Sneller worden op singletracks

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Mijn conditie is prima, maar toch word ik op singletracks regelmatig op achterstand gezet.
Gisteren met een fietsmaat opnieuw hier weer mee geconfronteerd.
Probleem is dat ik stop met trappen in bochten en minder vloeiend de bochten neem.
Er zijn wel een paar verschillen, zoals de geometrie van de MTB (Olympia Iron vs Canyon Grand Canyon) en zijn stuur ook heel wat lager staat dan die van mij.
Behalve dat mijn techniek wellicht te wensen overlaat, vraag ik mij ook af of je met een diepere zit makkelijker over de singletracks kan gaan?
Ik merk nu dat ik soms wat naar voren schuif bij de bochten en wat knel kom te zitten t.o.v. mijn stuur.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Techniek is veel belangrijker dan je 'zit' n kan een behoorlijke winst opleveren. Basisregels: Actieve houding, niet als een houten klaas op je zadel vastgenageld blijven. Kijken waar je naartoe wilt en oefenen, oefenen, oefenen. Een goede training is bijvoorbeeld om op singletracks bewust niet te remmen. Kies een segment en blijf van je remmen af. Geef jezelf een strafpunt voor elke keer dat je toch (bij)remt. Je snelheid doet er niet toe bij deze oefening maar je zult merken dat je steeds sneller wordt.

Je kunt prima techniek oefenen door achter een technisch betere biker aan te rijden maar dan moet hij wel zijn tempo aanpassen aan dat van jou. Als je harder moet dan je kunt ga je juist krampachtig rijden en dat moet uiteraard niet.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En wie rijdt er op welke fiets?
De Canyon is de wat slackere met een tik meer veerweg, op technische singletrail wat meer in zijn element dan de Olympia. Stuur staat er ook wat minder diep op. En uitgerust met een dropper? Dat maakt je potentieel ook nog eens wat sneller op technische trails. Op technische trails is een niet te diepe racy zit oha wat 'sneller', 'makkelijker', 'vergevingsgezinder'.

Maar links of rechtsom om: uiteindelijk komt het het meest aan op de techniek, behendigheid, van de berijder. '
De juiste fiets/afstelling' helpt wel heel erg mee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik rij op de Canyon. Het is nog het model van 2016, dus met 100mm veerweg. Er zit geen dropper op.
Wat ik merk is dat ik mijn benen stil hou in de bochten, omdat ik anders denk met de trapper de grond te raken.
Als ik meer in de aanvalshouding ga zitten lukt het al beter, maar dan heb ik het idee juist klem te komen zitten tussen stuur en zadel. :-)
De fiets is maatje L, dus qua grootte (ben zelf 1,85m) zou dit de juiste maat moeten zijn.
Het zadel staat ook niet te ver naar voren, integendeel zelfs.
Ik merk dat in de bochten het voorwiel (Continental CrossKing) en soms ook achterwiel (Wolfpack Speed) al schuiven.
Op langzamere snelheid valt het probleem wel mee, maar op hogere snelheid (ik hou van lekker doortrappen) begint de ellende...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oude model is heel anders dan de nieuwe generatie! Wat jij oa merkt als je gaat staan is dat de reach relatief wat kort is, op technisch terrein is een wat langere reach prettig.
En af en toe niet meetrappen in een bocht maakt je niet langzamer, mits je bochttechniek juist is. Als je maar niet teveel remt in/voor de bocht dan kun je in de bocht rollend een hoge snelheid aanhouden en de bocht uitkomend meteen weer mee gaan trappen zonder pedal strike. Een ongeveer horizontale zit helpt, een dropper idem. Zo kun je makkelijk en snel je lichaamsgewicht, je zwaartepunt, verplaatsen en aanpassen aan wat de trail van je vraagt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De reach vind ik inderdaad wat aan de korte kant.
Het niet remmen voor een bocht is wel een dingetje.
Ik knijp vaak uit een soort van automatisme even heel kort in de remmen voor ik de bocht instuur.
Daardoor wordt de balans van de fiets vaak ook niet beter, waardoor de bocht niet vloeiend verloopt.
De volgende rit moet ik nog maar meer letten op de techniek en minder op de snelheid.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Persoonlijk zou ik het idee van "een rit" gelijk over boord zetten en:
a) een relatief kort segment uitzoeken dat datgene te bieden heeft wat je wilt verbeteren, waar je dat zo goed mogelijk kunt isoleren en waar je makkelijk terug naar het begin kan, zodat je kunt proberen, analyseren en gelijk weer opnieuw proberen (ik moet er in een half uur, morgen, etc... aan denken dat ... is gewoon niet efficient),
b) alles in een rugzak stoppen wat daar bij helpt, of het een camera is voor het analyseren, pionnetjes om de lijn uit te zetten, iemand om het voor te doen/kijken (ok, die hoeft niet perse in de rugzak),
c) het dan geleidelijk proberen op te bouwen; eerst houding/lijn, etc... en als dat goed gaat, tempo beginnen op te voeren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dank voor de tips!
Klinkt inderdaad beter dan mijn eigen idee.
Bij een rit raak je toch eerder vermoeid, wat niet meehelpt om het technisch goed uit te voeren.
Pinonoir
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 20 februari 2009, 21:25

Probeer je zadel eens 1-2 cm lager te zetten dan optimaal voor krachtoverbrenging.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

awinkel schreef: vr 22 april 2022, 14:27 De reach vind ik inderdaad wat aan de korte kant.
Het niet remmen voor een bocht is wel een dingetje.
Ik knijp vaak uit een soort van automatisme even heel kort in de remmen voor ik de bocht instuur.
Daardoor wordt de balans van de fiets vaak ook niet beter, waardoor de bocht niet vloeiend verloopt.
De volgende rit moet ik nog maar meer letten op de techniek en minder op de snelheid.
Doordat die fiets nog niet "modern lang" is hou je wel gemakkelijk druk op de voorkant, waar je dat bij een modernere fiets actiever moet doen. Een Crossking voorop zou mij meteen al onzeker maken trouwens, maar ik geef toe dat dat in mijn hoofd zit en niet persé aan de band hoeft te liggen :D

Verder goeie tips voorbij zien komen. Dat gericht oefenen doe ik zelf ook vrijwel nooit, maar ik denk dat dat wel de manier is om progressie te maken.
Mijn eigen zwakke punten zijn:
- niet ver genoeg door de bocht kijken.
- gebrek aan lef.
:D

Desondanks kom ik nog aardig rond, maar de echt snelle jongens M/V :wink: hou ik zeker niet bij...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja eh gewoon harder trappen jonguh!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Dropper is mooi maar werkt niet op een relatief vlakke route waar je het liefst doortrapt in de bochten.
"This species has amused itself to death"
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Een Crossking voorop zou mij meteen al onzeker maken trouwens
Hier ben ik het mee eens. Met zowel de race-, en crossking diverse keren meegemaakt dat op hogere bochtsnelheden de voorband zonder waarschuwing uitbrak en ik dus viel. Met name op hardpack en loose over hard single tracks met vlakke snelle bochten. Na een aantal merken proberen rij ik met sworks Renegade's, voor mij en betrouwbare voorband.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Niet alleen niet remmen, maar ook niet trappen. Een slalom doe je vanuit zijwaartse druk. Slalom drills oefenen: https://youtu.be/aftI8GJB3Rk

Hij noemt het
The holy grail of mountainbiking
.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

awinkel schreef: vr 22 april 2022, 14:02 Wat ik merk is dat ik mijn benen stil hou in de bochten, omdat ik anders denk met de trapper de grond te raken.
Als je door zou kunnen trappen is het misschien eerder lef dan techniek en is het toch ook een conditie-dingetje?

(Ik weet vrij zeker dat ik sneller in echte bochten ben dan een enkeling die bij me weg rijdt op wat je 'singletrack' zou kunnen noemen en dan is het dus gewoon omdat ze nog kunnen trappen en het verschil maken op conditie. Het moet wel heel erg slingeren wil ik mijn winst pakken!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie