Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 237
- Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04
Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe XC hardtail met een wat slackere balhoofdhoek. Maar als ik kijk bij de duurdere modellen van Canyon, Specialized, TREK en Scott hebben hun topmodellen allemaal nog een balhoofdhoek tussen de 69 en 70 graden (Merida). Is dit conservatisme, investeren ze minder in hun hardtails, of is de discussie over slackere balhoofdhoeken meer gericht op fully's?
Kort door de bocht zal een belangrijke reden zijn dat hardtails aan het uitsterven zijn en dus minder aandacht krijgen. En als ik product manager was zou ik zelfs bedenken dat een xc-hardtail door een conservatiever publiek gekocht wordt en om die reden ook minder vernieuwend neergezet wordt.
En er is ook niets mis mee. Als je hem maar juist gebruikt.
En er is ook niets mis mee. Als je hem maar juist gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Even los van de eventuele voordelen (of nadelen) van een slackere balhoofdhoek, zou ik mij eerst meer richten op waar rijd ik en hoeveel slackere balhoofdhoek heb ik echt nodig voor mijn routes en rijstijl. Een slackere balhoofdhoek is geen doel op zich lijkt mij, echter de totale geometrie lijkt mij meer een rol spelen.Classic Biker schreef: ↑di 13 september 2022, 10:46 Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe XC hardtail met een wat slackere balhoofdhoek. Maar als ik kijk bij de duurdere modellen van Canyon, Specialized, TREK en Scott hebben hun topmodellen allemaal nog een balhoofdhoek tussen de 69 en 70 graden (Merida). Is dit conservatisme, investeren ze minder in hun hardtails, of is de discussie over slackere balhoofdhoeken meer gericht op fully's?
Want je volgende vraag kan gaan zijn, wat dan inzake een stijlere zitbuishoek ?
Wow, wat een discussie(s) ! Duidelijk dat er wel wat verschillende meningen zijn. Na weer wat meer te hebben gefietst op de Fuel EX en de Top Fuel (allebei 'XL' en allebei lange reach, lange wielbasis en slacke frames) ben ik wel tot wat eigen conclusies gekomen;
- ik krijg beide fietsen wel de hoeken om
- afdalen op de EX is gemakkelijker dan op de Top Fuel en die weer gemakkelijker dan de Spark RC
De Spark RC was het best of more worlds voor mij. Deze fiets was bijna 10 cm korter qua wielbasis dan de Fuel EX en 5 cm dan de Top Fuel en ik merk dat. De balhoofdhoek was 'slack' voor een XC-fiets voor 2018 begrippen en NL is niet dramatisch steiler geworden; wat toen werkte werkte ook op het eind nog. Per saldo m'n lekkerste fiets tot nu toe maar verkocht. En dat vind ik wel een ding; je kunt eigenlijk niet normaal meer iets testen voordat je het koopt.
Voor wat betreft bredere banden, schijfremmen, vering etc; mee eens zijn allemaal goeie dingen. Maar 300 mm schijven, 180 mm vorken, fat bike-achtige banden en 300 mm droppers zijn niet nodig. Overigens niet alleen in NL niet maar ik denk nergens niet. En dat is eigenlijk mijn punt; als je zaken overdrijft dan snapt iedereen dat er ergens een gouden gemiddelde is. Voor mij, zoals ik beweeg en fiets, een iets langere Spark RC met een kortere stuurpen daardoor en een tikkeltje minder balhoofdhoek, wat meer veerweg en juist wat meer zithoek. En da's dus net de nieuwe Spark of Spark RC. Die was misschien dus beter geweest dan de huidige Treks al kan ik er ook prima op uit de voeten.
Mijn nieuwe XC MTB laat sowieso nog wel even op zich wachten. De nieuwe Top Fuel vind ik voor mijn voorkeuren te 'slack'. Ik hoef ook niet zo nodig een opbergruimte in de onderste framebuis en heb juist wel liever een remote lock-out. Verder wel een leuke fiets. Ik ga het volgen in ieder geval. Eerst maar eens leren beter de hoek om te gaan met de huidige Trek Fuel's.
- ik krijg beide fietsen wel de hoeken om
- afdalen op de EX is gemakkelijker dan op de Top Fuel en die weer gemakkelijker dan de Spark RC
De Spark RC was het best of more worlds voor mij. Deze fiets was bijna 10 cm korter qua wielbasis dan de Fuel EX en 5 cm dan de Top Fuel en ik merk dat. De balhoofdhoek was 'slack' voor een XC-fiets voor 2018 begrippen en NL is niet dramatisch steiler geworden; wat toen werkte werkte ook op het eind nog. Per saldo m'n lekkerste fiets tot nu toe maar verkocht. En dat vind ik wel een ding; je kunt eigenlijk niet normaal meer iets testen voordat je het koopt.
Voor wat betreft bredere banden, schijfremmen, vering etc; mee eens zijn allemaal goeie dingen. Maar 300 mm schijven, 180 mm vorken, fat bike-achtige banden en 300 mm droppers zijn niet nodig. Overigens niet alleen in NL niet maar ik denk nergens niet. En dat is eigenlijk mijn punt; als je zaken overdrijft dan snapt iedereen dat er ergens een gouden gemiddelde is. Voor mij, zoals ik beweeg en fiets, een iets langere Spark RC met een kortere stuurpen daardoor en een tikkeltje minder balhoofdhoek, wat meer veerweg en juist wat meer zithoek. En da's dus net de nieuwe Spark of Spark RC. Die was misschien dus beter geweest dan de huidige Treks al kan ik er ook prima op uit de voeten.
Mijn nieuwe XC MTB laat sowieso nog wel even op zich wachten. De nieuwe Top Fuel vind ik voor mijn voorkeuren te 'slack'. Ik hoef ook niet zo nodig een opbergruimte in de onderste framebuis en heb juist wel liever een remote lock-out. Verder wel een leuke fiets. Ik ga het volgen in ieder geval. Eerst maar eens leren beter de hoek om te gaan met de huidige Trek Fuel's.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 237
- Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04
Ik was altijd zeer tevreden met mijn XC hardtail met klassieke geometrie en 2.25 banden voor de Benelux, tot ik deze zomer een Belgische tocht reed met meer Enduro achtige afdalingen waar ik tegen beperkingen aan liep. (leuke woordspeling, sommige afdalingen moest ik lopen....). 1e oplossing is natuurlijk mijn vaardigheden aanscherpen. En qua fiets realiseer mij dat het niet alleen om de balhoofdhoek gaat, maar als je een wat stabielere fiets voor lastigere afdalingen zoekt is dat wel een soort van startpunt om de geometrie verder te gaan onderzoeken. Velen van jullie zullen een Fully adviseren, maar voor de discussie hier wil ik eens kijken hoe ver je kunt verbeteren op dit punt met een hardtail.Even los van de eventuele voordelen (of nadelen) van een slackere balhoofdhoek, zou ik mij eerst meer richten op waar rijd ik en hoeveel slackere balhoofdhoek heb ik echt nodig voor mijn routes en rijstijl. Een slackere balhoofdhoek is geen doel op zich lijkt mij, echter de totale geometrie lijkt mij meer een rol spelen.
Want je volgende vraag kan gaan zijn, wat dan inzake een stijlere zitbuishoek ?
De Scarpel lijkt qua geometrie zeker interessant. Smaken verschillen, maar ik vond die Lefty al een soort van geamputeerde voorvork toen hij op de markt verscheen, en dat vind ik nog steeds.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5595
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
Even offtopic, puur uit interesse: denk je dat de HT echt zal uitsterven?Lars TB schreef: ↑di 13 september 2022, 12:20 Kort door de bocht zal een belangrijke reden zijn dat hardtails aan het uitsterven zijn en dus minder aandacht krijgen. En als ik product manager was zou ik zelfs bedenken dat een xc-hardtail door een conservatiever publiek gekocht wordt en om die reden ook minder vernieuwend neergezet wordt.
En er is ook niets mis mee. Als je hem maar juist gebruikt.
Ik snap dat de profs een uithangbord zijn voor het fietsen en dat zij al amper op een HT meer rijden.
Persoonlijk vind ik het erg jammer aangezien ik een HT een mooie strakke snelle fiets vind (om te zien).
Dat een moderne 29 inch fully het beste van 2 werelden is geloof ik wel, maar het HT gevoel heeft toch ook wel wat.
De hardtail lijkt in jouw post niet dood,
De stalen fiets is ook niet dood,
maar ook geen mainstream
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Gaat nooit gebeuren. Er zullen er alleen maar meer van komen.
Nl loopt alleen wat nog achter op de landen met echte hoogteverschillen. Daar stikt ‘t van de e-bikes. En anders pak je de lift of shuttle met je niet-e-bike.
Nl loopt alleen wat nog achter op de landen met echte hoogteverschillen. Daar stikt ‘t van de e-bikes. En anders pak je de lift of shuttle met je niet-e-bike.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Een stalen hardtail dus
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Wat echt nodig is, kan niet de maatstaf zijn. Wat is optimaal, wat vind je prettig? Ik kan ook op mijn gravelbike een rondje Amerongen doen. Dus heb geen vering, dropper, brede banden etc nodig. Maar ik vind het wel prettig en ik ben er veel sneller meeStunning schreef: ↑di 13 september 2022, 13:55Even los van de eventuele voordelen (of nadelen) van een slackere balhoofdhoek, zou ik mij eerst meer richten op waar rijd ik en hoeveel slackere balhoofdhoek heb ik echt nodig voor mijn routes en rijstijl. Een slackere balhoofdhoek is geen doel op zich lijkt mij, echter de totale geometrie lijkt mij meer een rol spelen.Classic Biker schreef: ↑di 13 september 2022, 10:46 Ik ben mij een beetje aan het oriënteren op een nieuwe XC hardtail met een wat slackere balhoofdhoek. Maar als ik kijk bij de duurdere modellen van Canyon, Specialized, TREK en Scott hebben hun topmodellen allemaal nog een balhoofdhoek tussen de 69 en 70 graden (Merida). Is dit conservatisme, investeren ze minder in hun hardtails, of is de discussie over slackere balhoofdhoeken meer gericht op fully's?
Want je volgende vraag kan gaan zijn, wat dan inzake een stijlere zitbuishoek ?
-
- Moderator
- Berichten: 16811
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Daar gaat het toch maar om, waar heb je plezier mee. Voor de een is dat een starre singlespeed, voor de ander een 170mm enduro en voor het gros iets wat daar tussenin zit. Allemaal prima zolang je maar met respect voor anderen en je omgeving onderweg bent.
En wat betreft de geometrie, tenzij je iets custom laat maken zul je het moeten doen met wat de fabrikanten je voorschotelen. En dan zie je toch echt wel een trend naar slacker. Imo niet voor niets, want dat werkt gewoon goed (beter dan ouderwets steil).
Verder zijn de omstandigheden (trails) in NL nauwelijks representatief te noemen, dus speelt onze manier van mtb-en ook geen rol in de keuzes die fabrikanten maken. Slacke geometrie en trapondersteuning zijn in NL misschien "niet nodig", maar beiden komen in terrein met meer hoogteverschillen -een iets groter deel van de aarde dan ons stukje ervan- wel goed tot hun recht. Dus bieden fabrikanten dat aan.
Ik zou zeggen, deal with it
En wat betreft de geometrie, tenzij je iets custom laat maken zul je het moeten doen met wat de fabrikanten je voorschotelen. En dan zie je toch echt wel een trend naar slacker. Imo niet voor niets, want dat werkt gewoon goed (beter dan ouderwets steil).
Verder zijn de omstandigheden (trails) in NL nauwelijks representatief te noemen, dus speelt onze manier van mtb-en ook geen rol in de keuzes die fabrikanten maken. Slacke geometrie en trapondersteuning zijn in NL misschien "niet nodig", maar beiden komen in terrein met meer hoogteverschillen -een iets groter deel van de aarde dan ons stukje ervan- wel goed tot hun recht. Dus bieden fabrikanten dat aan.
Ik zou zeggen, deal with it
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After