Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Doe iemand van jullie het weleens? Sinds kort ga ik ook 's avonds in Schoorl fietsen en ik vind het best kicken. Heb een 5 watt lamp op mijn fiets gemonteerd met een batterij in mijn bidon (sp?) houder. Gaat best lekker.
Doe het alleen niet in je eentje, straks ga je op je bek en ben je niet in staat thuis te komen en vreet de wolven je op :tong
Specialized up your sunny ass.
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Lijkt me wel gaaf om te doen. Al zou ik denk ik een wat heftigere lamp nemen.

't Is wel een uitkomst voor deze donkere dagen. Ik kan nu op zijn laatst om 17:00 vertrekken om voor 't donker thuis te zijn. Terwijl ik in de zomer wel om 20:00 pas vertrok.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

idd, 's winters wordt het al rond 17:00 donker.

Waar ik mijn ligt heb gekocht hadden ze ook eentje van 20 watt. Die geeft 4 keer zo veel ligt maar zuipt ook 4 keer zoveel batterij. Je kunt ze ook allebei gebruiken en de 20 watt ligt aan zetten als je het nodig hebt. Met een 5 watt lamp gaat mijn batterij ongeveer 3,5 uur mee. Dus je haalt een uur wel met een 20 watt lamp. Das niet zo lang :cry:
Specialized up your sunny ass.
G.Biesterbosch
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 16 juni 2004, 22:01
Mijn mountainbike: Cube Reaction K4

is het niet verboden om je na zonsondergang nog in het bos te begeven?
Lekker wonen op de veluwe met vrouwtje en kat.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Geen idee. Ik hoop het niet. Ik ga in ieder geval niet in mijn eentje en we hebben voldoende ligt en de mobiele telefoon gaat mee voor als we hulp nodig hebben. Volgens mij wordt er niet eens gecontrolleerd.
Specialized up your sunny ass.
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

In de meeste bossen is het verboden om je er tussen zonsondergang en zonsopkomst te begeven. Dat heeft te maken met het feit dat je anders het wild mogelijk verstoord en niet zozeer met dat het mogelijk gevaarlijk is.

Mogelijk wordt er niet zoveel gecontroleerd, maar overkomt je dat toch een keer, dan kun je rekenen op een redelijk forse boete. Daarnaast is het niet goed voor de beeldvorming van ons mountainbikers, iets wat zeker in die regio niet bevorderlijk is. Denk aan alle problemen die er zijn in het PWN-duingebied...

Overigens: in het donker zie je zelfs met een goede verlichtingsset nog lang niet alles.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Klopt. Soms is het best eng dus maak maar niet te veel vaart.

Ik heb niet gedacht aan het wild. Komt omdat ik ze nooit tegen kom, denk ik. Maar goed, ik denk dat het niet zo heel erg is als men 's winters rond 17:00 voor een uurtje gaan fietsen, toch?

Maar goed, dit kan ik niet goed maken hier denk ik. Zal wel het zwarte schaap worden dan ofzo :P
Specialized up your sunny ass.
Cowgod
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 17:53
Mijn mountainbike: is zwart met een beetje zilver....

De gebieden in mijn omgeving zijn alleaal gesloten van zonsondergang tot zonsopgang, dus heeft weinig nut. Lijkt me ook heel vreemd om in het donker over een parcours te rijden met wortel, kuilen enz.

Hooguit rij ik op de weg in het donker, en dan zijn de ledlamptjes die ik gebruik voldoende om mij zichtbaar te maken. Samen met wat reflecterende strepen die ik ook gebruik denk ik behoorlijk veilig.
Laatst gewijzigd door Cowgod op wo 27 oktober 2004, 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
pauluz!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 september 2003, 21:57
Mijn mountainbike: American Eagle Durango 780 [Carbon]
Contacteer:

Met een groep van gemiddeld 8 personen rijden wij iedere woensdagavond. We beginnen altijd om 19.30uur. Het hele jaar door.

We eindigen dan rond een uurtje of 22.00. De meeste, waaronder ik, hebben een Sigma Mirage set met 5 en 10 watt lamp met de accu in je bidonhouder. Probleem is inderdaad dat je soms in de schaduw van degene die achter je zit rijdt.

Ik doe dit nu ongeveer een jaartje denk ik, het meest fietsen we in de buurt van Hilversum, sinds de route in de Lage Vuursche daar ligt gaan we daar ook geregeld heen.

Ik heb nog niet meegemaakt dat we aangehouden zijn, ik heb het ook nog niet gehoord dat iemand anders dat is overkomen.
Wel let je wat beter op elkaar, je wacht op elkaar en doet over het algemeen toch wat voorzichteriger, zeker als je de route niet kent...

Maar ik kan het iedereen aanraden! :-q
Het leven is net een neus...
Je moet eruit halen wat erin zit.
Evil R
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: do 11 maart 2004, 22:28
Mijn mountainbike: Turner 5 Spot

pauluz! schreef: Maar ik kan het iedereen aanraden! :-q
Dus niet want het is verboden. Het feit dat je nog nooit gepakt ben betekent nog niet dat het is toegestaan.

In feite verstoor je met dit gedrag de rust van de dieren. Rust die ze overdag al niet krijgen omdat wij dan met z'n alle ook al door het bos moeten crossen.
Aikon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 mei 2004, 11:37

Bluey schreef:Ik heb niet gedacht aan het wild. Komt omdat ik ze nooit tegen kom, denk ik.
Wat vreemd zeg dat je geen wild tegenkomt als je door het bos scheurt, misschien verstoppen ze zich wel?
Dat je er overdag doorheen crossed ok, maar geef die dieren dan iig tussen zonsondergang en zonsopkomst wat rust.

Overigens is het licht en niet ligt, dat moet je wel 's nachts doen.
Bluey
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 oktober 2004, 20:52
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR XC
Contacteer:

Bedankt voor de spellingscontrole. Zuid afrikanen maken dat soort kleine fouten.


En ja, misschien verstoppen ze zich wel. Maar ik zal je vertellen, het grootste gedeelte van het Schoorl parcours ligt (goede spelling, hoop ik) in een dennebos en daar komen niet eigenlijk dieren (er is vooral zand en denne naalden op de grond). Ze beperken zich meer tot het reservaat, maar er zal vast wel een konijn hier en daar in de wat ruigere delen zijn. Ik zal mijn bike avonturen 's avonds maar voor zoveel mogelijk beperken dat ik niet in het bos terecht kom.
Specialized up your sunny ass.
Pizzaboy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 7 mei 2003, 12:51
Mijn mountainbike: = een 9.6 Bear longboard

Ik fiets ´s avonds in de verlichte Urban Jungle :-q
Oja zonder licht, want dat is stoer :tong
Yeah baby yeah
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Een downhill/freeride strecke af in het donker, dat is pas gaaf :P

Afgelopen jaar tijdens de Red Bull Trailfox had ik 3 lampen van 35 Watt. 2 op het stuur en 1 op de helm. Het was mijn beste bike-ervaring tot nu toe!!!

Maar in NL mag je inderdaad vaak niet na zonsondergang de bossen in, en je kan hier niet goed downhillen :~
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
mappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 8 maart 2004, 23:32
Mijn mountainbike: ....Rohloff....

35 watt!! wow dat is een hoop. Wat voor lampen waren dat?? :tong
morgen ga ik fietsen...
Plaats reactie