Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

In april staat er een weekendje Ardennen op de kalender (Roche). Welke pedalen zal ik monteren? SPD's of de normale? Ik zie vaak op foto's namelijk best wel veel mensen met gewone pedalen rijden in vooral ruig landschap...
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
Huge_Cohones
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: za 27 oktober 2007, 16:24
Mijn mountainbike: '07 Stumpjumper HT

Ik zou gewoon iene-miene-mutte doen... Laat het lot beslissen.

Of je kan natuurlijk kijken wat voor jou het fijnste is en dan beslissen welke pedalen je kiest.
Mensen, laten we ophouden om mekaar van vlakbij met een automatisch wapen door de kop te schieten.
MXXL
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 09:53
Mijn mountainbike: Custom Specialized Chisel

Ik vind dat je pas echt fatsoenlijke controle hebt over de fiets als je vast aan de pedalen zit, of dat dan met SPD of eggbeaters is maakt niet uit, maar ik zou persoonlijk geen meter willen fietsen op mijn MTB met standaard pedalen.
Mijn grote trots: Anne
Mijn kleine trots: Inge

MXXL
ATBikey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 10 november 2007, 09:40

Als je al gewend bent aan de spd pedalen zou ik die erop laten zitten. Maar als je nog geen of weinig ervaring met de spd pedalen hebt zou ik de gewone pedalen gebruiken. Zeker als het over ruig terrein gaat.
Zand schuurt de maag.
Joopieboy

Ik vind zelf met klikpedalen niet fijn fietsen, als je bv een bocht neemt en je schuift wat weg vind ik het fijn om snel mijn voet uit te kunnen steken en dat soort dingen. Ook is het heel irritant dat als je wilt afstappen dat je nog vast zit enzo.
Liever los op de pedalen als vast, rijd veel chiller. :)
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

ATBikey schreef:Als je al gewend bent aan de spd pedalen zou ik die erop laten zitten. Maar als je nog geen of weinig ervaring met de spd pedalen hebt zou ik de gewone pedalen gebruiken. Zeker als het over ruig terrein gaat.
Copy that.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Nickstr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 13 december 2007, 19:03
Mijn mountainbike: Cube Acid

ik zou kiezen voor spd alleen de eerste keer dat je er mee fietst is het wat onhandig maar later wen je eraan en als je bijvoorbeeld valt leer je wel snel genoeg te reageren die automatische handeling komt wel en je kunt je kracht beter kwijt met spd
Cannondale.com
cyclingnews.com
egbertegberts.nl
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

RatTrap schreef:In april staat er een weekendje Ardennen op de kalender (Roche). Welke pedalen zal ik monteren? SPD's of de normale? Ik zie vaak op foto's namelijk best wel veel mensen met gewone pedalen rijden in vooral ruig landschap...
nog genoeg tijd om te oefenen.
express wat situaties opzoeken waarin je uit moet klikken bv. helling op in te zware versnelling, na een tijdje gaat het automatisch en merk je in dat soort situaties helemaal niet meer dat je vast zit, behalve dan dat je harder kan trappen en meer controle over je fiets hebt
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Altijd en overal klikpedalen gebruiken!
Gewone pedalen zijn gevaarlijk en helemaal tijdens het mountainbiken.
Probeer het zelf maar,als je er aan gewend bent begrijp wat ik bedoel!

Veel succes! :-q
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

SPD :-q
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Schorem schreef: Gewone pedalen zijn gevaarlijk en helemaal tijdens het mountainbiken.
Verklaar U nader???

@ RatTrap
Ik fiets in nederland altijd met spd. Heb van de zomer in frankrijk ook met mijn spd gefiets en ik baalde dat ik mijn gewone pedalen niet bij had. Je stuitert zo over de stenen als je remt is de kans groter dat je voor wiel weg schiet. De volgende keer gaan de gewone pedalen er op.
Maar waarom neem je ze niet alle 2 mee is het eene niest kun je de andere proberen. En wel ff oefenen met spd.
sTTevie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 23:05
Mijn mountainbike: American Eagle Taos 330 'mudbike' & Scott Scale 35

klikpedalen ... zonder discussie!!! ... tenzij je (freeride't of downhillt) ... & nog tijd genoeg om te oefenen ;-)
sTTevie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 23:05
Mijn mountainbike: American Eagle Taos 330 'mudbike' & Scott Scale 35

bas v/d Heijden schreef:
Schorem schreef: Gewone pedalen zijn gevaarlijk en helemaal tijdens het mountainbiken.
Verklaar U nader???

@ RatTrap
Ik fiets in nederland altijd met spd. Heb van de zomer in frankrijk ook met mijn spd gefiets en ik baalde dat ik mijn gewone pedalen niet bij had. Je stuitert zo over de stenen als je remt is de kans groter dat je voor wiel weg schiet. De volgende keer gaan de gewone pedalen er op.
Maar waarom neem je ze niet alle 2 mee is het eene niest kun je de andere proberen. En wel ff oefenen met spd.
de oplossing is simpel :wink:

Afbeelding

Afbeelding
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

sTTevie schreef:de oplossing is simpel :wink:
Ik wist wel dat ze bestonden maar niet dat ze er zo mooi (niet lomp) uit zagen. Maar ja het is misschien iets voor rattrap ik heb al 2 paar pedalen
Plaats reactie