Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: is onderweg

do 31 juli 2014, 10:47

zonoskar schreef:
japie carbon schreef: Zoveel verschil zit er echt niet in het rijden op een HT of fully
Dat zeggen al die hardtail adepten, maar een fully is wel degelijk sneller op de meeste rondjes.

Dat je geen fully hebt omdat het teveel onderhoud is, of te duur, of te zwaar. Dat snap ik. Maar blijven miepen dat een hardtail sneller is klopt gewoon niet. Dat is struisvogelpolitiek.
Dus jij wil beweren dat een fully 18% sneller is?

En dat ik dus eigenlijk 18% beter ben dan iemand die met mij op een fully rijdt :D
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

do 31 juli 2014, 10:51

Ik ga er ongeacht de fiets eigenlijk altijd vanuit dat ik minstens 18% beter ben dan de ander. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Isn't dead.

do 31 juli 2014, 10:54

suravida schreef:Ik ga er ongeacht de fiets eigenlijk altijd vanuit dat ik minstens 18% beter ben dan de ander. :lol:
Ook op een slechte dag? :lol: :lol: :tong
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

do 31 juli 2014, 10:56

Absoluut! Dat de ander toevallig sneller fietst betekend natuurlijk nog net dat hij ook beter is ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Biking Rebel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: BMC TE01 Teamelite 29r & Canyon Grail 7.0 AL

do 31 juli 2014, 11:16

zonoskar schreef:
japie carbon schreef: Zoveel verschil zit er echt niet in het rijden op een HT of fully
Dat je geen fully hebt omdat het teveel onderhoud is, of te duur, of te zwaar. Dat snap ik. Maar blijven miepen dat een hardtail sneller is klopt gewoon niet. Dat is struisvogelpolitiek.
Ligt ook heel erg aan je rijstijl, je techniek en het rondje/parcours/paden die je rijdt. Voor mij zal het in NL weinig verschil maken, bij technische marathons in de Ardennen verwacht ik wel winst te kunnen halen met een lichte racefully.
de Drenth
Mtb fanaat
Mtb fanaat

do 31 juli 2014, 11:42

Sinds anderhalf jaar geleden mijn 14 jaar oude 26" HT er de brui aan gaf (er moest te veel aan gebeuren wat ik niet in verhouding met de fiets vond) ben ik overgestapt op een 29" fully (Giant Anthem X29-2). Deze rijdt veel fijner. Is natuurlijk ook geen vergelijk. Nieuwere fiets, nieuwere technieken, zelfs een fractie lichter) Vooral paden met veel boomwortels zijn u veel comfortabeler te nemen. Of ik sneller ben geworden, weet ik niet, maar ik heb er wel meer plezier in. Met afdalen heb ik wel behoorlijk aan snelheid en vertrouwen gewonnen. In het verleden had ik af en toe rugklachten tijdens het fietsen, dit is nu verleden tijd. Ook na Limburgs Mooiste (118 km) geen enkele klacht (behalve vermoeide benen natuurlijk). Met een 29"HT heb ik overigens geen ervaring
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

do 31 juli 2014, 15:46

japie carbon schreef: Dus jij wil beweren dat een fully 18% sneller is?

En dat ik dus eigenlijk 18% beter ben dan iemand die met mij op een fully rijdt :D
18% is wat veel, zal ook met vorm van de dag te maken hebben of ondergrond. Maar 3-6% moet te halen zijn, zeker op tochten van 2 uur of meer. Ik was met mijn 15Kg, 15cm fully 9% sneller dan met de starre fiets. Ik voelde me vergelijkbaar qua vorm, maar toen ik het 3de uur in ging kwam ik niet meer vooruit met de starre fiets, op de fully geen probleem. Nou snap ik ook wel dat compleet star nog ff wat erger is dan een hardtail en dat een stalen frame/vork minder comfortabel is dan een carbon hard-tail. En dat dus het verschil met een snelle comfortabele hardtail minder zal zijn.
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Mijn mountainbike: Intense Spider FRO

do 31 juli 2014, 16:35

Wat ik zei; de ''Dutch Mountains'' zijn een soort kunstmatig aangelegde heuvelruggen en daar kweken ze putholes voor heel Zuid-West Nederlsnd :-q
Daar win je zoo veel met een fully t.o.v. een hardtail. Het is een stuk van 4 a 5 km lang met alleen maar klimmetjes en afdalinkjes waarvan sommige nog vrij pittig. Op een hardtail kan je 70% van dit stuk uit het zadel blijven anders wordt je gelanceerd of door elkaar gerammeld.
Dit samen met de uitmuntende conditie van de ondergrond, en mijn eigen vorm van de dag bracht deze tijd tot stand. Ik denk ook niet dat ik deze tijd dit jaar nog ga verbeteren :-?

just a perfect day
AussieCyclist
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 17 augustus 2014, 01:08

Als contrast... Ik ben laatst voor de lol teruggegaan naar een hardtail na 15 jaar alleen fullys, van 90-120mm.

De fullys winnen op gemiddeld snelheid, maar op een 29" wiel is her verschil minder groot.

Wel leert de hardtail weer snelheid bij het uitzoeken van de juiste lijn. Ik merg weinig mbt acceleratie, omdat ik vooral met heel erg XC gerichte fullys heb gerenden met achtervering die door geometrie of dempers nauwelijks op trapkracht reageerden.

De hardtail wordt niet zo vaak gereden...
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

zo 17 augustus 2014, 13:44

Wat voor een fully is ook wel van belang.
Ik rij op een specialized epic expert wc. Deze voelt racey en heeft de voordelen van een hardtail zolang het niet bumpy is.

Vandaag flinke wortelafdaligen gehad waarbij ik met m'n hardtail alle kanten op stuiterde en met de fully wel lekkerder beneden kom.

Ik had niet gedacht dat ik zo weg kon zijn van een fully. Ik ben het wel.
Mamba
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy Lt

vr 22 augustus 2014, 14:48

Ik rij ook oop een epic (comp). Kwam van een hardtail, maar zou niet snel terug willen. Elke keer met een big smile op de fiets....;-))
headzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Z'n superlicht, oranje en vlijmscherp mesje

za 30 augustus 2014, 11:43

Einde auw aan de rug. Sneller?? Geen idee. Houd het nu wel 8 x zo lang vol. Voor mij dus de keuze voort 'fully.'
Brenner
Mtb fanaat
Mtb fanaat

za 27 september 2014, 17:45

Ben laatst een aantal dagen in de Vogezen geweest met mijn Hardtail. Fantastisch gereden maar bij tochten van 4 uur kreeg ik toch last van de hobbels, comfort was ver te zoeken dus nu overweeg ik een overstap naar een fully. Ben 1.93 m en 100kg dus flinke hobbels op een hardtail begin je na een paar uur flink te voelen..... :lol:
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

zo 5 oktober 2014, 08:04

Ben overgestapt van een HT naar een fully , in een woord super te noemen maar ben nu toch ook wel naar een Carbon HT aan het kijken
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)

Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B

yesterday does not matter
murphsy
All rounder
All rounder

zo 5 oktober 2014, 12:29

Is het niet zo dat de vergelijking ook heel erg afhangt van de prijscategorie. Een instap fully (€1000) tegen een HT van €1000 is een andere vergelijking dan een midrange fully van €2500 vs een HT van €2500. In de hogere ranges heeft een fully veel minder 'nadelen' dan in de lage segmenten. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd? (ik kijk zelf verlekkerd naar de B'Twin Rockrider 700s, maar verwacht daar juist tegen dit probleem aan te lopen)
Plaats reactie