Discussie: PopLoc-voorvork

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
hang
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 juli 2005, 11:41

Ik rijd nu al een tijdje met PopLoc, en probeer ook het maximale profijt uit te halen. Tijdens afdalingen en snelle stukken zet ik mijn PopLoc uit (maximale veerweg). En tijdens klimmen en vooral rechte paden zet ik de PopLoc aan (Minimale veerweg). Ik heb nu al een aantal keer een klim gehad met extreme wortels die uit de grond steken e.d. Nu vraag ik me af of het dan wel handig is om de PopLoc aan te zetten. Omdat deze wortels wel makkelijk opgevangen kunnen worden door de voorvork. Aan de andere kant gaat er dan ook kracht van het trappen verloren doordat de voorvork mee-veert tijdens het trappen.

Ik zou graag jullie advies willen hoe je het beste met PopLoc kan rijden. Wanneer PopLoc in-/uitschakelen, tijdens klimmen/afdalingen/single-tracks enzovoort.

Graag jullie advies?!

Groeten,

Paul
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Ik heb zelf geen lock-out (dus ook geen PopLoc) maar het leek me een erg persoonlijke kwestie.

Als je een beklimming tegenkomt die iets teveel takken en boomwortels en weet ik veel wat voor obstakels bevat, dan kan het handig zijn om je PopLoc mooi uit te laten staan. De vering zorgt er dan namelijk wel voor dat je contact houd met de grond, en dat resulteert in minder energieverlies, en in elk geval betere controle. Als je je lock-out hebt ingeschakeld bestaat de kans dat je voorwiel gaat stuiteren, waardoor je fiets minder goed onder controle te houden is.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

je kunt dus bij de modellen met externe floodgate instelling precies afstellen wanneer je vork wel aanspreekt als je 'geblokkeerd' rijdt. Kijk je handleiding maar even door als je deze optie hebt. Zo niet, dan zet je de poploc toch gewoon uit bij wortels e.d.. Is verder zeer persoonlijk, gewoon lekker klooien met de instellingen..........
Peter The Eater
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: CUBE Reaction C:62 pro 2019
Contacteer:

Ik heb wel een lock-out.
Ik zet de vering ALTIJD aan als ik aan het mountainbiken ben op onverharde weg.
Het is niet alleen meer comfortabel, maar ook veiliger.
Je gaat namelijk veel "smoother" over eventuele verassende onzichtbare obstakels (wortels en gaten e.d.).

Echter als ik mijn slicks eronder pleur en een stuk op de weg fiets, om souplesse te trainen bijvoorbeeld, zet ik mijn vering uit...
Gaaf: schoon vertrekken en onherkenbaar terugkomen!
bikybiky
Genius
Genius
Berichten: 3715
Lid geworden op: za 27 september 2003, 20:53
Mijn mountainbike: Ibis Ripley v4
Contacteer:

de vork zal in principe alleen gaan pompen als je op de pedalen staat
als je in het zadel blijft zitten kan je dus gewoon met de vering open rijden en zodra jegaat staan in een klim of op het rechte eind zet je hem uit
en inderdaad kan je de gate zo ver open draaien dat hij bij de ergste klappen wel inveert en bij de kleinere hobbels en pedaalslag niet.
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

Peter The Eater schreef: Je gaat namelijk veel "smoother" over eventuele verassende onzichtbare obstakels (wortels en gaten e.d.)
Bergop zal je niet veel 'verassende onzichtbare obstakels' tegenkomen denk ik.
Om te klimmen gaat men LO ook meestal op.
Niet altijd, aangezien ik geen remote lo heb op m'n stuur.
Dit gaat niet met een Fox F80RL :( !!!

Grtz...
S.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

Als je pop-lock hebt is het toch niet zo'n grote moeite om tijdens de klim heel even de lock-out uit te schakelen bij opstakels?
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

#Skull' schreef:
Peter The Eater schreef: Je gaat namelijk veel "smoother" over eventuele verassende onzichtbare obstakels (wortels en gaten e.d.)
Bergop zal je niet veel 'verassende onzichtbare obstakels' tegenkomen denk ik.
Grtz...
S.
Boomwortels, stenen, takken, boomstronkjes, kleine hoopjes zand.... etc... Natuurlijk zijn ze meestal wel zichtbaar, maar vaak rijd je daar wel je lock-out op kapot omdat je ze onderschat. Op een vlakke klim (dus een klim met vlak terrein) kun je je lock-out best gebruiken, maar bij klimmetjes met veel boomwortels e.d. kun je beter je lock-out uit laten staan.
#Skull'
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 415
Lid geworden op: di 30 augustus 2005, 10:43
Contacteer:

timmetjuh schreef:Boomwortels, stenen, takken, boomstronkjes, kleine hoopjes zand.... etc... Natuurlijk zijn ze meestal wel zichtbaar, maar vaak rijd je daar wel je lock-out op kapot omdat je ze onderschat. Op een vlakke klim (dus een klim met vlak terrein) kun je je lock-out best gebruiken, maar bij klimmetjes met veel boomwortels e.d. kun je beter je lock-out uit laten staan.
Of je moet rondrijden met een Fox Terra Logic :wink: !!!

Grtz...
S.
B@rt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2284
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Contacteer:

Ik zelf heb ook een Pop Loc en heb hem meestal uit staan. Alleen als ik op verharde weg fiets en als ik een verharde klim heb staat ie aan. Verder als ik in het bos een klim(metje) heb staat de Pop Lock altijd uit. Als er dan eventueel een grote klap komt veert je vork zeker, natuurlijk kun je het afstellen met de Externe Floodgate maar goed. Ik heb dan altijd het idee dat ALS de Pop lock erop staat en ik kom onverwachts een groot opstakel tegen dat mijn binnenwerk kapot gaat (spreek uit ervaring met een Manitou voorvork) en jaa ik weet dat die Floodgate daar voor gemaakt is dat het NIET gebeurd maar toch...... Ook ik het gewoon fijn als je in een klim de kleine schokjes opvangt, meer comfort. Ik blijf meestal in een klim wel zitten en als ik dan ga staan, neem ik maar genoegen met het energieverlies wat ik dan heb.

Bart
....Train Till It Hurts......

2009 & 2010 LCMT finisher
2e & 5e plek in het jongerenklassement
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

Sorry dat ik het zeg maar ik denk dat het ook grotendeels met techniek en ook met kennis van het terrein te maken heeft.
Sommige schieten en gemiddelde bos helling met een hardtail met starre vork alsof het een vlakke geasvalteerde weg is. waar anderen zodra ze de vork nog uit hebben staan van hun fiets stuiteren.

Ik heb geen Poplock maar een Blackbox remote op mijn sid maar zet de vork geregeld open en dicht. bij de meeste klimmen heb ik de lockout aan staan. alleen bij veel wortels (vrij hoge) en bij trappetjes opwaards heb ik de vork open staan. want anders wil het bijna niet.
viperke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 4 april 2003, 15:47
Mijn mountainbike: Trek 9.8 oclv

bij een klim waarin wortels zitten, en je laat je vork opstaan, betwijfel ik of de vork echt de wortels wegfiltert hoor, vermits er meer gewicht op je achterwiel hangt. De meeste schokken zullen door de banden worden gefilterd denk ik, vooral op een klim dan. Dit geldt wel enkel als je zittend klimt he, anders is de gewichtsverdeling idd helemaal anders!
:tong
member of Trek USA Racing Team
www.trekteambenelux.com
TrekSLR
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 17:31
Mijn mountainbike: Trek 6500 disc
Contacteer:

SniperWorks schreef:Sommige schieten en gemiddelde bos helling met een hardtail met starre vork alsof het een vlakke geasvalteerde weg is. waar anderen zodra ze de vork nog uit hebben staan van hun fiets stuiteren.
Ik ben nog van de tijd dat verende voorvorken een zeldzaamheid en erg duur waren ( ben 31jr dus niet bejaard :tong ), en ik was niks anders gewend dan rijden zonder vering!
Ik heb dan ook erg moeten wennen toen ik een verende voorvork kreeg, nu is het inmiddels zalig, omdat de klappen op je polsen beperkt worden...

Ik heb inmiddels de eerste vork al versleten en heb nu m`n 2e voorvering ( met lockout ) en ik zet de lockout in principe alleen uit als ik op de onverharde wegen cq bos rij.

Maarja...dat is voor ieder persoonlijk

Su6 ermee en vind zelf de beste manier uit!

Greetzzz,
Maurice
SMILE.......it confuses people!!

Enjoy wildlife??.........have kids!!
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

#Skull' schreef:Of je moet rondrijden met een Fox Terra Logic :wink: !!!
XTT is nog veel lekkerder ;) (da's pas écht een zegening voor de luie mensch)

Maar Poploc is, zoals gezegd, een kwestie van slim gebruiken en accepteren dat je er in sommige omstandigheden wel eens "naast" zit.
Heb menig afdaling met de Poploc 'aan' gedaan en dat was even werken ja.

Dus: als je écht zeker wil weten dat je vork optimaal op het terrein reageert in alle omstandigheden; ga dan maar vast sparen voor een Fox Float X o.i.d. en als je dat niet wilt/kunt dan gewoon proberen om het maximale uit je Poploc te halen.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
bud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 397
Lid geworden op: zo 7 januari 2007, 14:32
Mijn mountainbike: Scott Reflex 10, Juicy, Rockshox, LX-XT
Contacteer:

Ik heb geen poploc, maar als ik rij op verharde weg staat m'n vork uit, fiets een stuk beter dan.
People like YOU ar the reason that people like ME need medication..........The only way, is all the way!
Plaats reactie