Keuze Fully, aankoopadvies

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Noke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 december 2018, 12:54

Beste forumleden , aangezien ik steeds meer rugproblemen ervaar met mijn BMC hardtail ( TE2) , zou ik graag een fully willen kopen.

De keuze is gevallen op de Canyon LUX CF 8 maat L stack 609
reach 450

OF de nieuwe Merida Ninety-Six RC XT maat L stack 595
reach 473

maat BMC TE2 is ook L stack 628
reach 450 ik heb nu 2 cm spacers en een 7 cm stuurpen

De vraag is nu , passen de uitgekozen modellen wel ? Zijn er nog mooie alternatiieven ? Een van de eisen is dat er 2 bidons mee moeten , daarom vallen oa de Scott reeks af , want dan zou ik een rugzak mee moeten nemen op lange tochten ( meestal 70-100 km ).
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Zonder eigen maten als lengte en binnenbeen lengte is het een beetje lastig te adviseren of genoemde fietsen passen :winkie:

Alternatieven; Scalpel, Supercaliber voor NL met net dat beetje vering, Orbea wellicht? Genoeg topics over die fietsen te vinden met hun eigenaardigheden.

Bottom line lijkt mij: passen en proefrijden. Als het kan. Dat is toch de beste manier uiteindelijk. En als het kan een paar keer, omdat je dan pas went en voelt of het in de hand is.

Keuzes keuzes :-q
Noke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 december 2018, 12:54

Majoorkees schreef: ma 16 november 2020, 18:03 Zonder eigen maten als lengte en binnenbeen lengte is het een beetje lastig te adviseren of genoemde fietsen passen :winkie:

Alternatieven; Scalpel, Supercaliber voor NL met net dat beetje vering, Orbea wellicht? Genoeg topics over die fietsen te vinden met hun eigenaardigheden.

Bottom line lijkt mij: passen en proefrijden. Als het kan. Dat is toch de beste manier uiteindelijk. En als het kan een paar keer, omdat je dan pas went en voelt of het in de hand is.

Keuzes keuzes :-q

Mijn lengte is 188 cm , bb 90 cm , inderdaad gewoon vergeten te vermelden .
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je ziet aan de stack dat de zit aan de voorkant een stuk dieper is bij de dubbelgeveerde modellen, Dat lijkt mij ook minder wenselijk voor je rug. Dus je moet sowieso een aanpassing aan de zithouding gaan doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar rijd je die 70-100km tochten meestal? Hoe technisch zijn die ritten? Snelheid belangrijk?
Weet je ook waardoor je nu precies last van je rug hebt? Waar in je rug heb je last, boven, beneden?

Een fully zal altijd comfortabeler zijn dan een hardtail daar het veel klappen wegvangt die anders je rug zou moeten helpen opvangen. Dus dat zal zeker schelen wat de belasting van je (onder)rug betreft.
Maar: ook de maat van de fiets en de zithouding moeten goed zijn natuurlijk, anders gaat een fully alleen (volgeveerd rijden) je rugprobleem niet voldoende oplossen. Is 'de zit' van je huidige HT wel goed?

Bij genoemde fietsen zal 'de maat' L wel goed zijn.
'De zit' fijntunen kan mbv spacers, en evt een stuurpen van een cm langer/korter, meer/minder rise.

Alternatieven met 2 bidons, afhankelijk van je budget, zijn bv de Scalpel, Epic, Orbea OIZ, al dan niet in de variant met voor wat meer veerweg eventueel, die zitten allemaal tussen 100mm (meest racy) en 120mm in (wat relaxter, wat meer trailgericht). Genoemde Supercaliber, met 6cm veerweg.

Trailfully's vanaf pak en beet 120-130mm veerweg zullen nog comfortabeler zijn wat vering betreft en rechterop zitten. Maar gezien je 70-100km tochten snap ik de keuze voor een race/marathonfully wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Majoorkees schreef: ma 16 november 2020, 18:03 Zonder eigen maten als lengte en binnenbeen lengte is het een beetje lastig te adviseren of genoemde fietsen passen :winkie:

Alternatieven; Scalpel, Supercaliber voor NL met net dat beetje vering, Orbea wellicht? Genoeg topics over die fietsen te vinden met hun eigenaardigheden.

Bottom line lijkt mij: passen en proefrijden. Als het kan. Dat is toch de beste manier uiteindelijk. En als het kan een paar keer, omdat je dan pas went en voelt of het in de hand is.

Keuzes keuzes :-q
Maar waar en hoe ga je een paar keer proefrijden op diverse fietsen?!?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Staar je niet blind op de maat van je HT.
Want op je HT heb je last van je rug, en het is niet uitgesloten dat dit juist door je houding komt.
(En niet door het gebrek aan achtervering, tenzij je de hele rit als een zoutzak op je zadel zit)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

I_do schreef: ma 16 november 2020, 19:14
Majoorkees schreef: ma 16 november 2020, 18:03 Zonder eigen maten als lengte en binnenbeen lengte is het een beetje lastig te adviseren of genoemde fietsen passen :winkie:

Alternatieven; Scalpel, Supercaliber voor NL met net dat beetje vering, Orbea wellicht? Genoeg topics over die fietsen te vinden met hun eigenaardigheden.

Bottom line lijkt mij: passen en proefrijden. Als het kan. Dat is toch de beste manier uiteindelijk. En als het kan een paar keer, omdat je dan pas went en voelt of het in de hand is.

Keuzes keuzes :-q
Maar waar en hoe ga je een paar keer proefrijden op diverse fietsen?!? Nu
Door hier op het forum te vragen of iemand de fiets heeft in zijn maat en dan vragen of je een keer af kan spreken bij een trail.
Dit doe je met je shortlist van fietsen en als je dan hebt uitgevogeld wat voor jou werkt dan koop je diegene die over is gebleven.

Mensen hier zijn echt niet te beroerd om een mede mountainbiker te helpen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Baron Tankhe schreef: ma 16 november 2020, 19:40
I_do schreef: ma 16 november 2020, 19:14

Maar waar en hoe ga je een paar keer proefrijden op diverse fietsen?!? Nu
Door hier op het forum te vragen of iemand de fiets heeft in zijn maat en dan vragen of je een keer af kan spreken bij een trail.
Dit doe je met je shortlist van fietsen en als je dan hebt uitgevogeld wat voor jou werkt dan koop je diegene die over is gebleven.

Mensen hier zijn echt niet te beroerd om een mede mountainbiker te helpen.
Mooie oplossing!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Noke schreef: ma 16 november 2020, 16:56 ...Een van de eisen is dat er 2 bidons mee moeten , daarom vallen oa de Scott reeks af , want dan zou ik een rugzak mee moeten nemen op lange tochten ( meestal 70-100 km ).
Even een zijsprong: ik mag hopen dat je wel wat meer dan twee bidons drinkt op dat soort ritten, dus hoe neem je dat drinken dan mee? Of tank je onderweg bij?

Mocht je echt geen rugzak willen, er is tegenwoordig ook een redelijke keus in heuptassen met drinkreservoirs (1~1,5 liter).

Verder is een fully natuurlijk altijd een goed idee ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Baron Tankhe schreef: ma 16 november 2020, 19:40 Door hier op het forum te vragen of iemand de fiets heeft in zijn maat en dan vragen of je een keer af kan spreken bij een trail.
Dit doe je met je shortlist van fietsen en als je dan hebt uitgevogeld wat voor jou werkt dan koop je diegene die over is gebleven.

Mensen hier zijn echt niet te beroerd om een mede mountainbiker te helpen.
Nee, maar er zit (voor mij) wel een verschil in mensen die hier al een poos rondhangen en mensen zoals de TS (no offence) met 7 posts.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: ma 16 november 2020, 18:24 Je ziet aan de stack dat de zit aan de voorkant een stuk dieper is bij de dubbelgeveerde modellen, Dat lijkt mij ook minder wenselijk voor je rug. Dus je moet sowieso een aanpassing aan de zithouding gaan doen!
Hoe bedoel je dat precies Lars,
Ik zit met exact de zelfde Issue
Last van rug
Heb nu ht en
overweging Lux cf 8
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Noke schreef: ma 16 november 2020, 18:23 Mijn lengte is 188 cm , bb 90 cm , inderdaad gewoon vergeten te vermelden .
Met die lengte en BB-lengte heb je sowieso de uitdaging dat je vaak tussen twee maten valt; L en XL. Ik ben 187 met ook 90 BBL. Heb serieuze rugklachten die uiteindelijk geresulteerd hebben in hernia's en een (permanent) beschadigde zenuw met krachtsverlies als gevolg. Ik durf wel de stelling aan te gaan dat dit niet is op te lossen door een fully te gaan rijden. Ik zit te veel; in de auto, op m'n bureaustoel en ga zo maar door. Enige erfelijke belasting erbij en het resultaat is bekend. Ik heb vorig jaar voor het eerst weer op een HT gefietst. M'n rugklachten namen NIET toe maar werden ook niet beter. Dus de HT weer weg en nu alleen nog fully. Het beste advies wat ik je kan geven is: neem deze klachten heel serieus! Kijk naar je leefpatroon, zit je veel, hoe zit je, werk je aan je core stability, drink je wel genoeg water etc. etc. MTB'en is en blijft een belasting voor je onderrug, vooral als je gaat klimmen en dan vooral zittend klimmen. Daarom is een lock-out WEL belangrijk zodat je ook gemakkelijker staand kunt klimmen.

