Discussie: PopLoc-voorvork

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Letojr8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 12 september 2006, 21:07
Mijn mountainbike: Cube AMS CC 2009 XT

als ik zo alles heb gelezen kan ik niet zeggen dat de poploc/remote lock-out zeer grote voordelen en gebruikers heeft. het is inderdaad een kwestie van persoonlijke wens en smaak. en afstellen van een verende voorvork zonder poploc werkt ook vaak voldoende.
no one has to lose for you to win

minds are like parachutes, they only function when they are open
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Kan iemand effe uitleggen wat die compression instelling bij sommige RS vorken met poploc inhoudt? Ik snap dit niet precies uit de handleiding.
Little John
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: di 18 juli 2006, 20:01
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 5 / Trek 4100
Contacteer:

Op mijn Reba zit onder de rechtkant een stelschroef en daarmee kan ik de stugheid van de pop-lock (remote) instellen van geen vering tot bijna volledige vering.

Weet niet of je dit bedoelt???
Maargoed ik kan toch nie biken.?!
Never underestimate the power of Juicy 7's.?!
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Oh bij mij zit daar de rebound (tenminste als je de onderkant bedoelt, maar als ik naar je bike kijk dan denk ik dat je de onderkant op de bovenkant van de rechterpoot bedoelt ;)).

Heb de fiets inmiddels binnen en moet zeggen dat ze het in de handleiding wel beter hadden kunnen uitleggen.

De 'overloopbescherming' houdt gewoon in hoeveel je vork nog veert terwijl hij op GESLOTEN staat. Als je het hebt over overloopbescherming dan denk ik aan een systeem waarbij je vork gewoon niet veert en terugschiet naar OPEN als er een klap is boven een bepaalde ingestelde drempel. Dit is dus niet het geval.

De compressie is een instelling voor de hoeveelheid vering als je vork op OPEN staat. Deze kun je beperken door dat ronde blauwe draaidingetje op de poploc te draaien. Wat dit doet is eigenlijk niets meer dan de hendel voor de lockout verder of minder ver in de open stand te zetten. Verder open is meer vering, minder ver open is minder vering.

Of er nu echt verschil is tussen een vork die gesloten is met weinig overloopbescherming en een open vork met veel compressie weet ik niet.

Ik weet in ieder geval dat ik helemaal weg ben van de poploc. Wil niet meer zonder! Bergop en op de vlakke weg vanaf nu altijd met lock aan. Zo heerlijk dat je voorvork niet meedijnt als je aanzet of net op de fiets stapt.
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

Nou is mij voorvork niet 'je van het'. Het is nu momenteel een suntour XCR, ik hoop dat daar binnenkort na lowlands verandering in komt.

Maar als ik een filmpje zie van mtb'ers die in een wedstrijd een bergje op moeten en hoeveel kracht ze hierbij weg trappen in de vork. Dan ben ik echt blij dat ik een vork met pop-lock heb, ik zou het gebruik ervan alleen maar aan kunnen raden. Maarja wie ben ik, ik heb verder ook geen ervaring met duurdere vorken.

Fox doet volgens mij niet aan pop-locks, toch? Waarom niet ?
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

daarvoor heb je bij fox het terralogic systeem.
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

ultimateme schreef:daarvoor heb je bij fox het terralogic systeem.
Had..
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Bunker deluxe
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 600
Lid geworden op: vr 20 juli 2007, 22:57
Mijn mountainbike: heeft dunne banden, en een raar stuur

[quote="ultimateme"]daarvoor heb je bij fox het terralogic systeem.[/quote]

idd en het werkt perfect!!!! :-q
sinds 2dgn een trotse bezitter van een fox f80x :tong yahoo yahoo
nooit verwacht dat het zo goed zou werken.

wel goed afstellen anders is het een "death trap" dan doet ie dingen die je niet verwacht!!!! :D

anyways ff on topic kheb zelf een Reba gehad en 1maal goed afgesteld een prima vorkje hoor, en als er een motion control op zit dan vind ik een poloc helemaal overbodig!!!
wel de voorgeschreven druk door RS aanhouden, anders klopt er echt geen zak van die motion contol meer!!! :-{
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)
-------------------------------------------------------

ist ein forum illegaal!
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

terralogic is heilig, ik rijdt er ook mee

sorry V had moeten weten dat terralogic er in 2008 uit gaat.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Redfish schreef: De compressie is een instelling voor de hoeveelheid vering als je vork op OPEN staat. Deze kun je beperken door dat ronde blauwe draaidingetje op de poploc te draaien. Wat dit doet is eigenlijk niets meer dan de hendel voor de lockout verder of minder ver in de open stand te zetten. Verder open is meer vering, minder ver open is minder vering.
Dit heb ik ook gelezen in de manual, maar ik heb dus niet die draaischijf op mijn remote lockout (Reba team 2007) zitten. Hierdoor kan ik dus de lockout alleen maar volledig aan of uit zetten.
Kan je deze remote lockout met draaischijf los kopen en installeren of moet de vork dan ook anders zijn?
marco-op-de-fiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: di 31 juli 2007, 13:26
Mijn mountainbike: Cube Limited Series/other ride: Yamaha R1
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: Dit heb ik ook gelezen in de manual, maar ik heb dus niet die draaischijf op mijn remote lockout (Reba team 2007) zitten. Hierdoor kan ik dus de lockout alleen maar volledig aan of uit zetten.
Kan je deze remote lockout met draaischijf los kopen en installeren of moet de vork dan ook anders zijn?
heb zelf ook een Reba vork, vind dat locken dus ook alleen maar handig bij een hele lange klim, als je een korte klim heb, heb ik tenminste, geen tijd voor om dat hendeltje ook nog eens een keer over tehalen.

maar die lockout kan je regelen met de rechtervoorpoot, bovenaan zit een ventiel met gate+ erop, als je die helemaal open draait, veert hij zelfs gewoon met de lockout op het stuur aan!
"Give that guy extra points for his rookie mark. It's even on the wrong leg!"
Bunker deluxe
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 600
Lid geworden op: vr 20 juli 2007, 22:57
Mijn mountainbike: heeft dunne banden, en een raar stuur

aanvulling op het hier boven beschreven!!!! :wink:

het zwarte knopje waarmee jeje rebound mee instelt, kun je verwijderen door er aan te trekken.
aan dat zwarte knopje zit een inbussleuteltje vast die op zijn beurt weer in je compression gate past als je dat kapje verwijderd (het kapje waarop " gate" staat geschreven op je rechter vork poot).
als je de inbus verdraaid naar rechts zal de compressie toenemen en je "motion controle" functie dus sneller aantreden op het moment dat jeje compression knop verdraaid, hiermee kun je er ook voor zorgen ofdat je vork helemaal gelockt staat of dat ie juist nog een beetje mee geeft in lockt postitie. (naar links draaien is soepel en naar rechts is strakker)
het is een heikel klusje dat afstellen ik ben d'r 2dgn zoet mee geweest(tja ben en perfectionist :wink: ), eenmaal goed afgesteld dan werkt het super. :-q
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)
-------------------------------------------------------

ist ein forum illegaal!
Redfish
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 12:42
Mijn mountainbike: Scandium, XTR Disc, Reba Team Air, American Classic, Ritchey WCS, SLR TT, Thomson Elite
Contacteer:

Als je een compression pop loc wilt op je RS dan kun je de standaard hendel gewoon vervangen door die met compressie draaischijf. Het is eigenlijk hetzeflde als wanneer je de vork half op lockout zet in de open stand.

Ik zou er echter geen geld aan uitgeven, want dat is wel het meest nutteloze onderdeel van de hele vork. Gebruik dat draaiding nooit. Als ik wil dat de vork aanspreekt dan staat hij op open, en wil ik dat hij minimaal veert dan staat hij dicht. Maar als je je vork afgesteld hebt op het terrein dan zie ik eigenlijk geen reden om die veereigenschappen half te willen beperken.

Wat dat betreft vind ik die instelbaarheid ook een beetje een soort van 'valsspelen' om zogenaamd meer instelmogelijkheden te krijgen, want de poploc, compressie en floodgate instellingen zijn eigenlijk allemaal terug te leiden tot de mate van lockout van de vork.

Ik gebruik de lockout ook op de vlakke weg. Moet je maar eens kijken hoe je mensen zonder lockout in de sprint er dan vanaf rijdt ;)
Je hebt twee soorten bikers: bikers op de trails en bikers op de bank
Snijdie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1998
Lid geworden op: do 16 februari 2006, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei en Commencal VIP S
Contacteer:

Redfish schreef:Ik gebruik de lockout ook op de vlakke weg. Moet je maar eens kijken hoe je mensen zonder lockout in de sprint er dan vanaf rijdt ;)
Heeft dat te maken met wel/niet lock out, of zijn er ook andere factoren van toepassing ;)? Zelf geloof ik niet zo in het pop-loc verhaal. Die dingen vereisen afstelling, kunnen kapot, wegen en je moet het steeds activeren. Als ik echt aan het knallen ben dan heb ik geen tijd om mijn handen van het stuur te halen.

Sowieso heb ik het niet zo begrepen op de lock-out stand van vorken. Je vork kan dan zowel niet veren als dempen. Een starre Pace vind ik dan een betere keus. Die veert niet in, maar blijft dempen.
Bunker deluxe
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 600
Lid geworden op: vr 20 juli 2007, 22:57
Mijn mountainbike: heeft dunne banden, en een raar stuur

het "motion controle damping" principe is bedacht om op paden/trails waar je simpel met wat minder veerweg een beter en sneller resultaat haalt (geen wortels en derg.)
je kunt de vork gewoon strakker zetten zoder dat je er op wat ruigere paden comfort op in levert.
ik heb met mijn reba het laatste half jaar voordurend zo gereden messtal nijmegen,arnhem en montfort land (zeer sterk wisselende ondregrond) dus, en ik had er wel voordeel bij vond ik zelf.

maar goed.... het was wel steeds er ver vooruit kijken, bekend zijn met de route scheeld natuurlijk ook een hoop.
op een onbekend terrein zou het idd een onbegonnen werkje zijn om steeds je motion control te bedienen zonder een poplock afstandsbediening!!!
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)
-------------------------------------------------------

ist ein forum illegaal!
Plaats reactie