Travel toename = Kortere stuurpen?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Hallo,

Op dit moment heb ik een Procaliber XXL (XC). Op de fiets zat een 100mm vork en 90mm stuurpen. De 100mm vork heb ik vervangen door een 120mm vork.

Door de toename van 20mm travel wordt de balhoofdhoek gemiddeld 1 graden flauwer (omdat je vaak met neer SAG rijdt is het verschil niet 20mm meestal?).

Op zich vond ik de 90mm prima icm de 100mm vork. Maar ik heb me laten vertellen dat het aan te raden is om een kortere stuurpen (60mm had deze persoon het zelfs over) te monteren icm die 120mm vork. Dit schijnt directer te sturen wat goed is ter compensatie voor de flauwere balhoofdhoek.

Klopt dit? Ik kan eventueel nog gratis mijn 90mm ruilen voor een 70 of 80mm stuurpen namelijk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hoe rijdt het nu met de nieuwe veerweg? Laten we wel wezen, inclusief SAG is de verandering van balhoofdhoek nou niet echt schokkend. Als je niet het gevoel hebt dat je te kort op de fiets komt te zitten, kun je best eens een cm kortere pen monteren. Ik verwacht daar echter ook geen openbaringen. En: pennetje kost je de kop niet. Kan altijd later nog.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 09:51 Hoe rijdt het nu met de nieuwe veerweg? Laten we wel wezen, inclusief SAG is de verandering van balhoofdhoek nou niet echt schokkend. Als je niet het gevoel hebt dat je te kort op de fiets komt te zitten, kun je best eens een cm kortere pen monteren. Ik verwacht daar echter ook geen openbaringen. En: pennetje kost je de kop niet. Kan altijd later nog.
Deze stuurpen kost 89 euro. Kovee pro 35 Blendr. Het is een 35mm ipv de standaard 31.8mm.

Dus het is toch de moeite waard qua kosten. De nieuwe vork heb ik vanwege een probleem met de remboutjes nog niet kunnen testen.
Maar ik moet wel snel beslissen of ik een kortere pen wil. vandaar mn bericht.
Laatst gewijzigd door Linkeballen op wo 22 september 2021, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6085
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

De langere vork maakt de stuurhoek slacker. Een slackere stuurhoek wordt vaak gecombineerd met een kortere pen ivm het stuurgedrag.
Maar door de langere vork wordt je reach ook korter. En als je dan een kortere stuurpen neemt wordt je zit nog korter. Je gaat rechterop zitten en er komt minder druk op je voorwiel. Kan zijn dat je wat bewuster druk moet zetten in de bochten
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6085
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Zat je lekker met de huidige opzet? Probeer het eerst uit met de bestaande stuurpen. En ga hooguit 1 of 2 cm korter mocht je dat willen proberen. Die 60 mm is echt te kort
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Linkeballen schreef: wo 15 september 2021, 10:05
Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 09:51 Hoe rijdt het nu met de nieuwe veerweg? Laten we wel wezen, inclusief SAG is de verandering van balhoofdhoek nou niet echt schokkend. Als je niet het gevoel hebt dat je te kort op de fiets komt te zitten, kun je best eens een cm kortere pen monteren. Ik verwacht daar echter ook geen openbaringen. En: pennetje kost je de kop niet. Kan altijd later nog.
Deze stuurpen kost 79 euro. Kovee pro 35 Blendr. Het is een 35mm ipv de standaard 31.8mm.

Dus het is toch de moeite waard qua kosten. De nieuwe vork heb ik vanwege een probleem met de remboutjes nog niet kunnen testen.
Maar ik moet wel snel beslissen of ik een kortere pen wil. vandaar mn bericht.
Er zijn zat pennetjes te krijgen voor minder, ook in 35mm, als je geen gebruik maakt van de Blendr-opties zoals lampmontage. Tijdsdruk is een slechte raadgever. Ik zou je aanraden je huidige pen te houden, en eerst eens een korter pennetje te lenen om te kijken wat het doet.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 10:43

Er zijn zat pennetjes te krijgen voor minder, ook in 35mm, als je geen gebruik maakt van de Blendr-opties zoals lampmontage. Tijdsdruk is een slechte raadgever. Ik zou je aanraden je huidige pen te houden, en eerst eens een korter pennetje te lenen om te kijken wat het doet.
Dat klopt! echter heeft deze pen nog een ander voordeel, aangezien deze is voorzien van integratie met het knockblock systeem. Met een andere pen werkt dit niet meer. Ik probeer anders wel 80mm. Deze is in oktober te leveren, kan ik tot die tijd deze 90mm proberen :) Het zijn waarschijnlijk verwaarloosbare verschillen maar toch..

Wilde vooral weten of de filosofie klopt. Het klopt dus wel maar heeft ook nadelen.. Heel erg bedankt iedereen!~
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Damn die vendor lock-in :lol:

Dat is nog wel een overweging, dat raakt aan de functionaliteit van de fiets. Misschien een mooi compromis, als we je niet kunnen overtuigen ;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jmdp
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: za 21 augustus 2021, 20:45
Mijn mountainbike: 429

Je kunt ook variëren met de hoek van de stuurpen. Die grofweg 20 mm. meer aan de voorkant wordt deels gecompenseerd als je van een 8 graden rise naar een 0 graden rise wisselt. Hoeveel rise (of drop) heeft de huidige stuurpen?
Strong, light, cheap: pick two.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

jmdp schreef: wo 15 september 2021, 11:16 Je kunt ook variëren met de hoek van de stuurpen. Die grofweg 20 mm. meer aan de voorkant wordt deels gecompenseerd als je van een 8 graden rise naar een 0 graden rise wisselt. Hoeveel rise (of drop) heeft de huidige stuurpen?
13 graden (die 80mm ook).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jmdp schreef: wo 15 september 2021, 11:16 Je kunt ook variëren met de hoek van de stuurpen. Die grofweg 20 mm. meer aan de voorkant wordt deels gecompenseerd als je van een 8 graden rise naar een 0 graden rise wisselt. Hoeveel rise (of drop) heeft de huidige stuurpen?
Dat compenseert de zithouding, niet het stuurgedrag.

Maar met een kortere stuurpen haal je nog meer druk van het voorwiel (je zwaartepunt komt door de hogere vork al meer op het achterwiel te liggen). Om die reden gaat de fiets al lichter sturen.

Maar het verschil zal vrij klein zijn, het zal een fractie anders sturen. En na 3 bochten weet je niet beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 15 september 2021, 10:53 Damn die vendor lock-in :lol:

Dat is nog wel een overweging, dat raakt aan de functionaliteit van de fiets. Misschien een mooi compromis, als we je niet kunnen overtuigen ;).
Afbeelding
https://www.hibike.com/trek-knock-block ... r_17562920
En dan past iedere stuurpen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heeee… :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ThaSingleTrackMastah schreef: do 16 september 2021, 03:11
Afbeelding
https://www.hibike.com/trek-knock-block ... r_17562920
En dan past iedere stuurpen ;)
Ah kijk.. Dus met dat schroefje op die spacer zet je alles direct vast op de vorkbuis. Ipv via al de spacers naar de stuurpen (die uiteraard ook vast zit aan de vorkbuis).
De Lars Cuevas
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 7 juni 2005, 12:27

Vraagje: wat is nu je stuurbreedte?

Vaak wordt een kortere stuurpen gecombineerd met een breder stuur. Een breder stuur maakt namelijk de gevoelde zit wat langer, omdat je je armen immers wat meer naar buiten en wat minder naar voren draait. Zo compenseert het een beetje de kortere stuurpen.

Een breder stuur geeft je ook wat meer controle, iets wat past bij het lompere gebruik dat past bij de langere vork.
Plaats reactie