Fiets leasen nu beschikbaar tegen 7% bijtelling

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Hallo,

Sinds januari 2020 is het mogelijk om fietsen te leasen. Dit zou een fiscaal voordeel opleveren tot 40%. Voordeel hiervan is dat je niet in een keer een enorme aankoop hoeft te doen en maandelijks een vast laag maandtarief betaald via het brutoloon. Na de leaseperiode van 36 maanden heb je dan de optie om de fiets over te nemen tegen 15% van de nieuwprijs. Nadeel is dat de fiets ook gebruikt moet worden voor woon-werk verkeer voor minimaal 1 dag in de week. Voor de dagen dat je met de fiets naar het werk denkt te komen vervalt je km vergoeding. Ik ben erg benieuwd of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben en dus al een fiets hebben uitgezocht en welke lease maatschappij ze daarvoor gebruikt hebben, de meest bekende lease maatschappij is Lease a bike. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een fiets, ik denk dan bijvoorbeeld aan een ''strandfiets'' omdat deze licht en snel kan zijn.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Is het voordeliger dan kopen?
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Maat van mij dacht zo ook aan een dikke MTB te komen maar een van de voorwaarden was (achteraf) dat het een stadsfiets moest zijn.

Nu was dat van hem vanuit de Belgische overheid geregeld dus weet niet of het hier anders is.
Maar wellicht handig om eerst te checken voor je ergens je zinnen op zet.
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

Veel voordeliger. Een mountainbike van €6500,- geeft je een totale besparing van ongeveer €3000,-
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

RobBoZ schreef: wo 12 februari 2020, 14:01 Maat van mij dacht zo ook aan een dikke MTB te komen maar een van de voorwaarden was (achteraf) dat het een stadsfiets moest zijn.

Nu was dat van hem vanuit de Belgische overheid geregeld dus weet niet of het hier anders is.
Maar wellicht handig om eerst te checken voor je ergens je zinnen op zet.
Via lease a bike kun je ook Mountainbikes en racefietsen leasen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dus de belastingbetaler betaald dan effectief een deel van je fiets? En ben jij toevallig werkzaam bij zo'n aanbieder van leasefietsen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
HtotheB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 februari 2020, 11:29

suravida schreef: wo 12 februari 2020, 14:53 Dus de belastingbetaler betaald dan effectief een deel van je fiets? En ben jij toevallig werkzaam bij zo'n aanbieder van leasefietsen?
Nee helaas, ik snap dat, dat misschien zo lijkt. Het bedrijf waar ik voor werk wil misschien mee gaan doen met dit nieuwe ''fietsenplan'' waar ik als fiets fanaat natuurlijk groot voorstander van ben. Ik heb nu 1 mountainbike maar zou er graag nog 1 bij willen hebben.
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

Het is alleen leuk als je geen reiskosten krijgt
Met 130 euro reiskosten in de maand x 12x 3 is 4680 euro in 3 jaar die ik dan niet krijg plus de 7 x12 x 3 = 252 kan ik na 3 jaar zelf een fiets van € 5000 kopen
Nee dat gaat hem niet worden
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

En los van dat is het veel leuker om iets te hebben wat echt van jou is ipv in bruikleen van een bedrijf.
Tenminste dat is mijn instellingen.

Dat de belastingbetaler evt meebetaalt aan iemand z'n fiets kan ik niet zo van wakker liggen.
Gun die werkende die een fiets wil van mijn belasting geld het een stuk meer dan iemand die te lui is om van de bank te komen om te gaan werken.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Hoe zit het met onderhoud en onderdelen? Voor eigen kosten of zit dat bij het contract in? 😁
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

We gaan voor het gemak er even aan voorbij dat je werkgever bereid moet zijn om jou een leasefiets te verstrekken en daar dus elke maand voor moet betalen. Het is dus iets compleet anders dan het voormalige bedrijfsfietsenplan.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

HtotheB schreef: wo 12 februari 2020, 14:24 Veel voordeliger. Een mountainbike van €6500,- geeft je een totale besparing van ongeveer €3000,-
Als mijn vrouw nou gelooft dat ik €3000 verdient heb ...
Maar ja die vond mijn stadsfiets van €700 al belachelijk duur terwijl ik er al 8 jaar en meer dan 10.000km op fiets. Dan is t best goedkoop vind ik.
Lekker fietsen!
bogak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: di 5 december 2006, 00:25

Alleen interessant als je niet al te ver van je werk woont ivm vervallen km vergoeding.
Bij mij gaat het niks worden, de (voorlopige) voorwaarden zouden zijn:

Werkgever stelt per jaar maximaal xx fietsen ter beschikking – wie het eerst komt die het eerst maalt;
De fiets wordt aangeschaft door werkgever en is het eigendom van werkgever;
Voor de fiets is een bijtelling van 7% van de adviesprijs van de fiets van kracht, dit wordt op het brutosalaris ingehouden,
(bijv.: voor een fiets van € 2000 betaal je per jaar € 140 bruto bijtelling, de belasting per jaar is € 58. Per maand kost de fiets je € 4,83);
De aanschafwaarde van de fiets bedraagt maximaal tussen de € 1.000 en € 2.500.
Het arbeidspercentage (parttime/fulltime) bepaalt het maximale tarief;
Het onderhoud van de fiets is, met een vastgesteld maximum per jaar, voor rekening van werkgever;
De fiets van de zaak is niet te combineren met een auto van de zaak;
Als gebruik wordt gemaakt van de regeling “fiets van de zaak” komt de reiskostenvergoeding woon-werkverkeer te vervallen,
tenslotte kom je (zoveel mogelijk) op de fiets naar je werk!
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

HtotheB schreef: wo 12 februari 2020, 12:03 Hallo,

Sinds januari 2020 is het mogelijk om fietsen te leasen. Dit zou een fiscaal voordeel opleveren tot 40%. Voordeel hiervan is dat je niet in een keer een enorme aankoop hoeft te doen en maandelijks een vast laag maandtarief betaald via het brutoloon. Na de leaseperiode van 36 maanden heb je dan de optie om de fiets over te nemen tegen 15% van de nieuwprijs. Nadeel is dat de fiets ook gebruikt moet worden voor woon-werk verkeer voor minimaal 1 dag in de week. Voor de dagen dat je met de fiets naar het werk denkt te komen vervalt je km vergoeding. Ik ben erg benieuwd of er al mensen zijn die hier ervaring mee hebben en dus al een fiets hebben uitgezocht en welke lease maatschappij ze daarvoor gebruikt hebben, de meest bekende lease maatschappij is Lease a bike. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op een fiets, ik denk dan bijvoorbeeld aan een ''strandfiets'' omdat deze licht en snel kan zijn.
Het "leasen" van de fiets heeft niets met deze regeling te maken.
Leasen is een vorm van financiering.
Het gaat om een fiets die door de werkgever beschikbaar wordt gesteld (ongeacht de financieringsvorm).

Beter dus de titel van de post aanpassen naar "Fiets van de zaak/baas".
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Plaats reactie