Invloed gewicht..of....?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Je kunt de banden (wielen) nog wisselen om te kijken wat dat doet. Houd je je geld in de zak
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Wielen kunnen onderling niet uitgewisseld worden helaas...die Cube wordt best veel gebruikt dus daar wilde ik sowieso een set reservebanden voor neerleggen.
( setje Hurricane's 29x2.25.. € 35,-- incl verzendkosten..🙃)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je zou toch denken dat als er echt gestuurd moet worden de Cannondale in het voordeel is met meer grip op het voorwiel. Hoe meer rechtuit/easy de route is hoe meer voordeel de Cube heeft met de snelle banden en het lichtvoetiger gevoel.

Ik weet van vroeger (toen ik nog naar mijn gemiddelde snelheden keek) dat het gevoelsmatig wel verschil maakte op welk van mijn twee mtb's ik reed maar dat dat in de tijden niet terug te zien was. Die lagen vrijwel gelijk en de verschillen lagen meer aan de vorm van de dag of de staat van de route dan aan de fiets die ik mee had.

Dat ging dan om een Cannondale Super V fully van 14,5kg, met voor (105mm) en achter (120mm) coilvering zonder lockout of instelbare compressiedemping en Nobby Nics (2.4 en 2.25). De andere fiets was een titanium Airborne Lancaster met 100mm vork en snelle Michelin xc-bandjes met kleine noppen.
Die Airborne voelde echt sneller maar was dat dus niet (met mij als rijder, kan wellicht anders zijn met iemand die wel in staat is de grenzen van een fiets te benaderen). Dat was op de route van Dorst, veel bochten en wat bultjes die je op de macht op stampte. Zeker geen dom rechtuit-stoemp parcours.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: wo 4 mei 2022, 23:26 Op de parcoursen halen we geen snelheden boven de 25 p/u ...helaas...maar het is meer het gemak waarmee ik kleine klimmetjes pak, en dat ik met de Cube makkelijker versnel van laten we zeggen 15 naar 20/25 per uur.
Nu maakt gewicht natuurlijk wel uit op de momenten dat je moet klimmen of versnellen. En dan is pakweg 2% verschil zeker een verschil dat merkbaar is. Dus als het precies om die momenten gaat dat je het idee hebt te verliezen, dan kan het zeker het gewicht zijn.

Daarnaast is een klein beetje aerodynamisch voordeel ook meteen van invloed in die orde van grootte, dus ook dat gaat merkbaar zijn.

En het idee dat het makkelijker gaat speelt ook een rol.


Nu kan het ook nog zo zijn dat de matige vork van de Cannondale vooral comfort levert en niet eens extra snelheid. Dit omdat de beperkte demping onder bepaalde omstandigheden zorgt dat de vork gaat stuiteren (hé, porpoising!) en de band juist tegen hobbeltjes geduwd wordt. Maar goed, dit is vrij minimaal en bij andere omstandigheden kan het juist de ongeveerde vork zijn die hier (veel meer) last van heeft.


Je zou dus wat moeten gaan testen: 2,5 kg meenemen op de Cube. Gelijke banden op de fietsen. Zithouding 100% gelijk. Dat soort zaken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar 2% winst op (gokje) 5% van de route is wel heel marginaal, dat merk je nauwelijks.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 mei 2022, 14:13 Maar 2% winst op (gokje) 5% van de route is wel heel marginaal, dat merk je nauwelijks.
Dat leek mij eerlijk gezegd ook niet....wel merk.je een behoorlijk verschil als je beide fietsen na elķaar oppakt maar da's logisch...scheelt bijna 20% onderling maar het totale gewicht is uiteraard bepalend. Het op gang brengen vanuit ( bijna ) stilstand en het vasthouden van die snelheid is veel makkelijker. Ik rijd heel andere ( lagere ) snelheden op kortere ( ca 30 km ) en simpelere parcoursen dan de meesten hier overigens, dit even voor het totale plaatje. Ik neig er overigens naar om de credits aan de Hurricane banden toe te schrijven. De Cube had ik eerst gebouwd als een soort stadsracer met 50 mm Big Apple banden...toen wilde ik er een iets meer gravelachtige bike van maken maar wel met zo breed mogelijke banden dus naar 57 mm Hurricane geswitched. Toen viel me pas goed op hoe makkelijk en vlot deze bike van z'n plek komt, en pas daarna nog wat van het gewicht afgesnoept met de vaste carbon vork ipv de vaste alu vork. Met de carbon vork werd ie minder aerodynamisch want daarmee staat ie flink hoger aan de voorkant...
want pedalstrikes all over the place met de alu vork 🤔
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 mei 2022, 14:13 Maar 2% winst op (gokje) 5% van de route is wel heel marginaal, dat merk je nauwelijks.
Iemand rijdt toch heel zeker bij je weg als alle factoren gelijk zijn en de ander 2% harder rijdt. En als het precies het verschil maakt tussen wel of niet in het rood rijden... . Soms zit je daar net tegenaan en dan is een 0,5% harder al 'dodelijk'.


En ergens hier op het forum lopen een paar moeilijk te doen over inderdaad zo een 0,5% als het om achtervering gaat. Schijnt toch wel een heeeel groot issue te zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

gijsje schreef: do 5 mei 2022, 17:42 ... Ik neig er overigens naar om de credits aan de Hurricane banden toe te schrijven. ...
De ene of de andere band kan zomaar 10 Watt schelen. Hoewel ik dat van de Mezcal naar de Hurricane niet kan geloven. Tenzij je een standaard OEM Mezcal hebt, die lopen voelbaar zwaarder dan de topmodellen.


Maar goed, alleen door zelf wat te gaan proberen zou je het echt kunnen ontdekken. Houd ons op de hoogte!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand rijdt toch heel zeker bij je weg als alle factoren gelijk zijn en de ander 2% harder rijdt.
Die 2% heb je in het voorbeeld alleen tijdens het klimmen (en accelereren). Vandaar mijn 5%.
Dus je hebt 5% vd route 2% voordeel.
Mag ook 10% zijn.
Dan heb je 2% X 10% = 0,2% voordeel.
Nou, daar doe je het voor :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Lars TB schreef: do 5 mei 2022, 18:23
gijsje schreef: do 5 mei 2022, 17:42 ... Ik neig er overigens naar om de credits aan de Hurricane banden toe te schrijven. ...
De ene of de andere band kan zomaar 10 Watt schelen. Hoewel ik dat van de Mezcal naar de Hurricane niet kan geloven. Tenzij je een standaard OEM Mezcal hebt, die lopen voelbaar zwaarder dan de topmodellen.


Maar goed, alleen door zelf wat te gaan proberen zou je het echt kunnen ontdekken. Houd ons op de hoogte!
De Mezcal's komen gewoon van 1 vd adressen waar iedereen ze weghaalt dus geen O.E.M.
Zodra ik gelegenheid heb gehad om de Hurricane's uit te proberen op de Cannondale breng ik verslag uit...kan ff duren..teveel hobby's en tussendoor wordt er ook nog gewerkt 🙃
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

kermit schreef: do 5 mei 2022, 09:26 Je zou toch denken dat als er echt gestuurd moet worden de Cannondale in het voordeel is met meer grip op het voorwiel. Hoe meer rechtuit/easy de route is hoe meer voordeel de Cube heeft met de snelle banden en het lichtvoetiger gevoel.

Ik weet van vroeger (toen ik nog naar mijn gemiddelde snelheden keek) dat het gevoelsmatig wel verschil maakte op welk van mijn twee mtb's ik reed maar dat dat in de tijden niet terug te zien was. Die lagen vrijwel gelijk en de verschillen lagen meer aan de vorm van de dag of de staat van de route dan aan de fiets die ik mee had.

Dat ging dan om een Cannondale Super V fully van 14,5kg, met voor (105mm) en achter (120mm) coilvering zonder lockout of instelbare compressiedemping en Nobby Nics (2.4 en 2.25). De andere fiets was een titanium Airborne Lancaster met 100mm vork en snelle Michelin xc-bandjes met kleine noppen.
Die Airborne voelde echt sneller maar was dat dus niet (met mij als rijder, kan wellicht anders zijn met iemand die wel in staat is de grenzen van een fiets te benaderen). Dat was op de route van Dorst, veel bochten en wat bultjes die je op de macht op stampte. Zeker geen dom rechtuit-stoemp parcours.
Tot op heden had ik enkel solo ritten met de Cube gemaakt, ook eens om te kijken welke van mijn gebruikelijke routes of stukken daarvan ik met een starre bike zou kunnen. ( eigenlijk bijna alles ) Toen viel me al op dat dit fietsje wel heel makkelijk reed vergeleken met mijn Cannondale. Afgelopen zondag was ik met een gastje op pad die ik normaal zeker niet bijhouden kan...maar nu waren de rollen totaal omgedraaid en werd mijn gevoel bevestigd. Halverwege heel even van bike gewisseld en de eerste reactie van m'n fietsmaat was hetzelfde als de mijne toen ik er voor het eerst mee op pad ging. Het zit dus niet tussen de oren....en dat heb ik eigenlijk nooit met een nieuwe bike...duurt altijd wel even voordat ik daar vriendjes mee ben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 mei 2022, 19:07
Iemand rijdt toch heel zeker bij je weg als alle factoren gelijk zijn en de ander 2% harder rijdt.
Die 2% heb je in het voorbeeld alleen tijdens het klimmen (en accelereren). Vandaar mijn 5%.
Dus je hebt 5% vd route 2% voordeel.
Mag ook 10% zijn.
Dan heb je 2% X 10% = 0,2% voordeel.
Nou, daar doe je het voor :bier:
Het is 2%. Geen 0,2%. Je moet niet gaan goochelen!

En voor 0,2% zou een Tour de France-renner een moord plegen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een tiende van 2 is nog altijd 0,2.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 6 mei 2022, 19:15 Een tiende van 2 is nog altijd 0,2.
En een tiende van 0,2 is 0,02. Geen idee waar die tiende vandaan komt, maar nu is enige invloed van wat dan ook in de praktijk helemaal weg! Probleem opgelost.

Je zou in de marketing moeten gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Omdat je meteen hapt en niet goed leest :kiss:
Je hebt die 2% voordeel (aangenomen waarde vanwege 2% minder totaalgewicht) alleen tijdens het klimmen en accelereren.
Dat voordeel heb je niet de hele route. Als je klimt ga je ook weer eens naar beneden, en je accelereren doe je ook maar totdat je op snelheid bent.
Vandaar mijn aanname dat je die 2% voordeel maar tijdens 5 tot 10% vd rit hebt.
Alleen als je de Mt. Ventoux aan de ene kant omhoog fietst en aan de andere kant naar beneden heb je 50% vd rit voordeel vh lagere totaalgewicht.
In de polder klim je nergens, dus heb je alleen voordeel bij accelereren.
Bij de kleine korte hoogteverschillen in de polder werkt een hoger gewicht waarschijnlijk eerder mee dan tegen.
De bewegende massa vertegenwoordigd energie en die energie helpt je de eerste (en enige) hoogtemeters te overwinnen.

Nu gaat iedereen natuurlijk weer vragen om wiskundig en natuurkundig bewijs, en dat heb ik niet voorhanden.
Maar als jullie het beter weten mogen jullie het wetenschappelijk bewijs aandragen om mijn ongelijk te bewijzen. :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie