Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

jaja ze zijn besteld, het zijn de crank brothers mallet e zwart geworden!

ben erg benieuwd hoe dat gaat fietsen op de grand canyon al slx 9.9 trail :)

nu op zoek naar chilluh schoenen, dit maal GEEN Five Tens want die zijn net ff te smal
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

jorryt schreef:Ik heb ook altijd flats. Het idee dat mn voeten vastzitten vind ik wel fijn. Ik ben wel begonnen op gewone pedalen. Het nadeel is wel met vallen dat je fiets achter je aan dendert. Maar het snel uit klikken als je valt leer je van zelf ;)
Je bedoelt; ik heb ook altijd clickpedalen. Denk ik uit jouw verhaal te halen.
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Ik heb b-twinn flat pedalen gekocht.

Is dat meuk?

Mvg

Nico
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Underdog84 schreef:Ik heb b-twinn flat pedalen gekocht.

Is dat meuk?

Mvg

Nico
Ja.

En ik vind ze er raar uitzien.



:tong
Underdog84
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 29 juli 2018, 22:51

Haha!

Mvg

Nico
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

Underdog84 schreef:Ik heb b-twinn flat pedalen gekocht.

Is dat meuk?

Mvg

Nico
Die heb je van 6 euro tot 46 euro. Welke heb je?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De dure zijn vergelijkbaar (hetzelfde?) met de oude Nano's van Superstar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
PaganiProductions

Blender schreef:jaja ze zijn besteld, het zijn de crank brothers mallet e zwart geworden!

ben erg benieuwd hoe dat gaat fietsen op de grand canyon al slx 9.9 trail :)

nu op zoek naar chilluh schoenen, dit maal GEEN Five Tens want die zijn net ff te smal
Specialized maakt ze ook
PaganiProductions

Op Specialized USA staan ze
https://www.specialized.com/us/en/2fo-f ... 573-134053" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer hier https://www.specialized.com/us/en/shop/ ... lse&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Blender
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 26 juli 2016, 10:44

Het zijn de Northwave ENDURO MID geworden. https://northwave.com/en/p/enduro-mid/?v=112233" onclick="window.open(this.href);return false;

De pasvorm is perfect, ik doe er wel een ander zooltje in want het standaard zooltje is goedkope zooi 8)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@ Blender, ik denk dat het een goede combinatie is met de Crankbrothers mallet pedalen.

(ben een beetje bevooroordeeld, heb namelijk crankbrother pedalen op al mijn fietsen en 3 van de 4 paar fietsschoenen zijn van Northwave.. )
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Sinds het begin van het voorjaar ben ik over gestapt op flats. De overweging was dat ik mijn techniek wilde verbeteren, bunnyhops e.d. met SPD voelde bij mij toch wat aan als cheaten. Daarnaast ben ik aan het begin van het jaar een keer flink gevallen nadat ik wat te fanatiek sprong met mijn bike waarbij ik niet uit mijn spd pedalen kon komen (hing te ver achterop mijn fiets).
Ik heb een stel Nukeproof kunststof pedalen aangeschaft en een paar schoenen van Vaude.
In het begin moest ik erg aan het 'losse' gevoel van de flats wennen en lukte het me niet goed om over ruigere secties heen te gaan waar ik met spd gewoon overheen gereden zou zijn. Wat tutorials en oefenen met pedaalstanden verder en het ging me al beter af. Op dit moment kan ik wel zeggen dat ik minimaal dezelfde snelheid haal als met spd en soms nog wel hoger.
Het idee af te kunnen stappen geeft me een zekerder gevoel, maar ook heb ik niet meer het idee dat mijn schoenen gaan schuiven op de pedalen. Waar ik wel aan moet wennen is dat mijn trapfrequentie met flats omlaag gegaan is. Waar ik met spd rond de 90rpm met gemak draaide zit ik nu eerder richting de 70 á 80 rpm. Dit vertaalt zich echter niet direct in lagere rondetijden (vind ik ook een slecht vergelijk in mijn geval met teveel variabelen).
Ook rijd ik ten opzichte van spd mijn pedalen gemakkelijker tegen de grond. In bochten valt dit nog wel mee, maar in wortelsecties lijken ze door de breedte en hoogte toch gemakkelijker de grond te raken.
Afgelopen weekend was ik rond Vaals wat aan het rijden en het viel mij op hoe goed de vrijheid die ik ervaar op flats mij beviel. bergop opstappen gaat gemakkelijker en ik heb meer vrijheid in voetposities. Hierdoor heb ik het idee mijzelf beter aan de omstandigheden aan te kunnen passen. Daarnaast heeft het mij van mijn twijfel over mijn technische kunnen afgeholpen. Dankzij mijn flats weet ik dat ik nog heel veel te leren heb... :-q :D
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

Een ruime maand geleden heb ik mijn eerste MTB gekocht. De eerste ritjes heb ik met flats gereden, maar was niet heel erg enthousiast. Merkte dat ik af en toe toch wel aan de pedalen probeerde te trekken (ben een racefiets gewend) of dat mijn voeten van het pedaal afstuiterden bij de remkuilen voor een bocht of wortels.

Omdat ik toch nog een set degelijke schoenen aan moest schaffen en de keuze tussen 510's en SPD's ging, uiteindelijk vanwege een leuke aanbieding toch maar voor die laatste gekozen. Samen met een stel Look X-Track Race Carbon pedalen wist ik binnen 5 minuten dat ik de juiste keuze gemaakt had.

De X-Tracks zijn ook een absolute aanrader trouwens. Alle voordelen van SPD's, met de feel van een platformpedaal zonder dat ze overdreven zwaar/groot/dik zijn.

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waren dat wel echte flats of de meegeleverde "toer"pedaaltjes zonder kliksysteem?
Om goed te kunnen beoordelen hoe flatpedals rijden moet je wel fatsoenlijke pedalen en bijpassende schoenen hebben. Met gympen op toerpedalen trappelen komt niet in de buurt van het rijden met (bijvoorbeeld) Five Ten's op Saints.
Daarnaast geven veel mensen het ook te weinig tijd, doorgaans heb je niet na twee ritjes de optimale traptechniek ontwikkeld. Daardoor schieten ze te vaak van het pedaal, krijgen de achterkant van de fiets niet meegetrokken etc.
Bij het beginnen met spd is meestal het enige probleem dat snel genoeg uitklikken nog geen automatisme is waardoor enkele lullige omkiepacties doorgaans onontkoombaar zijn :D

Eigenlijk kost het goed leren rijden met flatpedals gewoon meer tijd en de kosten voor een paar fatsoenlijke pedalen en schoenen zijn zeker niet lager dan voor spd, integendeel. Ik denk dat die twee factoren -grotere investering en een langere leercurve- vaak wel belemmerend werken om het rijden met flats een serieuze kans te geven. Zeker omdat de uitkomst onzeker is, het kan zomaar zijn dat je uiteindelijk toch de voorkeur aan klikpedalen geef en dan is het doen van zo'n uitgave toch een drempel.
Maar ik denk ook dat er regelmatig mensen voor klikkers gaan omdat ze het rijden met flats niet op de goede manier hebben geprobeerd (dus met goed materiaal en genoeg tijd gunnen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Komt er toch op neer dat je flats wilt als je technischer wilt leren rijden. En dan zet je ook wel door met oefenen. Nu heeft 90% van het publiek weinig interesse in extra techniek, dus dan hebben flats dus én weinig nut én met spd ben je dus sneller gewend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie