Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Prulleman schreef: do 1 december 2022, 13:35
(op de spark rij ik Dorst overigens altijd in de middelste stand van de vering)
En dat is dus de reden dat ik geen spark wil! Overkill op 99% van de routes waar ik rijd.

Ik snap dat als je regelmatig in heftiger gebied komt dit een goed compromis kan zijn.
Dus het kan een prima keuze zijn. Maar de spark is niet de fiets voor de nederlandse XC banen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Cube-Elite schreef: do 1 december 2022, 16:42
Prulleman schreef: do 1 december 2022, 13:35
(op de spark rij ik Dorst overigens altijd in de middelste stand van de vering)
En dat is dus de reden dat ik geen spark wil! Overkill op 99% van de routes waar ik rijd.

Ik snap dat als je regelmatig in heftiger gebied komt dit een goed compromis kan zijn.
Dus het kan een prima keuze zijn. Maar de spark is niet de fiets voor de nederlandse XC banen.
ja, ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt, maar inderdaad een super caliber zal zeker sneller zijn. Maar is die ook sneller op de UHR of in de Ardennen, en met een 85 km marathon in de Ardennen..?

tenzij je echt altijd maar 1 type rondje rijdt zal je altijd ergens een comprimis moeten maken, voor mij persoonlijk is de spark (mede door de 3 standen twinlock) de perfecte compromis.

Op Dorst ga ik de KOM toch niet pakken (zit er ruim 2 minuten vanaf, een super caliber zal hooguit 20 seconden sneller zijn maar eerder 10 denk ik. op de juiste dag met semislicks gaat een groter verschil maken, ipv de normale xc banden).
en bij een xc wedstrijdje rij ik ook niet voor het podium,
als ik dan met 1 fiets op meerdere plekken leuk wil kunnen rijden en nog een beetje mee kan doen met de competitie, is -voor mij persoonlijk- de Spark de beste compromis.
Als dat voor jou een hardtail of bv een super caliber is, omdat je vlakke NL rondjes, of snelle xc races meer prio geeft dan een lange rit of wedstrijd in de Ardennen (wat uiteraard ook prima kan op een hardtail, heb ik tot vorig jaar ook gedaan ;)) dan is dat uiteraard ook een prima keuze, maar net zoals de spark nog steeds een compromis :)
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Prulleman schreef: do 1 december 2022, 13:35
way2go schreef: do 1 december 2022, 11:04 Over een paar jaar hebben we misschien wel verstelbare balhoofdhoeken. Even op een knopje drukken en je gaat van 67 naar 64 graden.

In de luchtvaart wordt er al enkele jaren gewerkt aan morphing technieken die dit mogelijk moeten gaan maken:
https://news.mit.edu/2016/morphing-airp ... esign-1103
https://www.canyon.com/en-gb/blog-conte ... llet2-link
The most obvious outcome of this repositioning is the geometry change – hit the lever and you’ll notice the bike squat down to a lower, slacker setting (shred), or pop up to a steeper, more upright setting (pedal).
bestaat al :)
Haha, ik wist niet dat dat al bestond. Lijkt me een prima oplossing voor mensen die het beste van beide willen.

Morphing gaat overigens nog wel een stapje verder; daar heb je geen schanierpunten voor nodig. Maar dat gaat nog wel een paar decennia duren voordat we dat op onze fietsen terug gaan zien :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Cube-Elite schreef: do 1 december 2022, 10:21 Jullie maken me wel bang, heb ik straks hopelijk een nieuwe fiets, moet ik maar kijken of ik hem een beetje rond krijg op een leuk baantje :o :D
Excentrische balhoofdlagers en je bent niet meer bang :-q sorry voor de schrik :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

oh ja, en dan die KISS onzin van canyon, dat zijnw e ook nodig met die slacke fietsen
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: do 1 december 2022, 16:42 Dus het kan een prima keuze zijn. Maar de spark is niet de fiets voor de nederlandse XC banen.
Gaan we weer...

Waarom niet?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Prulleman schreef: do 1 december 2022, 16:57
ja, ligt eraan vanaf welke kant je het bekijkt, maar inderdaad een super caliber zal zeker sneller zijn. Maar is die ook sneller op de UHR of in de Ardennen, en met een 85 km marathon in de Ardennen..?

tenzij je echt altijd maar 1 type rondje rijdt zal je altijd ergens een comprimis moeten maken, voor mij persoonlijk is de spark (mede door de 3 standen twinlock) de perfecte compromis.

Op Dorst ga ik de KOM toch niet pakken (zit er ruim 2 minuten vanaf, een super caliber zal hooguit 20 seconden sneller zijn maar eerder 10 denk ik. op de juiste dag met semislicks gaat een groter verschil maken, ipv de normale xc banden).
en bij een xc wedstrijdje rij ik ook niet voor het podium,
als ik dan met 1 fiets op meerdere plekken leuk wil kunnen rijden en nog een beetje mee kan doen met de competitie, is -voor mij persoonlijk- de Spark de beste compromis.
Als dat voor jou een hardtail of bv een super caliber is, omdat je vlakke NL rondjes, of snelle xc races meer prio geeft dan een lange rit of wedstrijd in de Ardennen (wat uiteraard ook prima kan op een hardtail, heb ik tot vorig jaar ook gedaan ;)) dan is dat uiteraard ook een prima keuze, maar net zoals de spark nog steeds een compromis :)
Eens, ik rijd ook verre van koms
En ergens denk ik dat een spark met de vering in het midden, best wel eens lekker kan rijden op sommige banen.

En wat we hier vaker gezegd hebben er zit overlap. Ik heb bij mij nu ook het idee dat na 2 a 2,5uur een fully ook sneller is.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: do 1 december 2022, 22:15
Cube-Elite schreef: do 1 december 2022, 16:42 Dus het kan een prima keuze zijn. Maar de spark is niet de fiets voor de nederlandse XC banen.
Gaan we weer...

Waarom niet?
Omdat bv een wc xc parcours verre van is wat we hier rijden en deden we dan bv op de uhr, vrijwel iedereen een hardtail zou pakken.
Los denk ik dat ik nu ook op een leeftijd kom waar een fully sneller is voor mijn afstanden die ik rijd.

Laat ik helder zijn natuurlijk zit er overal overlap en kan je door diverse afstelling/componenten heel veel overlast hebben.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik denk dat we inmiddels wel kunnen concluderen dat de moderne XC fiets steeds meer een trail/enduro geo krijgt :-D
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jep......dag XC :(( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ja en dan kom je weer op gravel wat aardig aan het aansluiten is op oldskool XC
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Met 29ers :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

En flat bars :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En het rijd als een malle :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En een lefty.... en soms zelf al achtervering.....
Plaats reactie