Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Lars TB schreef: di 22 november 2022, 22:53 Overigens zijn er mensen die wel hun money stoppen waar hun mouth is, die tegen de stroom ingaan en een unieke fiets brengen omdat ze menen dat dat beter is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... er-ti-nl-2.

Daar kun je respect voor hebben.

Afbeelding
alsof ze ermee tegen een muur zijn gereden
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maar je kan er wel héél goed bochten mee nemen. Schijnt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29979
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb de naam altijd een paradox vreemd gevonden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een balhoofdhoek van 72,5°. Dat wordt omhoog klimmen en naar beneden de lift nemen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik ken ze, afgelopen zomer 24 uur lang voorbij gereden
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: di 22 november 2022, 22:51
Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 22:39 Lars,

Je mag je gelijk van me hebben :bier:
Het gaat niet om mijn gelijk.

Ik leg uit wat de fietsindustrie aan het doen is.

Zonder mij doen ze dat toch ook wel.



Of ze nu gelijk hebben of niet, maar voorlopig worden de fietsen in alle opzichten capabeler. En zijn we nog niet aan het eind van die ontwikkeling.
Capabeler is niet per definitie beter, crankworx wordt nog steeds op dirtjumpers gereden en niet op 29" long en slack.

Wendbare kleine fietsjes zijn dat maar wel met een balhoofdhoek van 69° wat ongeveer tussen oude en nieuwe geometrie inzit.

Geen gelul over zitbuishoek want die is op een DJ niet van belang en op een beetje MTB zit tegenwoordig een dropper om wendbaarder te zijn naar het schijnt.

Daarom zeg ik dat de kortere fiets wendbaarder is, niets meer dan dat.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5582
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Willem Altes schreef: wo 23 november 2022, 01:07 Een balhoofdhoek van 72,5°. Dat wordt omhoog klimmen en naar beneden de lift nemen.
:-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohoh.....nu durf ik mijn geo niet meer te posten :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Waarom zou je altijd wendbaar willen zijn?
Het gaat toch om een compromis. Op heel kort draai werk kan kleiner fijner zijn.

Maar dat valt op onze routes toch wel mee. En lang is vaak ook stabiel en dat geeft vertrouwen en daarmee ga je harder op snelle stukken.
Je rijstijl zul je wellicht aan moeten passen en dat kan even tijd kosten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt maar net aan ‘onze’ route…. Je hebt ‘t 2.0 draaiwerk op de vierkante meter versus de older school 2.0 rechtuit routes, vaak weinig hm’s versus per ongeluk eens wat meer hm’s… veel te veren valt er zelden wat op goed onderhouden aangelegde flow routes, in ‘t wild kun je nog eens wat serieuzere oneffenheden tegenkomen.
Maar al met al wordt het in Nl niet snel al te uitdagend.
Snellere lichte relatief efficiente fietsen doen ‘t hier dus prima, bijna ‘ongeacht’ hun geometrie, veel is een kwestie van wennen.
Wordt terrein uitdagender, onvoorspelbaarder, technischer, ga je met je fiets meer richting de limiet, dan merk je wel het verschil tussen oude versus modernere geo. Maar ook tussen goede en goed ingestelde vering/demping versus slechte/slecht ingestelde vering, goede remmen versus matige, etc. Dan moet het complete plaatje steeds beter kloppen, om het maximale eruit te kunnen halen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Exact! Ik rijd vooral UHR Leersum/Amerongen.
Vind ik een heerlijke baan. Maar daar kan je met heel veel fietsen uit de voeten.

Vooral licht lopende banden en de juiste bandenspanning zorgen voor de meeste winst.
Maar ik ben toch straks echt benieuwd wat ik ga merken van een relatief old skool 29"hardtail tov een nieuwe race fully

Ik ga nu wel merken, midden 40, dat op banen als de UHR het na een uur of 2,5 a 3 wel zwaar voor mijn rug begint te worden.
In bv Limburg of Ardennen heb ik dat veel minder
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4833
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

suravida schreef: di 22 november 2022, 23:22 Maar je kan er wel héél goed bochten mee nemen. Schijnt.
:lol:
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Overigens zijn er mensen die wel hun money stoppen waar hun mouth is, die tegen de stroom ingaan en een unieke fiets brengen omdat ze menen dat dat beter is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... er-ti-nl-2.

Daar kun je respect voor hebben.
Ik lees aldoor over de voordelen van een slackere balhoofdhoek, in dat licht gezien snap ik deze fiets niet. Heb je nu respect voor hun eigenzinnigheid en durf, of denk je ook dat het een goed ontwerp is? Dat laatste zou betekenen dat mijn oude 2013 FELT weer helemaal hot is :D
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Peelrijder schreef: wo 23 november 2022, 01:39 Daarom zeg ik dat de kortere fiets wendbaarder is, niets meer dan dat.

Het kan soms nog wel voordeel bieden, hier in de polder heb je paar van die vlakke rondjes waar je met weinig snelheid aan het keren en draaien bent tussen boompjes door etc. Vraag is natuurlijk of je dit niet beter kan doen op een CX.

Mijn ervaring is dat een kleinere bike (met steile balhoofd) zeker wel wendbaarder is maar op de huidige routes wil je dat helemaal niet.
Snelheden liggen door de flowtrails en mooi aangelegde bochten zo hoog dat het alleen maar heel nerveus voelt (zeker icm smal stuurtje)
Moderne geometrie stuur je voor mijn gevoel ook meer met je lichaam/gewicht ipv met het stuur zelf, zeker in het begin is dat erg wennen
en heb je het gevoel steeds iets te laat te zijn.
Twee weken geleden nog een stukje met een cube reaction uit 2006 gereden op de route Hooge Vuursche, voor mijn gevoel was ik constant aan het corrigeren.
Have fun!
Rinse.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5504
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Singletrack Sundays schreef: wo 23 november 2022, 12:29 Twee weken geleden nog een stukje met een cube reaction uit 2006 gereden op de route Hooge Vuursche, voor mijn gevoel was ik constant aan het corrigeren.
Toch als je weer 10 ritjes op die Cube gaat rijden voelt t vast weer wat meer vertrouwd. Zelf moest ik een halve dag wennen aan Long Low en Slack en vind ik dat nu een prima allround concept voor hoe ik rij.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie