Sneller worden op singletracks

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet durven doortrappen in de bochten is wel een dingetje.
Het maakt je (tijdelijk) onzeker, wat niet helpt om de vaart er in te houden.
Is er een reden voor die angst, kom je écht met je pedalen tegen de grond?
(Ik heb daar zelf een hekel aan en kies bewust fietsen met een relatief hoog bracket)

Verder zeg je dat zowel je voor- als achterband gaan schuiven.
Een schuivende voorband is ook weer slecht voor het vertrouwen.
Iets meer profiel geeft iets meer reserve en dus iets meer vertrouwen en snelheid.
Meer profiel kost ook snelheid, maar aan het voorwiel telt de rolweerstand minder dan aan het achterwiel.

Dit zijn dus materiële zaken.
Maar goed materiaal helpt ook om zelf verder te groeien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is het dus…de weinige keren dat het pedaal de grond raakte was alleen als er dan ook nog een wortel uit de grond stak.
Eigenlijk ongegronde angst dus, maar tussen de oortjes werkt dat net wat anders.
Het is ook niet dat ik sloom door de bochten rij, maar net dat beetje vloeiender rijden zou zeker energie besparen.

De voorband vervangen zou zeker een optie zijn.
De Crossking en een harde ondergrond met daarop een laagje zand lijkt geen gelukkige combinatie.
De keren dat de achterband wat schuift vind ik niet zo erg, want voor je het weet is daar de grip weer terug.

Als eerst wat ik nu ga doen is een singletrack uitzoeken en daar op oefenen. Steeds een beetje meer totdat het rubber van de fiets aan de verkeerde kant zit zeg maar. ;-)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Een bocht nemen is zo'n ongelooflijk ingewikkeld iets.
Er gebeuren erg veel dingen, en er zijn net zoveel variabelen.
Het begint denk ik met een stukje bewustwording van type bochten en technieken die je daar bij kunt gebruiken.

Willem Altes geeft al een mooi voorzetje.

Ik ben al jaren bezig met bochten, verbetering gaat tergend langzaam. Slechte gewoontes (angst) af leren is moeilijk.
Er is niet echt 1 zinnetje op een forum wat antwoord geeft.
Er mee bezig zijn is het belangrijkste denk ik.

Er zit geen stuur op een 2wieler, wel een handlebar.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik ben het met Tiewrap eens. Aan bochtentechniek werken is een meerjarenproject. Er zijn zoveel facetten waaraan je kunt werken: Bike-body seperation, laag zitten, houding van je benen en voeten, voor-achter en zijwaartse balans, remtiming, door de bocht kijken, je lijn bepalen. Aan al deze zaken moet je tegelijkertijd denken en in een actie van een paar secondes doorvoeren en voor dat soort multitasking is onze geest niet bedacht.

Je moet ze daarom stuk voor stuk volledig eigen maken, waarbij je in jaren vastgeroeste gewoontes, soms aangeleerd op de stadsfiets vroeger op ritjes naar school af moet leren. Daar gaat heel veel tijd in zitten. Ik neem er apart de tijd voor met achtjes en slaloms op asfalt. Door de repetitie maakt je de technieken automatisch, leer je alle stappen te combineren en er is niets wat afleid wat helpt bij de focus. Het is nog steeds zo dat als ik dit voor een rit een keer of 20 doe ik beter door de singletracks draai.

Af en toe maak ik slomo filmpjes met de telefoon. Erg confronterend. In het begin bleek ik allerlei zaken waarvan ik overtuigd was dat ik ze keurig uitvoerde, heel gematigd en soms zelfs helemaal niet deed. Omdat het om secondewerk gaat kan je lichaam je een aardige loer draaien. Je hebt namelijk ook slechts secondes om te checken. Het is bijzonder zinvol you tube filmpjes te kijken, daar zijn er handenvol van. Fluidride is al voorbij gekomen, denk ook aan Gmbn, Lee likes bikes, Kyle en April, Rich Drew, skills with phil, Paul the punter, enzovoorts. Ze maken je bewust van alle stappen en je hebt vergelijkingsmateriaal voor je eigen opnames

En er zijn nogal wat varianten: buitenste voet naar beneden, beiden voeten op dezelfde hoogte, pumping etc. En er zijn verschillende bochten: krappe, wijde, kombochten, off camber, met onregelmatigheden er in, dalend of stijgend, met of zonder grip en dan alles ook nog eens in langzame en snelle varianten.

Misschien moet je mtben op dit vlak vergelijken met golf, darten, boogschieten of werpen bij honkbal. Daar wordt ook idioot veel aandacht besteed aan het perfectioneren van een uiterst eenvoudig ogende handeling. Alleen zit het niet in ons mkb systeem om daar apart op te focussen. Mijns inziens is bochtentechniek verreweg de meest relevante techniek om voor onze hollandse singletracks om te perfectioneren.
Laatst gewijzigd door pietervl op za 23 april 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

ik heb ook lang geworsteld met bochten soepel te nemen. Vooral de wat onoverzichtelijke korte kombochten op het Vuursche parcours vind ik nog steeds een uitdaging. Inmiddels lukt het me wel met meer snelheid en vertrouwen de bochten te nemen. Mijn oplossing zat in het verder vooruit gaan kijken. Ik keek te veel naar de bocht zelf en te kort voor mijn fiets, waardoor ik heel onrustig reed. Aan materiaal en overige houding lag het niet echt, maar vooral aan de manier van 'door de bocht' kijken. Ik ben nog steeds aan het verbeteren, van te ver kijken tot, je raadt het al, te kort.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Om mijn kijk techniek te verbeteren en te ervaren dat ik te dicht voor het je wiel kijk en merk dat dat niet nodig is.
Rijdt ik wel eens delen van Tracks met een bril waarvan het onderste deel van de bril is afgeplakt met tape. Als ik dan dicht voor het wiel wil kijken moet ik het hoofd buigen. Dit is dan de indicatie van mogelijk onnodig controleren of het voorwiel wel doet wat je wil i.p.v. kijken en scannen waar je wil rijden.

Afstemming van lichaamsbeweging en houding is het volgende leer punt omdat snelheid hoger is en vertrouwen dat ik juist ga reageren nog moet groeien. In de oefening kom ik dit tegen. Als ik in met vertrouwen rijdt is dit geen issue. De uitdaging is vertrouwen behouden in nieuw of uitdagender terrein dan normaliter. Goed kijken is de basis

Blijft dus oefenen.

Zie vanaf 7'25": https://www.youtube.com/watch?v=82T0m_uja4g
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik kom regelmatig met de trapper aan de grond. Doet me verder helemaal niets, wordt ik niet onzeker van.
Ik neig daardoor wel naar een pedaaltje die aan de onderzijde wat gladder is. Maar ik laat me er zeker niet door belemmeren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

awinkel schreef: vr 22 april 2022, 12:02 Mijn conditie is prima, maar toch word ik op singletracks regelmatig op achterstand gezet.
Gisteren met een fietsmaat opnieuw hier weer mee geconfronteerd.
Probleem is dat ik stop met trappen in bochten en minder vloeiend de bochten neem.
Er zijn wel een paar verschillen, zoals de geometrie van de MTB (Olympia Iron vs Canyon Grand Canyon) en zijn stuur ook heel wat lager staat dan die van mij.
Behalve dat mijn techniek wellicht te wensen overlaat, vraag ik mij ook af of je met een diepere zit makkelijker over de singletracks kan gaan?
Ik merk nu dat ik soms wat naar voren schuif bij de bochten en wat knel kom te zitten t.o.v. mijn stuur.
Op welke tracks fiets je?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bandendruk kan ook nog een makkelijk te beinvloeden factor zijn bij grip.
Met je 1,85m: wat weeg je?
Hoe breed zijn die X-King en Speed, en op welke druk rijd je ze nu?
Wielset net zo oud als je fiets en dus nog relatief smalle velgen?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik weet momenteel 80kg. 4 maanden niet kunnen fietsen wegens een blessure tikt aan. :-D

De wielset van mijn MTB is al vervangen door een handgespaakt setje van 25mm breed. Dat was al een wereld van verschil in stabiliteit t.o.v. de originele smallere set.
Bandbreedte die ik gebruik is 2.25. Voor op 1.6 bar en achter op 1.7 bar.

Ik rij vooral op de UHR en de Veluwe rond.
Vorige week reed ik Ede en Otterlo en omdat de bochten daar soms wat krapper zijn viel het mij meer op dat mijn fietsmaat weg van mij reedt.
Het is niet zo dat ik heel sloom onderweg ben en niks durf. Amerongen rij ik bijvoorbeeld rond de 20km/h en dat ook meerdere ronden achter elkaar.
Het lijkt ook mis te gaan zodra ik wat sneller probeer te gaan en de bochten elkaar te snel gaan opvolgen.
De verwerking ervan dus eigenlijk waar Pietervl het hieronder ook over heeft.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dat is een duidelijk verhaal.
Bij leren hoort ook fouten maken. Ga je wel eens onderuit/ wielen die uitbreken? Dan ben je dus over de grens gegaan. Wellicht kan het harder zonder dat je het weet.
Korte bochten, hogere snelheid. Vraagt sneller bewegen en techniek net even anders inzetten. Dat is aan te leren. Er staan genoeg aanwijzingen in dit topic om een leuke aanpak te bedenken.
Veel plezier!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

kan niet meer schreef: vr 22 april 2022, 17:40 Dropper is mooi maar werkt niet op een relatief vlakke route waar je het liefst doortrapt in de bochten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een dropper werkt volgens mij juist heel goed op lange vlakke bochtige routes, omdat je in zo’n situatie vaak een groot deel van de tijd in je zadel blijft zitten en je zadelhoogte dan mede bepalend is voor de balans/houding op je fiets.
Zelf drop ik mijn zadel ongeveer 2-3 cm op hele bochtige stukken en dat voel ik gelijk, ik wordt dan veel beweeglijker en kan makkelijker/meer druk zetten op het pedaal, als ik ‘m een scherpe bocht door trek. Op de rechtere stukken gaat het zadel dan weer omhoog voor een meer efficiënte trap. Ik zou om die reden graag eens zien dat er droppers komen met een instelbare tussenstand, dat zou ideaal zijn, moet ik soms even zoeken naar de juiste hoogte.

Sinds ik een fiets met dropper bezit stuur ik zittend bijna net zo fijn en vloeiend als staand.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

byorka schreef: za 23 april 2022, 19:11 Ik kom regelmatig met de trapper aan de grond. Doet me verder helemaal niets, wordt ik niet onzeker van.
Ik neig daardoor wel naar een pedaaltje die aan de onderzijde wat gladder is. Maar ik laat me er zeker niet door belemmeren.
Totdat het een worteltje of een steen is waar je pedaal achter haakt.
regenhond schreef: zo 24 april 2022, 11:26
kan niet meer schreef: vr 22 april 2022, 17:40 Dropper is mooi maar werkt niet op een relatief vlakke route waar je het liefst doortrapt in de bochten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een dropper werkt volgens mij juist heel goed op lange vlakke bochtige routes
Snap ik ook wel weer maar op de huidige bochtige parcoursen werkt dit voor mij niet. Wel bv op Amerongen
Op een vlakker parcour pak ik meestal de fiets waar geen dropper op zit. Dan is denk ik een efficiënte zithoogte net zo belangrijk als het iets makkelijker door de bocht met een paar cm drop. Ook teveel gedoe voor mij om een paar cm drop in te stellen wat je zelf ook als lastig ervaart.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zoek eens een pumptrack op probeer snelheid te maken zonder trappen. Als je dat onder de knie hebt maakt echt veel verschil. Veel mountainbikers gebruiken hun energie niet efficient. Momentum in je voordeel laten werken en snelheid maken als het makkelijk gaat. Sowieso alleen remmen als het echt moet en dan bij voorkeur niet in de bocht. Je banden hebben het al druk genoeg met allerlei krachten overbrengen en dan ook nog met remkracht moeten dealen is te veel. Het is vaak een reflex om bij het gevoel dat je grip verliest te denken dat je te hard gaat dus dat je moet remmen. Terwijl de oplossing meestal zit in een betere gewichtsverdeling (houding!) en effectiever de zijnoppen van je band gebruiken. Als je banden hebt met harde compound op het loopvlak zijn de zijnoppen vaak van zachter rubber met meer grip. Het voelt niet intuïtief maar je kan verlies van grip in de bocht dus het best beantwoorden met meer inleunen, en dus vooral niet remmen. Mountainbiken heeft wat bochten betreft wel wat gemeen met rijden in een achterwielaangedreven oldtimer: als je het gevoel hebt dat je de bocht niet houdt moet je vooral gas geven want anders vlieg je eruit (when in doubt, flat out).
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mijn tip: Koop of huur een downhill fiets en ga deze zomer lekker downhillen in Duitsland. Als je dan weer op je vaste routes gaat fietsen zal je merken dat het ineens veel makkelijker en sneller gaat :bier:
Plaats reactie