Sneller worden op singletracks

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Als ik achter iemand aan rijdt dan ga ik forceren en is de flow compleet weg.
Vorige week o.a. Amerongen en Leersum gereden en daar gingen de singletracks beter dan in Ede en Otterlo.
Ik merk wel dat ik de bocht wellicht te snel aansnijdt en daarom soms lastig uitkom.
Als ik met lagere snelheid rij zoals een paar keer geopperd is gaan de bochten prima.
Als ik met hogere snelheid aankom merk ik dat ik uit automatisme voor de bocht heel kort even de remmen aantik.
Dus of mijn snelheid is te hoog of ik heb onterecht de angst dat de snelheid te hoog is... Dat moet ik nog even uitzoeken. :-D
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Wanneer de bochten een iets opstaande rand hebben (kombochtje) kun je ook proberen om deze iets hoger in te sturen waardoor je hem probeert echt rond te rijden. Iets hoger insturen en dan kijken waar je naar toe wilt. Op veel routes zie je dat bochten vaak laag afgesneden worden waardoor je minder lekker op het stuk singletrail daarna uitkomt.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

In deze droge tijden heb je bij een koebocht dan ook regelmatig het voordeel dat je geen last meer hebt van het losse zandlaagje. Dat wil in een kombocht nog wel eens naar beneden zakken. Dan oogt het hier op de UHR wat donkerder bovenin. Goed op afstand te herkennen.
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Bochtentechniek gaat je idd zeker snelheid opleveren. Wat mij geholpen heeft en meteen m'n tip qua volgorde van aanleren zijn:

1. Verder vooruitkijken.
Kijk echt ca. 20/30 meter voor je uit of waar de track heen gaat. Ik merk ook dat als het niet lekker gaat ik hier vaak het niet goed doe, dus dicht op m'n voorwiel zit te kijken, na die bewustwording verder vooruitkijken zorgt er voor dat ik vaak meteen verbetering ervaar.

2. Bike-body seperation.
Ga dit oefenen op een stukje track waar dit goed kan of desnoods in een park. Maar je fiets schuiner in een bocht zetten en zelf goed controle hebben gaat je gegarandeerd ook snelheid opleveren. In het begin is het wennen, maar als je vertrouwen krijgt dat je met meer snelheid door een bocht kan (en dus wat eerder ook genoemd is minder/niet remmen) neemt je snelheid ook snel toe. En neem de bocht ruim, een bocht insnijden helpt vaker niet dan wel. Je zit niet op een F1 circuit, een singeltrack is vaak al niet zo breed... ;-)

Verder zijn er diverse andere zaken, maar bovenstaande hebben mij zeker geholpen om dit te verbeteren. Niet trappen in bochten doe ik ook, dat is prima als je met voldoende snelheid in een bocht zit waardoor je goed druk kan zetten op je wielen. Een goede gewichtsverdeling is dan prettig, wellicht kan je daar t.z.t. of focussen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Bikermarcel schreef: di 3 mei 2022, 19:09 Wanneer de bochten een iets opstaande rand hebben (kombochtje) kun je ook proberen om deze iets hoger in te sturen waardoor je hem probeert echt rond te rijden. Iets hoger insturen en dan kijken waar je naar toe wilt.
1 tip voor wanneer je een keertje in het zuiden wilt komen fietsen: vermijd de bovenrand van kombochten. Die zijn meestal kapot gereden door MXers en je gaat enorm op je plaat als je te hoog instuurt. Voor de rest sluit ik me aan bij de rest: volg een clinic en leer kijken :)
Noxz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: ma 19 mei 2008, 20:39
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Si

Het zal vast al benoemd zijn, maar ik was te lui om alle pagina's terug te lezen.
Wat mij heel erg heeft geholpen: Niet te hard fietsen! Op een gegeven moment ging ik met "niet hard" fietsen net zo snel, dan wel sneller dan mijn ritten waar ik altijd volle bak hijgend over het stuur hing. In het begin is er niks aan, want je komt thuis alsof je een stukje hebt gewandeld. Op termijn gaat het je wel echt helpen, want je hebt veel meer tijd om de bochten te analyseren, goed te kijken en op het juiste moment de apex te pakken :D

Nog een paar kleine tips die je wellicht ook gaan helpen:
- Act like a pro! Mind-set doet veel. Ga op pad alsof je onze Matthieu bent en own die tracks!
- Sportieve houding (hoort ook een beetje bij puntje hierboven)
- Houd je hoofd recht (hoofd kantelen beïnvloedt je evenwichtsorgaan)
- Wellicht zadel iets laten zakken, hielp mij ook in de korte bochten (of dropper erop)
- Youtube is your biggest friend! genoeg filmpjes te vinden over techniek
- DOEN! Kilometers maken.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Noxz schreef: wo 18 mei 2022, 13:26 Het zal vast al benoemd zijn, maar ik was te lui om alle pagina's terug te lezen.
Wat mij heel erg heeft geholpen: Niet te hard fietsen! Op een gegeven moment ging ik met "niet hard" fietsen net zo snel, dan wel sneller dan mijn ritten waar ik altijd volle bak hijgend over het stuur hing. In het begin is er niks aan, want je komt thuis alsof je een stukje hebt gewandeld. Op termijn gaat het je wel echt helpen, want je hebt veel meer tijd om de bochten te analyseren, goed te kijken en op het juiste moment de apex te pakken :D

Nog een paar kleine tips die je wellicht ook gaan helpen:
- Act like a pro! Mind-set doet veel. Ga op pad alsof je onze Matthieu bent en own die tracks!
- Sportieve houding (hoort ook een beetje bij puntje hierboven)
- Houd je hoofd recht (hoofd kantelen beïnvloedt je evenwichtsorgaan)
- Wellicht zadel iets laten zakken, hielp mij ook in de korte bochten (of dropper erop)
- Youtube is your biggest friend! genoeg filmpjes te vinden over techniek
- DOEN! Kilometers maken.
in het verlengde daarvan.. als je conditie vooruit gaat (omdat je bv meer / langere laag intensieve uren maakt) ga je uiteindelijk ook met hogere snelheid over de singletracks en gaat de techniek je makkelijker af omdat je niet met max hartslag je bocht probeert goed te nemen.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Rondjes zonder te remmen!

Als je, je snelheid beheerst en dus niet remt, ga je vanzelf sneller omdat je de grens steeds oprekt.

Gewoon proberen :-q :-q
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Afgelopen week met rondje Zandvoort bewust geoefend met bike body separation, knieen de bocht in sturen, etc. Met name de route vanaf Haarlem naar Zandvoort herhalen en op de track de vruchten plukken, scheelde een hoop.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Peelrijder schreef: wo 18 mei 2022, 22:52 Rondjes zonder te remmen!

Als je, je snelheid beheerst en dus niet remt, ga je vanzelf sneller omdat je de grens steeds oprekt.

Gewoon proberen :-q :-q
Dat was voor mij ook de oplossing, raak die remmen niet aan!
Begin met rustig de bocht doorgaan en voel daarbij de flow en wat je fiets aankan. Het is niet erg als je af een toe de fiets een beetje voelt glijden in de bocht, je weet dan wat de grens is, misschien val je een keer dan ging je over de grens ;)

Al vrij snel waren m'n 'rustige' rondjes zonder remmen sneller dan m'n 'snelle' rondjes met remmen. Doordat je bij hard trappen vaak te hard de bocht in gaat, moet je veel afremmen en daarna weer op gang komen. Hiermee verlies je veel energie, wordt je moe en worden je volgende bochten nog slechter omdat je moe en niet geconcentreerd bent.

Kijk de bocht door, gewicht op het pedaal en stuur aan de buitenkant v/d bocht, pedaal aan de binnenkant is uiteraard omhoog. Zorg dat je lichaam verticaal blijft om optimaal gewicht naar beneden te drukken, dit zorgt voor grip.
Doordat je de bocht doorkijkt stuur je min of meer automatisch die kant op, je heupen en schouders draaien al mee de bocht door, eigenlijk stuur je vooral door te kijken en je gewicht te verplaatsen. Span je navel/buik aan in de bocht en 'stuur' ook met je navel de bocht door, klinkt gek, maar door dit te doen is je gewichtsverdeling beter en draaien je heupen mooi mee in de bocht.
Zorg voor weinig druk op je hand aan de binnenkant v/d bocht.
Doordat je lichaam verticaal blijft in de bocht kun je een eventuele stuurfout ook beter opvangen, als je meehangt in de bocht is dat veel lastiger.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Voor bochten geldt overigens ook het NASCAR-principe:

High in, low out

Hiermee ga je de bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant in (en dus ook zo hoog mogelijk) en ga je halverwege omlaag en eruit.

Hiermee vergroot je, je snelheid en kom je meteen in een rechte lijn uit de bocht in de binnenkant, waardoor je min of meer op de 'ideale lijn' zit.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 9.0 CF SLX ltd

De snelste weg tussen twee punten is een rechte lijn. Dus waar het kan skip je de bocht en ga je zoveel mogelijk rechtdoor naar de volgende. Het gaat wel sneller maar of het leuker is, is dan weer de vraag.

En ook gewoon doortrappen in de bocht waar mogelijk.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Peelrijder schreef: do 9 juni 2022, 10:23 Voor bochten geldt overigens ook het NASCAR-principe:

High in, low out

Hiermee ga je de bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant in (en dus ook zo hoog mogelijk) en ga je halverwege omlaag en eruit.

Hiermee vergroot je, je snelheid en kom je meteen in een rechte lijn uit de bocht in de binnenkant, waardoor je min of meer op de 'ideale lijn' zit.
Laag in, hoog uit en iets naar achteren, kan soms ook....
Ik heb het dan over de positie v.h. lichaams -zwaartepunt en een vlakke bocht.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

corex schreef: do 9 juni 2022, 11:44
Peelrijder schreef: do 9 juni 2022, 10:23 Voor bochten geldt overigens ook het NASCAR-principe:

High in, low out

Hiermee ga je de bocht zo ver mogelijk aan de buitenkant in (en dus ook zo hoog mogelijk) en ga je halverwege omlaag en eruit.

Hiermee vergroot je, je snelheid en kom je meteen in een rechte lijn uit de bocht in de binnenkant, waardoor je min of meer op de 'ideale lijn' zit.
Laag in, hoog uit en iets naar achteren, kan soms ook....
Ik heb het dan over de positie v.h. lichaams -zwaartepunt en een vlakke bocht.
Vergelijkingen met autoracen gaan niet goed op, denk ik. Daar is het van belang zo snel mogelijk je voorwielen recht te hebben ná een bocht om zo snel mogelijk op het gas te kunnen gaan. Een uitbrekende achterkant door hard aanzetten is geen veel voorkomend probleem bij fietsen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als er veel bochtjes achter elkaar zijn. Dan rijden de hardfietsers, de bochten ridders in de weg. :bier:

Kun je beide goed dan ben je KOS. (King off the Single track!)
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie