Kappen in het bos

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
BerryFOX
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 643
Lid geworden op: di 15 augustus 2006, 10:26
Mijn mountainbike: Cannondale Flash Carbon Team / Salsa El Mariachi

Wat ik begrepen heb is dat het voornamelijk zo is dat er jaren geleden in nederland heel veel naaldbomen zijn geplant in gebieden waar eigenlijk loofbomen behoren. Dit was gedaan omdat naaldbomen nou eenmaal veel sneller groeien.
Nu is het zo dat ze in bepaalde bossen de loofbomen weer willen terughebben, en dat gaat ten koste van de naaldbomen. Deze worden daarom veel verwijderd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

BerryFOX schreef:Nu is het zo dat ze in bepaalde bossen de loofbomen weer willen terughebben, en dat gaat ten koste van de naaldbomen. Deze worden daarom veel verwijderd.
Die hang naar 'vroeger' begrijp ik niet. Is lang niet altijd beter. Volgens mij (weer) een drogreden om flink te kunnen oogsten.

De 'deskundigen' zouden ook eens moeten nadenken hoe lang het duurt voordat er dan een fatsoenlijk loofbomenbos staat. Dat duurt 20 jaar!

Terzijde: bij mij in de buurt (Kalmthoutse Hei) weer een staaltje ecoterrorisme gezien van de eerste orde. Moet zo nodig open veld worden. Eerst alles gekapt (lelijk) nu de oppervlaktelaag afgeplagd. Gedverdegedver wat is dat een lelijke pokkebende geworden. is dat nou goed voor het 'milieu' en de levende wezens ter plaatse? Ik geloof er niets van...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
iceteabiker
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: do 28 januari 2010, 20:02
Mijn mountainbike: Trek fuel ex 7 ('14)

ik geloof er ook niets van maar wat doe je eraan he ze willen het nu eenmaal kapot hebben :(
just do it.

sorry voor spelfouten heb dyslectie
Vosz
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 13 november 2008, 14:29
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2009/Reaction RX 2010

Paul Dun schreef:Ben eens even gaan zitten voor deze discussie, erg leuk voor mij met mijn bosbouwkundige/groene achtergrond :lol:
Kijk nog een bosbouwer
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De (milieu- en natuurclub) bestuurders maken volgend jaar weer een jaarverslag over 2010. Daar moeten natuurlijk wel resultaten in staan. Naaldbos gekapt, hei aangelegd, hei gecontroleerd afgefikt, loofbos geplant, hekken verlaagd/verhoogd/geplaatst/verwijdert, wild afgeschoten/uitgezet/beheerd enz enz.
Als ze dat niet doen, kan er natuurlijk door hun vriendjes geen koninklijke onderscheiding aangevraagd worden voor deze (onbezoldigde?) bestuurders. En zonder lintje :bier: tel je in die kringen natuurlijk niet mee.
Of heb ik een te simpele kijk op wat hier aan de hand is?
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Hoe noemen ze dat? een stalemate? Partij A beweert dat het allemaal waanzin, onzin en weet ik wat meer is, en partij B predikt alleen maar hosanna, gloria en wat voor goeds je kunt verzinnen. Om nog maar niet te spreken over de cyclische redeneringen en terugkerende argumenten.

Ik doe mezelf over het algemeen de lol om te genieten hoe mooi groen na 2 jaar een platgeschoven stuk singletrack alweer kan zijn. Ècht, het helpt ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

shiverer schreef:Ik doe mezelf over het algemeen de lol om te genieten hoe mooi groen na 2 jaar een platgeschoven stuk singletrack alweer kan zijn. Ècht, het helpt ;)
Dat vind ik knap... is weer twee jaar of langer wachten.

Heb jij er dan geen moeite mee dat oncontroleerbare overheidsdienaren (iha) zonder enige inspraak jouw leefomgeving even grondig komen verbouwen?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Ook ik heb mijn "hartverscheurende" momenten wel op "mijn veluwe". 2 jaar geleden nog (ik roep hem niet voor niets) een mooi stuk singletrack, niet eens bijzonder uitdagend, over snelwegbreedte vlakgeschoven en ontdaan van alle aanwezige vegetatie. Zonde, ja. Maar als ik zie wat er nu alweer staat? Nee, geen struiken, bomen, maar groen is het zeker alweer.

Wij als bevolking/regering (het zijn immers volksvertegenwoordigers, nietwaar?) wijzen een instituut aan om een X-terrein te beheren. Vervolgens gaan we zeggen dat ze het niet goed doen? Dan moet je het zelf doen, of je er direct mee gaan bemoeien. Op de Veluwe pakken ze het dermate pleksgewijs aan dat er altijd maar een beperkt percentage "onogenlijk" is. De minst inspirerende stukken zijn de 100% beukenbossen, en daar is al een paar jaar niet meer gesnoeid ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
redbull44
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 25 december 2009, 02:58

mensen die het hier over hun leefomgeving hebben begrijp ik niet leven wij dan nog in de bossen en lopen we nog in berenvellen en met speren achter herten aan te rennen ? ik in ieder geval niet
het is duidelijk dat we in nederland bossen hebben met weinig variatie en dat is ook niet meer dan normaal ieder bodemtype heeft ook zo zijn eigen begroeing maar omdat in nederland al het bos in kleine stukjes verdeeld is is het noodzaak om meer variatie te krijgen in de bossen zodat alle flora en fauna er beter kan leven .
ik ben wel van mening dat het in nederland te radicaal en te snel gebeurt in belgie bijvoorbeeld doen ze het heel langsaam omdat de natuur nou eenmaal niet snel is .
en voor de mensen die het maar steeds over de oerbossen hebben , ja die hebben inderdaad geen onderhoud nodig dat is omdat die bossen al duizende jaren oud zijn en een compleet uitgebalanseert ecocysteem hebben hier in nederland en de rest van west europa is dat niet meer de mens heeft honderden jaren terug al ingegrepen en vannaf die tijd hebben we ons ermee bemoeid we kunnen dus niet zomaar alles hun gang laten gaan dat zou meer kwaad dan goed doen aangezien we het zelf allemaal verstoord hebben moeten we het ook zelf weer recht trekken maar nogmaals ik ben het ook niet helemaal eens hoe hier in nederland met de natuur word omgegaan .
maar dat er hier en daarwat sporen door traktors enz gemaakt worden daar zal weinig tegen te doen zijn we kunnen wel met paarden gaan werken maar dan krijg weer dieren acktievisten op je dak dat het dierenmishandeling is of whatever .
ik vind ook dat ze de paden wel mogen herstellen maar verandering kan ook geen kwaad vind ik ,
en dat geleuter over vroeger kan ik ook niet begrijpen want dan zouden ze van bijna heel nederland weer veengronden en moeras moeten maken en zouden wij als mens hier moeten weggaan .

maargoed we wonen hier nu eenmaal en moeten er het beste van zien te maken ondanks dat het niet altijd zo gaat zoals wij dat allemaal willen.
als student bos en natuurbeheer krijg je tegenwoordig veel geleert over hoe je de mensen in de omgeving van dat betreffende gebied duidelijk moet maken wat het doel van de werkzaamheden zijn en geloof me dat is niet altijd even makkelijk ik ben zelf student bos en natuurbeheer dus ik kan het weten

mvg
Vosz
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: do 13 november 2008, 14:29
Mijn mountainbike: Cube LTD Team 2009/Reaction RX 2010

redbull44 schreef: ik ben zelf student bos en natuurbeheer dus ik kan het weten

mvg
En waar als ik dat mag vragen?
redbull44
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 25 december 2009, 02:58

in roermond was trouwens maar korte samenvatting dat wat berryfox zei over die naaldbomen is ook zo die zijn aangeplant voor de mijnbouw omdat ze snel groeien en sterk genoeg waren om de boel heel te laten
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

redbull44 schreef:in roermond was trouwens maar korte samenvatting dat wat berryfox zei over die naaldbomen is ook zo die zijn aangeplant voor de mijnbouw omdat ze snel groeien en sterk genoeg waren om de boel heel te laten
En omdat dat hout zo fijn kraakt ruim voordat de mijnschacht instort :bier:
Plaats reactie