Een fully zal zeker helpen maar als je al rugklachten hebt ga dan eerst op zoek naar de echte oorzaak. Bij mij manifesteerden de klachten zich 'vroeger' ook voor het eerst tijdens en na het fietsen en daarom dacht ik dat het daardoor kwam, niet dus! Bezoek je huisarts en ga naar een manuele therapeut en laat bepalen of je rug 'goed' staat en laat je anders helpen.

Dan de fiets; iedereen heeft het over dat de fiets zo groot mogelijk moet zijn. Zelf denk ik daar genuanceerder over; een kleine fiets kun je groter maken, anders om lukt niet. Ik heb een Scott Spark RC in de maat 'L' met een 70 mm voorbouw in een positieve hoek van 17 graden gemonteerd met enkele spacers eronder. Dat heeft heel veel impact op hoe ik zit en dus fiets. Mijn zadel staat NIET hoger dan m'n handvatten want ik heb ook nog eens een riser bar. De XL bi Scott heeft maar 10 mm meer stack. Da's ongeveer één spacer. Wel is de XL langer en heeft een 5 cm langere zitbuis. Ik ben blij met m'n L. UIteraard, een XL met één spacer minder en een 2 cm kortere voorbouw werkt ook maar voelde toch te groot. Als ik nu zou moeten kiezen, bijvoorbeeld de door jou genoemde Merida, dan zou ik voor XL moeten gaan maar dan wel aanhikken tegen de reach van 4 cm langer dan m'n huidige Spark RC. Ik zou nu het liefst een fiets willen met iets meer stack en reach, een steilere zithoek dan nu bij een gelijkblijvende balhoofdhoek, of misschien een half graadje flauwer. Desondanks ben ik ook nu nog steeds blij met mijn Spark RC. Als ik trouwens een extra bidon nodig heb zet ik deze op de zadelpen. Past net (ook bij volledig inveren) Maar liever twee als dat kan uiteraard.

Mijn beste advies; test meerdere modellen in de maten L en XL en laat je desnoods meten en vervolgens een fiets aanmeten. Maar nogmaals; pas nadat je weet waar je rugklachten vandaan komen!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat anderen hier al schrijven: een FS is niet meteen de oplossing voor rugproblemen, daar speelt de zithouding vaak ook mee.

Bij een dubbel geveerde fiets ligt de trapas wat hoger, omdat die dus ook rekening moet houden met de achtervering. Bij inveren komt de trapas omlaag en kunnen de pedalen de grond gaan raken.

Daaruit volgt dan dat het zadel ook hoger staat, want dat stel je af vanaf de trapas en niet vanaf de grond. Maar ten opzichte van een hardtail komt het stuur niet hoger te staan, want beide modellen gebruiken een geveerde voorvork op dezelfde manier. Je komt dus nog wat dieper van voren te zitten dan op een hardtail.

Nu is het wel dat je op een HT van voren iets inzakt als je op de fiets gaat zitten, waarbij je op een FS voor en achter inzakt. Dat compenseert weer iets.

Maar je houdt in dit geval dus minimaal dezelfde zithouding tussen de HT en een nieuwe FS. En als de zithouding schuld is aan de problemen, dan los je die dus niet op.

Bij een trailgerichte FS is de voorkant wel wat hoger, want meer veerweg. Terwijl de trapas vaak minder omhoog gebracht wordt.


In dit geval maakt het wat geometrie niet zo heel veel uit welke keuze je maakt. Je moet toch wat gaan spelen met de zithouding en dan kun je een andere reach ook wel weer compenseren. Maar vanwege dat aanpassen zou ik iets eerder kiezen voor een langere reach, omdat je anders het risico gaat lopen te kort te komen te zitten. (Waar het dan meer om de gewichtsverdeling gaat.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

HB_Eagle schreef: di 17 november 2020, 11:45
Lars TB schreef: ma 16 november 2020, 18:24 Je ziet aan de stack dat de zit aan de voorkant een stuk dieper is bij de dubbelgeveerde modellen, Dat lijkt mij ook minder wenselijk voor je rug. Dus je moet sowieso een aanpassing aan de zithouding gaan doen!
Hoe bedoel je dat precies Lars,
Ik zit met exact de zelfde Issue
Last van rug
Heb nu ht en
overweging Lux cf 8
Er zijn gelukkig voldoende fullies met een grotere stack. Veel XC-fietsen hebben idd wél een lage stack (< 600mm in de maat L):
- Specialized EPIC EVO
- CUBE AMS TM
- Scalpel SE
Etc.

Ga je naar échte trail-bikes dan heb je nog meer stack maar dat lijkt me niet echt je jachtveld als je op zoek bent naar een 'Lux'-achtige fiets.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie