Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Schorem schreef:Fiets eens een trap af met en zonder klikpedalen,dan weet je het.
Dat het geen verschil maakt? Ik fiets tenminste met SPD's net zo makkelijk een trap af als met fatsoenlijke (BMX) platformpedalen.
schorem schreef:Op technische stukken het zelfde verhaal.(zowel op hoge als lage snelheden)
schorem schreef:Persoonlijk zou ik geen trap af of op hobbelig terrein willen rijden omdat de kans gewoon groot is dat je met je voet van je pedaal afschiet met alle gevolgen van dien.
Omhoog zou ik ook niet zonder SPD's willen, naar beneden zie ik het probleem niet... Veel DH toppers (o.a. Sam Hill) rijden ook gewoon met platform-pedalen. Hoe vaak zouden die onderweg dan niet van hun pedalen moeten glijden? Fantastisch eigenlijk dat Sam Hill desalniettemin nog het WK weet te winnen :~ .


Die DX, 545, 434, 636 en hoe de modellen met kooi er omheen verder mogen heten zijn IMHO overigens niet fatsoenlijk geschikt om als platformpedaal te gebruiken. Voordeel zit hem m.i. in het grotere oppervlak waar je op staat (wel zo prettig bij ruwere landingen na sprongen), het kunnen terugvinden van je pedaal en er in 'noodgevallen' nog enigszins op te kunnen rijden zonder ingeklikt te zijn.
Dat soort pedalen in gebruik sinds de originele rode DX'en in NL leverbaar werden ('97 uit m'n hoofd), daarnaast ook de 434's, de 545's en 636-imitaties (Welgo) in gebruik (gehad).

Voor een toer (anders dan Freeride-toer) zou ik overigens ook zonder twijfel SPD's monteren indien je er enigszins aan gewend bent...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

cheeta schreef:
Schorem schreef:Fiets eens een trap af met en zonder klikpedalen,dan weet je het.
Dat het geen verschil maakt? Ik fiets tenminste met SPD's net zo makkelijk een trap af als met fatsoenlijke (BMX) platformpedalen.
schorem schreef:Op technische stukken het zelfde verhaal.(zowel op hoge als lage snelheden)
schorem schreef:Persoonlijk zou ik geen trap af of op hobbelig terrein willen rijden omdat de kans gewoon groot is dat je met je voet van je pedaal afschiet met alle gevolgen van dien.
Omhoog zou ik ook niet zonder SPD's willen, naar beneden zie ik het probleem niet... Veel DH toppers (o.a. Sam Hill) rijden ook gewoon met platform-pedalen. Hoe vaak zouden die onderweg dan niet van hun pedalen moeten glijden? Fantastisch eigenlijk dat Sam Hill desalniettemin nog het WK weet te winnen :~ .


Die DX, 545, 434, 636 en hoe de modellen met kooi er omheen verder mogen heten zijn IMHO overigens niet fatsoenlijk geschikt om als platformpedaal te gebruiken. Voordeel zit hem m.i. in het grotere oppervlak waar je op staat (wel zo prettig bij ruwere landingen na sprongen), het kunnen terugvinden van je pedaal en er in 'noodgevallen' nog enigszins op te kunnen rijden zonder ingeklikt te zijn.
Dat soort pedalen in gebruik sinds de originele rode DX'en in NL leverbaar werden ('97 uit m'n hoofd), daarnaast ook de 434's, de 545's en 636-imitaties (Welgo) in gebruik (gehad).

Voor een toer (anders dan Freeride-toer) zou ik overigens ook zonder twijfel SPD's monteren indien je er enigszins aan gewend bent...
Bedankt cheeta en dat alles om dat ik wilde weten waarom het gevaarlijk zou zijn.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

cheeta schreef:Omhoog zou ik ook niet zonder SPD's willen, naar beneden zie ik het probleem niet... Veel DH toppers (o.a. Sam Hill) rijden ook gewoon met platform-pedalen. Hoe vaak zouden die onderweg dan niet van hun pedalen moeten glijden?
Zou kunnen dat die paar decimeter soepele veerweg daar een beetje bij helpen. Als ik op m'n HT-tje in Winterberg van de DH af stuiter is één van de uitdagingen toch wel om m'n voeten op de pedalen te houden. Ik herken dus wel wat in de opmerking van Schorem, bovendien zit ik nog niet helemaal op het niveau van Sam Hill, daar kan het natuurlijk ook aan liggen :tong

Volgend seizoen ga ik waarschijnlijk wel experimenteren met iets inklikbaars en dan waarschijnlijk Mallets of Acids van Crankbrothers...
cheeta schreef:Voor een toer (anders dan Freeride-toer) zou ik overigens ook zonder twijfel SPD's monteren indien je er enigszins aan gewend bent...
Ik ook...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

George schreef:Zou kunnen dat die paar decimeter soepele veerweg daar een beetje bij helpen. Als ik op m'n HT-tje in Winterberg van de DH af stuiter is één van de uitdagingen toch wel om m'n voeten op de pedalen te houden.
Enerzijds zal de veerweg ongetwijfeld helpen, anderzijds stelt het je in staat om het tempo veel hoger op te schroeven dan dat je met een hardtail zou kunnen... Ik heb met 170 mm veerweg niet direct het idee dat ik veel comfortabeler onderweg ben dan met een hardtail, in ieder geval wel sneller... (geen eerlijk vergelijk meer). Kan me echter niet herinneren dat ik het met een hardtail echt als uitdaging heb ervaren, misschien het laatste (natte) stuk voor je het bos uit komt onder bij de lift.

Ik rijd zelf met zowel flats als SPD's, afhankelijk van toepassing en bijv. weersomstandigheden. Ik ben niet uitgesproken voor of tegen een van beide (afgezien van om te leren springen, daarin zijn SPD's techniekverprutsers bij uitstek IMHO), beide pedalen hebben voor- en nadelen. Afhankelijk van de toepassing e.d. maak je gewoon een keuze op basis van welke voor-/nadelen jij belangrijk vindt. Dientengevolge kunnen mensen voor dezelfde toepassing op verschillende pedalen uitkomen...

Van flats af kunnen glijden is ontegenzeggelijk een nadeel, alleen de wijze waarop het hier als gevaarlijk, en totaal ongeschikt, wordt afgeschilderd vind ik nogal overdreven. Zeker wanneer je gewoon eens om je heen kijkt waar mensen met flats nog toe in staat zijn...

Maar uiteindelijk moet je gewoon de pedalen kiezen waar je aan gewend bent c.q. waar je zelf het beste gevoel / meeste vertrouwen in hebt voor hetgeen je gaat doen. Wanneer je met flats gaat rondrijden met in je achterhoofd "oh, ik kan eraf glijden" wordt het geen succes, evenmin als met SPD's met de gedachte "oh, als ik er niet uitkom"...
Hilco schreef:die "coole" combiklikpedalen heb ik ook maar daar kom je heeeeeeeeel moeilijk uit.
Indien je de DX'en en derivaten bedoeld (dus beide kanten SPD-mechanisme met een kooi er omheen):
Die zijn bijna nooit echt compatible met "normale" MTB-schoenen, bijna iedereen die ik ken met een dergelijke combinatie heeft het profiel van de schoenen wel op enerlei wijze 'gemodificeerd' om ruimte te krijgen voor de kooi...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
dunno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 30 oktober 2007, 15:35

Gewone pedalen zijn moordwapens! Hoe vaak ik niet van m'n pedalen af ben geschoten en het rilief van de pedalen in m'n kuiten en scheenbenen heb gehad.... geen feest in iedergeval.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"Gewone" pedalen; hebben we het dan over dit soort gewone pedalen, of over zoiets...?

Als moordwapen moet je toch minstens zoiets hebben. :roll:
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jarnoootje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 6 december 2007, 10:04
Mijn mountainbike: Cannondale F2 Replica kleur!

cheeta schreef:"Gewone" pedalen; hebben we het dan over dit soort gewone pedalen, of over zoiets...?

Als moordwapen moet je toch minstens zoiets hebben. :roll:
die laatste had ik 'vroeger' op mijn eerste mountainbike. Werken wel goed totdat je er af schiet in de zomer met je korte broekje aan, resulteerd in een mooi opengehaalde scheenbeen met redelijk pijnlijke en diepe wonden.

Maarja ze werken goed zolang je er niet af schiet. Zelf ben ik groot voorstander van spd, werkt snel gemakkelijk en is ook nog eens veiliger vind ik.
Dirrty
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: zo 2 december 2007, 18:04
Mijn mountainbike: Stevens S8
Contacteer:

Vandaag heb ik klikpedaaltjes voor op mijn klikpedaaltjes gekregen.
Het zijn pedaaltjes die ik op mijn spd kan klikken, zodat ik met gewone schoenen kan fietsen.
Weet niet of het werkt in de praktijk, zaterdag ff uitproberen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Het werkt wel maar ze zitten maar aan 1 kant en het is lastig om de goede kant boven te krijgen om je voet er op te zetten.
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Ik zweer zowel bij spd(xc) als platform(overig, dirten, bikepark's, you name it). Bij spd heb je(althans ik) vaak het gevoel dat je nét niet lekker op de pedalen staat, en er valt maar bar weinig aan af te stellen. Goede platform pedalen(met skateschoenen) zoals de shimmie dx of speshi lo pro mag2 zijn écht fantastisch, pluspunt vindt ik enorm veel grip en je kan je poot plaatsen waar je wilt. Het mag wel duidelijk zijn dat je met spd meer efficientie hebt, maar who care's zolang jij het prettig vindt, ride it.

Dat platformpedalen scheenbeenkiller's zijn is je eigen domme schuld om geen bescherming te dragen, nuff said. Dit noem ik geen tegenargument om puur en alleen daarvoor spd te gaan rijden.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Jarnoootje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: do 6 december 2007, 10:04
Mijn mountainbike: Cannondale F2 Replica kleur!

Sneeck schreef:Bla bla bla

Dat platformpedalen scheenbeenkiller's zijn is je eigen domme schuld om geen bescherming te dragen, nuff said. Dit noem ik geen tegenargument om puur en alleen daarvoor spd te gaan rijden.
bescherming dragen tijdens een toertochtje? in de zomer? heb je ooit iemand zien fietsen in de zomer met scheenbeenbeschermers om tijdens het rijden van een tochtje om zijn schenen te beschermen?

lijkt mij niet.

//edit: ik zeg ook niet dat dat hét argument is om over te stappen, maar ik vond het nadat mijn scheenbenen er niet zo charmant uitzagen toch echt een reden om ze in te wisselen voor mooie spd pedaaltjes
Gebruikersavatar
RatTrap
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 00:33
Mijn mountainbike: Project 12

Ok, het is dus duidelijk dat iedereen zijn eigen toepassing heeft voor de verschillende pedalen. Laat ik dan iets specifieker zijn en de vraag anders formuleren:

Is het verstandiger om platforms te gebruiken bij "moeilijke" tracks (weinig snelhied, veel techniek) omdat de kans groter is dat je met je voeten een keer aan de grond komt.
Ride it like you stole it!
Project 12 Victor MKII

Project 12 | |Salsa Cycles | SingleBe | The Radavist
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Goede herforumulering van je vraag. Veel mensen nemen niet de moeite om de eerste post (goed) te lezen en echoën meteen het standaard advies wat bij XC dus inklikken is. Komt natuurlijk ook door het van de vraag in het forum onderdeel Cross Country ;)

Er zijn al wel wat antwoorden op je vraag gegeven en een absoluut antwoord is moeilijk, het is ook een kwestie van voorkeur. Zoals Sneeck aangeeft kun je bij platforms je voeten wat beter positioneren en het stapt uiteraard ook makkelijker af als het echt tricky wordt. Aan de andere kant geeft inklikken ook weer extra controle. Wat bij mij ook mee zou spelen is dat ik bij platform pedalen skate-achtige schoenen draag met een lekker kleverige zool. Deze hebben echter geen profiel wat in het bos niet zo handig is. Als je dan afstapt op een steil stukje ga je alsnog op je muil omdat je geen grip hebt :D Een ander punt dat Sneeck ook al aanhaalde is of je met bescherming gaat rijden of niet. Zonder scheenbeschermers zou ik niet voor flats gaan, dat kan idd. erg auw doen als je ervan af glijd...
Sneeck
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1647
Lid geworden op: za 10 juni 2006, 19:04

Jarnoootje schreef:bescherming dragen tijdens een toertochtje? in de zomer? heb je ooit iemand zien fietsen in de zomer met scheenbeenbeschermers om tijdens het rijden van een tochtje om zijn schenen te beschermen?
Heb zelf zat in de zomer met m'n scheenbeenprotectie xc tochten gereden, zó erg dramatisch is dat nou ook weer niet. ok je staat gigantisch voor lul tegenover de die-hard-high-speed xc'er's maar so what de bike waarmee ik toen xc'de was ook gigantisch overkill voor den nederlandsche bossen. Zal idd wel de enige zijn aangezien niemand zo stom is met platform's te gaan xc'en omdat je met spd veel meer efficientie hebt. Maar dit betekend absoluut niet dat het niet kan, vindt het 10 x prettiger tov. spd. Kost alleen een bak energy meer om dezelfde afstand te fietsen, dat is de enige reden waarom ik clipped rijdt met xc.

Voor langzame, technische stukken --> platform, skateschoenen(vanz, dc shoe's, etc.) en protectie :-q

Wel even van te voren oefenen want het vereist een stukje techniek beheersing om goed met platform's te kunnen rijden.
Amplify your Ride®

Banshee Spitfire Amp Scythe

~22Pride~
Gebruikersavatar
Pike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 30 april 2006, 17:27
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon

Voor mij ook spd all the way. Ik voel met zelfs gehandicapt als ik zonder moet fietsen cross country! Als je het eenmaal gewend bent dan wil je nooit meer terug en dat geldt ook voor de technische stukken in de heuvels/bergen. Ik ga elk jaar naar de Alpen en meerdere keren per jaar naar limburg/ardennen en ook daar kan ik niet zonder.
Jarnoootje schreef:bescherming dragen tijdens een toertochtje? in de zomer? heb je ooit iemand zien fietsen in de zomer met scheenbeenbeschermers om tijdens het rijden van een tochtje om zijn schenen te beschermen?

lijkt mij niet.
Ik heb wel eens met iemand in de ardennen gereden die met scheenbeschermers reed. In mijn ogen spoor je dan niet helemaal (no offense voor mensen die dit wel doen) want ik moet er echt niet aan denken om berg op te ploeteren met die dingen aan. Maar goed; iedereen zijn ding zeg ik maar altijd dan...
Mijn Specialized Epic Marathon
Wallis Transalp 2012
Maria Alm-Sterzing Transalp 2013
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving" - Albert Einstein
Plaats reactie