Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik wil niets anders meer dan flatpedals. Als je net even niet goed in de bocht zit steek je het voetje even uit voor wat balans en weer door. Op de weg halen we met de Mtb ook snelheden van 29 gemiddeld en daar zitten zat flat pedallers bij. Ik kan tot 70 procent van mijn omwenteling goed trappen/slepen wat ik vooral merk bij klimmen. Dat stukje waar het ‘trekken’ aan te pas komt pak ik niet mee. Maar dat deed ik met spd toch ook niet. Ik heb na een jaar flat pedals nog eens de spd van zolder geprobeerd maar die stonden na vijf kilometer op marktplaats.

Zijn ze sneller of langzamer? Weet ik niet. Ik weet wel dat ik er heerlijk op fiets en het formaat van de flat pedal staat mij ook aan. Vooral als je hem de bocht in moet duwen met je voet is een beetje oppervlak prettig.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 23:36 Tot op heden ben ik vaker onderuit gegaan met (niet door ;)) flatpadals dan zonder, dus ik ben niet bang om te vallen.

Mijn schenen vinden het ook wel fijn dat ze niet meer onder handen worden genomen door de punten van de DMR Vaults. Die hebben aardig wat meegemaakt dit jaar :roll:
Die zijn ook heeeeeeel gemeen, heb zelf liever iets minder heftiger pedalen. Contact houden vind ik fijner dan dat je vastgeklikt zit aan iets.
Wel een hele oefening om je voeten op de juiste momenten in de juiste positie te krijgen, maar ik heb het er voor over. Ooit mijn sleutelbeen gebroken door een niet uitklikkend pedaal, daarna nog eens geprobeerd maar klikte niet altijd uit. Sindsdien geen klikkers meer voor mij.
Dat wil niet zeggen dat er iets mis mee is ( gewoon mijn fout), je kan er meer vermogen mee overbrengen .... als je sneller wilt zijn. (ik heb liever plezier)
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Ook Peter schreef: ma 29 november 2021, 22:33
MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 23:36 Tot op heden ben ik vaker onderuit gegaan met (niet door ;)) flatpadals dan zonder, dus ik ben niet bang om te vallen.

Mijn schenen vinden het ook wel fijn dat ze niet meer onder handen worden genomen door de punten van de DMR Vaults. Die hebben aardig wat meegemaakt dit jaar :roll:
Die zijn ook heeeeeeel gemeen, heb zelf liever iets minder heftiger pedalen. Contact houden vind ik fijner dan dat je vastgeklikt zit aan iets.
Wel een hele oefening om je voeten op de juiste momenten in de juiste positie te krijgen, maar ik heb het er voor over. Ooit mijn sleutelbeen gebroken door een niet uitklikkend pedaal, daarna nog eens geprobeerd maar klikte niet altijd uit. Sindsdien geen klikkers meer voor mij.
Dat wil niet zeggen dat er iets mis mee is ( gewoon mijn fout), je kan er meer vermogen mee overbrengen .... als je sneller wilt zijn. (ik heb liever plezier)
Ik heb meer plezier als ik sneller met meer vermogen over een hobbelig stuk kan rammen :D

Een gebroken sleutelbeen is wel een nasty ervaring met niet-uitklikkende pedalen, daar ben je wel even zoet mee geweest.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik blijf erbij, ook na honderd jaar ervaring kost uitklikken altijd een fractie van een seconde meer tijd dan wanneer je die beweging niet hoeft te maken. En in een "paniek"reflex maak je (in elk geval ik) niet altijd meteen de juiste beweging om uit te klikken.

De overstap naar flatpedals heb ik pas gemaakt toen ik al meer als vijftien jaar met klikpedalen reed, dus ik denk dat ik ervaring genoeg met uitklikken had ;-)

Maar goed, het zit uiteindelijk vooral in je kop. Ik weet van mezelf dat ik in tricky situaties niet het vertrouwen heb snel genoeg uit te kunnen klikken als het mis dreigt te gaan. Alleen daardoor ga je al slechter rijden.
Anderen hebben het juist andersom, die zijn bang van het pedaal te schieten als het tricky wordt en rijden liever ingeklikt...

Ik heb nooit last dat ik van m'n pedalen stuiter, maar wat ik al eerder benoemde: rijden met flats vereist wel meer (trap)techniek. In het begin ben ik wel een peer keer van het pedaal geschoten, dat was elke keer in de voorwaartse beweging, zeg maar het stukje pedaalslag tussen 12u en 15u. Schoot er dus ook naar voren vanaf :D

Maar dat gebeurt me allang niet meer. De krassen op mijn schenen door pedaalpinnen zijn allemaal veroorzaakt tijdens naast de fiets lopen... :roll: :D (op één keer na, toen ik op mijn fiets viel bij een crash(je)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Ik sluit me geheel bij Kermit aan. Ook jaren lang SPD gereden (en nog steeds op mijn fixed gear commuter). Maar na m'n eerste freeride fiets met flats en MTB routes met steeds meer TTF's ben ik naar flats over gegaan. Ik vind het prettig om snel van m'n fiets te kunnen springen bij oa skinnies/North Shore, oefenen van manuals, track stands etc. Het geeft mij iig meer vertrouwen. Ook vind ik een groter oppervlak om op te staan een fijner gevoel (oa in de kombochten, maar ook bij bepaalde afdalingen). Maar goed, heel persoonlijk dus en wat past bij je rijstijl. Ronde tijden/STRAVA e.d. interesseren me niet...ik ga liever spelen op technische stukken. Ben je meer een boswielrenner, dan zijn spd's wss prettiger (of voor mensen met een perfecte techniek zoals prof. downhillers).

Overigens ben ik nog nooit van m'n flats geschoten op m'n XC fiets en heb ook die 'angst' niet. Wel eens op de freerider bij controle verlies na een drop op een flinke afdaling (gelukkig scheenbeschermers om ;) ). Meer verwondingen opgelopen door het niet snel genoeg uitklikken met spd's (terwijl dat toch best een automatisme is geworden na 20 jaar met spd te rijden).
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Hoogtemeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 176
Lid geworden op: vr 9 april 2021, 09:34

Leuk om te lezen die verschillende ervaringen. Ik heb mij ervaring al een keer eerder gedeeld. Maar de laatste tijd gebruik ik beide pedalen. Als ik samen met anderen MTb dan doe ik de spd erop en lijkt het op route Montferland toch een heel klein beetje efficiënter ( gokje is dat het een minuut sneller op route van 26 km en 420 hoogtemeters). Deze winst zit dan in het sneller kunnen klimmen, geldt alleen op de steile klimmetjes. Een ander voordeel voor mij is dat ik soms wat aan het zoeken ben naar de juiste stand op de flats en dat heb ik niet op de spd. Ik heb echter meer vertrouwen in de flats dan in spd , met spd kom ik wel eens los op afdalingen, ook al heb ik de straks afgesteld.
Als ik dan weer alleen Fiets of ik ga skills trainen, dan gaan de flats Erweer op. Je voelt direct de vrijheid en de stabielere ondersteuning van je voeten. Al met al fiets ik 80 procent met flats en 20 met spd.
Laatst gewijzigd door Hoogtemeters op za 18 december 2021, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hoogtemeters schreef: za 4 december 2021, 14:05Al met al fiets ik 80 procent met flats en 30 met spd.
... en altijd met 110% inzet?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

cheeta schreef: za 4 december 2021, 15:11
Hoogtemeters schreef: za 4 december 2021, 14:05Al met al fiets ik 80 procent met flats en 30 met spd.
... en altijd met 110% inzet?
20% van de ritten half om half :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

kermit schreef: di 30 november 2021, 13:07 Ik heb nooit last dat ik van m'n pedalen stuiter, maar wat ik al eerder benoemde: rijden met flats vereist wel meer (trap)techniek. In het begin ben ik wel een peer keer van het pedaal geschoten, dat was elke keer in de voorwaartse beweging, zeg maar het stukje pedaalslag tussen 12u en 15u. Schoot er dus ook naar voren vanaf :D
Ik ben - na bijna altijd SPD te hebben gereden - sinds een jaar ook helemaal over naar flat pedals (Sixpack Menace). In het begin was ik mezelf tijdens het rijden veel aan het 'coachen' om te voorkomen dat ik van het pedaal schoot, met name in de afdalingen: "Heels down!".
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

op 07:58 in deze video geeft Blake ook aan dat hij op een HT liever clipless rijdt.
Het is rijtechnisch echt een flink verschil met een Fully, clipless kun je de achterkant van je fiets wat "losser" rijden en dat scheelt echt enorm

https://fb.watch/9JQeU_1WsK/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Vroeger met fully 50/50 clipless/flats.
Tegenwoordig met hardtail 90/10 clipless/flats.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

yo-eddy schreef: ma 6 december 2021, 16:05 op 07:58 in deze video geeft Blake ook aan dat hij op een HT liever clipless rijdt.
Wat een zalige mafkees is die gast toch! 8)
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

Met al die reacties van mensen die toch overgestapt zijn op flats moet ik het misschien toch ook eens een keer proberen :lol:
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Lunatt schreef: ma 6 december 2021, 18:56 Met al die reacties van mensen die toch overgestapt zijn op flats moet ik het misschien toch ook eens een keer proberen :lol:
Niets moet, maar als je eens lekker in de pinnen van je flats bent blijven hangen en er een leuk litteken aan overgehouden hebt..... kan je zeggen dat je ooit eens door een haai gegrepen bent.... :lol:
Ik ben ook al door menig haai gegrepen..... :roll:

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Lunatt
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: di 24 augustus 2021, 22:28

All4Fun schreef: ma 6 december 2021, 19:32 Niets moet, maar als je eens lekker in de pinnen van je flats bent blijven hangen en er een leuk litteken aan overgehouden hebt..... kan je zeggen dat je ooit eens door een haai gegrepen bent.... :lol:
Ik ben ook al door menig haai gegrepen..... :roll:

De groet'n...
Lol. War scars
Plaats reactie