Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

En wat als de XP met 1 Led lampje al 25 meter ver schijnt (volgens de opgave)?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

byorka schreef:En wat als de XP met 1 Led lampje al 25 meter ver schijnt (volgens de opgave)?
:o sure.... 1 LED lampje kan wel eens op 25 m zichtbaar zijn, maar het licht wat ie op 25 meter nog op de ondergrond zet zal niet te zien zijn.

Volgens mijn heb je toch zeker 3 witte LED's met goede reflectie erachter nodig om op 25 meter een straal van enige betekenis achter te laten.

(maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...)
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Wicked DJ schreef:
byorka schreef:En wat als de XP met 1 Led lampje al 25 meter ver schijnt (volgens de opgave)?
:o sure.... 1 LED lampje kan wel eens op 25 m zichtbaar zijn, maar het licht wat ie op 25 meter nog op de ondergrond zet zal niet te zien zijn.

Volgens mijn heb je toch zeker 3 witte LED's met goede reflectie erachter nodig om op 25 meter een straal van enige betekenis achter te laten.

(maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...)
Duidelijk nog nooit een Luxeon LED mogen aanschouwen... Met 'normale' (5mm) LEDs kun je wel een cluster van 15-40 lampjes nemen om een goeie SLED (Luxeon ed) bij te benen qua lichtsterkte.
Maargoed, de Myo XP heeft dus 1 LED, hoogstwaarschijnlijk een 3 of 1W (5W zal financieel niet lukken voor die E70, anders een heeeul goeie deal!) Luxeon Star of Nichia, dat geeft een bult licht, maar toch nog (veel) te weinig IMHO om mee te kunnen fietsen. Ik heb zelf wel eens een 3W Luxeon met 25 graden lens icm 2 telefoon accus op de fiets gebruikt, maar prefereer toch mijn 20W dimbaar halogeen lampje.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Wicked DJ schreef:(maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...)
Dat is dus bij deze bevestigd.

Ik heb de lampjes ontwikkelingen een paar jaar niet gevolgd en dit is dus het resultaat ;)

Ben ook nog steeds tevreden met mijn 2 bulbs. Al is het alleen maar voor de looks van 2 lampen op je stuur die een strot licht de wereld in stralen :D
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Even concreet. Heeft er iemand ervaring met diverse soorten lampen die op dit moment aangeboden worden met een budget van ergens rond de 60 euro. Of weet er iemand een goede winkel met een grote donkere ruimte of veel fietservaring in het donker?

Ik begin nu door de lampen het bos niet meer te zien. De ene zegt juist wel led, de ander koplamp en weer een ander luxeon of bulbs.

Kun je niet ergens verscheidene lampen in het donker testen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Met jou budget zul je enkel halogeen setjes kunnen kopen. LED of HID lampen zijn gewoonweg te duur (diegene die genoeg licht leveren...), maar met een leuk dimbaar 20W setje of een combi 5+20W kun je heel goed uit de voeten in het bos. Ok, het is geen 50W bleulightpower van een HID, ook niet de compactheid en lichtgewicht van een LED systeem, je zult er ook geen NiMH of Li-ion accus op aantreffen, maar het werkt gewoon.

Beste optie is nog steeds iets zelf in mekaar knutselen.

Hier staan nog wat verschillende setjes zodat jeje kunt orienteren.
Je mag van mij iig wel een keer m'n Smart BL-201 of zelfbouwapparaat uitprobieren.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

is dit wat????

http://www.flashlightsunlimited.com/yukonhl.htm

ik heb deze al jaren voor werkzaamheden in kruipruimten en meterkasten.

wellicht ook handig voor fietsen?
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Nope, zoals gezegd kun je enkel met enkele 3W of twee of meer 5W Luxeons toe in het bos, maar dat is prijstechnisch echt niet interessant. Deze hoofdlamp heeft een 1W Luxeon, mooi spul enzo, maar het is niets meer als een lichtje voor erbij zodat je een beetje bochten om kunt kijken.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Iceracer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 31 januari 2005, 21:11
Mijn mountainbike: Paars met Rose en hij rijdt lekker

byorka schreef:Dus dit is niks!
http://www.petzl.com/petzl/Produit?Produit=554
Je hebt na een half uur hier nog 35 meter zicht mee, maar ik denk niet dat je met een ledje een duidelijke lichtstraal op de grond krijgt op een afstand van 35 m. Ik denk dat je beter zoiets met een halogeenlamp of minstens 3 ledjes met goed reflectorsysteem in de lamp kunt kopen.

Ik heb voor mijzelf laatst een halogeenlamp van 2,4 W gekocht en daar heb je in het donker op zo'n 30 meter ofzo een duidelijke lichtvlek, ook als de batterijen al langer gebruikt zijn.

Ik heb daar ook nog een vraagje over aangezien ik de lamp op mijn helm wil monteren.

Het montagesysteem bestaat uit een houder dei je zonder gereedschap op het stuur kunt schroeven en daar moet je de lamp overheen schuiven.

Zou het (makkelijk) mogelijk zijn om dat lampje op de helm te monteren?
http://www.bedrijfskwaliteit.nl om bedrijven in jouw omgeving te beoordelen
Greased Frightning!!!!
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Je kan nu ook al ledcombi kopen in de vorm van een normale halogeen lamp met fitting G10 12v of 220v of een E70 dus 220v fitting. En kan je eventueel zelf wat bouwen.
In nederland nog vrij onbekend, maar zal snel zijn intrede doen om alle huis hallogeen te gaan vervangen. Want die verslinden alleen maar stroom. 50W tegenover 3 W :lol:
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Iceracer schreef:
byorka schreef:Dus dit is niks!
http://www.petzl.com/petzl/Produit?Produit=554
Ik heb voor mijzelf laatst een halogeenlamp van 2,4 W gekocht en daar heb je in het donker op zo'n 30 meter ofzo een duidelijke lichtvlek, ook als de batterijen al langer gebruikt zijn.
2,4W? Sorry hoor, maar dat is hooguit genoeg om gezien te worden. 10W Halogeen heb je zéker nodig wil je een beetje fatsoenlijk door kunnen fietsen.

Die dingen die Sensei noemt zijn idd wel grappig, toch al wel geruime tijd verkrijgbaard in NL, maar die dingen zijn alleen interessant als je zelf wil gaan klussen, maar die lampen geven ook niet superveel licht en, belangrijker, de bundel is niet echt geconcentreerd.

Voor degenen die over LEDjes zeuren, dit is wat genoeg licht geeft als je toch voor LED verlichting wilt gaan:
http://www.exposurelights.com/
Reken wel op een goeie E400 (meen ik)...
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Een 3 watt Led komt overeen met een 10w halogeen. 3 watt leds bestaan, zelfs groter maar die zijn erg duur. Of in cluster met zelfs 50 leds.
Giant Super Sierra, Spec stumpj staal wit, Spec. stumpj Epic carbon, Koga ? , Spec. Stumpj. M4, Spec. S-works FSR staal, Bontrager staal, Asta carbon, Spec. FSR s-works alu, Litespeed Ocoee, Spec. FSR, Spec. Epic, Spec Epic Mar. Carb, trek procaliber 9.7
Kurgan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: za 25 december 2004, 03:01

Heeft iemand al eens geprobeerd om een Sigma Mirage uit te rusten met zo'n LED Maglite-vervanger van Everled? Het is een 1.2W Luxeon 1 LED met voltageregeling, in de vorm van een halogeenlampje. Ik heb er zelf eentje in een 2D-maglite zitten en dat ding geeft abnormaal veel licht bij een 5x zo lange levensduur van de batterijen. In theorie zou het allemaal moeten kunnen maar ik heb geen idee of zo'n Luxeon 1 het leuk vindt om een paar uur non-stop te branden...
Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.
Brum
Genius
Genius
Berichten: 3747
Lid geworden op: wo 5 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: FS + SS en nog een paar
Contacteer:

Kun je beter zelf een SLED kopen en bijbehorende spaninningsregelaar (weerstandje is vaak genoeg) in mekare frotten. Je Mirage geeft trouwens 6V, en dat is veel te veel voor die Everled die voor max 4,5V is gemaakt. Maar het is wel een goed idee ja, meer licht als dat zielig 5W Halogeen lampje en hij gaat laaaaang mee op de accu.
Plaats reactie