fonzie schreef: ↑zo 17 januari 2021, 12:46
Wie heeft er binnenbanden in zijn autobanden liggen, i rest my case
Dat niet, maar wel een pluggen-set en een pompje. Heeft mij op vakantie 2x goed geholpen in the-middel-of-nowhere.
Gekocht nadat ik op de mtb al diverse keren een prop moest zetten omdat de latex niet afdichtte. (Ja, ik rij tubeless ) Vroeg mij toen af of dat ook niet voor auto’s te koop is en jawel, 20,- voor een complete set met 50 proppen. Scheelt mij tot nu dus 2x een ritje naar de garage en dus 2x 20,-
Ik rijd ook tubeless en in t rugzakske een biba voor het geval dat. Nooit nodig gehad nog. Maar op zich eens met Lars, als je ergens rijdt waar je niet zoveel doorns hebt maakt het niet zoveel uit en is het hype & klieder.
In mijn auto heb ik wel degelijk een wiel met band, een compressor en een reparatieset. Als je ook weleens van de weg af gaat en je band echt aan vellen rijdt moet je, met een auto, echt een reservewiel hebben. Nmm is dat ook het geval als je een klapband rijdt (en je overleeft het). Dan doe je gewoon niks met pluggen, reparatiesetjes en zo voorts.
P@trick schreef: ↑zo 17 januari 2021, 14:16
Dat niet, maar wel een pluggen-set en een pompje. Heeft mij op vakantie 2x goed geholpen in the-middel-of-nowhere.
Gekocht nadat ik op de mtb al diverse keren een prop moest zetten omdat de latex niet afdichtte. (Ja, ik rij tubeless ) Vroeg mij toen af of dat ook niet voor auto’s te koop is en jawel, 20,- voor een complete set met 50 proppen. Scheelt mij tot nu dus 2x een ritje naar de garage en dus 2x 20,-
Het is, gezien de opbouw van een autoband, de snelheden waarmee gereden wordt en de krachten die er op komen zo enorm gevaarlijk om een lekke autoband zo maar even met een prop te gaan repareren. Uiteraard kan het als noodreparatie, maar daarna z.s.m. naar een goed auto- of bandenbedrijf om het probleem goed op te lossen! In mijn ogen gaat de vergelijking tussen fiets- en autoband dan ook totaal niet op!
Rijd uit gewoonte met biba's maar vanmorgen in het bos met kouwe klauwe een Vittoria Terreno er proberen af te wippen met std bandenlichters was geen pretje Was voor het eerst dat ik overwoog om tubeless te gaan rijden..
P@trick schreef: ↑zo 17 januari 2021, 14:16
Dat niet, maar wel een pluggen-set en een pompje. Heeft mij op vakantie 2x goed geholpen in the-middel-of-nowhere.
Gekocht nadat ik op de mtb al diverse keren een prop moest zetten omdat de latex niet afdichtte. (Ja, ik rij tubeless ) Vroeg mij toen af of dat ook niet voor auto’s te koop is en jawel, 20,- voor een complete set met 50 proppen. Scheelt mij tot nu dus 2x een ritje naar de garage en dus 2x 20,-
Het is, gezien de opbouw van een autoband, de snelheden waarmee gereden wordt en de krachten die er op komen zo enorm gevaarlijk om een lekke autoband zo maar even met een prop te gaan repareren. Uiteraard kan het als noodreparatie, maar daarna z.s.m. naar een goed auto- of bandenbedrijf om het probleem goed op te lossen! In mijn ogen gaat de vergelijking tussen fiets- en autoband dan ook totaal niet op!
Je moet wel weten waar je een prop kan zetten en waar niet (wordt bij de garage niet anders gedaan) alleen op het loopvlak, tussen de staaldraden. Zeker niet aan de zijkant. Dit verschilt idd met een fietsband, daar kan je hem overal zetten
P@trick schreef: ↑zo 17 januari 2021, 22:40
Je moet wel weten waar je een prop kan zetten en waar niet (wordt bij de garage niet anders gedaan) alleen op het loopvlak, tussen de staaldraden. Zeker niet aan de zijkant. Dit verschilt idd met een fietsband, daar kan je hem overal zetten
De proppen die een goed bedrijf plaatst zijn tegenwoordig alleen niet meer van die touwtjes maar een soort paddenstoel die van binnenuit wordt geplaatst en verlijmd. (dus eerst band demonteren). Touwtjes dienen alleen nog maar als noodreparatie.
Maar in minder ontwikkelde landen wordt daar heel anders over gedacht
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Bij de overstap naar Wolfpack banden weer met binnenbanden gaan rijden. Eigenlijk om het uitproberen van de diverse uitvoeringen / combi’s (en dus regelmatig wisselen) makkelijker te maken. Gekozen voor de latex biba van Vittoria die tot dusver goed bevallen. De WP banden rij ik met 1.3 / 1.4 bar. Denk dat het tubeless niet veel minder kan. Vooralsnog geen behoefte om weer tubeless te gaan rijden.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Erwin.vL schreef: ↑zo 17 januari 2021, 20:27
Het is, gezien de opbouw van een autoband, de snelheden waarmee gereden wordt en de krachten die er op komen zo enorm gevaarlijk om een lekke autoband zo maar even met een prop te gaan repareren. Uiteraard kan het als noodreparatie, maar daarna z.s.m. naar een goed auto- of bandenbedrijf om het probleem goed op te lossen! In mijn ogen gaat de vergelijking tussen fiets- en autoband dan ook totaal niet op!
Je moet wel weten waar je een prop kan zetten en waar niet (wordt bij de garage niet anders gedaan) alleen op het loopvlak, tussen de staaldraden. Zeker niet aan de zijkant. Dit verschilt idd met een fietsband, daar kan je hem overal zetten
Zelfs dat is maar gedeeltelijk waar! Die staaldraden zitten er niet voor niets. Heel simpel gezegd kun je aan de buitenkant van een autoband niet beoordelen of een band met een plug op een veilige manier te repareren is. Hiervoor dient de band aan de binnenkant geïnspecteerd te worden. En ja, ook ik weet dat er autobedrijven zijn die er zo een plug in drukken, vandaar mijn toevoeging "goed"!
Maar laten we dit deel van de discussie afsluiten, want zoals gezegd is dit iets dat totaal losstaat van het doel van dit draadje....
Ik kan me een Lets Ride herinneren in de Voerstreek.
Bij de 21e lekke band zijn we gestopt met tellen... gelukkig waren er een aantal mensen die nog ouderwets solution en plakkers bij zich hadden.
Sindsdien moet iedereen een schriftelijke latex verklaring overhandigen voordat ie met mij mee mag fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.