Eerste kilometers van de rit

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Bij mijn normale rondje ben ik min of meer wel verplicht een warming up en cooling down te doen. De eerste 3 KM en de laatste 3 KM moet ik door de stad waar ik niet vol uit kan i.v.b. met de overige weggebruikers en ook nog vlak en verhard is. Bij de toertochten(60+ KM) doe ik de eerste 5 tot 10 KM ook rustig om op gang te komen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Is heel persoonlijk (type spiervezels) ik ben ook altijd een diesel geweest (nu een diesel met een kleine tank :winkie: ) ..... waar vrienden van mij aan het begin gelijk "aan" staan duurt het bij mij soms wel een half uur voordat ik beetje in het ritme zit. Vermoed dat de betere sprinters ook makkelijker rijden bij een koude start?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

diaseti schreef: wo 25 maart 2020, 12:30 Wedstrijd rijders verbaas ik mij ook altijd over hoe snel die er vandoor schieten 🤓

Daar heb ik mij in mijn wedstrijd jaren ook een poosje op verkeken, dacht altijd dat die gasten 20% harder konden fietsen dan ik totdat ik een keer het eerste kwartier door alle barrières heen ging om bij te blijven en er achter kwam dat ze daarna hetzelfde temp reden als ik.
Op dat eerste kwartier ku je wel trainen maar echt lekker heb ik het nooit gevonden. Nu, 15kg en 20 jaar later, is mijn hele rondje verpest als ik té hard start.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel raakvlakken met dit topic:
viewtopic.php?f=1&t=145100
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Mijn ervaring is hetzelfde als wat hier geschetst wordt; ik heb een warming up nodig maar als het om wedstrijden gaat, kun je die (zoals in het hierboven naar verwezen topic) beter van te voren doen. Wil je meekomen vooraan, moet je meteen mee anders lig je eraf en kom je niet meer voorin.

Ik rijd geen wedstrijden meer (allang) omdat ik dat gewoon niet leuk vind. Duwen en trekken om een goede plek of heel veel moeten investeren om naar voren te rijden, niet mijn ding. Vind je dat wel leuk, vooral doen:)
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Ik denk dat dit wel voor de meeste van ons geld. Eerst rustig op gang komen en op een gegeven moment weet je dat je veel meer met je krachten kunt omgaan. Ik heb de eerste paar kilometers vaker de gedachtes van; waar ben ik in hemels naam mee bezig pfff :-{ :-{
En even later ben ik zo blij als een klein kind, heerlijk biken!

:-q
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Herkenbaar, ook ik ga kapot in de eerste kms als ik geen fatsoenlijke warming-up heb gedaan. In het pre-coronatijdperk sprak ik nog wel eens af met vrienden om te gaan biken die daar minder last van hebben en direct volle bak gaan. Mij kun je dan oprapen. De afgesloten parkeerplekken bij de bossen op de UHR hebben dan voor mij ook direct een voordeel. Moet nu eerst een stukje fietsen voordat ik bij de route ben :wink: Heb ik gelijk m'n warming-up gehad.

Merk ook dat ik er op de racefiets minder last van heb, is wellicht meer gelijkmatig waarbij mtb-en vaker een soort interval is. Met hardlopen moet ik overigens ook echt over een dood punt heen komen. Dan denk ik na een 2km dit gaan 'm niet worden en loop je uiteindelijk echt een leuke afstand met goede snelheid. Bijzonder hoe het lichaam werkt wat dat betreft.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Sowieso is het beter om een warming up te doen.
Direct volle bak zou weleens schade aan de hartspier kunnen opleveren heb ik vaak gelezen.
Dat moet je ten alle tijden zien te voorkomen.
Tomboo
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 14 april 2020, 15:39

diaseti schreef: wo 25 maart 2020, 08:02 Ik doe zelf altijd een fatsoenlijke warming up, maar heb echt het idee dat ik een diesel ben die eerst op gang moet komen waar andere er met alle kracht van door kunnen spuiten.
Ik herken mezelf hier voornamelijk 's ochtends in. Mijn lichaam heeft "even" (lees: tot 2u 's middags) nodig om wakker te worden. Toen ik nog aan wedstrijd sport deed jaren geleden ging ik daarom ook altijd de ochtend voordat ik naar mijn wedstrijd ging thuis al even een rondje hardlopen om de boel "wakker te schudden". Hoewel op dat moment alles nog slap en week voelde, merkte je dat zodra ik een uurtje of 2a3 later mijn wedstrijd moest rijden mijn benen gelijk klaar waren. Nadat mijn hartslag even een periode omhoog was geweest en spanning op mijn spieren had gestaan had ik hier geen last meer van.

Inmiddels, jaren later heb ik überhaupt moeite om mijn hartslag omhoog te krijgen, maar dat is een ander probleem. :D
Remmen is verspilling van je energie. Dus dat doen we zo weinig mogelijk!
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Ik hoor mij om hij heen ook altijd dat ze eerst op gang moeten komen. Ik heb daar zelf geen last van. Als ik op de fiets ga zitten dan kan ik gelijk in de "aan" modus, ook als het 6:00u in de ochtend is bij woon-werk verkeer. Maar ik begrijp uit alle verhalen dat ik wel redelijk een uitzondering ben op dat vlak
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Herrick schreef: vr 24 april 2020, 10:41 Ik hoor mij om hij heen ook altijd dat ze eerst op gang moeten komen. Ik heb daar zelf geen last van. Als ik op de fiets ga zitten dan kan ik gelijk in de "aan" modus, ook als het 6:00u in de ochtend is bij woon-werk verkeer. Maar ik begrijp uit alle verhalen dat ik wel redelijk een uitzondering ben op dat vlak
Het kan ook de leeftijd zijn. Naarmate je ouder wordt wordt de warming up belangrijker om blessures of erger te voorkomen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Mad Wally schreef: vr 24 april 2020, 11:57
Herrick schreef: vr 24 april 2020, 10:41 Ik hoor mij om hij heen ook altijd dat ze eerst op gang moeten komen. Ik heb daar zelf geen last van. Als ik op de fiets ga zitten dan kan ik gelijk in de "aan" modus, ook als het 6:00u in de ochtend is bij woon-werk verkeer. Maar ik begrijp uit alle verhalen dat ik wel redelijk een uitzondering ben op dat vlak
Het kan ook de leeftijd zijn. Naarmate je ouder wordt wordt de warming up belangrijker om blessures of erger te voorkomen.
Bij welke leeftijd ben je ouder? Ik ben namelijk 43 (en voel mij uiteraard veel jonger) :wink:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Herrick schreef: vr 24 april 2020, 12:20
Mad Wally schreef: vr 24 april 2020, 11:57

Het kan ook de leeftijd zijn. Naarmate je ouder wordt wordt de warming up belangrijker om blessures of erger te voorkomen.
Bij welke leeftijd ben je ouder? Ik ben namelijk 43 (en voel mij uiteraard veel jonger) :wink:
Haha, ik zou zo zeggen vanaf een jaar of 35. Dan zet de teruggang bij mannen echt wel in.
Zelf ben ik 53 maar voel me zoals de meesten op dit forum denk ik ook jaren jonger. Een beetje bewust leven en lekker sporten doet veel😀
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, vanaf 35.
Daarna wordt het ieder jaar een beetje minder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

De eerste 3 uur ben ik amper vooruit te branden , daarna gaat het meestal lekker 😀
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Plaats reactie