Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

Ik zie genoeg verlichting langs komen hier overal op het forum...

maar bij 80% zit er geen helm mount bij, hoe maken jullie deze dan vast aan je helm.. hoofdband verbouwen en vastmaken met ty-raps?
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Hai-mike schreef:Ik zie genoeg verlichting langs komen hier overal op het forum...

maar bij 80% zit er geen helm mount bij, hoe maken jullie deze dan vast aan je helm.. hoofdband verbouwen en vastmaken met ty-raps?
Inderdaad hoofdband zonder band vastmaken met ty-raps.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Bijvoorbeeld
Afbeelding
Hai-mike
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7 2022 / Cube Peloton Race 2015

van Tuyl schreef:Bijvoorbeeld
Afbeelding
Kijk! super snelle en een goede reactie! onwijs bedankt!!
Gevaar zit in een klein hoekje... wikkel jezelf daarom in met bubbeltjesplastic
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Graag gedaan.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik ben opzoek naar verlichting voor mijn commuter. Hierbij zit te twijfelen hoe ik dit ga oplossen, er zitten gaatjes in de voorvork voor de koplamp, maar er is geen aansluiting voor de achterlamp (dus zadelpen).
Ook heb ik geen naafdynamo, dus ik zal accu's / batterijen moeten gebruiken.

Op dit moment gebruik ik de goedkope ledlampjes welke je met een elastiekje kan vastmaken, maar ben opzoek naar een meer permanente oplossing. Het liefst iets oplaadbaars met de accu/batterij in de lamp. Heeft iemand een idee/tip?
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Lezyne Zecto Drive Rear bijvoorbeeld... http://www.lezyne.com/product-led-sport ... Cwdv0u53Yc" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Francois schreef:Zijn er ook helmlampen, waarbij je niet zo'n accupack met kabel hoeft te bevestigen ? of geven ze dan te weinig licht om mee het bos in te gaan ? op het stuur heb ik er al eentje, laatst een een stuk parkstad singletrack in het donker gedaan, maar met enkel lamp op het stuur is het opletten, omdat je niet de bocht kunt inkijken. Was wel erg gaaf !
Zoek dus eigenlijk een licht model zonder externe accu of met een kleine, lichte accu.
Ben ook even op zoek naar wat nieuws na 2x Exposure light na weinig gebruik 'gesloopt' te hebben. Kwam dit tegen:

http://four4th.co.uk/products/lights/om ... unit-only/" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt dan zo te zitten

Afbeelding

Schijnt helemaal de top te zijn wat betrouwbaarheid en service te zijn. Binnenkort maar eens een mailtje aan wagen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

ik heb inmiddels iets anders besteld...een Torchy BK500... zal van de week binnen zijn...
Zonder externe battery pack... geintegreerde oplaadbare batterij (via USB) - 3400mAh - 500lumen - 150gr
Vond de Exposure aan de prijs, en dit kost ongeveer de helft van een Exposure MK8
Incl. verzendkosten vanuit UK ca 75 EUR

Meer info op: http://www.torchythebatteryboy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

filmpje met de BK500: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... GqzuWSGIEw" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Heb deze week een xeccon s6 ontvangen, vanavond maar eens testen
Bird Aeris 9 blurple
Rubberburner
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: za 28 juli 2012, 20:36
Mijn mountainbike: Cube

Heb je een helm licht nodig of red je het eerst ook wel even met een 3000 lumen koplamp ?
http://www.strava.com/athletes/6069768" onclick="window.open(this.href);return false;
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2952
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

zoo, met een lamp fietsen is wel anders, was positief verrast. licht voldoende, en had weinig last van blind spots met kort kap en draaiwerk
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Na vorig jaar alleen met een helmlamp (type Xeccon S14, maar dan Chinese imitatie) te hebben gefietst, had ik toch de behoefte aan wat extra's. De S14 is een echte verstraler, smalle bundel die heel ver reikt wat prima is om de bocht in te kijken of objecten extra aan te stralen, maar ik had vaak het gevoel dat ik een bredere lichtbundel direct voor mijn fiets miste. Een vriend van me had een lamp via Ebay uit de UK besteld, waar ik erg tevreden over was dus die heb ik ook besteld (http://www.ebay.co.uk/itm/8800mAh-Water ... 642c5f7a8d" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze lamp zit nu op mijn stuur en geeft een witte, brede lichtstraal met 3 intensiteiten. Dit in combinatie met mijn helmlamp geeft mij een heel veilig gevoel dat ik ook in het donker door de bossen kan crossen.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Wat zijn jullie ervaringen met die extrene accu packs? Ik zie vooral goede verhalen, maar twijfel toch erg. Alle goedkope lampen die ik heb gezien hebben een 4x 18650 accupack. Veilig, betrouwbaar en duurzaam?

In het verleden wel behoorlijk wat verhalen voorbij zien komen met 18650 accu's die exploderen of in brand vliegen. Nauw heb ik niet zo een probleem met fatsoenlijke 18650, immers zitten die ook in laptops en dergelijke, maar die kosten ook behoorlijk wat meer. Nauw wil het wel vaak voorkomen dat goedkope Chinese 18650 accu's nep zijn (kleinere accu met opvulling), gebruikte laptop accu's zijn of een combinatie van beide. Daarnaast moet in de pack nog wat electronica zitten om de cellen goed evenwichtig op te laden (om te voorkomen dat een volle cel de naburige lege cel oplaag) en voorkomen dat de accu's beschadigen door te ver ontladen of laden. Als zo een pack dus geen goede cellen heeft of de beveiliging niet goed is wil het wel eens verkeerd gaan. Gezien de prijs van sommige goedkope lampen heb ik dan zo mijn twijfels over die dingen. Ik ben ook niet de enige, een maat kent iemand waarbij de accu in de fik is gevlogen en hij laad zijn goedkope chinese accu op met een verlengblok in een pan op het balkon.

Zit zelf daardoor te twijfelen tussen een goedkopere Xeccon (die hebben toch enigsinds een merk hoog te houden) of een duurdere Fenix BT-20, die ik dan vult met losse goede beveiligde 18650 accu's. (nog goedkopere ebay / chinese sites is in mijn ogen te goedkoop om kwaliteit te kunnen leveren)
Laatst gewijzigd door Tjin op vr 3 oktober 2014, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

ik heb zelf een Xeccon s12, inmiddels alweer 1,5 jaar oud ofzo... geleverd met de originele BAK accu (via mtb-led)...hij is nog niet in brand gevlogen :-) hahaha... maar serieus... hij blijft goed op spanning... en ook als ie een tijd niet gebruikt is, ben ik verbaasd over hoeveel capaciteit de accu nog heeft... deze laad dan vrij snel weer op. Als ie helemaal leeg is duurt het wel een uurtje of 3...
Vind wel dat het lampje zelf nogal warm wordt

Bij mtb-led kun je trouwens voor een andere accu (panasonic bv) kiezen..kost iets meer..
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Plaats reactie