Remmen in een lange afdaling

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Na aanleiding van een rokende achter ( schijf ) rem ben ik aan het proberen mijn remtechniek te verbeteren.
Gepulseerd, meer met de voorrem remmen.
Maar hoe doe je dat nou met een ( lange ) afdaling.
Eerst de achterrem, dan de voorrem?

Er is al geadviseerd om een verhouding van 80%/20% aan te houden.
Maar dat is best lastig en met remmen met de voorrem ben ik bang dat het wiel gaat glijden/blokkeren.
De site's zoals adrenalin raaden aan om de achterrem te gebruiken, maar hier werd weer verteld dat je de voorrem beter kan gebruiken.

En hoe doen downhillers dat eigenlijk?Er moet vast wel eens geremd worden, gebruik je dan meer de voorrem of juist helemaal niet?


Ik heb ook begrepen dat je in kleine steile afdalingen je voorrem weer beter helemaal niet kan gebruiken.Correct?

Thanks!!

FF kleine correctie, ik heb het hier over afdalingen op XC routes.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Lange afdaling op XC routes ????

Zelfs met Duitse schottermarathons geen last van. Pas bij een Swiss Bike wordt het kritisch.

Vooral voor remmen en niet slepend want dat is moordend voor je remmen.

Ik rem vooral voor, maar dat is ook een gewoonte vanuit het motor rijden.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Laat ik het anders stellen.De voor nederland en Duitsland lange afdalingen.De Schoorlse nok af, de afdaling in Amerongen.Kahler asten in duitsland ( weer wat langer ).
Het gaat me meer om de goede techniek dan de afdaling.

In schoorl heb je bijvoorbeeld een scherpe bocht meteen na de afdaling van de Nok.Hoe kan je het beste remmen voor scherpe bochten/opstakels in een afdaling t.a.v. het gebruik voorrem/achterrem.
Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag.
guido_gorisse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 19:34
Mijn mountainbike: Scott Scale 710
Contacteer:

In rechte stukken nooit remmen, dus alleen op/voor techische stukken en bochten remmen. Dan liever even wat harder dan heel lang wat zachter.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Leer je fiets kennen. Leert hoe sterk je voorrem remt en ook je achterrem. Als je ermee vertrouwd bent dan kan je makkelijk allebei gebruiken. Zorgt alleen dat je voor bochten afremt en niet in bochten en als je wel in een bocht afremt kan je beter je achterrem gebruiken (draai met je heupen naar de bocht, dan help je liggaams houding je ook)

Voor de afdalingen bij Schoorl: Leun bij afdalingen goed naar achteren en ik zou voorstellen dat je een combinatie van voor en achterrem gebruikt. Bij die hele lange, snelle afdaling is het niet eens nodig af te remmen, maar als het moet dan zou ik het rustig aan doen. Bij die specifieke afdaling kan ik je ook aanraden om aan de rechterkant van de weg te blijven. Minder diepe kuilen.

Bij de rest van de afdalingen zorg ik dat ik ze niet te snel neem en leun ik altijd goed staande naar achteren.
Specialized up your sunny ass.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Met rokende schijf dacht ik aan iets anders.

Dan blijft toch 70/30 (80/20) in ere. Niet slepend en net niet blokkeren.
Dat is een kwestie van gevoel en ervaring.

Je kan als training bijvoorbeeld alleen met voor te remmen op een stukje dat je kent en zo leren tot hoever je kan gaan met een voorrem.
Dan blijkt dat je veel meer kunt, zelf ooit clubwedstrijd Soester Hoogt zo moeten doen omdat ik op het laatste moment een wiel moest lenen waar geen schijf in zat.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Mijn fout, die rokende rem was na een afdaling in duitsland, en omdat ik slepend aan het remmen was.dus niet in Nederland
Toch 70/80% die voorem gebruiken dus.En achterrem gebruiken voor snelle bochtjes.
Anyway, veel om te oefenen.Weekend komt er gelukkig weer aan :-q
Unseen
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 19 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert met kripsjift en Ritchey WCS flatbar
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef:Lange afdaling op XC routes ????
Ik rem vooral voor, maar dat is ook een gewoonte vanuit het motor rijden.
Die gewoonte heb ik dus ook, zelfs als zit de remhendel aan de andere kant.

Ik zie vaak mensen met een geblokkeerd achterwiel afdalen lijkt me erg onhandig. Ik zou oefenen om wat meer voor te remmen, heeft ook het meeste effect aangezien het gewicht zich naar voren verplaatst. En met schijfremmen kun je lekker laat remmen :-q
whocares
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 23 oktober 2004, 15:44
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29'er 2

Ik probeer zo weinig mogelijk te remmen , alleen als het "kritisch" wordt of er een bocht aankomt. Het komt toch ook een beetje op Bikecontrol aan en inschatting van de te rijden lijn.
Remmen op alleen de voorrem is ook een beetje het verliezen van je stuur mogelijkheid , zeker als je plotseling moet remmen in een afdaling ( voorganger in de problemen ) . Je wiel rolt namelijk niet meer door als je vol in de remmen moet en het gewicht wordt toch door de snelheid naar voren cq beneden verplaatst , met als gevolg dat je daardoor je lichaam over stuur/voorwiel verplaatst. Zeker met een sterk verende voorvork.

Als je niet te snel wilt dalen , gewoon regelmatig de remmen inknijpen om de snelheid niet te hoog op te laten lopen. Anders goed leren sturen en natuurlijk de lijn , die je moet rijden, leren lezen

Ik rem veelal gedoseerd achter en daarnaast met de voorrem bijremmen , want je moet kunnen blijven sturen ( zeker in een afdaling moet je controle over je voorwiel blijven behouden )

Maar ja , iedereen heeft zijn eigen techniek en zijn eigen rijstijl.
it ain't what you do it's the way that you do it
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

waarom remmen....remmen=angst :D

maar als je toch vrijhard gaat nooit de rem in een keer inknijpen, maar er gewoon een beetje mee spelen.
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

die persoonlijke details zijn niet zo welkom hier schat ik zo...

heeft iemand de zoek functie al geopperd?

zane
Alles kapot
marrcel
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 5 maart 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Bianchi Mutt 7300 en Stumpjumper FSR

Bij een afdaling met een scherpe bocht pal na de afdaling, zoals ook bij Schoorl en Spaarnwoude, doe ik dit als volgt:
Ik controleer mijn snelheid met de voorrem. De snelheid er zo veel uithalen, zodat net niet de bocht uit vliegt. Soms lukt me het om met een blokkerend achterwiel de bocht in te zetten. Het voordeel is dat de voorvork dan nog voldoende reserve heeft om de "touch-down" onderin op te vangen. Met erg mul door zand onderaan de helling en in de bocht pak ik wel de achterrem tijdens het trappen erbij. Dit is ook een truukje van het motorrijden. Het gaat dan wat stabieler. Mijn pleidooi neem geen vaste voor/achter remverhouding maar varieer. :-q

Oja voor mij is rechts de enige plek voor de voorrem. Dit heb ik op al mijn 2 wielers :-D
achterspatbord = wasmachinelagerspaardekje
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

marrcel schreef:Bij een afdaling met een scherpe bocht pal na de afdaling, zoals ook bij Schoorl en Spaarnwoude, doe ik dit als volgt:
Ik controleer mijn snelheid met de voorrem. De snelheid er zo veel uithalen, zodat net niet de bocht uit vliegt. Soms lukt me het om met een blokkerend achterwiel de bocht in te zetten. Het voordeel is dat de voorvork dan nog voldoende reserve heeft om de "touch-down" onderin op te vangen. Met erg mul door zand onderaan de helling en in de bocht pak ik wel de achterrem tijdens het trappen erbij. Dit is ook een truukje van het motorrijden. Het gaat dan wat stabieler. Mijn pleidooi neem geen vaste voor/achter remverhouding maar varieer. :-q

Oja voor mij is rechts de enige plek voor de voorrem. Dit heb ik op al mijn 2 wielers :-D
In Schoorl haaks de bocht om in de afdeling: Niet remmen tot 5 meter voor de bocht. Vól remmen (alleen voor, achterwieltje komt helemaal los), wanneer je voelt dat je gaat wegglijden voorrem loslaten en weer opnieuw voluit remmen (alleen voor). Het remvermogen van de voorrem is ongelofelijk! Enne...wegglijden met je voorwiel in het zand gebeurt bijna niet. Oja...Bij het motorrijden leer je dat je de achterrem kunt gebruiken om stabieler door de bocht te gaan, dus alleen voor stabiliteit, en niet om af te remmen!

P.S. Ik ben al 3 keer onderuit gegaan (op de weg terug, tijdens de afdaling (nog) niet. Ik daal al 3 jaar zo af, waarvan het eerste jaar zonder helm.
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

AUB niet in bochten en afdalingen zo hard remmen dat je achterwiel blokkeert, dit is de voornaamste reden dat de route in Schoorl zo is uitgesleten en hobbelig is geworden!
Eat, sleep, ride, repeat
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Bommie schreef:AUB niet in bochten en afdalingen zo hard remmen dat je achterwiel blokkeert, dit is de voornaamste reden dat de route in Schoorl zo is uitgesleten en hobbelig is geworden!
er is altijd nog een schep :roll:
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Gesloten