Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ben zelf iets in elkaar aan het flanzen met een halogeen spotje van 50 W. Gisteren even professorisch getest. Dat geeft me een bult licht zeg!

Nu heb ik nog een accu nodig van 12 volt (of 2x6) die ik in mijn bidonhouder kwijt kan. Iemand ideeen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Li-ion of NiMH cellen clusteren in je bidon, maar met een 50W (4,2A @12V) zul je een beest van een accu nodig hebben om een beetje fatsoenlijke runtime te halen. 10AH voor 2 uurtjes fietsen..
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik kan ook 1 of meerder lampen van 20 W gebruiken. Maar als ik een geschikte accu kan vinden dan start ik met 50 W. Het enige wat geld kost is die accu. Als ik dan ook flink licht heb dan vind ik het best.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

1x20 of 30W zou al genoeg moeten zijn, die Petzl levert hoogstens het equivalent van 10W halogeen. 50W is ook vrij lastig om zelf te fabriceren omdat je iets van metaal zal moeten gaan draaien aangezien zelfgemaakte plastic behuizingen op den duur smelten (ja, ook thermoharders). Maar met 50W kun je wel warpspeed naar beneden stuiteren, aangezien je eigenlijk gewoon met daglicht op je stuur rijdt. Mijn keus: 20-30W gedimd (20-50-75-100% ofzo) of een combi van 1x10W+1x20of30W...

Wat voor accu wil je gaan kopen? Een lood(gel)accu is het enige betaalbare, maar die krijg je niet in je bidon...

Zie hier voor dimmer: http://www.lasertagparts.com/lightbrain/
En DIY: http://www.geocities.com/sunsetstrip/co ... immer.html
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Er komt een "spiegel" van een fietslamp achter te zitten. Deze moet voorkomen dat de warmte naar de behuizing gaat. Wat het kan leien qua wattage zal de toekomst uitwijzen. Het liefst begin ik met 50 Watt, lijkt me een goede test. Mocht dat toch smelten of de accu te snel leeg geraken dan ga ik terug naar bv 20 watt.

Wat voor accu zoek ik. Liefst licht en compact maat een bult energie. Dus te bevestigen aan de bidonhouder, 12 V en inderdaad rond de 10-15 amp.
Indien dit niet lukt iets wat er zo dicht mogelijk bijkomt. Dit zal nog wel een speurtocht worden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Brum schreef:Kun je beter zelf een SLED kopen en bijbehorende spaninningsregelaar (weerstandje is vaak genoeg) in mekare frotten. Je Mirage geeft trouwens 6V, en dat is veel te veel voor die Everled die voor max 4,5V is gemaakt. Maar het is wel een goed idee ja, meer licht als dat zielig 5W Halogeen lampje en hij gaat laaaaang mee op de accu.
Correctie: de everled kan tot 9V hebben, hij kan die 6V van de Mirage dus makkelijk aan. Overigens is de accu 3.2Ah dus bij een verbruik van 1.2W kun je tot 16 uur vooruit. Ik heb alleen geen idee of die Everled bij langdurig gebruik niet te warm wordt. De Sigma kan het uiteraard wel aan, die is gemaakt op de hitte van een halogeen, maar als je ledje na 3x rijden dood is dan wordt het een dure grap...
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Er komt een "spiegel" van een fietslamp achter te zitten. Deze moet voorkomen dat de warmte naar de behuizing gaat. Wat het kan leien qua wattage zal de toekomst uitwijzen. Het liefst begin ik met 50 Watt, lijkt me een goede test. Mocht dat toch smelten of de accu te snel leeg geraken dan ga ik terug naar bv 20 watt.
Net even vlug getest. De spiegel is duidelijk niet bestand tegen 50 watt. Na enkele minuten begon deze bij het raakvlak al te smelten.

De halogeenlamp mag dus geen contact hebben met plastic e.d. Ik probeer nu een behuizing te vinden waar ik hem in kan klemmen van keramiek of metaal. Een paar oude spotjes of fittingen zoeken dus met een diameter van 50 mm
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

byorka schreef: Wat voor accu zoek ik. Liefst licht en compact maat een bult energie. Dus te bevestigen aan de bidonhouder, 12 V en inderdaad rond de 10-15 amp.
Indien dit niet lukt iets wat er zo dicht mogelijk bijkomt. Dit zal nog wel een speurtocht worden.
Licht, compact en veel energie --> Li-ion, maar dan moet je wel op E150+ rekenen voor de door jou gewenste capaciteit, en je voltage komt dan uit op 11,1 of 14,8 volt. hier een voorbeeldje van een Li-ion bidonaccu.

@Kurgan: Everled tot 9 volt? Huh, en mijn 4D (6V) was te krachtig, enkel tot 3 cellen (4,5V)...
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Jaja, het is echt waar: de everled kan tot 9V aan!

"First flashlight replacement bulb to use LuxDrive™ technology, allowing "one size fits all" use in 1, 2, 3, 4, 5, and 6 cell flashlights." Bron: LEDdynamics

"The EverLED™ will work with any flashlight that uses a standard flange flashlight bulb, regardless of the type of batteries the flashlight requires, from 1–6 cells." Bron: ledsupply

"The EverLED can be used with a multitude of battery types, including heavy duty, alkaline, lithium, NiCD rechargeables, and NiMH rechargeables. Just be sure the voltage fed to your EverLED doesn't exceed 9 volts, and you'll be fine. " Bron: The LED museum

Weet je heel zeker dat de polariteit klopte? De eerste modellen waren daartegen niet beschermd en die kon je dus IDD om zeep helpen als je de negatieve pool op de basis zette.
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

En deze van cat eye stond al op de eurobike!

3 x luxeon leds in alu behuizing, prijs???

http://cateye.com/en/products/viewProdu ... subCatId=1

Alleen de bevestiging is weer knudde, typies cat eye, die niet naar klanten luistert.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hier ben ik weer.
Ik nu een ander lampje gehaald. nog steeds 50 W, 50 mm doorsnee maar deze straalt de warmte naar voren en wordt aan de achterkant niet warm (behalve bij de pooltjes dan). Ook heb ik een spotje gehaald waar de lamp in kan. Dit spotje heb ik weer in een ouderwetse fietsenlamp gemonteerd. Er zat een klein beetje ruimte tussen het spotje en te fietsenlamp maar dat heb ik opgevuld met het plastic deel van de fietsenlamp waarmee je heb vast ik de fietsenlamp kunt klikken.

Klaar is kees. Het lampje kan gewoon van buitenaf verwisseld worden.
Nu moet ik nog op zoek naar een batterij/accu. Batterij heeft de voorkeur omdat deze droog zijn en beter tegen leeg/vol/leeg/vol kunnen.
Dus opzoek naar oplaadbare batterijen die in 1 of 2 bidons passen van 12 volt en het liefst rond de 14 Ah.
Motor accu's zijn er genoeg. LXBXH 14x9x16. Ongeveer 50 euro maar met accu zuur.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Tsja, loodaccus zijn er genoeg, maar geen die in je bidon passen (hoogstens 3-4AH), en lekker goedkoop. Ze kunnen toch nog redelijk wat mishandeling af. Wil je met losse cellen gaan werken, dan zul je aan de NiMH cellen moeten, maar dan kom je never nooit aan je gewenste 10-14AH in je bidonnetje. Met Li-ion cellen zou het je kunnen lukken, maar bereid je voor o peen heftig prijskaartje. Kijk anders eens bij Lumicycle en Light&Motion, die hebben speciale batterijen-tassen die je overal aan je fiets kunt hangen...
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

Heb laats ergens een keer iets gelezen oven biken in het donker.Aangezien de dagen weer korter gaan worden dacht ik toen: "dat lijkt mij ook wel fun".Ben dus even wezen kijken wat een beetje verlichtingsset kost en schrok me wezenloos.Heb mezelf nu even wat in elkaar geflanst en wil het vanavond eens even gaan testen.

Het lampje bestaat uit een'"gewoon"halogeenspotje van 35 watt.

Als behuizing heb ik een deel van een draaibaar spotje, een stukje 35 mm koper buis en een einddop 35 mm gebruikt en het geheel aan elkaar gesoldeerd.Een rubber klembeugeltje zorgt voor de bevesteging aan het stuur.

Als accupack heb ik een bidon doormidden gezaagd,een oude accu-zaklamp (makita) en de accu van een accuboormachine (12 v. 2.6Ah )gebruikt.
De schakelaar is een simpel snoerschakelaartje.
Het gewicht is wel wat aan de hoge kant,denk ongeveer 1,5 kilo maarjah

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet dat het er allemaal nog een beetje proffisorisch uitziet maar dit is het eerste model (geloof me,er volgen er nog meer).De lichtopbrengst is in ieder geval geweldig!!!!.

Zijn er hier nog meer mensen die aan "nightbiking"doen??Ben wel eens benieuwd naar hun ervaringen.(en tips)

Had 'm ff op de verkeerde plek neer gezet sorry
Ja man!
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Hoelang is de brandtijd?
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dit is de mijne. Even onderdelen verzameld en 10 minuten in elkaar gedrukt. Dit is nog steeds een testmodel maar eigenlijk is hij goed zo.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TAZ3WGBJ
Afbeelding

Mmm. Foto's invoegen lukt me nog steeds niet.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie