Slammed stem

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Denk dat heel veel het ook doen omdat het snel zou zijn, niet omdat het daadwerkelijke sneller is in hun handen. :bier:
Who needs roads when there's dirt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien. Het gaat namelijk om de drop ten opzichte van het zadel. En bij een maat L zit het stuur met een standaard stuurpen al snel op minimaal dezelfde hoogte. Wil je dan sportiever gaan zitten, dan moet je gaan knutselen met de stuurpen.

Als je een maatje S nodig hebt, dan is het vrijwel onmogelijk enigszins sportief te komen te zitten. En voor een XXL is het eerder andersom, dan moet je noodgrepen uit gaan halen om niet extreem sportief te komen te zitten... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: zo 20 juni 2021, 20:00 Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien. Het gaat namelijk om de drop ten opzichte van het zadel. En bij een maat L zit het stuur met een standaard stuurpen al snel op minimaal dezelfde hoogte. Wil je dan sportiever gaan zitten, dan moet je gaan knutselen met de stuurpen.

Als je een maatje S nodig hebt, dan is het vrijwel onmogelijk enigszins sportief te komen te zitten. En voor een XXL is het eerder andersom, dan moet je noodgrepen uit gaan halen om niet extreem sportief te komen te zitten... .
Precies, als ik 1,65 was en op een 29er zou fietsen haalde ik waarschijnlijk ook alles uit de kast om lager te zitten.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Dat ja, in de Worldcup XC fietsen nogal wat kleine lichte mannetjes rond.
Everybody bought a new bike!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

asphaltdude schreef: zo 20 juni 2021, 23:08 Dat ja, in de Worldcup XC fietsen nogal wat kleine lichte mannetjes rond.
En kennelijk willen die kosten wat kost op een 29” fietsen. Zou dat dan toch voordelen hebben :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: zo 20 juni 2021, 20:53
Lars TB schreef: zo 20 juni 2021, 20:00 Je moet het natuurlijk wel in verhouding zien. Het gaat namelijk om de drop ten opzichte van het zadel. En bij een maat L zit het stuur met een standaard stuurpen al snel op minimaal dezelfde hoogte. Wil je dan sportiever gaan zitten, dan moet je gaan knutselen met de stuurpen.

Als je een maatje S nodig hebt, dan is het vrijwel onmogelijk enigszins sportief te komen te zitten. En voor een XXL is het eerder andersom, dan moet je noodgrepen uit gaan halen om niet extreem sportief te komen te zitten... .
Precies, als ik 1,65 was en op een 29er zou fietsen haalde ik waarschijnlijk ook alles uit de kast om lager te zitten.
Ikke niet.
Ik ben namelijk een plezierfietser :D

(met gevoelige nek-/schouderregio, diep zitten = problemen krijgen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je traint je lichaam op een bepaalde manier.
Veel trainen of racen ook op de racert.

Je wil dan wel een beetje gelijk zitten om je kracht kwijt te kunnen.
Het ziet er extreem uit, maar met een 26 reed bijna iedereen zo en viel het veel minder op.

Bij scott bv hebben ze de stuur(pen) met -6, -17 en -25 volgens mij. Omdat die pennen vrij kort zijn valt het ook allemaal wel mee.
schurter rijd ook -25 volgens mij.

Je moet zo gaan zitten dat je de meeste kracht kwijtkan.
Hoe hoger de snelheid hoe meer aero gaat spelen en dan moet je een compromis gaan sluiten.

Je lichaam kan meer vermogen leveren in een klim dan op het vlakke, in een tijdrithouding nog minder, maar daar levert de houding de winst op en dat is testen hoe ver je wilt gaan.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Cube-Elite schreef: di 22 juni 2021, 09:22 Je traint je lichaam op een bepaalde manier.
Veel trainen of racen ook op de racert.

Je wil dan wel een beetje gelijk zitten om je kracht kwijt te kunnen.
Het ziet er extreem uit, maar met een 26 reed bijna iedereen zo en viel het veel minder op.

Bij scott bv hebben ze de stuur(pen) met -6, -17 en -25 volgens mij. Omdat die pennen vrij kort zijn valt het ook allemaal wel mee.
schurter rijd ook -25 volgens mij.

Je moet zo gaan zitten dat je de meeste kracht kwijtkan.
Hoe hoger de snelheid hoe meer aero gaat spelen en dan moet je een compromis gaan sluiten.

Je lichaam kan meer vermogen leveren in een klim dan op het vlakke, in een tijdrithouding nog minder, maar daar levert de houding de winst op en dat is testen hoe ver je wilt gaan.
Precies dat dus.

Ik doe mijn duurtraining + intervallen op de racer. En ik merk steeds dat als ik op m'n XC fiets zit, ik automatisch met een zeer flinke knik in mijn ellebogen boven mijn stuur zit.

Aero speelt ook zeker een rol, maar mijn gemiddelde snelheden op de UHR routes zitten altijd net op of net onder de 20km/u. Dus mijn winst zit meer in de houding en het optimaal kracht kunnen zetten uit (hopelijk) een "slammed stem" positie.

Van het weekend kwam het er ff niet van, het project is verplaatst naar deze week. TBC.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Cube-Elite schreef: di 22 juni 2021, 09:22 Je moet zo gaan zitten dat je de meeste kracht kwijtkan.
Hoe hoger de snelheid hoe meer aero gaat spelen en dan moet je een compromis gaan sluiten.
Het enige dat je moet is poepen :tong
Maar als snelheid je doel is, dan snap ik 'm.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Stunning schreef: di 22 juni 2021, 18:22
Precies dat dus.

Ik doe mijn duurtraining + intervallen op de racer. En ik merk steeds dat als ik op m'n XC fiets zit, ik automatisch met een zeer flinke knik in mijn ellebogen boven mijn stuur zit.

Aero speelt ook zeker een rol, maar mijn gemiddelde snelheden op de UHR routes zitten altijd net op of net onder de 20km/u. Dus mijn winst zit meer in de houding en het optimaal kracht kunnen zetten uit (hopelijk) een "slammed stem" positie.

Van het weekend kwam het er ff niet van, het project is verplaatst naar deze week. TBC.
Ik betwijfel of het tijdwinst oplevert op een route als Amerongen oid, maar als het lekkerder zit qua houding moet je het zeker doen.
Het zal in eerste instantie wel wat vreemder sturen (controle), maar daar wen je snel aan.
Vergeet ook niet dat het stuur iets verder naar voren komt wanneer je de stuurpen naar negatief wijzigt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Rayb81 schreef: di 22 juni 2021, 22:37
Stunning schreef: di 22 juni 2021, 18:22
Precies dat dus.

Ik doe mijn duurtraining + intervallen op de racer. En ik merk steeds dat als ik op m'n XC fiets zit, ik automatisch met een zeer flinke knik in mijn ellebogen boven mijn stuur zit.

Aero speelt ook zeker een rol, maar mijn gemiddelde snelheden op de UHR routes zitten altijd net op of net onder de 20km/u. Dus mijn winst zit meer in de houding en het optimaal kracht kunnen zetten uit (hopelijk) een "slammed stem" positie.

Van het weekend kwam het er ff niet van, het project is verplaatst naar deze week. TBC.
Ik betwijfel of het tijdwinst oplevert op een route als Amerongen oid, maar als het lekkerder zit qua houding moet je het zeker doen.
Het zal in eerste instantie wel wat vreemder sturen (controle), maar daar wen je snel aan.
Vergeet ook niet dat het stuur iets verder naar voren komt wanneer je de stuurpen naar negatief wijzigt.
Ja, eerlijk gezegd betwijfel ik het ook of er echt sprake zal zijn van pure tijdwinst. Ik gok vooral op een efficiëntere houding en trapbeweging, gezien ik nu al flinke hoeken maak met mijn ellebogen omlager boven het stuur te hangen. Zeker tijdens klimmetjes. Vroeger... Op mijn ooit 26" alu ros, had ik vooral mijn zadel hoger staan (racefiets afstelling) waardoor ik dieper zat, dat was echt een hele lastige controle met sturen weet ik nog. Zadel staat nu ongeveer een goede centimeter lager, dus ik ben idd héél benieuwd hoe dat stuurt/controleert met een "slammed stem" :-D
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Stunning schreef: di 22 juni 2021, 23:16

Ja, eerlijk gezegd betwijfel ik het ook of er echt sprake zal zijn van pure tijdwinst. Ik gok vooral op een efficiëntere houding en trapbeweging, gezien ik nu al flinke hoeken maak met mijn ellebogen omlager boven het stuur te hangen. Zeker tijdens klimmetjes. Vroeger... Op mijn ooit 26" alu ros, had ik vooral mijn zadel hoger staan (racefiets afstelling) waardoor ik dieper zat, dat was echt een hele lastige controle met sturen weet ik nog. Zadel staat nu ongeveer een goede centimeter lager, dus ik ben idd héél benieuwd hoe dat stuurt/controleert met een "slammed stem" :-D
Ik heb op mijn huidige XC fietsen het zadel wel meer dan een centimeter lager staan dan waar ik vruuger mee reed, ik was ook van de hoge zadelbrigade :D

Zadel-stuur drop is min of meer hetzelfde gebleven, ik heb in feite mezelf lager op de fiets gezet. Dat rijdt veel prettiger vind ik, daar haal ik wel wat tijdswinst uit: meer controle. Zadel zit niet meer continu in de weg en volgens mij doet het iets lagere zwaartepunt ook wonderen.

Succes met uitproberen :-q
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ook ik heb geen spacers met een stack hoogte van 600mm en een -12 stem (lengte moet ik na meten, die ben ik ff vergeten) :oops: .....zit ik nog rechtop :(( :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 21 juni 2021, 07:56
asphaltdude schreef: zo 20 juni 2021, 23:08 Dat ja, in de Worldcup XC fietsen nogal wat kleine lichte mannetjes rond.
En kennelijk willen die kosten wat kost op een 29” fietsen. Zou dat dan toch voordelen hebben :bier:
Was het niet Schürter die de voorkeur gaf aan 27,5 maar dat de sponsor die voorkeur niet had en het dus noodgedwongen 29 werd? Is precies om de reden dat mensen dan gaan geloven dat het echt beter is.

Ik heb mijn trail bike slammed maar dat is vooral omdat de stuurbuis precies lang genoeg is afgezaagd (of voor het goede dus eigenlijk een paar mm te kort). De bovenste ring van het balhoofd heb ik weggelaten en vervagen door een aangepaste afdekplaat om een paar mm te winnen. Ik ben nog op zoek naar een plattere vorkconus want dat ding is overdreven dik. Daar valt in theorie nog wat hoogte uit te peuteren. Helaas had ik een mooie dunne gevonden die een maatje te klein is.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nino wilde juist over naar grote wielen, maar kon daar zijn lage stuur positie niet op voor elkaar krijgen.
Daarom is hij vrij lang doorgereden op 27,5.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie