Schwalbe PressureProf bandendruk advies

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik ben door deze site "opgevoed" qua bandendruk. Waar ik in het verleden geneigd was om lekker door te pompen naar 2 bar. las en lees ik hier over een bandendruk van 1.5 en lager. Maar nu ik een keer de Schwalbe PressureProf invulde met een beetje neutraal profiel (voor mij dan) kwam ik eigenlijk veel hoger uit, variërend van 1.7 tot 2.2 (met verschillende parameters) Maar het schommelt gemiddeld rond de 2 bar. Ik heb nog een oudere hardtail met relatief smalle velgen (21), 2.25 banden en weeg nog geen 70kg. Met dat gewicht had ik juist gedacht veel lager uit te komen. Als ik 90kg invul kom ik nog veel hoger uit. Klopt het Schwalbe advies niet of is er iets anders aan de hand?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zal wel net als met de voorvorken zijn.
Beetje te hoog, dan gaat het ook bij een grote klap zeker niet kapot.
Maar is het dus ook niet optimaal...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hans_lenze
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 19:53
Mijn mountainbike: Gele LTHT

Bandendruk is iets persoonlijks. Comfort, rijstijl, gewenste grip, volume en nog wat andere factoren bepalen of het goed of fout is.
Ik zal proberen om de twee uitersten te beschrijven met een (hele botte) methode om tot een minimale bandendruk te komen. De makkelijkste test hiervoor is een betonnen stoeprand van ongeveer 20cm hoog met een 90 graden hoek.

Te weinig druk in je banden =
Voor: Als je langzaam tegen de stoeprand aan rijdt, knalt je velg tegen de stoeprand aan (alle lucht in de band tussen stoeprand en velg wordt weggedrukt).
Achter: Als je een kort bochtje draait (~4m doorsnede) met matige snelheid "rolt" de achterband van de velg af.

Te veel druk in je banden =
Voor: De band veert niet in als je tegen een stoeprand aan rijdt maar ketst af. Hierdoor zijn er momenten waarop de band (ongewenst) geen contact maakt met de grond en je dus minder goed kunt sturen.
Achter: Verlies van grip tijdens een bocht met matige snelheid of hard trappen. Deze is moeilijk voor te stellen omdat een noppenband ook knalhard nog steeds enige mate van grip geeft. Het beste voorbeeld dat ik hierbij kan geven is fietsen op ijs.

Schwalbe zal een bandendruk advies geven dat in de meeste gevallen een goede ervaring biedt.
Kan je met een lagere bandendruk fietsen? Waarschijnlijk wel. Zolang je de velg niet raakt en de band er niet af rolt, kun je los.
Kun je met een hogere bandendruk fietsen? Zeker. Of dat net zoveel comfort en grip geeft vraag ik me af.

Als laatste de grote tip: Test/ervaar het zelf!
Niemand kan zeggen wat in jouw situatie met jouw spullen op jouw rondje voor jouw rijstijl de beste [vul maar in] is. De beste methode om er achter te komen is door zelf de kennis te verzamelen door het simpelweg te proberen. Je kunt daarbij de minimale waarde van Schwalbe als uitgangspunt nemen en steeds een beetje lager gaan. Gewoon lekker veel fietsen. Veel plezier met ervaren!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijn indruk is hoe breder de velg hoe lager je met je druk kan. Rij je met dezelfde lage druk, met een net zo brede band, op een smaller velg dan zal die meer wringen en eerder de neiging tot 'omklappen' hebben. Ik rij op mijn fiets met 21mm (+/_ 1.8 bar) velgen met een aanzienlijk hogere druk dan op mijn andere fiets met 25mm (1.2 bar) .velgen
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Met jouw nog geen 70kg moet je zeker op 1.5 kunnen rijden en ook wel eronder. Ik (68kg) heb dit met mijn oude hardtail met 19mm velgen en 2.25 RaRa v+a ook altijd gedaan maar dan moet je wel wat actief fietsen.
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zacht opgepompte banden zijn naar mijn mening geen substituut voor het juiste profiel en type rubber. Je ziet het na een tijdje vanzelf: als je aan de buitenkant kan zien waar de draden in de zijwangen zitten dan rij je met lagere spanning dan de band kan hebben. Vering houdt er trouwens ook niet van als een band te zacht is. Je krijgt resonantie tussen het ongedempte rubber van de band en de demping van de vork. Dat gaat tegen elkaar in werken waardoor je demping overstuur raakt omdat die sneller moet reageren dan hij aankan en dan niet meer optimaal kan werken. Terwijl goed werkende vering juist tractie oplevert omdat het er voor zorgt dat je band contact houdt met de grond. Ik zie soms mensen fietsen waarbij je de band helemaal heen en weer ziet wringen onder de velg. Als dat gebeurt verklein je juist het contactoppervlak doordat de het profiel aan de uiterste zijde omhoog wordt getrokken van de ondergrond af. Ideaal is als je je banden zo hard oppompt dat deze nadelige effecten nét niet optreden. Waar dat punt ligt hangt af van je materiaal (velgbreedte en maat/type band, hardtail of niet, soort vering etc.) en je rijstijl. Er zit dus niets anders op de experimenteren. En dan nog gaat het om waar je je zelf lekker bij voelt en wat goed werkt voor jou.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

F = p*A ==> druk omlaag ==> A omhoog.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Marke schreef: di 28 september 2021, 13:16 F = p*A ==> druk omlaag ==> A omhoog.
En waar pas je de kleur van de band in deze formule in? :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Oli4k schreef: ma 27 september 2021, 22:23 als je aan de buitenkant kan zien waar de draden in de zijwangen zitten dan rij je met lagere spanning dan de band kan hebben.
Ik heb afgelopen zomer mijn Cannondale trail 3 in de maat M geleverd gekregen op 29*2.25 rocket Rick Schwalbe banden voor en achter. Na ca 1000 km tot de conclusie gekomen dat dit niet mijn banden zijn. Op mijn vorige fiets had ik de racing Ray en Ralph combi liggen in dezelfde maten.
In het kader van niet te veel geld uitgeven. Heb ik als eerste alleen de voorband vervangen door een racing Ray in 2.35 breed. Sindsdien heb ik het gevoel dat mijn Achterband het niet meer trekt. En begint deze ook "om te klappen" in de bochten. De canvas draden zijn ook zichtbaar geworden. Ik heb de bandenspanning niet aangepast. Maar hiervoor had ik dit gevoel niet. Ik rij met ongeveer 1,6 bar in de achterband. (Advies van de fietsenmaker)
Ik ben net over de 100 kilo met een lengte van 1.78.
Zou ik het met het verhogen van de bandenspanning kunnen oplossen?
Ik heb nog een bijna nieuwe rocket Rick over die ik eigenlijk eerst wou oprijden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Injectie schreef: za 30 oktober 2021, 09:07Zou ik het met het verhogen van de bandenspanning kunnen oplossen?
Wat houd je tegen om het gewoon te proberen...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Helemaal waar. En ik probeer het ook gewoon. Ik vind het alleen zo vreemd dat ik het voor de bandenwissel niet ervaarde. Of is dat het gevolg van meer vertrouwen en dus stiekem iets harder gaan?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou zomaar kunnen ;-)

Maar 1.6 met een 2.25 band en jouw gewicht (no offence) lijkt mij ook wat zacht. Ik zou zeker eens ietsje hoger proberen, 1.8 is een leuk uitgangspunt. En dan gewoon proberen wat voor jou het beste voelt.

Die getalletjes zijn overigens indicatief, want al die metertjes kunnen (soms veel) afwijken. Maar als je altijd dezelfde pomp gebruikt speelt dat niet, kun je alles onderling vergelijken. Alleen als je maten of de fietsenmaker dan getallen gaan roepen die op hun pompen afgelezen zijn heeft vergelijken weinig zin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RocketRon is in mijn ervaring een slappe omklap band.
Zeker achter en al helemaal voor zwaardere rijders.
Harder oppompen helpt, maar lost het niet helemaal op.
Zelfs de RaRa is al steviger.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

hey zal een kwestie van proberen zijn
ik reed met 2x NN in het begin ook op 1.6 bar, bleek te weinig
tegenwoordig gewoon 1.8 bar,voor mij het meest prettig op 35 brede velgen. 29x2.4
ben 110kg met rugzak
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

kermit schreef: za 30 oktober 2021, 10:04 Zou zomaar kunnen ;-)

Maar 1.6 met een 2.25 band en jouw gewicht (no offence) lijkt mij ook wat zacht. Ik zou zeker eens ietsje hoger proberen, 1.8 is een leuk uitgangspunt. En dan gewoon proberen wat voor jou het beste voelt.

Die getalletjes zijn overigens indicatief, want al die metertjes kunnen (soms veel) afwijken. Maar als je altijd dezelfde pomp gebruikt speelt dat niet, kun je alles onderling vergelijken. Alleen als je maten of de fietsenmaker dan getallen gaan roepen die op hun pompen afgelezen zijn heeft vergelijken weinig zin.
Ik heb het geprobeerd op 1,8 was hem nog niet. Laatste rit op 2.0 bar gezet. En toen was het gevoel een stuk beter. Probeer het nog een tiende hoger de volgende keer.
En anders word het toch een ander type band.
Plaats reactie