Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Singletrack Sundays schreef: zo 20 november 2022, 21:06Niet omdat mijn rijstijl nou is veranderd maar 15 jaar geleden was het ondenkbaar dat je met een xc bike naast hard fietsen ook lekker kon spelen op de route.
Hmm, ik herinner me genoeg midden jaren '90 waarbij we met XC fietsen (dingen als een Giant Cadex, GT Zaskars, ...) meer sprongen in het bos dan dat je hedentendage op een route tegenkomt. Alleen je moest je zadel vanzelfsprekend met de hand lager zetten...

Dat bleef ook redelijk heel (alleen square taper cranks & BB's waren een absoluut drama) in tegenstelling tot hi-ten Batavussen in 1991 (?), geloof dat ik een dozijn vorken heb zien krom gaan toen iemand op het geweldige idee kwam BMX pro's er in Slagharen een paar rondjes mee te laten rijden.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Potverdikke, ik denken een AM/Enduro LTHT besteld te hebben is het gewoon een XC nieuwe stijl geo :lol:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

George schreef: zo 20 november 2022, 21:09
Singletrack Sundays schreef: zo 20 november 2022, 21:06 ...maar 15 jaar geleden was het ondenkbaar dat je met een xc bike naast hard fietsen ook lekker kon spelen op de route.
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit anders heb gedaan dan lekker spelen, ik kon ook wel hard maar dat was meer om het ook op vlakke rondjes leuk te maken. Kleine dropjes, sprongetjes en zoeken naar plekken om dingetjes te oefenen heb ik altijd gedaan.

Het hangt ook af van je definitie van XC, sommige van de XC-race fietsen die toen op de markt waren boden inderdaad weinig lol en waren lastig te rijden (nerveus en oncomfortabel) maar dat waren dan de specifieke race modellen.

'Trail' als categorie zou ik overigens omschrijven als 'niet wedstrijd XC'. Ik was in 2003 op een trektocht in Amerika en heb daar ook een paar heuse trails gereden op, jawel, een XC bike. 20 jaar geleden inmiddels (damn...)
Dat deed ik ook wel maar dan op on one inbred of 456 achtige modellen, meer LTHT dan xc in mijn ogen.
Heb ook wel een Stevens xc gehad maar daar zat al snel een iets grotere vork in, korte stem en ‘Downhill’ stuur 😂

Tegenwoordig eigenlijk niet heel anders.
Rij nu een HT met HTA 66 en 120mm veerweeg, type….? Geen idee maar het rijd heerlijk zowel in NL als over de grens.
Have fun!
Rinse.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

LTHT for the win :-q

Maar een Inbred was best wel een typisch pakket. Lange toptube, korte chainstays, steile balhoofdshoek. Klom als een raketje, maakte elke afdaling tot een spannend feestje (ik reed uiteraard met een starre vork). 456 was ook meer trail dan AM, later kwam er nog een slackere uitvoering.

Ik geloof toch ook dat het, naast de fiets, ook een mindset is...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 20 november 2022, 21:30Maar waar het naar toe gaat: balhoofdhoek xc-trail: 64 tot 66 graden. Achtervorken tussen de 440 en 460mm. Zitbuishoek zo 75-76 graden. Let op, dit in mainstream. Gewoon omdat het werkt en er alleen maar voordelen aan zitten.
Alles ruiger dan trail gaat naar balhoofdhoeken tussen de 62 en 64 graden. Zitbuishoek 75 tot 77 graden.
Mooie voorspelling, ik ben benieuwd. Op papier heb ik nog wel een paar tussenstapjes nodig voor een dergelijke geometrie maar als ik ergens mee ga rijden weet ik over het algemeen vrij snel of het werkt of niet en interesseren de cijfers me niet zo.

...en uiteindelijk stap ik toch steeds weer op die oude karate monkey :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nu dat hier toch oldtimers voorbij komen..... 8)

Eurobike 2010. Part One – Demo Day.
by Chipps August 31, 2010

Afbeelding

Dit is één van de bike's en eigenlijk de enige waar ik mee op ga :-q lekker gedateerd :D
16" 29er in 2017 m8000 opgebouwd en 2017 4za stratos onderdelen en het is een zadel 4za cirrus pro....tre colori geworden thx to LBS :-q
De zadelpen klem en de stem cap zijn origineel uit 2011 voorvork heb ik verwisseld voor een sid :-q
De geo is om te stuiteren in vergelijking met vandaag de dag denk ik, en daar gaat het in dit topic om :D
ik zou de geo lijst erbij zoeken :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: zo 20 november 2022, 21:39 Rij nu een HT met HTA 66 en 120mm veerweeg, type….? Geen idee maar het rijd heerlijk zowel in NL als over de grens.
Daar gaat het dus naar toe. Het verschil tussen de diverse categorieën wordt niet meer gemaakt in geometrie, maar in zithouding, afmontage en gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

cheeta schreef: zo 20 november 2022, 21:31 Hmm, ik herinner me genoeg midden jaren '90 waarbij we met XC fietsen (dingen als een Giant Cadex, GT Zaskars, ...) meer sprongen in het bos dan dat je hedentendage op een route tegenkomt. Alleen je moest je zadel vanzelfsprekend met de hand lager zetten...

Dat bleef ook redelijk heel (alleen square taper cranks & BB's waren een absoluut drama) in tegenstelling tot hi-ten Batavussen in 1991 (?), geloof dat ik een dozijn vorken heb zien krom gaan toen iemand op het geweldige idee kwam BMX pro's er in Slagharen een paar rondjes mee te laten rijden.
Dit dus. Met een Trek 8000SHX het downhiel parcours in Metabief afrijden. We hadden lol en vonden het vet :winkie:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Talent speelt daarbij natuurlijk ook een rol ;)
jaar of 10 geleden op test dagen wel eens op echte XC race bikes gereden, bloedsnel ook wel naar beneden maar had voornamelijk het gevoel constant bezig te zijn bike onder controle te houden. Dat is bij huidige XC/DC echt wel anders.
Mocht ik morgen een nieuwe bike uitzoeken is mijn keuze een Trek Top Fuel, Top Fuel van paar jaar geleden zou nooit op mijn wenslijst terecht zijn gekomen.
(is misschien niet helemaal eerlijk, top Fuel was toen de XC race fully van Trek en is nu vervangen voor de supercaliber waardoor de Top Fuel meer richting trail is opgeschoven)
Have fun!
Rinse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: zo 20 november 2022, 22:39 Dit dus. Met een Trek 8000SHX het downhiel parcours in Metabief afrijden. We hadden lol en vonden het vet :winkie:
Harry Slinger is spannender tegenwoordig...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Door waarschijnlijk een garantie geval komt een nieuwe MTB in de buurt.
Zit al paar jaar te twijfelen toch een fully of weer een hardtail. Mijn huidige hardtail is nog zo goed als nieuw, dus die ga ik niet vervangen.

Ik wil dan nu toch voor een fully gaan, wel een XC race fully.

Dan kan ik eindelijk de test zelf doen, twee fietsen mee en testen maar :-)
De geometry ben ik aan het vergelijken en die is wel extreem anders. Vanavond even meten hoe ik kom te zitten.
F29 en AM eagle vs Scapel. Ik zit altijd op tussen twee maten in met 185 en BBL91cm

L of XL. Bij de L red ik met wel net niet de 10cm insert, kom net op 9.5 a 9.8 uit.
Nu zal de fiets daar niet vanuit elkaar vallen.

Maar wat is wijsheid XL met korter stuurpen of L met langere stuurpen.
Ik hoop dat ik na het meten vanavond verder ben....... De F29 is een L en die is perfect met 11cm stuurpen zonder spacers
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Kortere fietsen zijn wendbaarheid want kortere wielbasis.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik zou eens in een winkel kijken.
Als je t zadel op hoogte zet wordt vaak wel al duidelijk welke maat beter is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb gewoon sheets van mijn maten dus ik ga vanavond even meten.
Van de huidige f29 heb ik ook een L dat is perfect.

Zit er met mijn maten altijd net tussenin.......
Mijn zadelhoogte tov mid bracket is 81cm. zadelbuis is 48 + pen 30 + zadel 3, red ik dat precies met een 400mm pen.

Mijn afstand punt zadel stuur einde stuur is 69cm met een 70cm stuur en 9cm setback, dus ik kan het er vanavond zo naast leggen.
Drop is 7cm en die moet zo blijven minder is niet fijn en meer ook niet. Maargoed dat is lastiger meten met een fully natuurlijk..........

Dit zadelhoogte en setback wordt uiteraard het uitgangspunt.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Peelrijder schreef: di 22 november 2022, 14:46 Kortere fietsen zijn wendbaarheid want kortere wielbasis.
slechte keuze als je alleen naar die jaren 80 theorie kijkt
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie