Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Europees gezien komt de percentage al in de buurt @Axium.
Ik ga vaak in europa(voornamelijk de alpen) op vakantie en krijg de indruk dat de meeste spd's in Nederland zijn.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Carlos schreef:
mud mate schreef:Als ik dan naar het buitenland ga moet ik weer platformpedalen monteren..
Is dit qua wedstrijden of heb je hier andere redenen voor? Ben nieuw in the scene, vandaar de vraag.

Om even duidelijk te stellen ik rij in Nederland en het buitenland platformpedalen. Ik snap de meer waarde van SPD en ik snap ook de nadelen. Ik geef alleen ernstig de voorkeur aan platformpedalen omdat ik die van jongs af aan gewend ben.
De voordelen van de SPD's zijn dat je vast zit aan de pedalen. Hierdoor kun je een hogere trekkende kracht overbrengen op de pedalen. Dat heeft natuurlijk enorm veel voordelen. Echter in de bergen (onverhard) heeft het ook weer zijn nadelen. Je moet super getraind zijn met SPD's wil je in noodreacties je voeten op tijd van de pedalen krijgen. Dat is op onbekend terrein en vooral in de bergen nog wel eens noodzakelijk. Daarbij komt dat je je pedalen ook weer een keer moet inklikken. Sta je dan op steile moeilijke stukken is dat gewoon lastig. Ik hoef alleen maar mijn voet op de pedalen te zetten en ik heb grip. Je moet alleen wel goede platformpedalen kopen. Sommige denken dat platformpedalen alle pedalen zijn die niet spd zijn. Maar echte platformpedalen hebben een redelijk groot horizontaal vlak met daarop stalen pennetjes voor de grip. Hiermee heb je gewoon heel veel grip en kun je ook nog een trekkende beweging maken. In de meeste niet XC takken van de MTB sport worden deze pedalen gebruikt. En in het buitenland door de bergen dus ook veel. Meeste SPD gebruikers onderschatten nog de mogelijkheid om te trekken aan de pedalen met spd's. Maar in NL heb je uiteindelijk, als het je gaat om een grotere krachtoverbrenging, meer aan SPD's. Geef je meer om makkelijk trappen met alle schoenen op elk terrein, biedt een platformpedaal meer uitkomst...

Hier een linkje naar de pedalen die ik gebruik om een vb te geven: http://www.hibike.de/shop/product/p4aca ... Pedal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige grote nadeel van platformpedalen is dat je niet met je benen langs de pedalen moet schuren... Syncros heeft een model dat ze Meathook noemen en dat is wel een heel pakkende naam... (Moet bekennen heb er zelf nog nooit last van gehad.)
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Ik ben nu mijn egg's aan het uittesten: vond het wel zonde om nieuwe schoenen en nieuwe egg's niet te gaan gebruiken. Vind toch dat het wiebelig staat op afdalingen (met klimmen is het wel iets makkelijker), en dat in vergelijking met nike's op BBB Mount & Go's...1 ding is wel zeker, ik ga ook "echte" flats uitproberen...daarbij wil ik wel zeggen dat ik totaal geen marathon-ambities heb en het mij dus niet uitmaakt of ik vermoeide voeten krijg :)
iceteabiker
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 28 januari 2010, 20:02
Mijn mountainbike: Trek fuel ex 7 ('14)

Om even duidelijk te stellen ik rij in Nederland en het buitenland platformpedalen. Ik snap de meer waarde van SPD en ik snap ook de nadelen. Ik geef alleen ernstig de voorkeur aan platformpedalen omdat ik die van jongs af aan gewend ben.
De voordelen van de SPD's zijn dat je vast zit aan de pedalen. Hierdoor kun je een hogere trekkende kracht overbrengen op de pedalen. Dat heeft natuurlijk enorm veel voordelen. Echter in de bergen (onverhard) heeft het ook weer zijn nadelen. Je moet super getraind zijn met SPD's wil je in noodreacties je voeten op tijd van de pedalen krijgen. Dat is op onbekend terrein en vooral in de bergen nog wel eens noodzakelijk. Daarbij komt dat je je pedalen ook weer een keer moet inklikken. Sta je dan op steile moeilijke stukken is dat gewoon lastig. Ik hoef alleen maar mijn voet op de pedalen te zetten en ik heb grip. Je moet alleen wel goede platformpedalen kopen. Sommige denken dat platformpedalen alle pedalen zijn die niet spd zijn. Maar echte platformpedalen hebben een redelijk groot horizontaal vlak met daarop stalen pennetjes voor de grip. Hiermee heb je gewoon heel veel grip en kun je ook nog een trekkende beweging maken. In de meeste niet XC takken van de MTB sport worden deze pedalen gebruikt. En in het buitenland door de bergen dus ook veel. Meeste SPD gebruikers onderschatten nog de mogelijkheid om te trekken aan de pedalen met spd's. Maar in NL heb je uiteindelijk, als het je gaat om een grotere krachtoverbrenging, meer aan SPD's. Geef je meer om makkelijk trappen met alle schoenen op elk terrein, biedt een platformpedaal meer uitkomst...

Hier een linkje naar de pedalen die ik gebruik om een vb te geven: http://www.hibike.de/shop/product/p4aca ... Pedal.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Enige grote nadeel van platformpedalen is dat je niet met je benen langs de pedalen moet schuren... Syncros heeft een model dat ze Meathook noemen en dat is wel een heel pakkende naam... (Moet bekennen heb er zelf nog nooit last van gehad.)
dus dit zijn echte flats die ook gebruikt worden in de bergen en bij andere soorten van mtben? want ik wil ook geen spd's zelfde reden als hierboven maar ben nog aan het kijken voor een padaal met veel grip. dit zou dus zoon padaal kunnen zijn (weet tot er 1000soorten zijn)

grtzz Rob
just do it.

sorry voor spelfouten heb dyslectie
Gebruikersavatar
Remmes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1956
Lid geworden op: wo 20 juli 2011, 21:55
Contacteer:

hoi
ik doe enkel XC maar ik bike nog steeds met small toeclips.
Heb eens geprobeerd aan de SPD rage mee te doen, maar je hebt er enkel last van, ff snel voetje aan de vloer is er niet bij, en als er iets valt ben je nooit op tijd van je pedalen los.
Na 5 maanden aantobben toch me toeclips er weer op gezet, HEERLIJK !!!

dat soort pedalen is leuk voor de wielrenners zonder opstakels, maar hoort in mijn ziens niet thuis op een MTB
MTB route Loonse en Drunense Duinen
https://www.facebook.com/mtbrouteldd/
FB group MTB XL NL-BE
https://www.facebook.com/groups/1780348748962030
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ik ben met SPD opgegroeid in het wielrennen, dit gaat geweldig. maar nu ik dit jaar met de MTB op pad ben met SPD, vind ik het tot nu toe fijn als je weet wat je kan verwachten. Ik heb nu al in het bos dat ik goed instuur, maar de het voorwiel grip verliest ik mijn voet niet snel genoeg aan de grond kan zetten dat ik toch door een stomme actie naast de fiets lig.

Ook bij dalen en bij plots opduiken van modderpaden/ boomstronken is SPD niet echt gewenst.
Ook zit te denken voor MTB over te stappen op platform, maar deze pedalen zijn zo log/ lomp.
Iemand nog tips op deze platformpedalen?
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik heb nu de Specialized Lo Pro Mag II, ze bieden hele goede grip, en zijn heel makkelijk om nieuw vet in te stoppen. kost wat, maar dan heb je ook wat. ze wegen 501gram

http://www.sicklines.com/reviews/specia ... ro-mag-ii/
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

mud mate schreef:Enige grote nadeel van platformpedalen is dat je niet met je benen langs de pedalen moet schuren... Syncros heeft een model dat ze Meathook noemen en dat is wel een heel pakkende naam...
...ken het probleem...heb een mooi patroon van rode littekentjes in mijn kuit staan...
Beklad
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 211
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 14:11
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp 2010 (inclusief RockShox SID Race)
Contacteer:

SenV2312 schreef:
mud mate schreef:Enige grote nadeel van platformpedalen is dat je niet met je benen langs de pedalen moet schuren... Syncros heeft een model dat ze Meathook noemen en dat is wel een heel pakkende naam...
...ken het probleem...heb een mooi patroon van rode littekentjes in mijn kuit staan...
uit ervaring kan ik je vertellen dat dat hetzelfde geval is bij SPD
Work In Progress
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Gewone pedalen voor mij. Heb me op mijn nieuwe fiets NC-17 MG 2 S-pro gemonteerd en deze bevallen uitemate goed. De pinnen in de pedalen zorgen ervoor dat zelfs mijn 6 jaar oude afgelopen gymschoenen met glad profiel nergens heen glijden.

Voor positie van de voeten hoef ik geen SPD. Gewoon bij het opstappen al een voet goed op het pedaal plaatsen en daarna bij het wegrijden de andere ook goed neerzetten. Als je daar gewoon je routine van maakt dan heb je ook geen problemen :winkie:
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Platform voor mij!!!

de keuze voor plaform of spd heeft denk ik ook veel te maken met de stijl van rijden.
Ben je iemand van snelle ronde tijden dan past spd daar beter bij.
Rijders met platform vinden over het algemeen ronde tijden minder belangrijk maar kiesen voor platform omdat je dan meer de grens op kan zoeken; "hoe hard kan ik die bocht nemen". gaat het mis kan je er snel een voetje bij zetten. Het hoort mij inziens bij een speelsere rijstijl.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Soundz
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 15 april 2009, 22:40
Mijn mountainbike: Custom BeOne Raw Orange 2010, Custom Bulls Bushmaster 2010, Giant Composite 2 2012

Wel grappig om te zien dat de mensen die het hardst 'schreeuwen' (bijna) allemaal pro platformpedalen zijn. Althans die conclusie trek ik uit de laatste paar pagina's.

Wat betreft mijn voorkeur, ik ben al redelijk snel overgestapt op SPD en dit bevalt nog steeds goed. Het geeft mij een stuk meer zekerheid in ieder geval.
Never give in,
Never give up,
Never back down!
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

mwah, ik heb hier ook al heel wat SPD-schreeuwers gezien hoor... :-D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
iamjohno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 00:10

Altijd al SPD maar sinds kort de nieuwe platvorm XTR van shimano. Super!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

iamjohno schreef:Altijd al SPD maar sinds kort de nieuwe platvorm XTR van shimano. Super!
Dat is toch gewoon dit pedaal, en dat is toch ook een SPD... Btw, vind ze wel mooi (maar dat geld ook voor de XT versie) Hoe bevallen die dingen eigenlijk. Verder zie ik niet zo het voordeel van dit soort pedalen, omdat je er met gewone schoenen eigenlijk niet prettig mee kan fietsen... SPD gedeelte prikt dan door je zool. Klikt het met SPD schoenen nu eigenlijk makkelijk in.

Verder fiets ik zowel met flats als met spd.... :-q Mijn oude fiets heeft flats (ook voor woon werk af en toe), mijn mtb voor de mtb ritjes SPD...
Plaats reactie