Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike
- Singletrack Sundays
- Pro Biker
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
- Mijn mountainbike: OV fiets
Have fun!
Rinse.
Rinse.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
zouden ze in dat budget geen langere vork kunnen vinden ofzo...? (of wellicht zijn die er wel, maar bieden ze meer nadelen dan voordelen.. en maken ze een verstandige keuze)Singletrack Sundays schreef: ↑do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
“Trail” geometry met 100mm veerweeg
- Singletrack Sundays
- Pro Biker
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
- Mijn mountainbike: OV fiets
Is voor mij juist een voordeel, vind het een nadeel dat veel moderne geometrie vaak met120-140mm veerweg komt.Prulleman schreef: ↑do 8 december 2022, 09:38zouden ze in dat budget geen langere vork kunnen vinden ofzo...? (of wellicht zijn die er wel, maar bieden ze meer nadelen dan voordelen.. en maken ze een verstandige keuze)Singletrack Sundays schreef: ↑do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
“Trail” geometry met 100mm veerweeg
Die ga ik op mijn lokale rondjes nooit benutten.
Have fun!
Rinse.
Rinse.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
maar ga je die moderne geo dan wel benutten??Singletrack Sundays schreef: ↑do 8 december 2022, 11:05Is voor mij juist een voordeel, vind het een nadeel dat veel moderne geometrie vaak met120-140mm veerweg komt.
Die ga ik op mijn lokale rondjes nooit benutten.
(ben het deels met je eens hoor, ik rijd de Spark op Dorst ook altijd in de middelste stand, waarbij de veerweg beperkt wordt tot 80mm, maar heb ik voordeel van de moderne geo van de spark op Dorst, nee, absoluut niet, ook geen nadeel overigens, maar het is niet beter of zo, voor een vlak bochtig rondje, maar als ik verder van huis ga, dan is zowel de moderne geo als de 120mm voor en achter ineens wel een groot voordeel!)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Die Trek is ook weer niet zo 'radicaal' modern, in die zin dat bij de toename van de 'slackte' van de stuurhoek, de zithoek vrij slack bleef, die zie je steeds wat steiler worden.
Een andere bijzondere hardtail is de Idworx Rapid Rohler, van de hand van Gerrit Gaastra.
Die gaat 'terug naar af', die heeft juist weer een zeer steile stuurhoek, rond de 72gr (ook te verkrijgen met dropbar)!
Zelf zeggen ze:
"Na de première van de Rapid Rohler Ti komt nu de aluminium versie. De Rapid Rohler heeft dezelfde speelse geometrie als de titanium versie.
Een extreem steile stuurhoek, bijzonder korte liggende achtervorken en een relatief lage trapas resulteren in een speels wendbaar rijgedrag dat bijna doet denken aan een gravelbike. De perfecte fiets voor vloeiende en bochtige singletrails, zoals in het middelgebergte of op Nederlandse MTB-trails. In de handen van een ervaren piloot wordt de Rapid Rohler een garantie voor razendsnel plezier en nodigt uit om met het terrein te spelen".
Zie https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... ohler-nl-2.
Deze fiets stond recent getest in de Dtse Bike. Oordeel, vrij vertaald: 'misschien geschikt voor de niet technische flow-trails met weinig Hm's zoals ze die in Nl kennen, maar daarbuiten tgv zijn geometrie beperkt inzetbaar, een niche produkt. Te nerveus op (technischere) afdalingen'.
Een andere bijzondere hardtail is de Idworx Rapid Rohler, van de hand van Gerrit Gaastra.
Die gaat 'terug naar af', die heeft juist weer een zeer steile stuurhoek, rond de 72gr (ook te verkrijgen met dropbar)!
Zelf zeggen ze:
"Na de première van de Rapid Rohler Ti komt nu de aluminium versie. De Rapid Rohler heeft dezelfde speelse geometrie als de titanium versie.
Een extreem steile stuurhoek, bijzonder korte liggende achtervorken en een relatief lage trapas resulteren in een speels wendbaar rijgedrag dat bijna doet denken aan een gravelbike. De perfecte fiets voor vloeiende en bochtige singletrails, zoals in het middelgebergte of op Nederlandse MTB-trails. In de handen van een ervaren piloot wordt de Rapid Rohler een garantie voor razendsnel plezier en nodigt uit om met het terrein te spelen".
Zie https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... ohler-nl-2.
Deze fiets stond recent getest in de Dtse Bike. Oordeel, vrij vertaald: 'misschien geschikt voor de niet technische flow-trails met weinig Hm's zoals ze die in Nl kennen, maar daarbuiten tgv zijn geometrie beperkt inzetbaar, een niche produkt. Te nerveus op (technischere) afdalingen'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Even 10 pagina's terugbladerenLars TB schreef: ↑di 22 november 2022, 22:53 Overigens zijn er mensen die wel hun money stoppen waar hun mouth is, die tegen de stroom ingaan en een unieke fiets brengen omdat ze menen dat dat beter is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... er-ti-nl-2.
Daar kun je respect voor hebben.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4322
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nou mannen, ondanks de angst die jullie hebben veroorzaakt ga ik morgen een keuze maken mbt de scalpel.
Het is vrij simpel, degene die op voorraad is gaat het worden, gezien hetgeen en nu niet is oktober gaat worden.
Probleem is dat door de maatvoering van Cdale iedereen met een BBL langer dan 88cm en 182 op een XL uitkomt, dat is dus 90% van nederland. De M en L,s zijn overal ruim verkrijgbaar.
Waarschijnlijk wordt het een Carbon 2 omdat die er alleen maar is momenteel. Die moet dan wel een kilo of 2 gaan afvallen omdat ie 12.3 kilo is. Het goed nieuws het achterwiel is 2,8 kilo en de mijne 1.8kg. Das kilo 1. Nog 1,3 te gaan.
Of het gaat lukken weet ik niet maar laag in de 10 moet kunnen.
Dan ga ik mijn oude hardtail als winterfiets op de weg gebruiken en de oldskool geo verlaten voor hele hippe geo
Het is vrij simpel, degene die op voorraad is gaat het worden, gezien hetgeen en nu niet is oktober gaat worden.
Probleem is dat door de maatvoering van Cdale iedereen met een BBL langer dan 88cm en 182 op een XL uitkomt, dat is dus 90% van nederland. De M en L,s zijn overal ruim verkrijgbaar.
Waarschijnlijk wordt het een Carbon 2 omdat die er alleen maar is momenteel. Die moet dan wel een kilo of 2 gaan afvallen omdat ie 12.3 kilo is. Het goed nieuws het achterwiel is 2,8 kilo en de mijne 1.8kg. Das kilo 1. Nog 1,3 te gaan.
Of het gaat lukken weet ik niet maar laag in de 10 moet kunnen.
Dan ga ik mijn oude hardtail als winterfiets op de weg gebruiken en de oldskool geo verlaten voor hele hippe geo
Geen angst, de scalpel is in XL met 475 reach en 68° hta 74°sta verre van heel hip te noemenCube-Elite schreef: ↑do 8 december 2022, 17:53 Nou mannen, ondanks de angst die jullie hebben veroorzaakt ga ik morgen een keuze maken mbt de scalpel.
en de oldskool geo verlaten voor hele hippe geo
- Singletrack Sundays
- Pro Biker
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
- Mijn mountainbike: OV fiets
Prulleman schreef: ↑do 8 december 2022, 12:45
maar ga je die moderne geo dan wel benutten??
(ben het deels met je eens hoor, ik rijd de Spark op Dorst ook altijd in de middelste stand, waarbij de veerweg beperkt wordt tot 80mm, maar heb ik voordeel van de moderne geo van de spark op Dorst, nee, absoluut niet, ook geen nadeel overigens, maar het is niet beter of zo, voor een vlak bochtig rondje, maar als ik verder van huis ga, dan is zowel de moderne geo als de 120mm voor en achter ineens wel een groot voordeel!)
Ik denk het wel, zeker naar beneden op onze knikkerbanen denk ik dat je wel voordeel haalt uit een moderne geo.
Wat ontbreekt in onze routes (en landschap) is een ruige ondergrond waarbij ik de volledige veerweg ga benutten.
luiere balhoofd hoek en lange reach heb je niet perse nodig omdat het steil/technisch is maar om meer controle op hoge snelheid.
liefst zou ik ook een extreem lage BB hebben voor in NL.
Have fun!
Rinse.
Rinse.
- Singletrack Sundays
- Pro Biker
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
- Mijn mountainbike: OV fiets
Dit zou ik nou juist niet willen op de Nederlandse flow trails... , leuk voor bikepacking, rit over lange bospaden of gravel.aurelius schreef: ↑do 8 december 2022, 13:25 Een andere bijzondere hardtail is de Idworx Rapid Rohler, van de hand van Gerrit Gaastra.
Die gaat 'terug naar af', die heeft juist weer een zeer steile stuurhoek, rond de 72gr (ook te verkrijgen met dropbar)!
Zelf zeggen ze:
"Na de première van de Rapid Rohler Ti komt nu de aluminium versie. De Rapid Rohler heeft dezelfde speelse geometrie als de titanium versie.
Een extreem steile stuurhoek, bijzonder korte liggende achtervorken en een relatief lage trapas resulteren in een speels wendbaar rijgedrag dat bijna doet denken aan een gravelbike. De perfecte fiets voor vloeiende en bochtige singletrails, zoals in het middelgebergte of op Nederlandse MTB-trails. In de handen van een ervaren piloot wordt de Rapid Rohler een garantie voor razendsnel plezier en nodigt uit om met het terrein te spelen".
maar wellicht ben ik niet ervaren genoeg.
Have fun!
Rinse.
Rinse.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Met stuur
Lijkt mij als vakantiefiets ook wel wat, de geveerde vork dan niet, maar die langere wielbasis wel. Maar dan eigenlijk ook met langere achtervork. Heerlijk stabiel.Singletrack Sundays schreef: ↑do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
“Trail” geometry met 100mm veerweeg
De weg naar langere achtervorken zie ik en snap ik, je komt dan meer gecentreerd te zitten. Voor de handeling vind ik een kortere achterbrug prettiger.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 452
- Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46
Daar ga je niet vrolijk van worden. Heb 1 fiets met lagere bb dan gemiddeld, werd helemaal gek van de pedal strikes, kon er maar niet aan wennen. Nog maar niet te spreken van de momenten dat je trapper echt vast zat achter een boomwortel op volle snelheid...Singletrack Sundays schreef: ↑do 8 december 2022, 18:42 Ik denk het wel, zeker naar beneden op onze knikkerbanen denk ik dat je wel voordeel haalt uit een moderne geo.
Wat ontbreekt in onze routes (en landschap) is een ruige ondergrond waarbij ik de volledige veerweg ga benutten.
luiere balhoofd hoek en lange reach heb je niet perse nodig omdat het steil/technisch is maar om meer controle op hoge snelheid.
liefst zou ik ook een extreem lage BB hebben voor in NL.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 9 december 2022, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld, zodat het wat makkelijker leest
Reden: Quote hersteld, zodat het wat makkelijker leest
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik wordt enorm zenuwachtig van een laag BB.
Werd ik al in NL en B, hier wil ik het ook niet.
Het gevoel (de zekerheid) dat je op een technische trail met je pedaal ergens tegenaan stoot of achter blijft hangen is heel storend.
Werd ik al in NL en B, hier wil ik het ook niet.
Het gevoel (de zekerheid) dat je op een technische trail met je pedaal ergens tegenaan stoot of achter blijft hangen is heel storend.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.