Waar gaan we naar toe met de moderne geometry van een XC-bike

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zie de HT niet zo snel verdwijnen, niet iedereen kan (of wil) een paar duizend euro spenderen aan een fully en alleen dat maakt al dat er markt voor is en zal blijven. Er is de afgelopen jaren al meerdere malen voorspeld dat de HT zou verdwijnen en het tegenover gestelde is gebeurt, de opkomst van de 29er heeft juist gezorgd voor een HT revival. We zullen zien wat de toekomst brengt...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16803
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uiteindelijk zal de vraag vanzelf bepalen wat er aangeboden wordt. Zolang er genoeg vraag naar hardtails is om wat leuke centjes aan te verdienen zullen ze heus nog wel gemaakt worden.

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze volledig verdwijnen, misschien dat er wat accenten in het aangeboden assortiment verschuiven, afhankelijk van de vraag. Bijvoorbeeld meer instappers en minder high end, of meer gericht op bikepacking, of of of...
Maar ik zie zelf wel een blijvende markt voor hardtails.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je in Wales aan het fietsen bent zijn de enige hardtails die je tegenkomt of LTHT's of heel goedkope modellen. Erg weinig 'standaard' spul.


Maar zo zie je maar weer dat het ook per regio flink verschilt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2114
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Zolang Gulpen nog niet aan zee ligt en er nog Duitse wald autobahnen zijn, is er vraag naar hardtails :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De hardtail verdwijnt nooit.
Hij is simpel en goedkoop in aanschaf en onderhoud.
Daar blijft altijd een markt voor bestaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2940
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

maar is mijn ltht met 170mm vork met schwalbe wicked will nu ook een xc?
geometry valt wel mee, 62graden balhoofd en 520mm reach
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zijn de onderdelen en de zithouding die 'm xc (of niet...) maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Misschien dat een mod even dit topic weer de goede kant op kan sturen? Of kan dat niet met de geo van een moderne XC bike? :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt gelijk, KLIK, KLIK, KLIK.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Terug naardevraag, over XC geometrie

Ik heb na een paar volgeveerde projecten juist dit jaar een stalen hardtail laten bouwen door Suravida aka Project12 Cycleworks. En het beoogde terrein is XC in NL met ruimte voor ritjes net over de grens. Maar NL is leidend want als ik ga reizen dan meestal de full suspenson mee.

Nu heeft Michiel al een hele serie hardtails gemaakt en de geometrie aardig in beeld. Daar vertrouw ik deels op maar er blijven nog keuzes genoeg over. De balhoofd hoek heb ik wat steiler dan de moderne trend met 66 of 67gr uit mijn hoofd. Voor NL is dat prima. We hebben het terrein niet voor nog slacker werk, en ik heb al een 64gr LTHT (wat niet voor iedereen een argument is maar voor mij dus wel)

En dan de zit hoek. Die worden steiler en steiler, vooral ingegeven door de wens (noodzaak?) om druk op het voorwiel te houden bij langere slacke bikes. En het klimt ook echt fijn weetik uit ervaring. Maar de bike is voor NL waar je graag een beetje efficiënt op het vlakke peddelt waar een iets slackere zithoek beter werkt.
Dit heb ik opgelost met de zadelpen. Star met setback voor peddelen in NL en dropper zonder setback voor als het nodig is. Zo heb ik een modern steile zithoek en kan toch ook lekker klimmen en dalen als het uitkomt.

Er zijn nog honderd andere aspecten, maar ik pak als laatste de chainstay lengte ofwel de liggende achtervork. De ervaring met mijn andere langere bikes wijst erop dat de veel gelezen liefde voor korte stays niet aan mij besteed is. Ik houdt van een meer gebalanceerde verhouding voor-achter en dus is mijn keuze wat langer achter. Maar ook hier bouwt Michiel flexibiliteit in met verstelbare dropouts. Zo kan ik de stays nog langer of ook iets korter maken en ook Singlespeeden.

Ik heb ook nog wat klassiek staal met 71/73 graden hoeken en reach van <450 En dus kan ik het ook eens1 op1 vergelijken. Ik denk dat ik het weet, maar backtoback dezelfde trail op 2 bikes is toch enige manier om het echt te voelen.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op za 24 september 2022, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

:-q

Maar over een week of 3 verwacht ik mijn eigen ultieme XC fiets af te hebben, (Victor mk4 proto)en dan is iedereen van harte welkom om een rondje te komen testen. 120mm Sid, 92mm veerweg achter, 65 graden balhoofdhoek en 470mm reach voor mijn 1.75m. Onrijdbaar in NL volgens velen en geen bocht om te krijgen. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
ClassicBiker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 5 februari 2011, 12:46

Dat is super leuk en interessant, precies waar het in dit forum over zou moeten gaan!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

suravida schreef: za 24 september 2022, 15:04 :-q

Maar over een week of 3 verwacht ik mijn eigen ultieme XC fiets af te hebben, (Victor mk4 proto)en dan is iedereen van harte welkom om een rondje te komen testen. 120mm Sid, 92mm veerweg achter, 65 graden balhoofdhoek en 470mm reach voor mijn 1.75m. Onrijdbaar in NL volgens velen en geen bocht om te krijgen. :winkie:
Dat klinkt wel heel aanlokkelijk....

Wijchen toch?
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Correct. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heckler40 schreef: za 24 september 2022, 15:01 Terug naardevraag, over XC geometrie

Ik heb na een paar volgeveerde projecten juist dit jaar een stalen hardtail laten bouwen door Suravida aka Project12 Cycleworks. En het beoogde terrein is XC in NL met ruimte voor ritjes net over de grens. Maar NL is leidend want als ik ga reizen dan meestal de full suspenson mee.

Nu heeft Michiel al een hele serie hardtails gemaakt en de geometrie aardig in beeld. Daar vertrouw ik deels op maar er blijven nog keuzes genoeg over. De balhoofd hoek heb ik wat steiler dan de moderne trend met 66 of 67gr uit mijn hoofd. Voor NL is dat prima. We hebben het terrein niet voor nog slacker werk, en ik heb al een 64gr LTHT (wat niet voor iedereen een argument is maar voor mij dus wel)

En dan de zit hoek. Die worden steiler en steiler, vooral ingegeven door de wens (noodzaak?) om druk op het voorwiel te houden bij langere slacke bikes. En het klimt ook echt fijn weetik uit ervaring. Maar de bike is voor NL waar je graag een beetje efficiënt op het vlakke peddelt waar een iets slackere zithoek beter werkt.
Dit heb ik opgelost met de zadelpen. Star met setback voor peddelen in NL en dropper zonder setback voor als het nodig is. Zo heb ik een modern steile zithoek en kan toch ook lekker klimmen en dalen als het uitkomt.

Er zijn nog honderd andere aspecten, maar ik pak als laatste de chainstay lengte ofwel de liggende achtervork. De ervaring met mijn andere langere bikes wijst erop dat de veel gelezen liefde voor korte stays niet aan mij besteed is. Ik houdt van een meer gebalanceerde verhouding voor-achter en dus is mijn keuze wat langer achter. Maar ook hier bouwt Michiel flexibiliteit in met verstelbare dropouts. Zo kan ik de stays nog langer of ook iets korter maken en ook Singlespeeden.

Ik heb ook nog wat klassiek staal met 71/73 graden hoeken en reach van <450 En dus kan ik het ook eens1 op1 vergelijken. Ik denk dat ik het weet, maar backtoback dezelfde trail op 2 bikes is toch enige manier om het echt te voelen.

Enjoy!!
Leuk om jouw keuzes te lezen, en hoe die afhangen van de inzet en je andere fietsen.
Het gevoel van de korte achterkant ken ik. Groeien ook vaak in xl slecht of niet mee, waardoor je echt te ver naar achteren komt te zitten.
Plaats reactie