Discussie: SPD's vs. gewone pedalen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Kennytuning schreef: - er iets in steken , dan stretcht de schoen uit (stukje hout o.i.d )
Trucje die klimmers nog weleens gebruiken voor strakke schoenen: zakje water erin en een nacht in de vriezer.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Of als ze echt zo knellen toch overwegen grotere schoenen aanschaffen
Deze ruimte niet beschrijven.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Nimbus schreef:
Kennytuning schreef: - er iets in steken , dan stretcht de schoen uit (stukje hout o.i.d )
Trucje die klimmers nog weleens gebruiken voor strakke schoenen: zakje water erin en een nacht in de vriezer.
Of schoenen nat maken, krantenpapier erin proppen en dan bij een warmtebron zetten.
Martijn2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 13 februari 2012, 16:25

Na alle goede verhalen ben ik vandaag ook voor het eerst met SPD's op pad geweest. Ik heb Shimano schoenen en Shimano m520 pedalen gehaald.

Eerste indruk: enorm overtuigd. Vooral op erg hobbelige stukken waar je eerst toch wat inhield om niet het risico te lopen van de trapper te schieten fiets je nu vrolijk door.

Ik ben overigens zonder enige oefening (mn maat stond al te wachten) aangefiets en gelijk mijn vaste route door het bos gedaan. Alle commotie over 5 of 10 keer omvallen voordat je went herken ik zelf niet echt, ik heb ze op 2 cliks vanaf het lichtste ingesteld, en uitklikken is vanaf het begin geen enkel probleem geweest. Het enige wat even wat gewenning vraagt is het snel en soepel inklikken, dat is nu nog even zoeken.

Keerzijde is wel dat ik nu het gevoel heb dat de stand van mijn voeten op het pedaal niet helemaal top is. Normaal fietste ik met het pedaal ongeveer onder het midden van mijn voet, die SPD's leken me een goede manier om dat eens af te leren, maar het voelt nog niet helemaal lekker, nu heb ik de plaatjes redelijk in het midden gezet, maar voor de volgende keer ga ik ze toch iets meer naar achter verplaatsten, ik hoop dat de rest gewoon gewenning is. Ook ga ik ze iets verdraaien, want ik heb nu het gevoel alsof ik mijn hakken naar buiten duw, en dat begon ik ook in mijn knie te voelen. Als dat een beetje losloopt ga ik nooit meer terug naar normale pedalen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Zo overtuigd was ik bij mijn eerste rit SPD in elk geval niet. Nu wel, ook al blijf ik bij bepaalde situaties het gevoel hebben dat je met flats in het voordeel kunt zijn (opstappen bij een stijle afdaling / klim, dat soort lastige, technische situaties).
Op de juiste plaats en stand afstellen van je plaatjes moet je even rustig de tijd voor nemen.
Gewoon thuis doen en plaatjes niet te vast aandraaien anders help je je schoenen aan gort.

Ga op je bike zitten zonder in te klikken en breng je voeten in de meest ontspannen stand op je pedalen, kijk hoe je voeten dan staan. Vanuit die situatie ga je beginnen met stellen, rondjes fietsen en fine-tunen.
Als je ervan overtuigd bent dat ze goed staan, draai de plaatjes dan 'echt' vast.

Het kan inderdaad gebeuren dat je -zoals ik- tot de ontdekking komt dat je niet bepaald symmetrisch bent.
Mijn rechtervoet staat tov de linkervoet met de hak naar buiten en wat meer naar achter op de pedalen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Ik was het niet gelijk van plan maar ik ben ook aan de spd (shimano) ik reed met mijn hardloopschoenen en had last van tintelingen in mijn tenen na een tijdje stevig trappen (asfalt). Zool is dan ook te zacht, vandaar toch de stap.
Ik had gedacht dat ik zou vergeten dat ik vast zat en daardoor (als zovelen) zou vallen.. ik voel constant dat ik vast zit dus dat besef is er.. verwacht verder geen problemen.
Ik heb de plaatjes zo ver mogelijk naar voor gezet trouwens.
Inklikken gaat minder makkelijk omdat je gewoon niet goed weet waar het plaatje zit tov van het schoentje (maat 50 :) )
Zo licht mogelijk gezet trouwens.
MasterCow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 15:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport

patrick91 schreef:Ik was het niet gelijk van plan maar ik ben ook aan de spd (shimano) ik reed met mijn hardloopschoenen en had last van tintelingen in mijn tenen na een tijdje stevig trappen (asfalt).
Hier exact het zelfde verhaal. Vond het altijd lekker om het laatste stuk van de rit een 35 p/u te fietsen. En had dan ook last van tintelingen..

Rij nu een 3 maand met spd, en dat bevalt zeer goed. 1x in het bos gevallen omdat ik er zo snel niet uit kon komen. Had alleen een stukje in de straat getest met in en uit klikken..
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

35 per uur haal ik alleen met windje mee.. met lekker doortrappen zonder wind kom ik rond de 31 uit :)
Wel veel minder last van mijn voeten, vrees wel voor de kou later in het jaar.. andere sokken en overschoenen!

1x gevallen.. gisteren weggegleden met het voorwiel in schelpengruis.. klikte niet op tijd uit.. viel verder mee maar je valt echt raar..
MasterCow
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 15:39
Mijn mountainbike: KTM Ultra Sport

Moet er wel bij zeggen, dat dat op de weg is en met het laatste stuk bedoel ik een km of 4/5..
patrick91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 25 maart 2012, 22:11
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29plus 2012 / Gilbertson titanium cyclocrosser

Ik ook op de weg hoor :)
Monster
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 2 mei 2012, 10:19
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Ik heb sinds een week spd pedalen. Een tijdje tegen aangehikt (zag op tegen pasvorm en kosten van de schoenen), maar toch maar de knoop doorgehakt. Ik kon me op de kooipedalen prima redden, maar vooral op hobbelige afdalingen en single tracks (wortels!) was ik nog wel eens erg bezig met op de pedalen blijven (en ik rij op een crosshybride met 35mm, dus relatief harde banden). Zonde van de kracht en aandacht natuurlijk.
Dus, spd pedalen (PD520) en schoenen (SH-M087 breedte maat) gekocht, beetje oefenen om het huis met in- en uitklikken en gaan maar.
Heb nu twee ritten gemaakt, wat een verademing! Meer controle, meer vertrouwen! De eerste rit ook nog wat geëxperimenteerd met het 'halen' van de trappers, dan kun je veel effectiever fietsen (en gebruik je je spieren op een andere manier heb ik gemerkt...). De 2e rit heb ik daar niet aan gedacht.
De dingetjes waar ik van de te voren 'bang' voor was; vergeten uit te klikken als je stopt, niet even een voetje kunnen uitsteken, zoeken met inklikken, e.d., heb ik helemaal geen last van gehad. Een keer een momentje gehad dat mijn achterwiel weggleed en strak automatisch mijn been uit voor evenwicht en klikte zonder dat ik erg in had los. Maar één keer een paar seconden moeten zoeken met inklikken, normaal gewoon voet op de pedaal, even beetje druk uitoefenen en klaar.

Mijn (voorlopige) conclusie: TOP!
dazzyon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 15:20

Omdat ik met gewone pedalen vaak het idee had dat m'n voeten zo van de pedalen af konden schieten (vooral in een ruwe afdaling) ben ik een tijdje terug ook overgestapt op SPD.
Ik had nog een setje PD-M520 pedalen liggen en SPD schoenen van de Lidl (€ 16,-). Ik had alleen nog schoenplaatjes nodig, dus ik kon redelijk goedkoop overstappen.
Net als velen was ik bang dat ik vaak om zou vallen, door het niet uit kunnen klikken (of gewoon vergeten dat je vast zit), maar dat is me tot nu toe nog niet overkomen. Wel heb ik soms moeite om in te klikken, maar dat zal over een tijdje ook wel makkelijker gaan.

Tot nu toe bevalt het erg goed. Het voelt gewoon fijner dat je niet zomaar van je pedalen af kunt schieten en het trappen is efficiënter.
Fuzzybootz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 16 juli 2012, 19:42
Mijn mountainbike: Cube LTD 2012

Ik gebruik vanaf het begin SPD pedalen en ik zou er niet meer vanaf willen. Je bent toch 1 met je fiets en hoeft idd niet bang te zijn dat je uit de pedalen schiet.

Het inklikken in het begin is denk ik voor iedereen een "probleem", echter vind je hier wel snel je weg in. Het uitklikken is bij mij altijd zonder problemen gaan en altijd een reflect geworden als ik zou vallen. Tot op heden nog nooit gevallen door het niet tijdig uit kunnen klikken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je hebt leren lopen, als je hebt leren praten, dan kun je zeker leren in- en uitklikken. Gaat vanzelf en wordt een automatisme. Niet bij nadenken dus, gewoon doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Thomas_mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: di 24 mei 2011, 10:10

Zelf ben ik een echte flatpedal rijder, ik hou van flats...maar met mijn hardtail op mtb routes als noordwijk heb je soms last van hobbelige stukjes waar het moeilijk is om door te blijven trappen als je op flats staat.

Om die reden heb ik spd's aangeschaft (na een eerdere mislukte poging met CB eggbeaters...die klikten naar mijn smaak VEEL te lastig in...uur aan trappen voor ik eindelijk ingeklikt was...uit ging wel makkelijk) Ik las net het verhaal van Jan Willem en ik denk dat bij mij ook een van de plaatjes niet helemaal perfect staat. Het gevoel dat mijn linkervoet wat meer naar "buiten" gericht moet staan.

Ik had de eerste rit nergens last van, maar de 2de keer na 15km een geirriteerde linker knie. Daar moest ik dus 10km mee doorfietsen.

Derde rit (zoetermeer) halverwege (dus na 2,5km) weer dat irritante gevoel in/bij de rechterkant van mijn linkerknie...het lijkt een spiertje oid te zijn, ik weet het niet precies. Ik ga nog eens een poging wagen om die shims goed te krijgen (rechts nergens last van iig dus die laat ik dan maar zo).

En qua flat vs spd: Spd klimt voor mij helemaal niet beter, met flats kom ik even makkelijk boven en met betere techniek...spd maakt lui qua rondtred als je het mij vraagt. Als je traptechniek goed is met flats mis je echt NIETS met het klimmen. Ook niet meer controle in bochten of wat dan ook.

Enige voordelen voor mij aan spd: 1) je hoeft niet na te denken over de positie van je voeten bij hobbelige afdalingen (ben met flats nooit mijn pedalen kwijt geraakt, maar je moet er wel op focussen) en het kunnen doortrappen op wasbord achtige ondergrond, want je kunt niet losraken van je pedalen. Naar mijn bescheiden mening hangt er een beetje een "keizer zonder kleren-sfeertje" om het gebruik van SPD...het zijn echt geen toverpedalen, er zijn voordelen (zoals genoemd) en die kunnen zwaar wegen (zwaarder dan de nadelen misschien wel..daarom zitten ze ook nog op mijn fiets).

Oh en ik heb geen last van mijn knie met flats (zelfs niet direct erna..) zal dus wel aan de positie liggen...hoop dat ik het goed krijg, anders staat er straks weer een setje te koop ;)
Plaats reactie