Een semi slick is genoeg
Die zijn het leukste tubeless, met extreem lage druk en dan hele scherpe bochten, dan worden het Thunder Burps
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2947
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Snelheid is voor velen wel degelijk de leidraad, en ook het plezier. Plezier & snelheid is toch geen tegenstelling?Erwin.vL schreef: ↑zo 7 februari 2021, 12:07 Sinds wanneer zou snelheid voor de meesten hier de leidraad ( moeten ) zijn?
Voor mij is het dat zeker niet, voor mij is het hebben van plezier leidend, daarvoor stap ik op de fiets. En ik haal meer plezier uit snelle bochten, een klimmetje toch halen, maar ook, zeker in deze tijd, het door kunnen fietsen waar anderen ( stil ) vallen.
Nou ben ik beslist geen expert, ook beslist niet op banden gebied, maar bij mijn rit van gisteren zaten zeker stukken waar ik rijders met semi-slicks wel had willen zien rijden. En dat ik met mijn Rocket Ron's misschien iets meer weerstand heb op de hardere ondergronden, en daardoor iets langzamer ben..... Boeie..
Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.
Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- Erwin.vL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 318
- Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
- Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max
Zeker niet!
Ach ik ga eerst deze band maar eens echt "testen", tegen de tijd dat er vervangers moeten komen ga ik mij er wel verder in verdiepen.Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.
Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Real men think straight and flat are boring
Dus ook jij gebruikt geen semi slicks, ook jij vind dat ze niet voldoende grip geven, duidelijk!Crapton schreef: ↑zo 7 februari 2021, 20:42Snelheid is voor velen wel degelijk de leidraad, en ook het plezier. Plezier & snelheid is toch geen tegenstelling?Erwin.vL schreef: ↑zo 7 februari 2021, 12:07 Sinds wanneer zou snelheid voor de meesten hier de leidraad ( moeten ) zijn?
Voor mij is het dat zeker niet, voor mij is het hebben van plezier leidend, daarvoor stap ik op de fiets. En ik haal meer plezier uit snelle bochten, een klimmetje toch halen, maar ook, zeker in deze tijd, het door kunnen fietsen waar anderen ( stil ) vallen.
Nou ben ik beslist geen expert, ook beslist niet op banden gebied, maar bij mijn rit van gisteren zaten zeker stukken waar ik rijders met semi-slicks wel had willen zien rijden. En dat ik met mijn Rocket Ron's misschien iets meer weerstand heb op de hardere ondergronden, en daardoor iets langzamer ben..... Boeie..
Ik heb in mijn omgeving (Brabantse Wal) in normale condities ruim voldoende aan Thunder Butt achter. Voor gebruik ik een Rocket Ron ivm toch wat extra grip. Volgens mij vraagt de RoRo niet heel veel meer weerstand.
Ipv ThuBu kan je ook de Conti Speedking nemen. Op zand waarschijnlijk ook als voorband prima, maar is het nat en drassig lijkt me het een uitdaging.
Overigens eens dat er ook plezier in snelheid zit, ik wil wel verbeteren, het is voor mij ook sport.
Ik begrijp kennelijk niet echt wat je zoekt. Je poneert een stelling, krijgt daarop van een aantal mensen tegenspraak, probeert de stelling alsnog met een omzwerving omhoog te houden, en reageert dan als bovenstaand.
Waarom zou je dan überhaupt een semislick overwegen?
Getuige het niveau van de mensen en een aantal van de reacties, is het antwoord "NEE, een semislick is niet voldoende." Zelfs in acht nemende dat we het hebben over
Waarom? Wat is de logica die dicteert dat je niet sneller zou kunnen met een band met meer grip? Het enige logische dat ik kan verzinnen is dat een band met meer grip minder snel uitbreekt, dús kan je harder door de bocht, zonder van de snelste lijn af te driften en evt. op je plaat te gaan. FWIW: zoals 99% van XCers op een willekeurige route een bocht neemt is nog niet in de verste verte van het snelst haalbare. En ja: voor die mensen is een semislick vast genoeg. Flink wat forumleden gaan een heel stuk harder door de bocht en hebben meer baat bij een betere band. En ja, iedere band die niet geschikt is voor wat je er mee wilt is in dat kader een flutband.
Speak for yourself. Iedere dag is er wel een treintje op de UHR paden met lui die alleen maar bezig zijn met zo hard mogelijk de bochten nemen, en verder hun poten stilhouden. Tot grote ergernis van mijn vrouw, want die heeft liever dat we overal ff doorfietsen ipv de boel ophouden.
Laatst gewijzigd door eRicW op ma 8 februari 2021, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Stamppot with weaksauce!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Een gladde band is een prima mtb techniek trainings hulpmiddel. Op 2,5 bar wordt het lastiger dan op 2 bar. Ieder z'n meug.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2947
- Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
- Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b
Ik gebruik achter een Thunder Butt, dat is voor mij een semi-slick. Dat is in mijn fietsomgeving op de vaste routes (meest zand) in normale opstandigheden meer dan voldoende grip.
Volgens mij geeft een Rocket Ron voor niet zoveel extra weerstand tov ThuBu. Het is moeilijk te zeggen of voordeel met grip aflegt tegen iets meer rolweerstand. Ik kies persoonlijk voor iets meer grip (misschien tussen de oren) en minimaal hogere bochtsnelheden. Bovendien hoef ik met deze combi niet meteen van banden te wisselen als het soms wat modderig is, en dat is ook wat waard.
Ik heb vroegah overigens voor & achter 26" met Furious Freds gereden en dat ging uitstekend op zand, alleen niet in de winter met bagger toertochten.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Wel mooi dat men inmiddels met een donderkont rondrijdt
Verder is het weer een "zoveel mensen, zoveel wensen"-topic, dat komt altijd uit op "ik rij op blabla en dat gaat echt prima" en "ja maar, ik rij juist op ditendat, en juist dat gaat prima".
Verder is het weer een "zoveel mensen, zoveel wensen"-topic, dat komt altijd uit op "ik rij op blabla en dat gaat echt prima" en "ja maar, ik rij juist op ditendat, en juist dat gaat prima".
Jawel, maar ook jij gebruikt in niet zulk heel moeilijk terrein dus liever aan de voorkant een band met wat meer nop, omdat deze je meer rijplezier geeft. Daarmee is het dus vrij nutteloos om te discussiëren of het "voldoende" is of niet, omdat dat voor de meeste mensen helemaal niet bepalend is bij de keuze.Crapton schreef: ↑ma 8 februari 2021, 14:39Ik gebruik achter een Thunder Butt, dat is voor mij een semi-slick. Dat is in mijn fietsomgeving op de vaste routes (meest zand) in normale opstandigheden meer dan voldoende grip.
Volgens mij geeft een Rocket Ron voor niet zoveel extra weerstand tov ThuBu. Het is moeilijk te zeggen of voordeel met grip aflegt tegen iets meer rolweerstand. Ik kies persoonlijk voor iets meer grip (misschien tussen de oren) en minimaal hogere bochtsnelheden. Bovendien hoef ik met deze combi niet meteen van banden te wisselen als het soms wat modderig is, en dat is ook wat waard.
Ik heb vroegah overigens voor & achter 26" met Furious Freds gereden en dat ging uitstekend op zand, alleen niet in de winter met bagger toertochten.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 782
- Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
- Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo
- petter
- Mountainbike Junk
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
- Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX
In de zomermaanden Barbegazzi’s en in de wintermaanden Gnarwall’s...
Oja, bandenspanning tussen 6 en 10psi, beetje afhankelijk van de omstandigheden
Oja, bandenspanning tussen 6 en 10psi, beetje afhankelijk van de omstandigheden
Change your skills, not the trails / Grenspark Trail Builders
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2736
- Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
- Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)
RaRa+ThBu (a) kun je in NL vrijwel overal prima mee uit de voeten. Zelfs in de sneeuw met de ThBu nog voldoende grip. Anders v+a RaRa.
FuFr is in de zomer ook prima te doen totdat het nat is. Heb nog een set liggen die voor een zachte prijs weg mogen . Steeds banden wisselen is ook niet alles
Voor de Alpen een setje Maxxis Minion DHR maar dan zijn niet alleen de banden ‘aangepast’
FuFr is in de zomer ook prima te doen totdat het nat is. Heb nog een set liggen die voor een zachte prijs weg mogen . Steeds banden wisselen is ook niet alles
Voor de Alpen een setje Maxxis Minion DHR maar dan zijn niet alleen de banden ‘aangepast’
StAlTiCa
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 179
- Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
- Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10
Het is meer uit luiigheid dat ik meeste tijd van het jaar met semi-slicks rij, enkel voor marathons in de Ardennen en Alpen gooi ik er wat serieuzer rubber onder. Deze week de UHR routes nog gepakt met Wolfpack speed voor en achter, kom je vrij aardig mee rond.
Probleem is dat veel fietsers met gebrekkige skills het gaan zoeken in hun materiaal. Prima, maar dat betekend niet dat semi-slicks automatisch voor iedereen een slechte keuze zijn.
Heb als experiment ook wel eens een Wolfpack Trail voorop gelegd (m'n Alpen band) op de UHR. Niet echt een succes, rolt voor geen meter. Zowel omhoog als omlaag niet. En uiteindelijk is snelheid toch een belangrijk stuk van de beleving.
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel in het midden liggen, setje Racing Ray en Ralph oid..
Probleem is dat veel fietsers met gebrekkige skills het gaan zoeken in hun materiaal. Prima, maar dat betekend niet dat semi-slicks automatisch voor iedereen een slechte keuze zijn.
Heb als experiment ook wel eens een Wolfpack Trail voorop gelegd (m'n Alpen band) op de UHR. Niet echt een succes, rolt voor geen meter. Zowel omhoog als omlaag niet. En uiteindelijk is snelheid toch een belangrijk stuk van de beleving.
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel in het midden liggen, setje Racing Ray en Ralph oid..