Electrische crossers op de mtb route (en in het bos)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gesloten
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HenkMuilwijk schreef: za 20 november 2021, 15:17 Er zijn ook (oudere) MTBers die door bepaalde gebreken in het lichaam moeten stoppen met fietsen , als ik dit hier zo lees dat er vele erg tegen E-mtbers zijn , moet ik daarom maar achter de geraniums gaan zitten en alleen maar naar buiten kijken !!!!!!!!
Dan moet je dit topic nog even goed doorlezen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

HenkMuilwijk schreef: za 20 november 2021, 15:17 .......
En om dan door bepaalde personen te roepen dat een E-mtber de paden stuk trekt vind ik erg ver gaan, ja de E-crossers , die zullen de boel wel stuk trekken. En dat moet idd verboden worden.
Leven en laten leven.
De E-mtb die wij bedoelen is een mtb met ondersteuning, je zal nog altijd zelf moeten trappen want die ondersteuning levert x% van wat jij levert en dat met een max van 250 Watt continu.
Een beetje serieus getrainde rijder trapt meer vermogen en dat voor langere tijd, daar haak je volledig bij af met een E-mtb, dan zullen we die personen ook maar moeten weren op de routes ivm hun explosieve vermogen en risico van stuktrekken.... :o

Ook het aangehaalde "opvoeren" snijdt in mijn ogen geen hout, het is geen opvoeren in de trend van meer vermogen, alleen de begrenzing van 25 km/h wordt verhoogd/ uitgeschakeld, en dan ligt het aan het formaat van het voorblad wat je aan snelheid kan ontwikkelen, veel E-mtb's hebben een 38er of kleiner voor, volgens mij trap je je helemaal een beroerte als je hier langere tijd een flink hogere snelheid mee wil rijden. :lol:

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

All4Fun schreef: zo 21 november 2021, 00:04
HenkMuilwijk schreef: za 20 november 2021, 15:17 .......
En om dan door bepaalde personen te roepen dat een E-mtber de paden stuk trekt vind ik erg ver gaan, ja de E-crossers , die zullen de boel wel stuk trekken. En dat moet idd verboden worden.
Leven en laten leven.
De E-mtb die wij bedoelen is een mtb met ondersteuning, je zal nog altijd zelf moeten trappen want die ondersteuning levert x% van wat jij levert en dat met een max van 250 Watt continu.
Een beetje serieus getrainde rijder trapt meer vermogen en dat voor langere tijd, daar haak je volledig bij af met een E-mtb, dan zullen we die personen ook maar moeten weren op de routes ivm hun explosieve vermogen en risico van stuktrekken.... :o

Ook het aangehaalde "opvoeren" snijdt in mijn ogen geen hout, het is geen opvoeren in de trend van meer vermogen, alleen de begrenzing van 25 km/h wordt verhoogd/ uitgeschakeld, en dan ligt het aan het formaat van het voorblad wat je aan snelheid kan ontwikkelen, veel E-mtb's hebben een 38er of kleiner voor, volgens mij trap je je helemaal een beroerte als je hier langere tijd een flink hogere snelheid mee wil rijden. :lol:

De groet'n...
Volgens mij leveren ze 250 watt + dat wat je zelf bijdraagt. Dat is dus al snel een verdubbeling.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Vanmorgen weer op dezelfde route gereden , nu zag ik constant sporen van los getrokken zand , precies elke keer bocht uit.

Dus zeg het maar!

E-mtb heb ik op zich niks tegen , ik zou het zelf niet anders willen dan dat ik het zelf niet meer kon doen maar dat terzijde.

Ik denk ook niet dat je met de gemiddelde normale e-mtb sporen trekt onder normale omstandigheden , vandaag zou het me niks verbazen aangezien onze route dusdanig glad was dat ik zelf al wheelspin had. En heb je op die plekken wheelspin waar ik het had en zou je met door trappen (vooral met meer vermogen) gauw onderuit gaan denk ik. laat staan bocht uit.

Maar daar ging het eigenlijk ook niet om , meer om alles behalve mtb fietsen op de track met een zelf aangedreven motor (dus niet als ondersteuning) Dat een E-mtb makkelijker meer vermogen weg trapt dan op eigen kracht zou ik kunnen geloven , maar dat zou nog niet zo'n probleem moeten zijn wat mij betreft,
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Mad Wally schreef: zo 21 november 2021, 11:29
All4Fun schreef: zo 21 november 2021, 00:04
De E-mtb die wij bedoelen is een mtb met ondersteuning, je zal nog altijd zelf moeten trappen want die ondersteuning levert x% van wat jij levert en dat met een max van 250 Watt continu.
Een beetje serieus getrainde rijder trapt meer vermogen en dat voor langere tijd, daar haak je volledig bij af met een E-mtb, dan zullen we die personen ook maar moeten weren op de routes ivm hun explosieve vermogen en risico van stuktrekken.... :o

Ook het aangehaalde "opvoeren" snijdt in mijn ogen geen hout, het is geen opvoeren in de trend van meer vermogen, alleen de begrenzing van 25 km/h wordt verhoogd/ uitgeschakeld, en dan ligt het aan het formaat van het voorblad wat je aan snelheid kan ontwikkelen, veel E-mtb's hebben een 38er of kleiner voor, volgens mij trap je je helemaal een beroerte als je hier langere tijd een flink hogere snelheid mee wil rijden. :lol:

De groet'n...
Volgens mij leveren ze 250 watt + dat wat je zelf bijdraagt. Dat is dus al snel een verdubbeling.
Het eerste deel ben ik mee eens, tweede is maar zeer de vraag.

Ik denk dat als jij als rijder bij machte bent om continu 250 Watt te trappen niet aan een E-mtb denkt, dan heb je meer baat bij een lichte analoge, daar rijdt je dan met gemak voorbij de begrenzingssnelheid van een E-mtb mee...
Plus een E-mtb is en rijdt een stuk zwaarder als een vergelijkbare analoge, daar gaat al een deel van het vermogen verloren.
Die verdubbeling zal zeker wel eens plaatsvinden, maar dat zal zeker niet lang plaatsvinden met 250 Watt...

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Even gekopieerd :

"Hoeveel trapkracht produceer je zelf?

Het is logisch dat het vermogen (Watt) dat je zelf produceert aan trapkracht van aanzienlijk belang is bij het behalen van een maximale snelheid. Als je zelf 250 Watt continue kunt trappen heb je gezamenlijk een nominaal vermogen van 500 Watt."



Maar stel iemand KAN 250 watt trappen , heb je dus daadwerkelijk wel max 500 watt , uitgaande van een normaal wattage bij mtb wat ik volgens strava trap (ongeveer dus) zou ik zelf zo'n 190 watt trappen (gemiddeld) en 250 , dus 440 watt. Dus dan zou je aardig wat meer trappen dan een normale analoge fiets.

Maar zoals sommigen al aangeven zullen de meeste e-bike eigenaren dit zelf niet trappen normaal gesproken dus word dat wat lager. Ik trap geen 250 watt , op de trainer trapte ik laatst 800 watt (misschien ook wel 900 trouwens9 , dus onmogelijk ? nee , maar niemand houd die 500 watt lang vol , 250 watt ook niet zomaar op een analoge fiets. Alles is een beetje zwartwit , want soms trap je hogere wattages en vaak lager. Maar feit blijft wel dat je met een E-bike dus meer KAN trappen. En iedereen kan/mag op een e-mtb.

Hier kun je veel discussie's over gaan houden , dit zijn dus de feiten maar in de praktijk denk ik niet dat iemand zomaar met een E-mtb de tracks kapot gaat trekken onder normale omstandigheden.

Aan het begin van dit topic staat waar het om gaat , een electrisch aangedreven crossmotor zonder ondersteuning , dat is waar het topic over gaat en zou het daar graag ook bij willen houden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.
2 wielen, een dikke (elektro) motor en voetsteunen, géén trappers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Maar alles met motor (elektrisch en verbrandings) wat dus niet trapondersteunend is is gewoon verboden in het bos,punt (toch?)
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Azurri schreef: zo 21 november 2021, 18:10 Maar alles met motor (elektrisch en verbrandings) wat dus niet trapondersteunend is is gewoon verboden in het bos,punt (toch?)
Nee hoor, allen als als het expliciet verboden is.

Ik ken wel wat zandpaden hier in de buurt in het bos of langs het bos waar je gewoon met je auto langs mag, dus ook met een crosser. Bij alle zijpaden staan de bordjes: wandelen en fietsen toegestaan (en verboden voor motorvoertuigen), daar mogen ze niet in.

In rustige stukken bos waar niet zo veel mensen komen maakt het mij niet zo veel uit dat ze daar soms crossen. Sommige paadjes blijven daardoor begaanbaar.

Op een mtb route vind ik het niet kunnen. Op de route van Gieten ben ik een keer een motorcrosser tegen gekomen (letterlijk, hij reed tegen de route in). Toen heb ik met mijn fiets de track geblokkeerd en heb hem aangesproken. Dat aanspreken van mij was best bijzonder, want dat doe ik nooit. Niet bij tegenliggers op de mtb route, niet bij helmlozen, niet bij loslopende honden waar dat niet mag, maar dus wel bij een motorcrosser.
Was best een goed en vriendelijk gesprek en daarna is hij van de route af gegaan.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Veel e-mtb's hebben een loopstand waarbij de electronica dus mee helpt.
In een tocht met lange loopstukken met de fiets op je nek wordt het wel lastig.
Kleine stukjes zijn prima te doen.

Ik dacht zelf altijd dat een fitte fietser op een snelle xc fiets in Nederland sneller is dan een e-bike.
Uiteraard uitgaand van een standaard fiets.

Toen ik nog dit was, 200 watt continu (voor erg lange tijd) 280 watt voor een uur en korte pieken van 500 watt.
Als een ebiker in de bergen mee fietste had ie meer als 1 accu nodig.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

duntrapperd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 februari 2019, 17:30

Beschouw het maar als een voorstel verhaal?

Ik ben zo iemand die zijn legale offroad motor steeds meer aan de kant laat staan en een e MTB heeft gekocht....

Ben al grijs en 50 dus ik voel me niet aangesproken maar ik snap de discussie wel en die problemen met gasten die te hard en assosiaal rijden heb je met offroad ritten op de motor ook.

Je mag steeds wel legaal offroad rijden met je motor als je je best doet en grote afstanden aflegt maar dat wordt wel steeds lastiger.
Ik merk zelf dat steeds meer paden die al jaren worden gereden ineens een MTB track zijn. ( Bijvoorbeeld in regio Venray )
Ik rij niet in het weekend normaal gezien.

Oh ja ik heb wel een bel daar heb zij zelf een pesthekel aan als ze dat niet hebben.

Nou dat
Frank
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

bert l. schreef: wo 17 november 2021, 11:39 Verder zijn e-bikes toegestaan, maar ik zou het liefst zien dat ze verboden zouden worden op de routes.

De routes zijn aangelegd door mtb-ers, voor mtb-ers en met mtb-ers en betaald bij de aanleg door geld uit eigen kring. Ik zie met lede ogen aan dat er steeds meer electrische fietsen bijkomen.
Zou me niks verbazen als je ook nog het standpunt zou hebben dat er alleen mannen op de fiets mogen zitten. Ik kom niet zo vaak meer op dit forum, dit soort reacties zijn daar de reden voor.
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Junior kwam afgelopen week nog twee e-crossers tegen bij Harry Slinger. Volledig in camouflage en de foto's die hij maakte zijn daardoor niet echt bruikbaar om ze naar een persoon te herleiden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

StevenK schreef: di 29 maart 2022, 07:11 Volledig in camouflage en de foto's die hij maakte zijn daardoor niet echt bruikbaar om ze naar een persoon te herleiden.
Niet te onderscheiden van de bomen :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gesloten