Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dutch schreef: wo 30 november 2022, 07:42 Bovenstaande is onjuist, daar moest staan "the longer the front center" niet wheelbase, ik kan o.a. een stijle hta hebben met een lange chainstay. Maakt ook een lange fiets.

En ze nemen hier de stemlengte niet mee in het verhaal. Die heeft ook weer invloed op het "sturen"
Nooit gedacht dat bikerader het fout zou hebben.

Waarmee ik weer de indruk krijg in een oeverloze discussie verwikkeld te raken waar nog steeds geen eenduidig antwoord is gegeven.

Succes daarmee, maar ik haak dan af.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Fietsen hebben nu eenmaal een voor en achterkant :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 30 november 2022, 09:26Succes daarmee, maar ik haak dan af.
Maar voor hoe lang? :tong
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoeveel ingrediënten kan je veranderen aan een gerecht, zonder dat het minder goed smaakt?
En hoeveel kan je veranderen zonder dat het een ander gerecht wordt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 30 november 2022, 12:09 Hoeveel ingrediënten kan je veranderen aan een gerecht, zonder dat het minder goed smaakt?
En hoeveel kan je veranderen zonder dat het een ander gerecht wordt?
Deze vraag moet je vooral stellen in Spanje of Italië....
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ga m'n pizza in hele dunne fijne reepjes snijden.....dan ben ik spaghetti aan het eten :D zonder geen enkele ingrediënt aan te passen of veranderen :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

George schreef: wo 30 november 2022, 11:24
Peelrijder schreef: wo 30 november 2022, 09:26Succes daarmee, maar ik haak dan af.
Maar voor hoe lang? :tong
:lol: (ik ben te lui om mijn vrijwel identieke opmerking een paar pagina's geleden te quoten, maar ik heb de stopwatch aangezet :-q )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Peelrijder schreef: di 29 november 2022, 23:42
In other words, the steeper the head angle, the faster the steering response.
Waarvan akte :bier:

En Lars om nog even op de lengte van de fiets of wel wielbasis terug te komen.
There is also a downside in tight corners. The longer the wheelbase, the greater the angle through which the bars need to be turned (known as the steering angle) for the bike to follow a corner of a given radius.
So, the slacker the head angle, the less the bike steers for a given steering angle at the handlebar.
:-q
Maar een "slower response" (en langere wielbasis) wil niet zeggen dat de bochtensnelheid daarmee lager wordt. Sterker nog, door die slower response reageert de fiets ook minder nerveus en houdt dus makkelijker een gekozen lijn vast. Waardoor de bochtensnelheid hoger kan liggen.

Ik hoef (denk ik nu.... :D ) geen extreem slacke fiets, maar de ongeveer 66 en 65 graden bikes waar ik nu mee rijdt bevallen me prima, zowel in NL als daarbuiten. Het zijn de fijnst sturende fietsen die ik ooit gehad heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: di 29 november 2022, 23:35 Het maakt wel uit.

Interessant stuk over hoe welke geometrie ‘onderdelen’ het rijgedrag beinvloeden.
Effect scherpe en slacke stuurhoek wordt ook mooi uitgelegd.
Het maakt dus wel uit:
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/

Stuk over de stuurhoek:

“Head angles affect bike handling in a few key ways.

...
Leuk. Maar fout en incompleet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 30 november 2022, 21:02 Leuk. Maar fout en incompleet.
Want?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Peelrijder schreef: wo 30 november 2022, 09:26
Succes daarmee, maar ik haak dan af.
Maak ons nou niet blij met uitspraken die je niet na kunt komen :lol: :kiss:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: wo 30 november 2022, 20:53 Ik hoef (denk ik nu.... :D ) geen extreem slacke fiets, maar de ongeveer 66 en 65 graden bikes waar ik nu mee rijdt bevallen me prima, zowel in NL als daarbuiten. Het zijn de fijnst sturende fietsen die ik ooit gehad heb.
Niet op de man maar op de uitspraak, er worden hier elke keer hoeken geopperd, maar ook het verschil FS vs HT is een groot verschil.
66° is dan ineens geen 66° meer dus geen goed vergelijk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: wo 30 november 2022, 21:02
aurelius schreef: di 29 november 2022, 23:35 Het maakt wel uit.

Interessant stuk over hoe welke geometrie ‘onderdelen’ het rijgedrag beinvloeden.
Effect scherpe en slacke stuurhoek wordt ook mooi uitgelegd.
Het maakt dus wel uit:
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/

Stuk over de stuurhoek:

“Head angles affect bike handling in a few key ways.

...
Leuk. Maar fout en incompleet.
Jouw uitspraak ‘dat de stuurhoek geen reet uitmaakt‘’, die was fout danwel incompleet.
BikeRadar noemt 4 zaken waaruit blijkt hoe de stuurhoek wel uitmaakt.
Aan jou de taak die 4 dan te fileren, te weerleggen.
Ik mag dan misschien op jou als een rode lap op een stier werken, het feit dat ik een interessant linkje post naar dat BikeRadar stuk maakt niet dat zij ongelijk hebben.

Jouw boude uitspraak dat ‘het geen ene reet uitmaakt wat de balhoofdhoek dus is.’, die klopt niet.
Hij maakt wel uit.

Maar goed. Leg dan aub even uit waar BikeRadar bij die 4 punten onvolledig is of fout zit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie