Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Teet
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 10 september 2013, 20:50
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 6.0

Afbeelding

4 november heb ik de Fenix BT20 gekocht. Na wat twijfelen tussen o.a. Philips SafeRide toch gekozen voor deze lamp vanwege het lekkere compacte lampje en de goede reviews. Een review van mijn kant: ik heb de lamp gekocht bij knivesandtools.nl voor € 125, maar dit is inclusief 2 x Eden 18650 batterijen 3400mAh Flat Top en een XTAR SP2 snellader. Alleen de lamp kost € 76,90. Mocht je dus al batterijen en lader hebben scheelt dat flink. Daarvoor krijg je wel een mooi lampje. Hij voelt degelijk en solide aan, net als de accuhouder en het snoer. Als je de accuhouder dicht bij de lamp bevestigt, zoals ik heb, heb je de verlengkabel niet nodig en kan je die er tussenuit laten.

(Klik foto's voor grotere versie)

De lamp zelf:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De accuhouder:
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De lamp kent 4 standen: Turbo (750 ANSI lumen, 2 u), High (450 ANSI lumen, 4 u), Mid (300 ANSI lumen, 6 u, 30 min) Low (100 ANSI lumen, 21 u), Strobe (300 ANSI lumen). De tijden zijn fabrieksopgave en kan in ieder geval bevestigen dat deze tijden gehaald worden met de 3400 mAh batterijen. In de praktijk rijd ik op de stand Mid (300 lumen) waar de weg verhard is, en High (450 lumen) op onverhard en het bos. Mocht de snelheid er goed inzitten of het parcour technisch worden dan is Turbo (750 lumen) aan te raden. Ik heb het idee dat ik in ieder geval genoeg licht heb.

Een groen of rood lichtje bovenop de lamp geeft aan of je nog genoeg power in je batterijen hebt. Bij 50% gaat deze over op rood. Bij 20% gaat ie over op knipperend rood. De lamp schakelt zelf terug naar een lagere stand indien deze te warm wordt. In de praktijk heb je genoeg rijwind waardoor de lamp op de hoogste Turbo stand continu kan werken en niet warm aanvoelt. Voor de test ook even binnenhuis op de tafel neergelegd op de hoogste stand. Na een 10 minuten schakelt ie terug naar High, en dan even later ook nog naar Mid. De lamp wordt dus erg warm als je stil zou staan met je fiets voor langere tijd, maar zal daardoor dus niet beschadigen vanwege zijn eigen voorzorgsmaatregelen :-)

Het licht zelf wordt vooral voor je uit gestraald met daaromheen een perfecte ronde cirkel van minder fel licht. De 'Dual Distance Beam' is nauwelijks waarneembaar, dit zou er voor moeten zorgen dat zowel ver als dichtbij voor je verlicht is. In onderstaande foto's zie je dat het iets feller is onder het middenpunt. In de praktijk merk je het iets, maar niet noemenswaardig.

Afbeelding

Oordeel zelf op basis van de foto's van de lamp gemikt op een muur met de 4 standen:

Low:
Afbeelding Afbeelding

Mid:
Afbeelding Afbeelding

High:
Afbeelding Afbeelding

Turbo:
Afbeelding Afbeelding

De bevestiging is ook meer dan prima. Met 1 van de 3 ringen kan je de lamp stevig op je stuur bevestigen (20 mm tot 35 mm). Ook zit er een helmbevestiging in de doos, deze heb ik niet geprobeerd.

Afbeelding

Moet zeggen dat ik er tevreden mee ben! Ik kan hem zeker aanraden. Vragen zijn welkom :-q

Productinformatie van de fabrikant
Alle foto's in een album

Afbeelding
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Mooie Review! Lijkt me een mooi lampje. Ben zelf al voorzien helaas, maar dit is toch wel een serieuze competitor. Ook weer eens wat anders in dit topic dan al die Chinese rommel*.

groeten,


* = hyperbool
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Luuc91 schreef:Mooie Review! Lijkt me een mooi lampje. Ben zelf al voorzien helaas, maar dit is toch wel een serieuze competitor. Ook weer eens wat anders in dit topic dan al die Chinese rommel*.

groeten,


* = hyperbool
Fenix is "zeer waarschijnlijk" * ook gewoon made in China :wink:

* understatement
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Ja fenix is prima Chinese rommel. :D :lol:


Mooi review en mooi lampje.
Heb meerdere fenix zaklampen en ben wel een fan van dit merk.
Heb ook al een ander Chinees fiets lampje want anders was ik ook voor deze versie gegaan.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

yo-eddy schreef:
Luuc91 schreef:Mooie Review! Lijkt me een mooi lampje. Ben zelf al voorzien helaas, maar dit is toch wel een serieuze competitor. Ook weer eens wat anders in dit topic dan al die Chinese rommel*.

groeten,


* = hyperbool
Fenix is "zeer waarschijnlijk" * ook gewoon made in China :wink:

* understatement
Fenix IS made in China net als haast alle fietslampen. Het is maar net wat de afnemer er voor eisen aan stelt bij de fabriek. Zo zal de verdeler(merknaamhouder) van product A een betere behuizing met dito lamp wensen bij de fabriek dan de verdeler van zegge product C en zo voorts. Heb dit in het verleden ook gezien bij mijn vorige hobby, het kitesurfen. 1 fabriek voor kites waaruit 6 verschillende merken kwamen in even zoveel verschillende kwaliteiten/afwerkingen. Het is maar wat de verdeler wilt en de consument er voor wilt betalen.
Uiteindelijk kon je met allen de sport beoefenen net als met de lampjes.

Hierin een grote middenklasse en een paar uitschieters naar boven en een paar naar beneden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Eden accu's komen van Panasonic.
Die staan prima aangeschreven en zijn echt ruim 3000mAh. :-q

Ik ben benieuwd naar de brandduur op max.
Er zit 25Wh in deze accu's, dus dat zou toch rond de 2 uur moeten zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
iSonic
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 januari 2014, 11:38

Zijn er mensen die ervaring hebben met de scope 800 of scope 1300 van BBB? Lijkt mij wel een mooie complete lamp....
basvd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 09:09
Mijn mountainbike: Canondale F29

iSonic schreef:Zijn er mensen die ervaring hebben met de scope 800 of scope 1300 van BBB? Lijkt mij wel een mooie complete lamp....
Een review staat hier: http://www.velozine.nl/2013/11/28/bbb-s ... ght-biken/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat review is m.i. enigzins positief gekleurd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
iSonic
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 2 januari 2014, 11:38

Ik heb de scope 800 en de strike 500 besteld. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Heb vorige week de Spiker 1206 van Xeccon geleverd gekregen en natuurlijk meteen getest. Wat een bak licht zeg. 1200 lumen volgens de specs… of dat in het echt ook zo is weet ik niet maar ik kwam absoluut geen licht te kort. Top aankoop geweest! :-q
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

koekebiker schreef:Na lekker veel lezen en herlezen in dit topic zojuist ook maar wat chinees licht besteld:

http://www.banggood.com/Wholesale-Bike- ... 34335.html
en
http://www.banggood.com/5000Lm-CREE-XM- ... 08550.html

....

EDIT:
Voor 2,27 euro deze er even bij besteld om de boel compleet te maken :-q :
http://www.banggood.com/Wholesale-NEW-5 ... 40112.html

Lampjes inmiddels alweer 2 weken binnen, keurig ruim binnen de aangegeven levertijd. Eén van de enkele ledlampjes , bedoeld voor op de helm, bleek defect, maar na wat emailverkeer is er inmiddels keurig een nieuwe onderweg! :-q

Helaas nog maar 1 keer in het bos uitgelaten, over de accuduur kan ik niet veel meer zeggen dan dat ze na 2,5 uur ongeveer nog niet leeg waren. Het dubbele lampje heeft 3 indicatorlampjes en hiervan brandden er na afloop nog 2. Daarbij heb ik vrijwel continue op de stand low gefietst, wat in het stikdonker voldoende was. Alleen als de singletrack echt wat lastiger en sneller wordt heb je eventjes behoefte aanmeer licht.

Morgenavond de accu wat verder legen, zal dan ook even een fotootje maken... Vooralsnog aangenaam verrast!
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

Nog een stuk gefietst vanavond, had de lampjes tussendoor niet opgeladen om de accu niet te verpesten en te kijken hoelang ze op de eerste lading al meegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Het rode dubbele lampje (5000 chinese lumen)
Na gister wel ongeveer 2,5 à 3 uur op de lage stand vandaag nog eens twee uur gebrand, waarvan 1 uur laag en 1 uur op de middelste stand. Nadat ik zag dat alleen het laatste indicatorlampje nog maar brandde was het wel met 10min gedaan.

Het enkele, ronde lampje (1600 chinese lumen) heeft gister ook ongeveer 2,5 uur op de laagste stand gebrand, vandaag nog eens ong. 1,5 uur + ong. 0,5 uur op de hoge stand (deze heeft slechts 2 standen). Daarna op de lage stand het afspuiten van de fiets bij geschenen en nu staat ie op tafel leeg te lopen in de lage stand (inmiddels maar op hoog gezet, wordt gelukkig niet warm! begint nu wel aan te geven dattie minder wordt :) ). Staat al met al nu al ruim 5,5 uur op de laagste stand.

Volgende keer ga ik lekker met de lampjes op de middelste stand fietsen, is toch wat comfortabeler, hoewel je aan de low light intensiteit ook wel went.

Hieronder een impressie van hoe de lampjes het op de lage stand doen (een telefooncamera verdrukt het strooilicht altijd wat)
Afbeelding

Lampjes zelf zijn van een redelijke kwaliteit, volledig aluminium huis, aardig afgedicht (Heb onder het voetje waar het snoer naar binnen gaat even een stukje fietsband erbij tussen gestopt). Accus heb ik wel zelf even waterdicht gemaakt middel een diepvrieszakje en wat duct tape.

Kortom: Vooralsnog een dik tevreden gebruiker van Banggood.com. De aftersales is ook prima gezien ik na ontvangst van een kapot lampje na wat mail-verkeer keurig een nieuw lampje opgestuurd krijg :-q
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Lol banggood.com klinkt meer als een 18+ website :lol:
koekebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 9 maart 2012, 19:46
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3 (2012)

EL Maroq schreef:Lol banggood.com klinkt meer als een 18+ website :lol:

Hehe inderdaad, maar wel de goedkoopste die ik vond! :-q

Tis trouwens een ontzettend uitgebreide webshop, misschien hebben ze ook wel adult products :wink:
Plaats reactie