Stuurpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
MaxieeeNoordbikers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 19:41
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7/ Focus mare cyclocrosser

Hi

Een paar van mijn mede mountainbikers met wie ik vaak ga rijden hebben op hun treks een stuurpen waardoor het stuur lager is dan de topcap, hebben jullie enig idee waarvoor dit is? En zal dit prettig zijn om mee te rijden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Om in een ‘snellere houding’ te kunnen rijden/zitten, vergelijk een racefietser. Op het vlakke en bergop met name voordelig.
Op technische parcoursen en steiler bergaf is het juist weer geen pre.
Ervaren rijders, met de focus op racen, zie je vaak zo rijden.
Bekijk de plaatjes maar eens van het XC-wereldbeker circuit, daar zie je extreme negatieve stuurpennen voorbij komen.

Voor gewone stervelingen zal het niet zoveel uitmaken, en horizontaler/wat rechter op zit zeker relaxter. Wat tegenwoordig wel helpt: een dropper maakt dat je toch je zwaartepunt bergaf kunt verlagen, scheelt weer wat, bij zo’n flink negatieve pen.
(Maar zo’n racer heeft dan vaak weer wat tegen het extra gewicht van zo’n dropper, dus of je die snel vindt op zo’n fiets...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MaxieeeNoordbikers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 10 januari 2021, 19:41
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7/ Focus mare cyclocrosser

Oke dat is goed om te weten! Vandaag een stukje gereden op een maatje zijn fiets en toch wel erg prettig zo een laag stuur.
Nou heeft hij deze trek zo gekocht, en weet hij niet waar je zo een stuurpen kan halen... is dit een gewone stuurpen maar op de kop of is dit echt een speciaal model? Nergens op de pen kon ik een naam vinden... op internet ook niks.
Gr.
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

bijna elke stuurpen heeft een hoek, deze wordt aangeduid in graden. Wanneer je een stuurpen hebt gemonteerd met 6 graden bijvoorbeeld, kan je deze op twee manier monteren, omhoog, dan wordt dit positief genoemd, of je draait deze om en dan wordt dit negatief genoemd.
JE stuur komt op deze manier hoger of lager dan het bevestigingspunt te zitten met de hiervoor genoemde effecten. Wanneer je een andere stuurpen monteert met een grotere graden hoek zal dus ook je stuur hoger of lager komen te zitten (bij dezelfde lengte stuurpen)
anders ga ik wel op de fiets
Knakworstkweker

Pro maakt ze, te koop bij mantel.
Vast nog wel meer die ze maken.

De 'rise' van een stem kan positief of negatief gemaakt worden (kwestie van ondersteboven monteren)

Dit heeft een positief effect op de druk die je op je voorwiel houdt (idealiter recht boven de as) en zodoende meer grip kunt krijgen en sneller kan zijn, ook zoals gezegd heeft dit voor klimmen dezelfde positieve effecten.

Let wel dat het zgn. Downcountry rijden (xc maar dan technisch) nogal een uitdaging kan zijn met een negatieve rise.
Ik heb het geprobeerd maar ik vind het een beperking als je veel en snel moet 'sturen' omdat je het gevoel krijgt 'beklemd' te zijn.

Ik kan het niet goed uitleggen, maar als je het prettig vind rijden vooral doen, ben wel.voorzichtig omdat je niet dezelfde wendbaarheid zal hebben die je eerst wel had.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Syntace Flatforce (voor boswielrenners of kabouters ;) )

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Tenzij je een neutrale pen hebt, gewoon omdraaien en proberen (toch)? Even netjes je inbusboutjes op de juiste spanning zetten en cross aandraaien.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Mag ik er vanuit gaan dat je een Noordbiker bent ? zo ja dan ben je vast dichtbij.

Ik rij zelf ook met verschillende stems en heb eventueel een -17 stem liggen die je even een paar weken kan proberen zodat je kan beoordelen of het wat voor je is ?

PM is key
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jouke74 schreef: zo 21 februari 2021, 23:12 Tenzij je een neutrale pen hebt, gewoon omdraaien en proberen (toch)? Even netjes je inbusboutjes op de juiste spanning zetten en cross aandraaien.
Wel ook even je balhoofd opnieuw afstellen!! :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 11:12
Jouke74 schreef: zo 21 februari 2021, 23:12 Tenzij je een neutrale pen hebt, gewoon omdraaien en proberen (toch)? Even netjes je inbusboutjes op de juiste spanning zetten en cross aandraaien.
Wel ook even je balhoofd opnieuw afstellen!! :wink:

Ook dat is niet per definitie bij elke fiets😉
Canyon Neuron CF9 2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

thijsgillijns schreef: zo 11 juli 2021, 16:38
Azurri schreef: vr 9 juli 2021, 11:12

Wel ook even je balhoofd opnieuw afstellen!! :wink:

Ook dat is niet per definitie bij elke fiets😉
O, behalve cannondale headshock(oud) of een Quill stuupen met schroef balhoofdlager(nog ouder😉) ken ik dat niet?? Of heb je het over een vork met dubbel kroonstuk,Praat me ff bij??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie