Ervaringen: van hardtail naar fully
Het valt me op dat EPIC rijders vaak een enorm verkeerd beeld hebben van de overige fully's. Het zijn niet allemaal wipkippen. Met mijn Camber heb ik nooit last van de zogenaamde pompbeweging. Bij enorm steile klimmen lock ik hem even verder niet.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Heb nog een 26" hardtailtje met 80mm veerweg: knalhard, stuitert vrolijk rond, so be it, dan maar wat langzamer bergaf, langzamer over een wasbord, eerder eraf bij een technische klim, maar soms gewoon nog leuk, als de route niet te lang is.
Heb meerdere fully's gehad, alle wielmaten, en wat de dempers betreft:
Epic, prima, je kunt je platform met de huidige dempers instellen van knalhard tot laag losbreekmoment.
Tomac, eerst met DT swiss demper: 100% lock, niet fijn, te hard. Daarna met Fox RP23: heerlijk, wederom een platform dat je kunt instellen van hard-zacht. Sowieso beter dan die DT demper. Ik vind dempers die juist tot pakweg een cm meeveren in de lock- of platvormstand lekkerder rijden. Smaakkwestie. En efficient, en nog net dat tikkie comfort. Locken moest met een greep tussen de benen naar het hendeltje op de demper. Vond ik altijd prima, maar het kan nog makkelijkert natuurlijk:
Nu op mijn Lux een RS-1 vork icm een Monarch achter, beiden tegelijk te locken met 1 druk op de knop op het stuur. Wederom beiden met 1 cm speling in de lockstand: heerlijk en dus errug gemakkelijk te bedienen.
Heb meerdere fully's gehad, alle wielmaten, en wat de dempers betreft:
Epic, prima, je kunt je platform met de huidige dempers instellen van knalhard tot laag losbreekmoment.
Tomac, eerst met DT swiss demper: 100% lock, niet fijn, te hard. Daarna met Fox RP23: heerlijk, wederom een platform dat je kunt instellen van hard-zacht. Sowieso beter dan die DT demper. Ik vind dempers die juist tot pakweg een cm meeveren in de lock- of platvormstand lekkerder rijden. Smaakkwestie. En efficient, en nog net dat tikkie comfort. Locken moest met een greep tussen de benen naar het hendeltje op de demper. Vond ik altijd prima, maar het kan nog makkelijkert natuurlijk:
Nu op mijn Lux een RS-1 vork icm een Monarch achter, beiden tegelijk te locken met 1 druk op de knop op het stuur. Wederom beiden met 1 cm speling in de lockstand: heerlijk en dus errug gemakkelijk te bedienen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- van Tuyl
- Pro Biker
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
- Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
- Contacteer:
Ik heb destijds bij het testen op verschillende merken (ook dure modellen) gereden en voor mij viel de epic op door zijn rijgedrag en nooit veren wanneer niet nodig.zenegroen schreef:Het valt me op dat EPIC rijders vaak een enorm verkeerd beeld hebben van de overige fully's. Het zijn niet allemaal wipkippen. Met mijn Camber heb ik nooit last van de zogenaamde pompbeweging. Bij enorm steile klimmen lock ik hem even verder niet.
Kraak andere systemen zeker niet af, dit is gewoon mijn ervaring. Tegenwoordig zullen er ook zeker andere systemen goed werken maar ook de nieuwe epic bevalt mij gewoon erg goed.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
- Mijn mountainbike: BMC Agonist
Thanks voor de tip. Wat is er mis aan mijn frame en demper dan?Nee hoor gewoon een goed ontwerp frame/hevel en een goede demper.
Anyhow, thanks voor de reactie Zenegroen. Wellicht is een finetuning om de demper en vork beter te laten werken nodig. Bij staand klimmen zal ik hem waarschijnlijk toch altijd vast zetten.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
- Mijn mountainbike: BMC Agonist
Dan nog kan een lockout wenselijk zijn indien je echt een starre fiets wilt hebben bij sommige beklimmingen.
Het hele punt is dus zoals ik eerder schreef, dat ik dit tov een hardtail iets mis.
Veert een brain in als je staand klimt of een zodanige druk uitoefend?
Het hele punt is dus zoals ik eerder schreef, dat ik dit tov een hardtail iets mis.
Veert een brain in als je staand klimt of een zodanige druk uitoefend?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Nee, de Brain zorgt ervoor dat de demper juist niet reageert juist op trapinvloeden van boven, bij sprinten of staand klimmen, maar wel op klappen van onderen. Hij veert dus alleen als je het nodig hebt.
En dan kun je de brain ook nog eens zo instellen dat de demper pas veert bij veel kracht van onderen, of wat minder, het losbreekmoment is dus naar smaak te tunen.
Slim systeem. Gaat ook blitssnel. Zo te tunen dat je nergens iets van merkt.
En dan kun je de brain ook nog eens zo instellen dat de demper pas veert bij veel kracht van onderen, of wat minder, het losbreekmoment is dus naar smaak te tunen.
Slim systeem. Gaat ook blitssnel. Zo te tunen dat je nergens iets van merkt.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 25 februari 2015, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- van Tuyl
- Pro Biker
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
- Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
- Contacteer:
De brain veert niet, hij zorgt ervoor dat de demper in of uitgeschakeld wordt.
Bij staand klimmen veert een mijn epic niet in of uit, hetzelfde als gelocked (bij andere merken).
Bij staand klimmen veert een mijn epic niet in of uit, hetzelfde als gelocked (bij andere merken).
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 414
- Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
- Mijn mountainbike: BMC Agonist
Inderdaad met een goede afstelling heb je geen lockout nodig zeker niet wanneer je een specialized demper met brain hebt.
De brain veert niet, hij zorgt ervoor dat de demper in of uitgeschakeld wordt.
Bij staand klimmen veert een mijn epic niet in of uit, hetzelfde als gelocked (bij andere merken).
Ik geef het op!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Zo, tekstueel klopt het nu. De demper veert, en de Brain bepaalt het losbreekmoment, wanneer de demper gaat werken. Niet opgeven @Riesch, alles komt goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Moderator
- Berichten: 16838
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Sterker nog, naar mijn mening zijn al die linkages e.d. eigenlijk overbodig. Behalve voor diegenen die een fully willen die als een hardtail voelt. (Maar dan ontgaat mij de zin van een fully...)
Als ik mijn Morewood als voorbeeld neem: die heeft een hoog en naar voren geplaatst draaipunt. Gevolg is dat bij aanzetten de ketting het achterwiel als het ware onder de fiets wil trekken, dus uit de vering: tegengesteld aan onbedoeld inveren. Dus geen gewip bij aanzetten, ook niet zonder platform. Bij een impact beweegt het wiel in eerste instantie iets naar achteren, wat een goede reactie op kleine hobbels bevordert. Dus een actief systeem dat veel opvangt.
Kan niet zeggen dat ik veel voordelen voel bij mijn andere fullies, een single pivot met een een linkage en een vpp-er. Kwam destijds ook uit een vergelijkingstest met andere am-bikes, de Morewood werd gelijkwaardig geacht aan bv de Santa Cruz Nomad en een Intense, beiden topbikes in hun klasse (en met een vpp systeem).
Volgens mij is voor fietsen met een beperkte veerweg (<140mm) één goed geplaatst draaipunt voldoende. Bij meer veerweg zijn hogere snelheden mogelijk, grover terrein, en dan wordt het ook belangrijker bij grote remknippen het wiel aan de grond te kunnen houden (waar een floating opgehangen remklauw ook aan meewerkt, voor xc/am niet nodig en/of te zwaar).
Op zo'n single pivot een goede demper met eventueel een platform voor de asfaltstukken monteren, meer heb je niet nodig. Mijn laatste aankoop is weliswaar een vpp fully, maar was er binnen mijn budget zo'n single pivot geweest had ik die gekocht (SC meent de kleine maten van hun Superlight 650b te moeten maken, en Orange levert de Segment niet in S ).
Maar de marketingmachine heeft goed gewerkt, de grote massa gelooft nog steeds dat er allerlei ingewikkelde constructies nodig zijn om een goed werkende fully te bouwen. En dat doet de fietsindustrie dus maar al te graag
Als ik mijn Morewood als voorbeeld neem: die heeft een hoog en naar voren geplaatst draaipunt. Gevolg is dat bij aanzetten de ketting het achterwiel als het ware onder de fiets wil trekken, dus uit de vering: tegengesteld aan onbedoeld inveren. Dus geen gewip bij aanzetten, ook niet zonder platform. Bij een impact beweegt het wiel in eerste instantie iets naar achteren, wat een goede reactie op kleine hobbels bevordert. Dus een actief systeem dat veel opvangt.
Kan niet zeggen dat ik veel voordelen voel bij mijn andere fullies, een single pivot met een een linkage en een vpp-er. Kwam destijds ook uit een vergelijkingstest met andere am-bikes, de Morewood werd gelijkwaardig geacht aan bv de Santa Cruz Nomad en een Intense, beiden topbikes in hun klasse (en met een vpp systeem).
Volgens mij is voor fietsen met een beperkte veerweg (<140mm) één goed geplaatst draaipunt voldoende. Bij meer veerweg zijn hogere snelheden mogelijk, grover terrein, en dan wordt het ook belangrijker bij grote remknippen het wiel aan de grond te kunnen houden (waar een floating opgehangen remklauw ook aan meewerkt, voor xc/am niet nodig en/of te zwaar).
Op zo'n single pivot een goede demper met eventueel een platform voor de asfaltstukken monteren, meer heb je niet nodig. Mijn laatste aankoop is weliswaar een vpp fully, maar was er binnen mijn budget zo'n single pivot geweest had ik die gekocht (SC meent de kleine maten van hun Superlight 650b te moeten maken, en Orange levert de Segment niet in S ).
Maar de marketingmachine heeft goed gewerkt, de grote massa gelooft nog steeds dat er allerlei ingewikkelde constructies nodig zijn om een goed werkende fully te bouwen. En dat doet de fietsindustrie dus maar al te graag
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- van Tuyl
- Pro Biker
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
- Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
- Contacteer:
[quote="kermit"]Sterker nog, naar mijn mening zijn al die linkages e.d. eigenlijk overbodig. Behalve voor diegenen die een fully willen die als een hardtail voelt. (Maar dan ontgaat mij de zin van een fully...)/quote]
Goedenavond kermit, jij zoekt iets anders in je mtb dan ik denk ik, maakt niets uit, er zijn genoeg verschillende.
Ik vind de zin van een fully niet dat ik kan voelen dat het een fully is wanneer dat niet nodig is. Voor mij is de zin van een fully dat hij veert wanneer dat nodig is en dat ervaar ik op de mijne.
Goedenavond kermit, jij zoekt iets anders in je mtb dan ik denk ik, maakt niets uit, er zijn genoeg verschillende.
Ik vind de zin van een fully niet dat ik kan voelen dat het een fully is wanneer dat niet nodig is. Voor mij is de zin van een fully dat hij veert wanneer dat nodig is en dat ervaar ik op de mijne.