Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
ZtaaB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 19 juli 2002, 16:26
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2 | Specialized Bighit FSR 3

De stijfheid van de schoen zou idd uit kunnen maken tov normale sneakers.
Ik trap nu dus een jaar of twee op mijn Celtic Skateschoenen van 20 euro. Heb ze na een bikefit nog wel opgepimpt met een Specialized inlegzool, en een geel plastic plaatje in de voorzijde om de positie van mijn knieen aan te passen (yay, geen last van mijn knieen meer!)

Zou een stijvere schoen ook kramp in de tenen kunnen voorkomen?
Nu krijg ik af en toe bij zware inspanning kramp in mijn tenen. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik ga 'klauwen' op het pedaal.

Ik heb de goedkope sneakers toen gekocht om te kijken hoe het beviel op flat pedals. Dat beviel dus prima. Wellicht dat alles bij elkaar weleens het goede argument zou kunnen worden om een kleine 100 euro stuk te slaan op een setje fatsoenlijk shoeisel
Haal nooit een spookrijder in!
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

DuncanS schreef:
ZtaaB schreef: Wat is aan te raden?
Ikzelf zie niet echt het nut van dure Five Ten's t.o.v. een setje goedkope skate schoenen, maar een goed argument kan daar natuurlijk verandering in brengen :winkie:
Ik heb zelf de 5.10 Impact VXi clipless. Die heb ik genomen vanwege de stijfheid van de zool, de robuustheid van de schoen en het feit dat ik ze zowel voor clicks als flats kan gebruiken. Enige is dan natuurlijk de plaatjes eronder schroeven en zonder natuurlijk een geul aan de onderzijde van de schoen. Maar wel best of both worlds!
Is je grip op flats dan niet een stuk minder dan met de gewone Impacts? Omdat je vanwege die geul een heel stuk contact mist met je pedaal.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef:Freeriders aangeschaft (met die halfgladde zool)
Volgens mij zijn het de VXi's, ik heb deze schoenen:
Afbeelding
Ben je weleens tegen problemen aangelopen met die halfgladde zool, Kermit? Kan me voorstellen dat die zool op een mul zanderig heuveltje of in de blubber best wat grip mist?
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Ik heb sinds een paar maanden flats en gebruik daar de Adidas Terrex Trail Cross schoenen bij (http://www.global.adidas.com/terrex-tra ... F5967.html)

Heb een prima grip, heeft net als 5/10 een Stealth zool (Adidas is nu eigenaar van 5/10 dacht ik) en zolen zijn stijf genoeg. Schoenen zitten mij perfect. Hoe ze zich houden bij flinke regen weet ik nog niet overigens.

Daarbij passen ze heel mooi bij mijn fiets ;)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

basdemeijer schreef:Ik heb sinds een paar maanden flats en gebruik daar de Adidas Terrex Trail Cross schoenen bij (http://www.global.adidas.com/terrex-tra ... F5967.html)

Heb een prima grip, heeft net als 5/10 een Stealth zool (Adidas is nu eigenaar van 5/10 dacht ik) en zolen zijn stijf genoeg. Schoenen zitten mij perfect. Hoe ze zich houden bij flinke regen weet ik nog niet overigens.

Daarbij passen ze heel mooi bij mijn fiets ;)

Afbeelding
Tja...stevig prijsje ook, zie ze net staan voor 130 € ...

Spatwater zullen ze wel verdragen, maar of ze echt waterdicht zijn? Het vetergedeelte laat 't vaak als eerste afweten. En dat is waar de shimano AM41 een flap overheen heeft. Dat scheelt een stuk.

Hopelijk nog on topic genoeg trouwens... 8)
DuncanS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 juli 2015, 15:50
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2x10)

ZtaaB schreef:Zou een stijvere schoen ook kramp in de tenen kunnen voorkomen?
Nu krijg ik af en toe bij zware inspanning kramp in mijn tenen. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik ga 'klauwen' op het pedaal.

Ik heb de goedkope sneakers toen gekocht om te kijken hoe het beviel op flat pedals. Dat beviel dus prima. Wellicht dat alles bij elkaar weleens het goede argument zou kunnen worden om een kleine 100 euro stuk te slaan op een setje fatsoenlijk shoeisel
Met mijn 5.10 Impact VXi Clipless nog geen enkele keer kramp gehad. De zolen geven in elk geval vrijwel niet mee. Daarnaast voelen de schoenen ook erg fijn aan. Het zijn mijn eerste schoenen, maar zou nu al niet anders meer willen :-q
"Soms betekent nóg sneller gaan juist dat je niet valt. Of niet natuurlijk..."
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Ik zie hier alleen nog maar van die skateschoenen.
Jullie gaan er een beetje aan voorbij dat hier in Nederland Spd het beste is, m.u.v. gemaakte hindernissen.
DuncanS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 juli 2015, 15:50
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2x10)

ZtaaB schreef: Is je grip op flats dan niet een stuk minder dan met de gewone Impacts? Omdat je vanwege die geul een heel stuk contact mist met je pedaal.
Gewone Impacts heb ik geen ervaring mee. Ik heb vandaag even met mijn nieuwe Shimano Saint pedalen (spacers verwijderd en voorzien van alle spikes) getest. De binnenste spikes komen misschien in de geul terecht en dan nog niet eens allemaal. De buitenste spikes raken de zool allemaal wel. Ik denk niet dat het gebrek aan sommige van de binnenste pinnen echt veel invloed heeft op de grip. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring natuurlijk. Misschien dat er iemand is die beiden heeft geprobeerd?
"Soms betekent nóg sneller gaan juist dat je niet valt. Of niet natuurlijk..."
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

van Tuyl schreef:Ik zie hier alleen nog maar van die skateschoenen.
Jullie gaan er een beetje aan voorbij dat hier in Nederland Spd het beste is, m.u.v. gemaakte hindernissen.
En ik maar denken dat "persoonlijke voorkeur" de uitkomst van dit topic was :roll:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
DuncanS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 23 juli 2015, 15:50
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 29 (2x10)

van Tuyl schreef:Ik zie hier alleen nog maar van die skateschoenen.
Jullie gaan er een beetje aan voorbij dat hier in Nederland Spd het beste is, m.u.v. gemaakte hindernissen.
"Het beste" lijkt me erg subjectief. :wink: Er is voldoende te vinden over beide "kampen". En ook concrete bewijzen dat er overall weinig verschil is, mits je goede, bijpassende schoenen gebruikt. En dat zal in NL niet anders zijn dan in andere landen. Behalve wanneer je natuurlijk gaat "wielrennen" op een MTB. Dan zou clipless misschien wel beter kunnen zijn i.v.m. lange stukken hard en rechtuit.
"Soms betekent nóg sneller gaan juist dat je niet valt. Of niet natuurlijk..."
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

basdemeijer schreef:Ik heb sinds een paar maanden flats en gebruik daar de Adidas Terrex Trail Cross schoenen bij (http://www.global.adidas.com/terrex-tra ... F5967.html)

Heb een prima grip, heeft net als 5/10 een Stealth zool (Adidas is nu eigenaar van 5/10 dacht ik) en zolen zijn stijf genoeg. Schoenen zitten mij perfect. Hoe ze zich houden bij flinke regen weet ik nog niet overigens.

Daarbij passen ze heel mooi bij mijn fiets ;)

Afbeelding
Adidas :o ..... en daar wil je als stoere flat rijder mee gezien worden :lol: ....

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

DuncanS schreef:
van Tuyl schreef:Ik zie hier alleen nog maar van die skateschoenen.
Jullie gaan er een beetje aan voorbij dat hier in Nederland Spd het beste is, m.u.v. gemaakte hindernissen.
"Het beste" lijkt me erg subjectief. :wink: Er is voldoende te vinden over beide "kampen". En ook concrete bewijzen dat er overall weinig verschil is, mits je goede, bijpassende schoenen gebruikt. En dat zal in NL niet anders zijn dan in andere landen. Behalve wanneer je natuurlijk gaat "wielrennen" op een MTB. Dan zou clipless misschien wel beter kunnen zijn i.v.m. lange stukken hard en rechtuit.
Ik denk dat je de post van Van Tuyl hier niet ál te serieus moet nemen... :winkie:

Hij is vooral provocatief denk ik. 8)
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Wiel-Maat schreef:...........................
Ik denk dat je de post van Van Tuyl hier niet ál te serieus moet nemen... :winkie:

Hij is vooral provocatief denk ik. 8)
Sommigen spd rijders hebben daar inderdaad ook een -click- mee.... :roll:

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

van Tuyl schreef:Ik zie hier alleen nog maar van die skateschoenen.
Jullie gaan er een beetje aan voorbij dat hier in Nederland Spd het beste is, m.u.v. gemaakte hindernissen.
Ja het beste voor de boswielrenner met gebrek aan techniek... :lol:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ZtaaB schreef:De stijfheid van de schoen zou idd uit kunnen maken tov normale sneakers.
Ik trap nu dus een jaar of twee op mijn Celtic Skateschoenen van 20 euro. Heb ze na een bikefit nog wel opgepimpt met een Specialized inlegzool, en een geel plastic plaatje in de voorzijde om de positie van mijn knieen aan te passen (yay, geen last van mijn knieen meer!)

Zou een stijvere schoen ook kramp in de tenen kunnen voorkomen?
Nu krijg ik af en toe bij zware inspanning kramp in mijn tenen. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik ga 'klauwen' op het pedaal.

Ik heb de goedkope sneakers toen gekocht om te kijken hoe het beviel op flat pedals. Dat beviel dus prima. Wellicht dat alles bij elkaar weleens het goede argument zou kunnen worden om een kleine 100 euro stuk te slaan op een setje fatsoenlijk shoeisel
Ja een stijver schoen kan idd kramp in je voet en tenen voorkomen... En meer klachten.
Plaats reactie