Invloed gewicht..of....?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zo'n starre vork maakt een fiets ook lekker snel, vlot accelereren en doortrekken.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Rayb81 schreef: za 7 mei 2022, 21:30 Zo'n starre vork maakt een fiets ook lekker snel, vlot accelereren en doortrekken.
Exact dit dus.

Als jij een rondje rijdt waar je prima kunt doorrijden met een starre vork en Schwalbe Hurricanes, betekent dat je dus best wel wat vermogen verliest met je dempende voorvork van je Cannondale. Al zet je 'm uit, dan nog gaat er vermogen in je demping verloren.

Verder is het dan nog de som der totalen, beetje gewicht, wat wattages van je banden, de demping etc etc.

Echter, die 2.5kg verschil op zich zelf gaat niet zo heel veel verschil uitmaken op een gemiddeld Nederlands rondje.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2813
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik krijg deze week mijn nieuwe fiets, deze gaat (gok ik) minstens 3,5kg lichter zijn dan mijn oude.

Ik zal mijn tijd op mijn trainingsrondje eens gaan vergelijken met mijn oude fiets om de aannames die gemaakt worden te staven, danwel te ontkrachten.

Ik geloof er zelf wel in dat een lichtere fiets wel degelijk voordeel geeft, met name op de wielen.

Ik ga van een full alu hardtail van 13,5kg naar een full carbon hardtail van (ik hoop) sub 9kg.

Geen idee of je er iets aan hebt, maar ik ben niet te beroerd mijn ervaringen te delen.

Zaken als ondergrond e.d. laten we buiten beschouwing omdat die, in mijn ogen marginaal zijn op de ronde die ik rij (Bakelsebos).

Oude fiets:

Merida Big Nine XT, met een dt-swiss xm421 36 spaaks 350 naaf wielset. Maxxis ikon achter, maxxis ardent race voor.

Nieuwe fiets:

Specialized Epic HT Expert 2022, volledig orgineel behalve de cassette en ketting (wordt X01 i.p.v. GX), een ovaal voorblad (34t sram) en tubeless gemaakt.

Zelfde naaf, alleen (sinds de 2019 of zo?) Zijn de 350 naven standaard van 18 naar 36 tands gegaan.
Banden blijven ook zoals Specialized ze afleverd.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Stunning schreef: zo 8 mei 2022, 17:20
Rayb81 schreef: za 7 mei 2022, 21:30 Zo'n starre vork maakt een fiets ook lekker snel, vlot accelereren en doortrekken.
Exact dit dus.

Als jij een rondje rijdt waar je prima kunt doorrijden met een starre vork en Schwalbe Hurricanes, betekent dat je dus best wel wat vermogen verliest met je dempende voorvork van je Cannondale. Al zet je 'm uit, dan nog gaat er vermogen in je demping verloren.

Verder is het dan nog de som der totalen, beetje gewicht, wat wattages van je banden, de demping etc etc.

Echter, die 2.5kg verschil op zich zelf gaat niet zo heel veel verschil uitmaken op een gemiddeld Nederlands rondje.
Het gewicht is door de superlichte voorvork ook anders verdeeld. Zaterdag beide fietsen gelijk gemaakt qua gewicht... Een rondje met de Cannondale zonder zadeltas en bidons dus netto gewicht 14,5 kg..Daarna hetzelfde rondje met de Cube maar met zadeltas en 2 volle bidons en zelf even een rugzak met een volle bidon erin op de rug gehangen. De Cannondale heeft een 2 x 11 en de Cube een 1 x 11 systeem ( maar met een cassette welke identiek is aan die vd Cannondale )
Bandenspanning beide fietsen identiek maar dat had ik altijd al , heb express een gravelpad gekozen en gaan met die banaan !
Het enige tastbare verschil zat nu enkel nog in de banden....en daar zit dan toch de winst ! Wel was het snellere "gevoel" nu wel minder omdat ik het gewichtsvoordeel zo goed als uitgeschakeld had maar een gemiddelde snelheid die bijna 10% hoger lag vond ik toch de moeite waard.
Vanmorgen, na een "zware" zaterdag avond 🍻 kwam de ontnuchtering toen ik nota bene op een verhard fietspad werd ingehaald door gast op een fully 🤐....maar die was minstens 25 jonger dan ik..............hoop ik 🤔
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

gijsje schreef: zo 8 mei 2022, 23:30
Stunning schreef: zo 8 mei 2022, 17:20

Exact dit dus.

Als jij een rondje rijdt waar je prima kunt doorrijden met een starre vork en Schwalbe Hurricanes, betekent dat je dus best wel wat vermogen verliest met je dempende voorvork van je Cannondale. Al zet je 'm uit, dan nog gaat er vermogen in je demping verloren.

Verder is het dan nog de som der totalen, beetje gewicht, wat wattages van je banden, de demping etc etc.

Echter, die 2.5kg verschil op zich zelf gaat niet zo heel veel verschil uitmaken op een gemiddeld Nederlands rondje.
Het gewicht is door de superlichte voorvork ook anders verdeeld. Zaterdag beide fietsen gelijk gemaakt qua gewicht... Een rondje met de Cannondale zonder zadeltas en bidons dus netto gewicht 14,5 kg..Daarna hetzelfde rondje met de Cube maar met zadeltas en 2 volle bidons en zelf even een rugzak met een volle bidon erin op de rug gehangen. De Cannondale heeft een 2 x 11 en de Cube een 1 x 11 systeem ( maar met een cassette welke identiek is aan die vd Cannondale )
Bandenspanning beide fietsen identiek maar dat had ik altijd al , heb express een gravelpad gekozen en gaan met die banaan !
Het enige tastbare verschil zat nu enkel nog in de banden....en daar zit dan toch de winst ! Wel was het snellere "gevoel" nu wel minder omdat ik het gewichtsvoordeel zo goed als uitgeschakeld had maar een gemiddelde snelheid die bijna 10% hoger lag vond ik toch de moeite waard.
Vanmorgen, na een "zware" zaterdag avond 🍻 kwam de ontnuchtering toen ik nota bene op een verhard fietspad werd ingehaald door gast op een fully 🤐....maar die was minstens 25 jonger dan ik..............hoop ik 🤔
:D

Hahaha, ja, bij die 10-jarigen op een fiets is het altijd lastig inschatten of ze nu 9 of 11 zijn hè, zeker na een zware zaterdagavond :wink:

Maar mooi vergelijk van je en wie had verwacht dat zo'n relatief simpel bandje als de Schwalbe Hurricane het verschil zou maken. Nu wil ik ook zo'n setje :lol:
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.bike-components.de/en/Schwa ... gqEALw_wcB

Voor de prijs hoef je het niet te laten....en dan sturen ze het ook nog voor € 3,95 op vanuit Duitsland 🙃
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je het datablad hier https://www.bike24.de/p1362262.html leest is zo een band met 740 gram een stuk zwaarder dan een vergelijkbare band van Continental https://www.bike24.com/p2407718.html.
Deze Terra Hardpack weegt 530 gram. Zou dat dan nog sneller zijn?

In de bochten wel minder grip.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is de spagaat van semislicks.
Minder rolweerstand, dus daardoor rij je met dezelfde moeite een hogere snelheid.
Maar tegelijkertijd minder grip in de bochten.
Ergens ga je een keer grip tekort komen.
(of je gaat te snel voor de grip die je hebt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Tsja met zo'n bandje kan ik genoeg locaties vinden waar je met vrijwel elke fiets sneller bent dan wanneer je met een band met noppen rijdt.
Tegelijkertijd zijn er nog veel meer locaties waar je met een echte mtb-band op de zwaardere fiets veel sneller zult zijn, juist vanwege die noppies.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Daarom heb ik de Cannondale met noppen en vering en deze Cube...al wordt die laatste veel vaker gepakt. Het aantal routes hier in de buurt wat met deze set up prima gedaan kan worden valt niets tegen..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je ergens met Hurricanes kunt rijden kun je er ook een gravelbike gaan rijden, nóg sneller, nóg lichter, nóg aerodynamischer. Als dat je ding is :wink:
Voor elk terrein de ideale fiets(band) :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

aurelius schreef: wo 11 mei 2022, 08:42 Als je ergens met Hurricanes kunt rijden kun je er ook een gravelbike gaan rijden, nóg sneller, nóg lichter, nóg aerodynamischer. Als dat je ding is :wink:
Voor elk terrein de ideale fiets(band) :-q .
Deze Cube heb ik ook in elkaar geknutseld met als bedoeling om er een soort flatbar gravelbike van te maken...😉 maar dan met iets bredere banden om toch wat meer comfort te hebben.
w-vdr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 30 december 2014, 21:06
Mijn mountainbike: is géén 29"

eventjes deze terug leven inblazen.
Als ik met cranks van 175mm rijd kom ik niet in mijn cadans. Op 170 ga ik de hele dag door (bij wijze van spreken)
Zijn je crankarmen (en eventueel sprockets) hetzelfde?
Denk dan ook aan de Q factor.
Positie van je benen kan erg veel invloed hebben op je geleverd vermogen bij bepaalde inspanning.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

In mijn ervaring zit het grootste verschil in de “weet”.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

maverick76 schreef: wo 15 maart 2023, 18:21 In mijn ervaring zit het grootste verschil in de “weet”.
Dat heb ik ook vaak gedacht, dat het voornamelijk tussen de oren zit of liever gezegd "zat" Ik ben zo'n rijder die eerder wordt ingehaald op een route dan dat ik mensen voorbij ga. Maar als ik bijvoorbeeld de Stephan Kamphuis Track van Gorssel Zuid met de starre en 2,5 KG lichtere Cube op Hurricane banden pak, rijd ik met redelijk gemak van mijn vaste fietsmaatjes weg wat met de 2,5 kg zwaardere Cannondale met voorvering op Vittoria Mezcals nauwelijks lukt. Beide bikes op gelijke bandenspanning, beide bikes met dezelfde tandwielverhoudingen etc etc. Wel heeft de Cube een veel steilere balhoofdhoek, en omdat de vooras recht onder de vorkpoten staat ipv ervoor is de wielbasis flink korter dus stuurt totaal anders...maar ook op rechte stukken een stuk vlotter op gang en blijft ook makkelijker op snelheid.
Als ik over straat naar het bos fiets merk ik al heel duidelijk een verschil en mijn snelheidsmeter bevestigd dit gevoel overigens ook....2 identieke tellers op basis van zelfgemeten wielomtrek ingesteld. Nogmaals, ik dacht ook eerst....ik verbeeld het me.


Zeg het maar.......
Plaats reactie