XT voorderailleur schakelt zwaar

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
rmfbakker

Hi,

Ik heb een MTB met XT afmontage waarvan de voorderailleur zwaar schakelt. Het betreft een triple waarbij ik relatief veel kracht moet gebruiken op de shifter om naar een groter blad te schakelen.

Ik heb e.e.a. gesmeerd met WD40 en wat met de kabelspanning lopen rommelen, maar weinig effect. Heeft iemand tips? Kan ik bijvoorbeeld de de veerspanning aanpassen? Of is de derailleur gewoon versleten?

Dank voor jullie tips,

Rik
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als dit een wat oudere fiets betreft, zet er dan eens een nieuwe kabel (binnen en buiten) op.
Als nieuw -> fietsenmaker voor service.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Functioneerde het voorheen goed of gaat het om een fiets die je net hebt? In het laatste geval kan het zijn dat de kabelloop niet goed is. Meestal zijn sowieso de kabels het probleem dus als de montage klopt zou ik de binnen en buitenkabels compleet vervangen. WD40 is geen smeermiddel en helpt niet tegen slijtage ;)
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

George schreef: di 3 november 2020, 10:06 Functioneerde het voorheen goed of gaat het om een fiets die je net hebt? In het laatste geval kan het zijn dat de kabelloop niet goed is. Meestal zijn sowieso de kabels het probleem dus als de montage klopt zou ik de binnen en buitenkabels compleet vervangen. WD40 is geen smeermiddel en helpt niet tegen slijtage ;)
precies denk dat wd40 eerder averrechts werkt. Je kan beter een spray met teflon (PTFE) gebruiken, evt ook even de schanierpunten van je voor derrie inspuiten en kijken of het niet gewoon wat vast zit door vuil.

maar kabels vervangen lost meestal het probleem wel op. (een voor der is heel robuust die verslijten nagenoeg niet)
Laatst gewijzigd door Rutger S op di 3 november 2020, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Weet niet welke voorderrie je precies hebt. Maar er zijn vast een x aantal medeforumgebruikers die er nog eentje hebben liggen omdat ze naar 1x gegaan zijn.

Kijk ook even of de shifter zelf nog soepel schakelt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De derailleur kan natuurlijk kapot of versleten zijn, maar waarschijnlijk is het de kabel.
De shifter kan ook kapot of versleten zijn, maar waarschijnlijk is het de kabel.
Als eerste een nieuwe binnen én buitenkabel proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rmfbakker

Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:04
George schreef: di 3 november 2020, 10:06 Functioneerde het voorheen goed of gaat het om een fiets die je net hebt? In het laatste geval kan het zijn dat de kabelloop niet goed is. Meestal zijn sowieso de kabels het probleem dus als de montage klopt zou ik de binnen en buitenkabels compleet vervangen. WD40 is geen smeermiddel en helpt niet tegen slijtage ;)
precies denk dat wd40 eerder averrechts werkt. Je kan beter een spray met teflon (PTFE) gebruiken, evt ook even de schanierpunten van je voor derrie inspuiten en kijken of het niet gewoon wat vast zit door vuil.

maar kabels vervangen lost meestal het probleem wel op. (een voor der is heel robuust die verslijten nagenoeg niet)
[img][/ihttps://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F ... AAAAABAFmg]

Misschien is WD40 niet het beste, maar het wordt wel als smeermiddel voor fietsen verkocht. Heb inmiddels ook PTFE spray binnen. Dank voor de tip
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

rmfbakker schreef: ma 16 november 2020, 08:45 Misschien is WD40 niet het beste, maar het wordt wel als smeermiddel voor fietsen verkocht. Heb inmiddels ook PTFE spray binnen. Dank voor de tip
WD40 wetlube is een prima smeermiddel, de standaard WD40 die iedereen op de plank heeft staan niet...

Ze hebben als merk veel meer smeermiddelen als alleen de bekende ‘ stopt piepen en kraken’
Benduiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 24 januari 2013, 23:21
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 8, Cannondale f-si carbon 5, Canyon Exceed CF SLX, Rose Backroad, Scott Addict RC

Heb dit zelf eens gehad met een nieuwe Focus Raven 29r. Moest toen echt kracht zetten om de XT derailleur naar het grote blad te zetten. Heb die fiets toen in de bike stand gehangen. Bleek dat de kabel niet de juiste kabelroutering had rond de voorderailleur. Ging binnenlangs ipv buitenom (of andersom, dat ben ik even kwijt). Ben je 100% zeker dat de kabel bij jou juist gemonteerd is?
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

En check gelijk even of hij niet tegen de H schroef loopt :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik gok zo dat de TS niet meer meeleest en/of reageert. ;-)
Plaats reactie