Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jawel, die was doorgekomen :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

aurelius schreef: di 6 december 2022, 21:53 Jawel, die was doorgekomen :-q .
Mooizo :-q Oftewel, ruim twee jaar oude wijsheden kunnen nu niet meer klakkeloos als maatstaaf gebruikt worden. (Of het moet uit de Pole /Nicolai/ Geometron hoek van die jaren komen :bier: )
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

“Trail” geometry met 100mm veerweeg
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

“Trail” geometry met 100mm veerweeg
zouden ze in dat budget geen langere vork kunnen vinden ofzo...? (of wellicht zijn die er wel, maar bieden ze meer nadelen dan voordelen.. en maken ze een verstandige keuze)
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Prulleman schreef: do 8 december 2022, 09:38
Singletrack Sundays schreef: do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

“Trail” geometry met 100mm veerweeg
zouden ze in dat budget geen langere vork kunnen vinden ofzo...? (of wellicht zijn die er wel, maar bieden ze meer nadelen dan voordelen.. en maken ze een verstandige keuze)
Is voor mij juist een voordeel, vind het een nadeel dat veel moderne geometrie vaak met120-140mm veerweg komt.
Die ga ik op mijn lokale rondjes nooit benutten.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: do 8 december 2022, 11:05
Prulleman schreef: do 8 december 2022, 09:38

zouden ze in dat budget geen langere vork kunnen vinden ofzo...? (of wellicht zijn die er wel, maar bieden ze meer nadelen dan voordelen.. en maken ze een verstandige keuze)
Is voor mij juist een voordeel, vind het een nadeel dat veel moderne geometrie vaak met120-140mm veerweg komt.
Die ga ik op mijn lokale rondjes nooit benutten.
maar ga je die moderne geo dan wel benutten??

(ben het deels met je eens hoor, ik rijd de Spark op Dorst ook altijd in de middelste stand, waarbij de veerweg beperkt wordt tot 80mm, maar heb ik voordeel van de moderne geo van de spark op Dorst, nee, absoluut niet, ook geen nadeel overigens, maar het is niet beter of zo, voor een vlak bochtig rondje, maar als ik verder van huis ga, dan is zowel de moderne geo als de 120mm voor en achter ineens wel een groot voordeel!)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Trek is ook weer niet zo 'radicaal' modern, in die zin dat bij de toename van de 'slackte' van de stuurhoek, de zithoek vrij slack bleef, die zie je steeds wat steiler worden.

Een andere bijzondere hardtail is de Idworx Rapid Rohler, van de hand van Gerrit Gaastra.
Die gaat 'terug naar af', die heeft juist weer een zeer steile stuurhoek, rond de 72gr (ook te verkrijgen met dropbar)!
Zelf zeggen ze:
"Na de première van de Rapid Rohler Ti komt nu de aluminium versie. De Rapid Rohler heeft dezelfde speelse geometrie als de titanium versie.
Een extreem steile stuurhoek, bijzonder korte liggende achtervorken en een relatief lage trapas resulteren in een speels wendbaar rijgedrag dat bijna doet denken aan een gravelbike. De perfecte fiets voor vloeiende en bochtige singletrails, zoals in het middelgebergte of op Nederlandse MTB-trails. In de handen van een ervaren piloot wordt de Rapid Rohler een garantie voor razendsnel plezier en nodigt uit om met het terrein te spelen".
Zie https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... ohler-nl-2.

Deze fiets stond recent getest in de Dtse Bike. Oordeel, vrij vertaald: 'misschien geschikt voor de niet technische flow-trails met weinig Hm's zoals ze die in Nl kennen, maar daarbuiten tgv zijn geometrie beperkt inzetbaar, een niche produkt. Te nerveus op (technischere) afdalingen'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: di 22 november 2022, 22:53 Overigens zijn er mensen die wel hun money stoppen waar hun mouth is, die tegen de stroom ingaan en een unieke fiets brengen omdat ze menen dat dat beter is: https://www.idworx-bikes.de/nl/produkt/ ... er-ti-nl-2.

Daar kun je respect voor hebben.

Afbeelding
Even 10 pagina's terugbladeren ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou mannen, ondanks de angst die jullie hebben veroorzaakt ga ik morgen een keuze maken mbt de scalpel. :D
Het is vrij simpel, degene die op voorraad is gaat het worden, gezien hetgeen en nu niet is oktober gaat worden.
Probleem is dat door de maatvoering van Cdale iedereen met een BBL langer dan 88cm en 182 op een XL uitkomt, dat is dus 90% van nederland. De M en L,s zijn overal ruim verkrijgbaar.

Waarschijnlijk wordt het een Carbon 2 omdat die er alleen maar is momenteel. Die moet dan wel een kilo of 2 gaan afvallen omdat ie 12.3 kilo is. Het goed nieuws het achterwiel is 2,8 kilo en de mijne 1.8kg. Das kilo 1. Nog 1,3 te gaan.
Of het gaat lukken weet ik niet maar laag in de 10 moet kunnen.

Dan ga ik mijn oude hardtail als winterfiets op de weg gebruiken en de oldskool geo verlaten voor hele hippe geo :bier:
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Cube-Elite schreef: do 8 december 2022, 17:53 Nou mannen, ondanks de angst die jullie hebben veroorzaakt ga ik morgen een keuze maken mbt de scalpel. :D

en de oldskool geo verlaten voor hele hippe geo :bier:
Geen angst, de scalpel is in XL met 475 reach en 68° hta 74°sta verre van heel hip te noemen :wink:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Prulleman schreef: do 8 december 2022, 12:45
maar ga je die moderne geo dan wel benutten??

(ben het deels met je eens hoor, ik rijd de Spark op Dorst ook altijd in de middelste stand, waarbij de veerweg beperkt wordt tot 80mm, maar heb ik voordeel van de moderne geo van de spark op Dorst, nee, absoluut niet, ook geen nadeel overigens, maar het is niet beter of zo, voor een vlak bochtig rondje, maar als ik verder van huis ga, dan is zowel de moderne geo als de 120mm voor en achter ineens wel een groot voordeel!)

Ik denk het wel, zeker naar beneden op onze knikkerbanen denk ik dat je wel voordeel haalt uit een moderne geo.
Wat ontbreekt in onze routes (en landschap) is een ruige ondergrond waarbij ik de volledige veerweg ga benutten.
luiere balhoofd hoek en lange reach heb je niet perse nodig omdat het steil/technisch is maar om meer controle op hoge snelheid.
liefst zou ik ook een extreem lage BB hebben voor in NL.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

aurelius schreef: do 8 december 2022, 13:25 Een andere bijzondere hardtail is de Idworx Rapid Rohler, van de hand van Gerrit Gaastra.
Die gaat 'terug naar af', die heeft juist weer een zeer steile stuurhoek, rond de 72gr (ook te verkrijgen met dropbar)!
Zelf zeggen ze:
"Na de première van de Rapid Rohler Ti komt nu de aluminium versie. De Rapid Rohler heeft dezelfde speelse geometrie als de titanium versie.
Een extreem steile stuurhoek, bijzonder korte liggende achtervorken en een relatief lage trapas resulteren in een speels wendbaar rijgedrag dat bijna doet denken aan een gravelbike. De perfecte fiets voor vloeiende en bochtige singletrails, zoals in het middelgebergte of op Nederlandse MTB-trails. In de handen van een ervaren piloot wordt de Rapid Rohler een garantie voor razendsnel plezier en nodigt uit om met het terrein te spelen".
Dit zou ik nou juist niet willen op de Nederlandse flow trails... , leuk voor bikepacking, rit over lange bospaden of gravel.
maar wellicht ben ik niet ervaren genoeg.
Have fun!
Rinse.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Singletrack Sundays schreef: do 8 december 2022, 00:20 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black

“Trail” geometry met 100mm veerweeg
Lijkt mij als vakantiefiets ook wel wat, de geveerde vork dan niet, maar die langere wielbasis wel. Maar dan eigenlijk ook met langere achtervork. Heerlijk stabiel.

De weg naar langere achtervorken zie ik en snap ik, je komt dan meer gecentreerd te zitten. Voor de handeling vind ik een kortere achterbrug prettiger.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Singletrack Sundays schreef: do 8 december 2022, 18:42 Ik denk het wel, zeker naar beneden op onze knikkerbanen denk ik dat je wel voordeel haalt uit een moderne geo.
Wat ontbreekt in onze routes (en landschap) is een ruige ondergrond waarbij ik de volledige veerweg ga benutten.
luiere balhoofd hoek en lange reach heb je niet perse nodig omdat het steil/technisch is maar om meer controle op hoge snelheid.
liefst zou ik ook een extreem lage BB hebben voor in NL.
Daar ga je niet vrolijk van worden. Heb 1 fiets met lagere bb dan gemiddeld, werd helemaal gek van de pedal strikes, kon er maar niet aan wennen. Nog maar niet te spreken van de momenten dat je trapper echt vast zat achter een boomwortel op volle snelheid...
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 9 december 2022, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote hersteld, zodat het wat makkelijker leest
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik wordt enorm zenuwachtig van een laag BB.
Werd ik al in NL en B, hier wil ik het ook niet.
Het gevoel (de zekerheid) dat je op een technische trail met je pedaal ergens tegenaan stoot of achter blijft hangen is heel storend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie