingen super. Klimmen ging redelijk maar voelde voor mijn gevoel toch zwaar aan. Ik merkte dat ik minder actief aan het fietsen was, dus steeds bleef zitten. Verder bleef het toch een beetje mat, je zweeft over de paden heen.
Hardtail:
Je gaat vanzelf meer actiever rijden en meer letten op de lijn. Het toverde weer een smile op mijn gezicht. Ik voelde de fiets weer. Klimmen ging super en in de afdalingen moet je natuurlijk wel de lijn kiezen maar ging meer dan goed. Na de rit geen totaal last van de rug.
1. Bedenk goed wat voor een soort terrein je 80% van de tijd zal berijden.In mijn geval XC in Zuid-Limburg, veel grindpaden en stiekem toch wel wat asfalt tussendoor.
2. Bedenk dan de afstanden die je het meest rijdt. In mijn geval altijd ongeveer 2 uur (40 km) (voor 80% van de ritjes)
3. Voor mij een pluspunt voor de hartail: het gemak qua onderhoud en schoonmaak.
4. In combinatie met de prijs, zorgde dit ervoor dat ik gekozen heb voor de hardtail.
Ervaringen: van hardtail naar fully
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
6. Je bent vergeten een 100-110mm fully te proberen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dit is wel een belangrijke.
Het gevoel op een 140 mm is compleet anders.
Maar je kunt/moet er ook gewoon anders mee rijden. Dat kan je liggen, maar je moet het wel even ontdekken. Een xc-fully voelt echter veel meer aan als een hardtail, zelfde soort beleving, meer controle. Je kunt er niet helemaal mee wat je met een trail-fully wel kunt, maar het geeft je ten opzichte van een hardtail wel extra mogelijkheden terwijl je een zelfde soort beleving hebt.
Nu was de stap wat gevoel betreft gewoon te groot. Daarom kom je met 4 punten die voor veel gebruikers van een 140 mm fullsuspension helemaal niet op gaan. Maar het gaat inderdaad wel om je eigen gevoel en je hebt nu een fiets die bij je past.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Ik heb met de bikefreak testdag nog op een ht gereden maar ik blijf bij een xc fully. Een dergelijke fiets heeft voor mij gewoon voordelen tov een ht. Zal aan mijn rijstijl liggen maar voor mij zit de lol niet in een super aktieve rijstijl. Ik kan het wel maar het heeft gewoon niet mijn vookeur om mijn energie te verbruiken door veel op de pedalen te moeten staan om schokken op te vangen.
life starts @ 150bpm...
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Nou vind ik dat je ook op een fully nog intensief uit je zadel moet.
Wel afhankelijk van waar je fietst natuurlijk maar bij een beetje snel bochtenwerk moet ik volop uit het zadel om de bike onder me weg te kunnen duwen en te bewegen.
Wel afhankelijk van waar je fietst natuurlijk maar bij een beetje snel bochtenwerk moet ik volop uit het zadel om de bike onder me weg te kunnen duwen en te bewegen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3316
- Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
- Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
- Contacteer:
Zal ook wel met het type fully, de stuureigenschappen en frame maat/houding op de fiets te maken hebben. Je kunt niet alle ht’s of fully’s over 1 kam scheren. Zelfs niet als ze in dezelfde categorie zitten.Jan Willem schreef: ↑wo 10 juli 2019, 11:40 Nou vind ik dat je ook op een fully nog intensief uit je zadel moet.
Wel afhankelijk van waar je fietst natuurlijk maar bij een beetje snel bochtenwerk moet ik volop uit het zadel om de bike onder me weg te kunnen duwen en te bewegen.
life starts @ 150bpm...
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29973
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dus op een HT kan je geen lol hebben?
2x heeft mijn HT juist de lol gered toen mijn FS vlak voor de vakantie scheurde.
Ook veel plezier gehad op mijn FS (meervoud), maar blijkbaar heeft achtervering geen 1:1 relatie met fietsplezier
En de starre singlespeed.
Ja, daar heb ik ook heel veel lol op gehad.
Blijkbaar kunnen sommige mensen heel veel plezier hebben zonder (achter) vering.
Durf het bijna niet te zeggen op dit forum...
Maar misschien is de fiets maar het middel.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Hardnekkig misverstand dat een fully is gemaakt om altijd maar in het zadel te blijven zitten. Als voorbeeld: hoe vaak zie je een downhiller tijdens een afdaling zitten?Jan Willem schreef: ↑wo 10 juli 2019, 11:40 Nou vind ik dat je ook op een fully nog intensief uit je zadel moet.
Wel afhankelijk van waar je fietst natuurlijk maar bij een beetje snel bochtenwerk moet ik volop uit het zadel om de bike onder me weg te kunnen duwen en te bewegen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 185
- Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24
Zoveel mensen, zo veel meningen. Het enige echte nadeel van een fully is het extra onderhoud. 1x per jaar 200 extra aftikken (tenminste, dat wil de LBS graag) is wel iets om rekening mee te houden.