Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MacReal schreef: di 13 juli 2021, 09:29 Om naar beneden te gaan, zul je eerst omhoog moeten trappen :bier:
Dat doet hij ook regelmatig (waar hij woont dichtbij geen lift)
Ach, wat weet die Ben nou helemaal!

:tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Da's waar, complete n00b :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Kapitein Iglo schreef: di 13 juli 2021, 09:33
MacReal schreef: di 13 juli 2021, 09:29 Om naar beneden te gaan, zul je eerst omhoog moeten trappen :bier:
Dat doet hij ook regelmatig (waar hij woont dichtbij geen lift)
Ach, wat weet die Ben nou helemaal!

:tong
Ik doe zoals Ben ook zegt, ik wissel regelmatig.

Maar ook op dat niveau zijn de meningen verdeelt. :lol:

https://youtu.be/rehVCf9ry6s?t=71

Remy: "So Chris is one of the only riders I know that still rides flatpedals.."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jefro98 schreef: di 13 juli 2021, 10:06 Ik doe zoals Ben ook zegt, ik wissel regelmatig.
Ja, en het nadeel is dan dat je niet altijd meer in je hoofd hebt wat er op dat moment op je fiets zit :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef: di 13 juli 2021, 10:28
Jefro98 schreef: di 13 juli 2021, 10:06 Ik doe zoals Ben ook zegt, ik wissel regelmatig.
Ja, en het nadeel is dan dat je niet altijd meer in je hoofd hebt wat er op dat moment op je fiets zit :wink: :D
Ook dat heeft Ben wel eens met een crash moeten bekopen :lol:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

MacReal schreef: di 13 juli 2021, 10:32
kermit schreef: di 13 juli 2021, 10:28 Ja, en het nadeel is dan dat je niet altijd meer in je hoofd hebt wat er op dat moment op je fiets zit :wink: :D
Ook dat heeft Ben wel eens met een crash moeten bekopen :lol:
Dat is ook precies waar Kermit het over heeft. :lol: :lol:
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Wat mij opvalt is dat veel mensen een tijd flats rijden en dan een tijd spd. Zelf switch ik mijn pedalen bijna elke rit, de ene keer heb ik meer zin in de een dan de ander.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Na ruim 1.5 jaar flats ben ik deze week overgestapt naar SPD met een setje Shimano ME702's en Shimano XT trail pedalen.

Ik heb er nu zo'n 70km mee gereden en dat gaat goed, op de volgende drie problemen na.
  • 1: Het zadel voelde wat te laag door deze combinatie en hierdoor 1cm hoger gezet. Het gekke is dat ik nu na 7-8 km opeens pijn in mijn kont krijg. Zou dit komen door een net wat diepere zit waardoor ik anders op mijn zitbotjes zit?
  • 2: Ik krijg na verloop van tijd (15km) last van de buitenkant van mijn rechtervoet. Trek ik meer met mijn voet, dan verlicht de pijn wat. Op een technisch stuk heb ik er geen last van, waarschijnlijk omdat ik dan zo aan het bewegen ben maar op een langer rechter stuk gaat het irriteren. Kwestie van wennen aan de schoen of op te lossen met een zooltje?
  • 3: Na verloop van tijd 10-20km krijg ik ook opeens last van mijn onderrug. Ik vermoed dat dit komt doordat ik actiever met mijn benen rij en hierdoor nu spieren anders aanspan waardoor ik last van mijn onderrug krijg.
Wel een vermelding: ik merk dat ik sneller rij en mijn pr's gaan er ook aan door de mogelijkheid van trekken aan de pedalen en het harder kunnen gaan over hobbelige stukken (ik rij met een hardtail).

Heeft iemand ervaring met deze punten en/of adviezen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bij klikpedalen luistert positie nauwer dan bij flats, begin met je voeten goed te zetten zodat je geen been pijntjes hebt.
Spierpijn (waar dan ook) kan zijn van extra belasting, niet eerder gebruikt en nu wel.
Probeer je zadelhoogte op goede afstand te krijgen zoals je die eerder met flatspedals had en dan nog eens voelen.
Vandaag gemerkt dat ook onkruid wieden een geweldige core training is volgens m’n rug :-D
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ook Peter schreef: zo 14 november 2021, 20:16 Bij klikpedalen luistert positie nauwer dan bij flats, begin met je voeten goed te zetten zodat je geen been pijntjes hebt.
Spierpijn (waar dan ook) kan zijn van extra belasting, niet eerder gebruikt en nu wel.
Probeer je zadelhoogte op goede afstand te krijgen zoals je die eerder met flatspedals had en dan nog eens voelen.
Vandaag gemerkt dat ook onkruid wieden een geweldige core training is volgens m’n rug :-D
Ik heb roterende speling met de clips, daarin kan ik mijn voeten wel gewoon bewegen. Ik weet nog vroeger met SPD-SL dat ik nul bewegingsvrijheid had. Daar was ik wel lang mee bezig met afstellen, maar dat had te maken met kniepijn. Dat heb ik nu gelukkig niet.

Kan de mate van hoever naar voren of achter de cleat zit ook schelen?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik weet niet hoe stijf de zool van je schoenen is? Als ik in het voorjaar van mijn winter(mtb) schoenen overstap naar mijn racefiets (met bijbehorende schoenen met carbonzool) dan hebbik de eerste tijd ook een 'dood' gevoel in mijn voetzool. Na een x aantal ritjes gaat dan dan weer weg. Misschien moeten je voeten 'wennen' aan de stijvere zolen?🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

De stijfheid zat op 7 van de 12 las ik ergens bij een review. Ik heb voor de flatpedals 5ten Freerider Pro's, die zijn inderdaad een heel stuk soepeler dus daar kan het ook nog aan liggen ja.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

1. Herkenbaar, zadel moet indd omhoog.
In theorie zou het kunnen dat je de punt van het zadel ietsje moet laten zakken voor dezelfde drukverdeling.

2. Ook last van, maar dan links en bij langere afdalingen.
Ik heb dezelfde schoenen toevallig (flats en clips) en mijn voeten moeten altijd wennen als ik een tijdje niet op clips gereden heb...

3. Herken ik niet, maar dat kan ook komen doordat ik al langer met clips rijd (en daar eigenlijk ook op begonnen ben)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

MarkMeisner schreef: zo 14 november 2021, 20:22
Ook Peter schreef: zo 14 november 2021, 20:16 Bij klikpedalen luistert positie nauwer dan bij flats, begin met je voeten goed te zetten zodat je geen been pijntjes hebt.
Spierpijn (waar dan ook) kan zijn van extra belasting, niet eerder gebruikt en nu wel.
Probeer je zadelhoogte op goede afstand te krijgen zoals je die eerder met flatspedals had en dan nog eens voelen.
Vandaag gemerkt dat ook onkruid wieden een geweldige core training is volgens m’n rug :-D
Ik heb roterende speling met de clips, daarin kan ik mijn voeten wel gewoon bewegen. Ik weet nog vroeger met SPD-SL dat ik nul bewegingsvrijheid had. Daar was ik wel lang mee bezig met afstellen, maar dat had te maken met kniepijn. Dat heb ik nu gelukkig niet.

Kan de mate van hoever naar voren of achter de cleat zit ook schelen?
De pijn in je rechter voet kan verschillende oorzaken hebben waarvan de druk op de bal van de voet er eentje is.
De pijn in je onderrug lijkt mij een combinatie van hoogte van het zadel en gebruik van je hamstrings.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Gister de cleats iets aangepast en van het zadel de punt een stukje laten zakken. De cleats staan nu meer naar het midden, had ze teveel naar buiten gemonteerd waardoor mijn voeten te ver naar binnen stonden. (Leuk, als je de schoenen omdraait is alles spiegelbeeld. Geen rekening mee gehouden vorige week, beginnersfoutje :cry: )

Met de nieuwe setup vanmorgen 25km gereden en geen last meer van de onderrug en buitenkant voet, dus dat is goed! Na 15km wel nog even pijn in mijn kont, maar dat was redelijk snel weer weg. Hier gaan we maar even verder mee rijden en kijken of het goed blijft allemaal.

Dank allen voor de tips! :-q Wel erg leuk die SPD's, de PR's vliegen je opeens om je oren :D
Plaats reactie