Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 18:57
Real Epic '89 schreef: zo 27 november 2022, 17:27
Dit ervaar ik in enige mate ook met mijn nieuwe fiets, ik ben een heel eind gewend en begin ook steeds sneller te worden (en dat de omstandigheden nu beter zijn dan sinds Mei van dit jaar scheelt ook enorm), maar ik ben soms nog steeds, bij tijd en wijlen, royaal te laat met insturen.

En juist dat insturen vraagt om een nog actievere houding op de fiets om druk op dat voorwiel te houden en de bocht eerder, misschien ook wel scherper, in te sturen.

Ik ben inmiddels steeds meer vrienden aan het worden met waar ik nu op rij, maar dat heeft me dus wel ruim 7 maanden en bijna 6000km gekost.

Grip is a bitch vooral als je EN een nieuwe(re) geometrie gaat rijden EN andere banden, aan mijn techniek ligt het niet, daar ben ik inmiddels wel vrij goed van overtuigd anders deed ik wel een paar keer per week een bodeminspectie.

Ik heb sinds ik deze fiets heb misschien 2 of 3 momenten gehad waarbij ik onderuit ging, waarvan allemaal de oorzaak een te mulle ondergrond was, het late insturen kost tijd en is altijd nog wel te corrigeren geweest.
Je loopt dus 10 jaar achter op mij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Lars TB schreef: zo 27 november 2022, 19:03 Je loopt dus 10 jaar achter op mij.
Ik ga niet vragen waarom, waarmee en waar baseer je dat op.
Het doet me niets en kan me ook op geen enkele wijze tot de interesse verleiden.

Maar, gezien je ook (zéér waarschijnlijk) een dikke 10 jaar in leeftijd op me voorloopt zal het elkaar mooi uitvlakken.

De rest haal ik wel in met hard fietsen :bier:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: zo 27 november 2022, 15:38
aurelius schreef: vr 25 november 2022, 11:20 Dat stuk over race-enduro's en EWS pro's is natuurlijk interessant, maar niet zo relevant voor XC-bikes, al dan niet racy.
Die race-enduro's moeten 1 ding: zo hard mogelijk naar beneden over zeer technisch terrein, met een pro-rider erop.
Da's heel wat anders dan wat rondtouren in Nl in makkelijk XC-terrein op een XC-bike. Een XC bike, zeker de racy types, worden ook gemaakt om juist hard naar boven te gaan. Prima dat de XC-bikes wat meepikken van de dikke Enduro geometrie ('beetje longer en slacker'), maar het moet/zal niet doorschieten naar een geometrie die perfect werkt voor dikke enduro's.

Dit stukje op Pinkbike vind ik persoonlijk dan interessanter en al meer passen bij onze omgeving, over short travel bikes (door Mike Levy, de bedenker van de term Down Country, de naam voor bikes die qua rij-eigenschappen, geometrie en afmontage tussen XC en Trail in zitten):
'Throwback Thursday: Opinion - The Argument For Short-Travel Bikes' (hij bedoelt met short travel 'around 5'' of travel or less', dus ongeveer 12,5cm of minder):
https://www.pinkbike.com/news/The-Argum ... -2012.html
Jij weet er wel precies uit te filteren waar dat hele artikel niet over gaat... .

Ik zal het even verduidelijken: het artikel gaat over de lol, niet over de snelheid.


Maar ergens begrijp ik niet dat je iets probeert uit te leggen waar je zelf geen ervaring mee hebt.

Dus voor de zoveelste keer (ook aan anderen): waar ligt de grens, wat kan een vlakke fiets niet dat andere fietsen wel kunnen? Hoeveel langzamer ben je met een 64 graden balhoofd ten opzichte van een 67 graden balhoofd? Welke bocht kom je niet meer door?


En dat stuk uit Enduro MTB Magazine is weer erg typisch Duits eenzijdig en kort door de bocht... .Zeker als je quotes weg gaat laten...

Maar om daar op het commentaar van Cheeta en Novaterra door te gaan: die moderne geometrie geeft vooral de gemiddelde mountainbiker veel meer mogelijkheden. Die krijgt een stoot vertrouwen erbij, die durft opeens dingen af die voorheen eng waren, die komt opeens bochten door op snelheid waar voorheen gecrasht werd.
Maar heb je zeer goede techniek, dan kan het zijn dat je op bepaalde plekken met bepaalde fietsen inderdaad sneller bent. Toch leuk om dan zo een specifiek punt tot algemeenheid te bombarderen.


Dus nogmaals voor de Aureliussen en Peelrijders zonder enige ervaring met moderne geometrie: waar ligt op papier de grens?
Lars, lees ff dat stukje van Mike Levy. Waar gaat dat over?
Lol :wink:.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 19:18
Lars TB schreef: zo 27 november 2022, 19:03 Je loopt dus 10 jaar achter op mij.
Ik ga niet vragen waarom, waarmee en waar baseer je dat op.
Het doet me niets en kan me ook op geen enkele wijze tot de interesse verleiden.

Maar, gezien je ook (zéér waarschijnlijk) een dikke 10 jaar in leeftijd op me voorloopt zal het elkaar mooi uitvlakken.

De rest haal ik wel in met hard fietsen :bier:
ik heb je nog niet voorbij zien komen op redbulltv, dus dat hard fietsen zal wel meevallen
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :lol: :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

novaterra schreef: zo 27 november 2022, 19:49
Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 19:18

Ik ga niet vragen waarom, waarmee en waar baseer je dat op.
Het doet me niets en kan me ook op geen enkele wijze tot de interesse verleiden.

Maar, gezien je ook (zéér waarschijnlijk) een dikke 10 jaar in leeftijd op me voorloopt zal het elkaar mooi uitvlakken.

De rest haal ik wel in met hard fietsen :bier:
ik heb je nog niet voorbij zien komen op redbulltv, dus dat hard fietsen zal wel meevallen
Gebeurt ook nooit

ZIDS! :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 20:28
novaterra schreef: zo 27 november 2022, 19:49
ik heb je nog niet voorbij zien komen op redbulltv, dus dat hard fietsen zal wel meevallen
Gebeurt ook nooit

ZIDS! :D
dat idee had ik al, er wordt teveel gepraat over hoe hard het wel niet gaat.
Bird Aeris 9 blurple
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voor veel bikers is het "gevoel" van hard gaan een belangrijk deel van de beleving van de MTB (en ook race).
In dat licht is een vergelijking met andere vormen van snelheids beleving misschien interessant.

Case in point: de Morgan 3-wheeler.

Ontwerp en geometrie 1932, opnieuw uitgebracht in 2012
115 PK op 550 kg met een open cockpit
Acceleratie 0 naar 100 kmh in 6 seconden, topsnelheid 185
De gemiddelde gezinsauto is sneller, ook die met hoge instap

Maar met je kont 20cm van het asfalt en je kop in de wind beleef je de snelheid van een formule race auto
En met 3 wielen en tricky handling heb je de skills van een serieuze coureur nodig om ook echt hard te gaan.

De meeste 3-wheelers rijden vooral met mooi weer tochtjes over landweggetjes over bv de Veluwe etc.
En ik heb nog nooit iemand een 3-wheeler horen aanraden aan een beginnend chauffeur.

YMMV

PS enige vergelijking met daadwerkelijke geometrie modern/oldskool is puur toeval, het gaat om de beleving
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef: zo 27 november 2022, 19:01
Real Epic '89 schreef: zo 27 november 2022, 17:27

Hou er wel rekening mee dat die gemiddelde biker niet de bijbehorende techniek meester is om die erg vlakke hoeken optimaal te benutten. Er lopen/ liepen hier meerdere draadjes van bikers die na overstap naar een nieuwe bike opeens relatief vaak op de grond lagen. De meeste artikelen zijn daarom ook niet representatief voor een gemiddelde biker en dan lees ik ook nergens meer iets over klimmen. Blijkbaar doen we dat niet meer in de bike wereld van vandaag.
De echte vertaalslag en de persoonlijke situatie meepakken is erg lastig. Liggen ze op de grond omdat ze zoveel vertrouwen hebben en gewoon 30% harder de bocht in gaan en op een andere grens (banden...) stuiten?

Aan de andere kant is het "benutten" van die steilere balhoofdhoek of langere wielbasis ook gewoon onderdeel van het leren fietsen. Je zou ook kunnen zeggen dat het overgrote deel van de mountainbikers niet de kunde had de steilere, kortere geometrie van de 26" fietsjes te benutten. Dat geldt nog veel meer dan andersom!


Maar goed, de fabrikanten hebben besloten naar die 64 graden balhoofdhoek te gaan. Dan kun je zonder enige ervaring tegen zijn, maar 'we' zullen er mee moeten leren sturen!
Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Maar om 64 graden als de oplossing te zien. Voor veel bikers zal het helpen voor anderen weer niet. Veel zit er uiteindelijk toch tussen je oren. Er waren bikers die dingen op die 26" fietsjes konden waar wij alleen maar van konden dromen. Lag dat aan de fiets of was dat een gebrek aan lef/ techniek? Daarom vond ik de laatste zin uit een Quote wel mooi; Its not simply the amount of fun that matters, its where you had that fun and what you had to overcome to get it!

Dat de fabrikanten al jaren op zoek zijn iets nieuws dat weten we inmiddels wel. Marketing noemen zie dat.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

novaterra schreef: zo 27 november 2022, 20:46
Peelrijder schreef: zo 27 november 2022, 20:28

Gebeurt ook nooit

ZIDS! :D
dat idee had ik al, er wordt teveel gepraat over hoe hard het wel niet gaat.
Er wordt ook (te)veel gepraat over wat de meetbare feiten zijn, terwijl de perceptie en interpretatie van het te meten feit totaal irrelevant lijken te worden.

Ik ga liever op mijn fiets zitten, want hier heerst bij sommige mensen dezelfde mate van overtuiging als bij de eco-extremistische groepjes.

Succes met feitjes zoeken verder :lol:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Wie post hier continue tijd, snelheid, afstand..... :roll: "meetbare feiten" en dan vermelden dat het irrelevant is :lol: :wink:
Wie moet er zo nodig bij het posten alle meetbare waarnemingen vermelden..... :~ en het dan raar vinden....wanneer er over begonnen wordt :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2770
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Als jij dan even een inventaris van de meetapparatuur en meetopstelling wil geven van hetgeen dat je wil meten.

Ik draag feiten aan die meetbaar én reeds gemeten zijn.

Dus

Ik hoef en wil (in tegenstelling tot hoe jij het aanpakt) geen namen te noemen, wie zich aangesproken mag zich roeren.

Ik ben dat een beetje beu, net zoals jou.
Laatst gewijzigd door Peelrijder op zo 27 november 2022, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Heul veul mensen op deze Aarde kunnen metingen uitvoeren..... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Mario070 schreef: zo 27 november 2022, 23:38 Heul veul mensen op deze Aarde kunnen metingen uitvoeren..... :-q
ik heb een schuifmaat en duimstok
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie