Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Rijden met SPD's vind ik echt pure onzin. De toegevoegde waarde is zo beperkt en het is alleen maar een manier om een commerciële slag te slaan door nieuwe schoenen, pedalen, plaatjes en dat soort dingen te introduceren. Vind ik ook gelden voor tubeless rijden overigens.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13024
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Veldwachter schreef: wo 9 juni 2021, 11:32 Rijden met SPD's vind ik echt pure onzin. De toegevoegde waarde is zo beperkt en het is alleen maar een manier om een commerciële slag te slaan door nieuwe schoenen, pedalen, plaatjes en dat soort dingen te introduceren. Vind ik ook gelden voor tubeless rijden overigens.
Not sure if serious, maar als er iets snel slijt bij mij, zijn het flats :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Tenzij je nog met gewone sportschoenen en ouderwetse "bear-trap" pedalen rijdt, zijn SPD schoenen er al langer dan flats en bijhorende schoenen :-?

Dus technisch gezien zijn flats en die schoenen bedacht om ons geld afhandig te maken :winkie:

En inderdaad, bij mij slijten (in ieder geval de schoenen voor) flats veel harder.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Veldwachter schreef: wo 9 juni 2021, 11:32 Rijden met SPD's vind ik echt pure onzin. De toegevoegde waarde is zo beperkt en het is alleen maar een manier om een commerciële slag te slaan door nieuwe schoenen, pedalen, plaatjes en dat soort dingen te introduceren. Vind ik ook gelden voor tubeless rijden overigens.
Heel speciaal dit.

Ik ben een ontzettende voorstander van tubeless, vanwege de al vaak genoeg genoemde voordelen.
SPD is voor mij het allerbeste omdat ik alleen xc rij en bijvoorbeeld rockgardens voor mij er ook makkelijker mee te rijden zijn.
Laatst gewijzigd door van Tuyl op do 10 juni 2021, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13024
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet inmiddels dat ik Veldwachters bijdrage met een korreltje zout mocht nemen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Wat wel mogelijk (voor mij) nog een rede zou zijn naar flats te gaan is het vertrouwen bij dingen als een wheelie leren. Nu ben ik inmiddels zo gewend aan klikkers dat je eigenlijk zonder na te denken loskomt, maar toch denk ik dat flats vooral mentaal een wat meer vertrouwend gevoel geven.
Who needs roads when there's dirt
Joris85
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 29 maart 2012, 21:27

Na 8 jaar met spd’s te hebben gereden, heb ik gister voor het eerst met flats en bijbehorende schoenen gereden. Had gek genoeg veel meer vertrouwen in mijn eigen kunnen met de flats. Daarnaast/ daardoor haalde ik ineens lastige klimmetjes en bochten wel die ik hiervoor vaak niet haalde. Ook nog een pr’etje gereden op een lange en pittige klim.

Positief verrast dus door flats.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Toen ik met mountainbiken begon (begin 90's) was dat met prachtige cheap-ass bear trap pedaaltjes (inclusief reflectors). Werkte toen prima voor mij. Daarna (eind 90's) serieuzer aan het XC'en geslagen en toen op een gegeven moment ook de overstap naar SPD gemaakt. Dat werkte beter: vooral omdat ik meer ging 'rondtrappen' en zo efficiënter kracht zette. Weer later (begin tot half 00's) ging ik meer trails rijden en voelde ik me veiliger op platforms. Een bail-out bij een mislukte jump gaat nu eenmaal een stuk makkelijker als je voeten niet vast zitten. :lol:

Toen ik - na een decennium MTB-loos door het leven gaan - eind vorig jaar weer aan het MTB'en sloeg, heb ik mijn oude Specialized SPD schoenen uit de mottenballen gevist. Met SPD rijden gaat goed zolang ik mijn beide wielen zoveel mogelijk aan de grond houd. Ik vind het echter veel te leuk om 'speels' te fietsen. Dan voel ik me toch een stuk prettiger met platforms (springen of manual met mijn voeten vast vind ik echt doodeng). Ik rijd meestal routes van rond de 30 km. Dat is met een paar goedkope sneakers (Puma Smash) op platforms (Sixpack Menace Comp) uitstekend vol te houden.

///FR
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

FreedomRanger schreef: zo 4 juli 2021, 12:19 Dan voel ik me toch een stuk prettiger met platforms (springen of manual met mijn voeten vast vind ik echt doodeng).
///FR
Grappig hoe dit zoveel verschilt. Zelf vind ik springen met flats/platforms doodeng. Maar dat ligt dan voornamelijk aan mijn techniek met flats dat mijn voeten regelmatig loskomen van de pedalen. Dat kan gelukkig niet met SPD.
Dit weekend weer oefenen in winterberg met flats op jumps. Hopen op geen ongelukken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jeroen90 schreef: do 8 juli 2021, 21:35 ...Maar dat ligt dan voornamelijk aan mijn techniek met flats dat mijn voeten regelmatig loskomen van de pedalen. Dat kan gelukkig niet met SPD....
Nou... :tong
In het verleden is me dat weleens overkomen (één voet), gelukkig ging het nog net goed bij de landing.

Ik ben niet echt een springer, beperk me tot de kleinere jumps (wat ik wel erg leuk vind overigens). Mijn probleem als ik probeer wat meer te doen dan alleen maar "laten rollen" en zo springen is dat ik de fiets bijna altijd op de een of andere manier scheef trek. Dat heeft al eens een val opgeleverd omdat ik schuin landde, en ook een of twee keer een het-ging-nog-net-goed situatie. Dat geeft niet echt vertrouwen.

Ik ben er nog niet achter wat ik precies verkeerd doe, denk dat daar het oog van een kenner voor nodig is :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 10:26
Jeroen90 schreef: do 8 juli 2021, 21:35 ...Maar dat ligt dan voornamelijk aan mijn techniek met flats dat mijn voeten regelmatig loskomen van de pedalen. Dat kan gelukkig niet met SPD....
Nou... :tong
In het verleden is me dat weleens overkomen (één voet), gelukkig ging het nog net goed bij de landing.

Ik ben niet echt een springer, beperk me tot de kleinere jumps (wat ik wel erg leuk vind overigens). Mijn probleem als ik probeer wat meer te doen dan alleen maar "laten rollen" en zo springen is dat ik de fiets bijna altijd op de een of andere manier scheef trek. Dat heeft al eens een val opgeleverd omdat ik schuin landde, en ook een of twee keer een het-ging-nog-net-goed situatie. Dat geeft niet echt vertrouwen.

Ik ben er nog niet achter wat ik precies verkeerd doe, denk dat daar het oog van een kenner voor nodig is :)
Dat van het scheef trekken herken ik helemaal en de onstabiliteit die daarbij ontstaat maakt me behoorlijk onzeker. Veel oefenen en meer ontspannen is denk ik het belangrijkste.
En ja, spd voorkomt dat je voeten van je pedalen schieten bij een jump, maar voorkomt ook tevens dat je makkelijk een voetje zet of “afstapt” als het nodig is. Het is ook nooit goed :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik voel me ook veel veiliger en heb (voor mijn gevoel) veel meer contolle over de fiets met fietsen,maar ik rij hoofdzakelijk xc(wat volgens sommige hier geen mountainbiken is :wink: ) ook kan ik hiermee makkelijker mijn fiets over een obstakel (boomstam) 'tillen'. En heb ik minder kans dat mijn pedaal mijn scheenbeen kust.
Maar idd. durf ik bijvoorbeeld met spd's geen wheelie te oefenen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik voel me meer dan prima op flats hoor, en de achterkant meetrekken een obstakel op lukt ook heel aardig (zelfs op de e-mtb, al is dat wel ietsje lastiger... :D ).

Maar als ik een impuls meegeef bij het loskomen voor een sprong(etje) trek ik de boel dus scheef. Ik vermoed dat dat ook met spd het geval zou zijn, want ergens maak ik blijkbaar een fout in die beweging.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Daar heb ik ook soms last van en ben daardoor in Arnhem bij een dubbel 'schansje' ook wel eens gevallen😊. Ik denk dat ik dan te veel aan mijn stuur trek en dat dan met een arm harder doe dan de ander waardoor ik mijn fiets scheef trek. Mijn matra hierbij is voortaan;
niet trekken,niet trekken...........(aan mijn stuur :wink: )
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

kermit schreef: vr 9 juli 2021, 10:26 Ik ben niet echt een springer, beperk me tot de kleinere jumps (wat ik wel erg leuk vind overigens). Mijn probleem als ik probeer wat meer te doen dan alleen maar "laten rollen" en zo springen is dat ik de fiets bijna altijd op de een of andere manier scheef trek. Dat heeft al eens een val opgeleverd omdat ik schuin landde, en ook een of twee keer een het-ging-nog-net-goed situatie. Dat geeft niet echt vertrouwen.
Het zou kunnen kunnen helpen als je eerst manuals gaat oefenen en daarna bunnyhops.
Plaats reactie