Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

novaterra schreef: ma 28 november 2022, 07:26
Mario070 schreef: zo 27 november 2022, 23:38 Heul veul mensen op deze Aarde kunnen metingen uitvoeren..... :-q
ik heb een schuifmaat en duimstok
Kijk :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tijd voor een review: moderne geo versus huidige geo versus old skool
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jurriaan schreef: ma 28 november 2022, 15:17 Tijd voor een review: moderne geo versus huidige geo versus old skool
wat is verschil tussen huidig en moderne?
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een van de vragen voor de review. Wanneer eindigde old skool werd het huidige en wanneer start modern :wink:
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Jurriaan schreef: ma 28 november 2022, 16:50 Een van de vragen voor de review. Wanneer eindigde old skool werd het huidige en wanneer start modern :wink:
maar….., is het huidige ten tijde van de oldskool al niet modern?, en het huidige tov de moderne oldskool?
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike
Naar de 0° ? :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Unicycle's
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 23:08 Er wordt ook (te)veel gepraat over wat de meetbare feiten zijn, terwijl de perceptie en interpretatie van het te meten feit totaal irrelevant lijken te worden.

Ik ga liever op mijn fiets zitten, want hier heerst bij sommige mensen dezelfde mate van overtuiging als bij de eco-extremistische groepjes.

Succes met feitjes zoeken verder :lol:
Maar goed, kom je nu met een 64 graden balhoofdhoek wel of niet de bocht om? Je blijft er maar omheen l*llen en voegt na wat loze uitspraken te hebben gedaan niets toe aan de discussie.


Of moet ook jij gewoon toegeven dat het geen ene reet uitmaakt wat de balhoofdhoek dus is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: di 29 november 2022, 22:43
Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 23:08 Er wordt ook (te)veel gepraat over wat de meetbare feiten zijn, terwijl de perceptie en interpretatie van het te meten feit totaal irrelevant lijken te worden.

Ik ga liever op mijn fiets zitten, want hier heerst bij sommige mensen dezelfde mate van overtuiging als bij de eco-extremistische groepjes.

Succes met feitjes zoeken verder :lol:
Maar goed, kom je nu met een 64 graden balhoofdhoek wel of niet de bocht om? Je blijft er maar omheen l*llen en voegt na wat loze uitspraken te hebben gedaan niets toe aan de discussie.


Of moet ook jij gewoon toegeven dat het geen ene reet uitmaakt wat de balhoofdhoek dus is.
Geen idee, waarschijnlijk wel.

Ik ben van 70° naar 68° gegaan en ik ben bij tijd en wijlen nog wel eens ooit 'te laat' met insturen.

Met een fiets met een balhoofdhoek van 64° zal ik waarschijnlijk nog 'later' zijn.

Hier maak ik voor mezelf uit op dat een luiere balhoofdhoek een fiets maakt die trager door de bocht gaat zo lang de techniek niet op orde is.
En hier zal ook een grens aan zitten, naar verluid op 63°.

Dus de mate van 'getraindheid' is hier ook een factor in mijn beleving.

Hier komt bij dat fysieke kenmerken hier een voordeel bij op kunnen leveren naar mijn mening:
Ik heb vorige week op de rode route van Best (waar heul veul bochten inzitten) eens staan kijken naar hoe iedereen de bocht doorging en de langere en meer tengere rijders gaan hier makkelijker door dan de kleinere of bredere rijders.
Dit zal wel een mooie natuurkundige verklaring en term hebben.

Resumerend:

In mijn beleving kan je met elke fiets goed de bocht om, echter zal dit getraind moeten worden waarbij een tengere fysiek een voordeel geeft.

Wel leuk dat je dat aanhaalt omdat ik vooral beweer dat je met een kortere fiets sneller de bocht om kan en dat heeft in zekere zin geen reet met de balhoofdhoek te maken.
Laatst gewijzigd door Peelrijder op di 29 november 2022, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het maakt wel uit.

Interessant stuk over hoe welke geometrie ‘onderdelen’ het rijgedrag beinvloeden.
Effect scherpe en slacke stuurhoek wordt ook mooi uitgelegd.
Het maakt dus wel uit:
https://www.bikeradar.com/features/the- ... -handling/

Stuk over de stuurhoek:

“Head angles affect bike handling in a few key ways.

First, the head angle affects the distance by which the front axle sits in front of the rider’s hands. All things being equal, a slacker head angle increases the front-centre, making the bike less prone to pitching forwards on steep descents, but reducing the proportion of the rider’s weight pressing on the front contact patch. Therefore, the rider may need to put more pressure on the bar to avoid understeer in flat turns with a slacker head angle.

Second, slacker head angles result in more trail. (See the section on trail below – this is also affected by fork offset and wheel size.) More trail means a slower, but calmer, steering response. This is why slack bikes tend to have heavier but less twitchy steering.

Third, the head angle also affects the steering response directly. Imagine a 90-degree head angle; if you turn the bars 10 degrees from straight ahead, the contact patch will turn by 10 degrees about the vertical axis relative to the ground, and the bike will steer in that direction. Now imagine a 0-degree head angle, so the steering axis is horizontal; now when you turn the bars the contact patch won’t turn at all about that vertical axis relative to the ground, so the bike will go straight ahead.

So, the slacker the head angle, the less the bike steers for a given steering angle at the handlebar. With a 63-degree head angle, turning the bars by 10 degrees will steer the contact patch by 8.9 degrees about the vertical axis; with a 70-degree head angle, the contact patch will steer by 9.4 degrees. In other words, the steeper the head angle, the faster the steering response.

Fourth, telescopic suspension forks operate parallel to the head angle, so the head angle also defines the axle path of the front suspension. The slacker the head angle, the more the axle moves backwards, and the less it moves upwards for a given fork travel.

This is why slacker bikes are less good at dealing with flat landings (because the suspension is stiffer in the vertical direction) and why many bikes have longer fork travel than rear travel. A 170mm fork at a 64-degree head angle will provide 153mm of vertical travel and 67mm of rearwards travel”.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2829
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

In other words, the steeper the head angle, the faster the steering response.
Waarvan akte :bier:

En Lars om nog even op de lengte van de fiets of wel wielbasis terug te komen.
There is also a downside in tight corners. The longer the wheelbase, the greater the angle through which the bars need to be turned (known as the steering angle) for the bike to follow a corner of a given radius.
So, the slacker the head angle, the less the bike steers for a given steering angle at the handlebar.
:-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maar je stuurt een bike toch door je gewicht te verplaatsen en in de bocht te leggen, en niet door het stuur te verdraaien

Ik heb eigen ervaring met MTB’s van 64 tot 74 (geen typo) graden balhoofdhoek overigens, kan op allemaal fun hebben.
Over de bikeradar tekst, die is theoretisch correct, maar mijn ervaring sluit meer aan bij wat Lee McCormack laat zien:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... OD4xbU2nov

Hij gaat nog verder: anything you do with your arms messes it up…… YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je stuur verdraait toch in de bocht, of kunnen we de voorvork gewoon vast aan het frame lassen?
Bij een langere wielbasis moet je stuur verder verdraaien om dezelfde bocht te maken.
En iedereen die zegt dat wielbasis niet uitmaakt voor het nemen van een bocht moet eens op een tandem gaan rijden :wink:
(Ja, en nu gaan de tandem rijders roepen dat ze ook een scherpe bocht kunnen maken)

Dus ga je leunen in de bocht omdat je je stuur verdraaid, of verdraait je stuur omdat je in de bocht leunt?


Een stukje terug riep ik dat we naar de 0° gaan.
Dat werkt natuurlijk niet, dat snapt iedereen.
70° werkt wel, tenminste, daar kan je mee fietsen.
65° werkt blijkbaar beter voor de steeds veeleisender parcoursen (oeps, dan moeten we het weer over de definitie van xc hebben)
Waar ligt het punt dat het weer minder wordt? (0° is immers onfietsbaar)
60° of misschien wel 55°?
Of zijn we met 65° al over de sweetspot heen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Tegenover de tandem kun je een eenwieler zetten als vergelijk, kun je haaks mee om.
Toch zou ik de tandem eerder pakken door zijn betere stabiliteit.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Peelrijder schreef: di 29 november 2022, 23:42
In other words, the steeper the head angle, the faster the steering response.
Waarvan akte :bier:

En Lars om nog even op de lengte van de fiets of wel wielbasis terug te komen.
There is also a downside in tight corners. The longer the wheelbase, the greater the angle through which the bars need to be turned (known as the steering angle) for the bike to follow a corner of a given radius.
So, the slacker the head angle, the less the bike steers for a given steering angle at the handlebar.
:-q
Bovenstaande is onjuist, daar moest staan "the longer the front center" niet wheelbase, ik kan o.a. een stijle hta hebben met een lange chainstay. Maakt ook een lange fiets.

En ze nemen hier de stemlengte niet mee in het verhaal. Die heeft ook weer invloed op het "sturen"
Plaats reactie