Electrische crossers op de mtb route (en in het bos)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afdwalen is een kernkwaliteit van veel forumschrijvers
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

bert l. schreef: do 18 november 2021, 09:43 Afdwalen is een kernkwaliteit van veel forumschrijvers
Net als het heftig afkeuren ("verbieden!!") van andere stijlen dan de eigen, en het blinde hardnekkige verdedigen van de eigen stijl.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

bert l. schreef: do 18 november 2021, 09:43 Afdwalen is een kernkwaliteit van veel forumschrijvers

Off road
Off track
Off piste
Oftewel atb
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heckler40 schreef: wo 17 november 2021, 22:39 Iets nuance, ik schreef over algemeen gedrag en hufterig gedrag op de trail en beklaag me niet dat ik ingehaald wordt. Dan zou ik heel snel heel ongelukkig worden. Ik heb ook nog expliciet vermeld dat hufterig gedrag niet aan welk vervoermiddel dan ook is gekoppeld

Maar hufterig gedrag op e-bikes/crossers gaat alle MTB rijders (en routes) aan, we zullen erop aangesproken worden.
Mijn post was ook niet een reactie specifiek op jouw post Nol, meer op wat ik wel vaak lees in algemenere zin.

Ik schat jou wel in als iemand die kan nuanceren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik vind het niet zo vreemd hoor, dat we via e-crossers afdwalen naar e-bikes, die twee liggen vrij dicht bij elkaar.
De komst van de e-crosser en de e-MTB, vervaagt de grens tussen crossmotor en MTB.
De e-crosser schuift wat in de richting van de MTB, de e-MTB schuift wat in de richting van de crosser.
De regelmatig gespannen situatie tussen de diverse bosgebruikers, wordt hier absoluut niet beter van.
En dan kun je natuurlijk boswielrenners, Strava junks of de introductie van geveerde voorvorken in de jaren '80-90 op één hoop met de e-bike gooien maar de aanwezigheid van op te voeren (hulp)aandrijving is toch wezenlijk een ander verhaal.
Zou me niet verbazen als sterke toename van e-MTB's, en daarmee de toename van uitwassen, in het bos het laatste zetje zal zijn dat nodig is om alle fietsers in het bos te verbieden.
En ergens kan ik dat dan nog begrijpen ook.

Wel sneu voor mij en leeftijdsgenoten (54) die over een jaar of tien-vijftien :lol: toe zijn aan een e-MTB maar daarmee tzt niet meer het bos in mogen :wink: .
Moet er niet aan denken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan Willem schreef: do 18 november 2021, 11:01 Ik vind het niet zo vreemd hoor, dat we via e-crossers afdwalen naar e-bikes, die twee liggen vrij dicht bij elkaar.
De komst van de e-crosser en de e-MTB, vervaagt de grens tussen crossmotor en MTB.
De e-crosser schuift wat in de richting van de MTB, de e-MTB schuift wat in de richting van de crosser.
De regelmatig gespannen situatie tussen de diverse bosgebruikers, wordt hier absoluut niet beter van.
En dan kun je natuurlijk boswielrenners, Strava junks of de introductie van geveerde voorvorken in de jaren '80-90 op één hoop met de e-bike gooien maar de aanwezigheid van op te voeren (hulp)aandrijving is toch wezenlijk een ander verhaal.
Zou me niet verbazen als sterke toename van e-MTB's, en daarmee de toename van uitwassen, in het bos het laatste zetje zal zijn dat nodig is om alle fietsers in het bos te verbieden.
En ergens kan ik dat dan nog begrijpen ook.

Wel sneu voor mij en leeftijdsgenoten (54) die over een jaar of tien-vijftien :lol: toe zijn aan een e-MTB maar daarmee tzt niet meer het bos in mogen :wink: .
Moet er niet aan denken.
Het gaat mij ook zeker niet om Emtb's in het algemeen, maar om de combinatie van Emtb, jonge leeftijd en opgevoerd. Dat is wat mij betreft echt een aparte (ongewenste) groep die qua materiaal en mentaliteit nauwelijks verschilt met de elektrische crossers en daarom heel ongewenst is. Wat mij betreft mogen ze wel eens bij de routes hier op gaan controleren en bekeuren (uiteraard op het al dan niet opgevoerd zijn)
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een e-mtb heeft in de turbostand ( en daar ging de kritiek hier over, de rustige e-mtber heeft niemand last van) een bereik van zo een 50 km, als je hem opvoert nog veel minder. Dus voordat ze goed en wel begonnen zijn met biken, moeten ze de trail af om de accu bij te vullen. Dat begint toch wel te vervelen? Is het hoogtepunt van deze trend niet nabij?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik denk dat over 10-15 jaar ( en misschien wel veel eerder) de E-mtb gewoon de norm is, wat we daar in Nederland ook van vinden. En dat dan"analoge" mtb's net als klunkers leuk zijn voor een groepje hobbyisten. Zie even de ontwikkeling van de stads-e-bike en hoe snel 26" uit beeld is geraakt.
Voorwaarde voor acceptatie en succes wereldwijd, is wel die ondersteunings techniek en snelheids beperkingen ( 25km, resp 30km/uur in de USA) , daarmee sluit je E-crossers of opgevoerde e-bikes uit van de fietswereld.....kwestie van handhaving, legal ( verzekerings) consequenties benadrukken lijkt me.
25km/uur is een snelheid die je op de weg of vlakke bospaden ook met een gewone fiets vrij makkelijk haalt, dus daarmee is de E-mtb ( of E-toerfiets / E- gravelaar of E-racer ) op zich niet bedreigender voor bosgebieden of in het verkeer, gedrag is veel bepalender voor gevaar of toestanden.

Dus ( mind my words) : over 10 jaar zit iedereen op een E-mtb of analoge gravelaar :winkie: :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MonkeyRider schreef: do 18 november 2021, 12:29 Ik denk dat over 10-15 jaar ( en misschien wel veel eerder) de E-mtb gewoon de norm is, wat we daar in Nederland ook van vinden. En dat dan"analoge" mtb's net als klunkers leuk zijn voor een groepje hobbyisten. Zie even de ontwikkeling van de stads-e-bike en hoe snel 26" uit beeld is geraakt.
Voorwaarde voor acceptatie en succes wereldwijd, is wel die ondersteunings techniek en snelheids beperkingen ( 25km, resp 30km/uur in de USA) , daarmee sluit je E-crossers of opgevoerde e-bikes uit van de fietswereld.....kwestie van handhaving, legal ( verzekerings) consequenties benadrukken lijkt me.
25km/uur is een snelheid die je op de weg of vlakke bospaden ook met een gewone fiets vrij makkelijk haalt, dus daarmee is de E-mtb ( of E-toerfiets / E- gravelaar of E-racer ) op zich niet bedreigender voor bosgebieden of in het verkeer, gedrag is veel bepalender voor gevaar of toestanden.

Dus ( mind my words) : over 10 jaar zit iedereen op een E-mtb of analoge gravelaar :winkie: :bier:
Het percentage zal zeker toenemen, echter er zal een grote groep blijven die het als sport ziet en het dus op 1MK (mensen kracht) houdt :lol: Stoppen mensen dan ook met hardlopen, fitnessen, roeien etc? Het succes in het buitenland snap ik wel aangezien veel landen waar het MTB-en populair is er ook sprake is van echte "mountains" die voor velen anders echt niet te doen zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Over 10-15 jaar pas? Ik geloof inderdaad dat je gelijk hebt want de fietsindustrie wil dat.
Nou, wees er vooral blij mee.
Ergens zie ik een e-MTB als het ultieme apparaat voor neppers die wel sportief willen doen maar dat in werkelijkheid niet zijn.
Maar meteen zie ik het ook als hét middel om in het zadel te blijven als het moment daar is dat dit niet meer lukt op een unplugged bak.
Haat-liefde verhouding heet dat volgens mij.
Willem Altes schreef: do 18 november 2021, 12:19 Een e-mtb heeft in de turbostand ( en daar ging de kritiek hier over, de rustige e-mtber heeft niemand last van) een bereik van zo een 50 km, als je hem opvoert nog veel minder. Dus voordat ze goed en wel begonnen zijn met biken, moeten ze de trail af om de accu bij te vullen. Dat begint toch wel te vervelen? Is het hoogtepunt van deze trend niet nabij?
Laten we het hopen, de accu's worden elke dag beter..
Mad Wally schreef: do 18 november 2021, 12:11 Het gaat mij ook zeker niet om Emtb's in het algemeen, maar om de combinatie van Emtb, jonge leeftijd en opgevoerd. Dat is wat mij betreft echt een aparte (ongewenste) groep die qua materiaal en mentaliteit nauwelijks verschilt met de elektrische crossers en daarom heel ongewenst is. Wat mij betreft mogen ze wel eens bij de routes hier op gaan controleren en bekeuren (uiteraard op het al dan niet opgevoerd zijn)
Het werkt op twee punten de verkeerde kant op, luiejongelui die er niet over peinzen om gesloopt thuis te komen, pakken nu een e-bike.
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat die dingen niet vooruit te branden zijn.
Dus opfokken die dingen en gassen met die handel.

Gevolg; medebosgebruikers en overheden zien dat het op alles wat wielen heeft, de spuigaten uit begint te lopen en zijn er een keer helemaal klaar mee.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

byorka schreef: do 18 november 2021, 10:38
bert l. schreef: do 18 november 2021, 09:43 Afdwalen is een kernkwaliteit van veel forumschrijvers

Off road
Off track
Off piste
Oftewel atb
:D

Voor de vorm zou je dat oftewel dan ook het beste met 2 x f - dus als Offtewel - schrijven ... want als je die regels zo onder elkaar leest is het haast proza. :winkie:

Tja en inhoudelijk is dit een grensgebied waarbij de (opgevoerde) e-mtb ook raakvlakken heeft met de discussie. Maar zulke snelheden moet je toch niet willen op de trails lijkt me... iig niet die e-crossers die de boel aan gort rijden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mad Wally:
Het percentage zal zeker toenemen, echter er zal een grote groep blijven die het als sport ziet en het dus op 1MK (mensen kracht) houdt :lol: Stoppen mensen dan ook met hardlopen, fitnessen, roeien etc? Het succes in het buitenland snap ik wel aangezien veel landen waar het MTB-en populair is er ook sprake is van echte "mountains" die voor velen anders echt niet te doen zijn.

Het ligt er aan of je:
1 de E-mtb als sport ervaart ?
2 en/of je fietssport ook niet gewoon op een gravelbike of racefiets kan doen ?

Daarbij rijden we in Nederland grotendeels voor het buitenland/bergen ontwikkelde mountainbikes, dus waarom zouden we dat niet blijven doen over 10jaar ? ( nu al worden er in berggebieden veel meer E-mtb's verkocht dan analoge) .
Nog een analogie: de smartphone? Was die nodig? Konden we niet ook gewoon bellen? Was die niet veels te duur? ......en hoe lang heeft het nu geduurd voordat zelfs de oudsten hem nu gebruiken?

Blijft natuurlijk een E-mtb discussie die niks te maken heeft met E-crossers en of illegaal opgevoerde E-biks. Die horen niet tussen fietsers en wandelaars in het bos, daar zijn we het wel over eens, denk ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: do 18 november 2021, 12:29Dus ( mind my words) : over 10 jaar zit iedereen op een E-mtb of analoge gravelaar :winkie: :bier:
Heee.... dat combineer ik al een paar jaar :o
Ben ik ook eens een keer een early adopter! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: do 18 november 2021, 13:34
MonkeyRider schreef: do 18 november 2021, 12:29Dus ( mind my words) : over 10 jaar zit iedereen op een E-mtb of analoge gravelaar :winkie: :bier:
Heee.... dat combineer ik al een paar jaar :o
Ben ik ook eens een keer een early adopter! :D
Om van die 26" af te komen kostte je meer moeite inderdaad :lol: :-q
Gebruikersavatar
B@zz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 23:27

Wellicht ietwat off-topic, maar wat te denken van segways, waarmee je in de Schoorlse Duinen — 24u p/dag — vrijelijk kan crossen over alle wandelpaden en klimduinen, die overigens voor mtb'ers/fietsers ten strengste verboden zijn? Staatsbosbeheer vindt het in ieder geval prima en heeft het zelfs ook lange tijd op de SBB-website gepromoot...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gesloten