Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Cetis paribus: korte fietsen zijn wendbaarder, kleine wielen sterker en smalle stuurtjes schampen minder snel een boom. Geef mij desondanks toch maar 480 mm reach en een 65° balhoofdhoek, want dat heeft weer andere voordelen :P
Stamppot with weaksauce!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

dat valt nog mee, ik rij xc met 544 reach en 63,2 balhoofdhoek
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Pff, kom je geen bocht mee door.... :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Cube-Elite schreef: di 22 november 2022, 11:45 Dan kan ik eindelijk de test zelf doen, twee fietsen mee en testen maar :-)
De geometry ben ik aan het vergelijken en die is wel extreem anders.
Ik ben benieuwd hoe je testrit zal verlopen. Hou er rekening mee dat nieuwe geometrie ook heel erg een kwestie is van wennen. Het zou goed kunnen dat je bij het proefrijden het prettigste voelt op de fiets die qua geometrie en gevoel het dichtste aanleunt tegen je huidige fiets, terwijl dat misschien niet de beste keuze is.

Ik kom zelf ook van een hardtail met oude geometrie en had laatst bij Shimano in Valkenburg een Lux Trail gehuurd om eens uit te testen. Hele aparte ervaring. Meer dan 4 uur mee gereden, maar ik kon er niet aan wennen. Ik weet niet of het nou lag aan de slackere geometrie, of de extra veerweeg waardoor ik het gevoel had veel hoger op de fiets te zitten, maar het was nog heel erg zoeken waardoor ik er niet echt een goed beeld van kon vormen. Binnenkort nog maar eens een testrit plannen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

novaterra schreef: di 22 november 2022, 18:59
Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 14:46 Kortere fietsen zijn wendbaarheid want kortere wielbasis.
slechte keuze als je alleen naar die jaren 80 theorie kijkt
Cube-Elite schreef: di 22 november 2022, 11:45 Ik wil dan nu toch voor een fully gaan, wel een XC race fully.
Dan lijkt wendbaarheid me wel een redelijk belangrijke factor.

En dat jij weer zo'n speciale bent:
novaterra schreef: di 22 november 2022, 19:29 ik rij xc met 544 reach en 63,2 balhoofdhoek
Gefeliciteerd daarmee verder, maar het gaat nu niet om jou.

Dus als er de keus is tussen 2 maten die beide probleemloos kunnen dan zou ik altijd voor de kleinste gaan.

Marginal gains, maar zelfs het gewicht is hier een bepalende factor als je echt voor een volbloed racebak gaat.

Buiten de wendbaarheid zal de fiets enkele grammen lichter zijn en dat is ook een voordeel.

:kiss:

Verder:
way2go schreef: di 22 november 2022, 20:24 Ik ben benieuwd hoe je testrit zal verlopen. Hou er rekening mee dat nieuwe geometrie ook heel erg een kwestie is van wennen. Het zou goed kunnen dat je bij het proefrijden het prettigste voelt op de fiets die qua geometrie en gevoel het dichtste aanleunt tegen je huidige fiets, terwijl dat misschien niet de beste keuze is.

Ik kom zelf ook van een hardtail met oude geometrie en had laatst bij Shimano in Valkenburg een Lux Trail gehuurd om eens uit te testen. Hele aparte ervaring. Meer dan 4 uur mee gereden, maar ik kon er niet aan wennen. Ik weet niet of het nou lag aan de slackere geometrie, of de extra veerweeg waardoor ik het gevoel had veel hoger op de fiets te zitten, maar het was nog heel erg zoeken waardoor ik er niet echt een goed beeld van kon vormen. Binnenkort nog maar eens een testrit plannen.
Dit heb ik met mijn nieuwe hardtail ook gehad, ik ben wel van een hardtail naar een andere gegaan, maar wel met een totaal andere vork, veel minder gewicht, carbon, luiere balhoofdhoek en nog maar op.

Die balhoofdhoek blijft een ding want ik ben nog steeds op momenten 'te laat' met insturen, blijkbaar maakt die 2 graden verschil in de balhoofdhoek veel verschil in timing.

Als je naar een fully gaat is het sowieso totaal anders rijden, wat ook veel gewenning nodig zal hebben bovenop de geometrie.

Geen idee of je een Oiz meegenomen hebt in je keuzes, ik heb zelf de kans nog niet gehad er eentje te proberen, maar degene die er een hebben zijn er lyrisch over.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 20:30 Dus als er de keus is tussen 2 maten die beide probleemloos kunnen dan zou ik altijd voor de kleinste gaan.
Gefeliciteerd daarmee verder, maar het gaat nu niet om jou. :wink:


Achterhaalde filosofie, je moet de fiets hebben die je past, die 0,5kg merkt niemand.
Of rij jij harder met een lege bidon op je onderbuis.

En op een kleine(re) fiets rij je niet per definitie minder prettig een bocht door. Laatste jaren nergens op de NL routes in het gedrang ( :lol: ) gekomen met een 1300cm wielbasis fiets.

Als je zelf langer bent heb je ook geen/weinig keuze of je korter kunt. (Kan wel maar ten koste van)
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Klopt allemaal :-q

Het gaat ook niet om mij in dat opzicht maar het punt was wat de beste keus zou zijn, dat weet hij pas als hij testgereden heeft.

Mocht daar uitkomen dat er geen verschil te bemerken is, dan is de kleinere fiets in het voordeel voor het predicaat 'race'.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Iig even gemeten qua maat de xl.
Bij de L komt de zadelpen 31cm uit het frame en hou ik de 10cm niet over.
Ook zou ik met een 10cm stuurpen moeten gaan rijden, dat lijkt me wat lang en het ziet er heel uit verhouding uit.

Op een xl wordt dat 8 of 9. De cannodale tabel klopt wel aardig........
Tot een 182 een L en daarna xl, tenzij je maten heel erg afwijken.

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat bevallen. Het zal ff wennen zijn, maar dat is een racer ook, als ik van de racer op de mtb stap, moet ik ook altijd ff een paar bochten wennen dat je veel meer input moet geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 21:00 Mocht daar uitkomen dat er geen verschil te bemerken is, dan is de kleinere fiets in het voordeel voor het predicaat 'race'.
Vreemd dat de trend de afgelopen 25 jaar dus geweest is dat de fiets steeds groter werd, langer. Dus overduidelijk is de grotere fiets in het voordeel. En voor dat langer en groter worden is dus een goede reden:

Zonder wendbaarheid in te leveren geeft de grotere fiets meer vertrouwen, stuurt beter in, is minder nerveus en vraagt dus minder energie om te berijden.

Je geeft dus gewoon fout advies.


Dus tenzij je aan kunt geven hoeveel seconden langzamer een langere achtervork is, hoeveel langzamer een vlakkere balhoofdhoek is of welke bocht je niet gaat halen als 200cm rijder op een XXL ten opzichte van een 160cm rijder op een XS wordt het tijd dat je gewoon stopt met trollen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Nee
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog even over wendbaarheid

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 22:23Nee
het geeft ook niet, we hebben die fase allemaal gehad
Bird Aeris 9 blurple
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars,

Je mag je gelijk van me hebben :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 22:39 Lars,

Je mag je gelijk van me hebben :bier:
Het gaat niet om mijn gelijk.

Ik leg uit wat de fietsindustrie aan het doen is.

Zonder mij doen ze dat toch ook wel.



Of ze nu gelijk hebben of niet, maar voorlopig worden de fietsen in alle opzichten capabeler. En zijn we nog niet aan het eind van die ontwikkeling.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens zijn er mensen die wel hun money stoppen waar hun mouth is, die tegen de stroom ingaan en een unieke fiets brengen omdat ze menen dat dat beter is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... er-ti-nl-2.

Daar kun je respect voor hebben.

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie